کودکمهارت زندگی

۱۵ بازی با کودک ۲ تا ۳ سال که برای سرگرمی و رشد ذهنی او مفید است

۱۵ بازی با کودک ۲ تا ۳ سالبازی برای کودکان لازم است و ما با انتخاب بازی مناسب برای فرزند خود می توانیم علاوه بر اینکه او را سرگرم می کنیم؛ زمینه رشد فکری و افزایش مهارت های او را نیز فراهم کنیم. در ادامه به ۱۵ بازی با کودک ۲ تا ۳ سال اشاره می‌کنم که می توانید با فرزند خود آن ها را انجام دهید.

بازی های سازنده برای کودک ۲ تا ۳ سال :

در این نوع بازی ها کودک از تخیل و مهارت های مختلف خود برای خلق یک چیز جدید استفاده می‌کند. این نوع بازی ها باعث تقویت قوه تخیل کودک،حل مسئله، مهارت های حرکتی و افزایش اعتماد به نفس در فرزند دو تا سه سال شما می‌شود.

بازی سازنده مثل:

۱- خونه سازی یا لگو: یکی از بهترین بازی های سازنده می باشد که کودکان را به خلق کردن و به کار بردن خلاقیتشان وامیدارد.

بازی با کودک ۲ تا ۳ سال

توجه: اگر قصد خرید لگو برای بازی با کودک ۲ تا ۳ سال خود دارید؛ هیچ وقت لگوهای کوچک را تهیه نکنید. استفاده از خونه سازی های بزرگ علاوه بر اینکه خطر بلعیدن آنها توسط کودک را به صفر می رساند، کودک راحت تر می تواند اشکال مدنظر خود را بسازد و لگوها را بهتر جا می کند. در نتیجه خسته نمی شود و از اینکه می تواند به تنهایی قطعات لگو را در هم جا کند؛ اعتماد به نفس او افزایش می یابد و البته بیشتر لذت می برد.

۲- خمیر بازی و گل بازی : این بازی باعث تخلیه شدن هیجانات کودک شده و او از اینکه می تواند با دستان خود چیزی را خلق کند؛ بسیار لذت می‌برد. بچه ها در سن ۲ تا ۳ سال ممکن است خمیر را در دهان خودشان قرار دهند. برای اینکه این مشکل را حل کنید؛ می‌توانید خمیر بازی خانگی درست کنید که با آرد و رنگ خوراکی درست می شود یا از گل استفاده کنید. تا کودک آن را نخورد و اگر خورد اتفاق بدی نیوفتد.

۳- نقاشی : برای هماهنگی چشم و دست کودک، آشنایی با رنگ ها و تقویت خلاقیت کودک مناسب است. در هنگام نفاشی کردن اجازه دهید کودک هرچه دوست دارد نقاشی کند. یادتان باشد بچه را نباید آموزش داد. بلکه بازی کند و در حین بازی یاد بگیرد.

بازی مفید برای کودک 2 تا 3 سال


حتماً بخوانید: چگونه کودکان خلاق داشته باشیم؟


۴- درست کردن کاردستی با تیکه های کاغذ رنگی و چسب و … : می توانید با استفاده از کاغذ رنگی یا وسایل دور ریختنی مانند بسته های آب میوه و…، کار دستی درست کنید. با یک جستجوی کوچک در اینترنت صدها ایده مختلف را می توانید پیدا کنید. کودک شما در این سن شاید نتواند خود به تنهایی این کاردستی ها را درست کند؛ اما تنها تماشای ساخت یک شکل با کاغذهای رنگی و وسایل دیگر توسط شما هم برای او لذت بخش است و می تواند کارهای ساده را به او واگزار کنید. و بعد آن را در روی دیوار اتاقش یا … آویزان کنید.

قسمتی از دیوار اتاق پسر دو و نیم ساله من :

اکثر شکل ها را خودم بریدم ولی بعضی قسمت هایش را او خودش چسبانده و بسیار اینکار را دوست دارد. به واسطه همین بازی او کار با قیچی و تعداد زیادی لغت جدید را  هم یادگرفت.

بازی با کودک دو تا سه سال

۵- بازی اجتماعی

کودک از ۲ ساگی به بعد لازم است در بین کودکان دیگر باشد و با آنها بازی کند. توجه کنید شما بعنوان پدر و مادر اگر تمام روز را با فرزند خود بازی کنید نمی توانید نقش یک کودک دیگر بعنوان هم بازی را برای او داشته باشید.

بنابراین کودک خود را به پارک ببرید و اجازه دهید با بچه ها بازی کند. این کار مهارت های اجتماعی، مانند همدلی را به او آموزش می‌دهد و جهان کودک شما را گسترش می‌دهد.

تقویت مهارت کودک با بازی

بازی های حسی :

کودک با به کار گرفتن حواس خودش در بازی های می‌تواند محیط اطراف خودش را بیشتر بشناسد. بنابراین یکی دیگر از بازی های لازم برای کودک ۲ تا ۳ سال بازی های حسی بر پایه ۳ حس شنوایی، لامسه و بینایی می باشد.

۶- بازی این صدای چیه :

صدای حیوانات یا وسایل نقلیه و … را در بیاورید و از او بخواهید بگوید این صدای چیه و برعکس آن را هم انجام دهید یعنی اسم حیوانی را بگویید و بخواهید او صدای آن را در بیاورد. این بازی باعث افزایش دایره لغات کودک و شناخت بیشتر محیط اطرافش می شود.

۷- شعر و کتاب خوانی :

برای فرزند خود شعر های ساده بخوانید و بعد از چند بار تکرار از او بخواهید بعضی از کلمات شعر را بگوید و به مرور تعداد کلماتی که او می خواند را زیاد کنید تا تمام شعر را بخواند.

کتاب هایی که بیشتر بدون نوشته و دارای تصویر هستند را برای کودک خود تهیه کنید و نام شکل های او را به او بگویید و برای آن ها قصه های کوتاه و ساده به زبان خودمانی تعریف کنید.

بازی مناسب برای کودک 2 تا 3 سال

توجه: وقتی می خواهید نام حیوانات و میوه ها و … را به کودکتان آموزش دهید؛ هرگز به آنها نام ساده ندهید برای مثال بعضی ها به شتر، گوسفند، بز، گاو و … تنها یک نام می دهند و می گویند بَبَیی! اینکار بسیار اشتباه است و کودک را از یادگرفتن عقب می اندازد. نگران نباشید نام درست را به بچه بگویید او خود یاد می گیرد. شاید دفعه اول یا دوم یا… نتواند اما خیلی زود همه را یاد می گیرد.

۸- تغییر صدا و پچ پچ کردن در گوش کودک : در گوش فرزند خود کلماتی را بگویید و از او بخواهید او نیز همین کلمات را آرام در گوش شما تکرار کند. این بازی بسیار برای بچه ها لذت بخش است. کودک با انجام آن میتواند روی صدای خود کنترل پیدا کند و همچنین این بازی باعث تقویت قوه شنوایی کودک می شود.

۹- بازی با عروسک : مخصوصا عروسک هایی که می تواند دست داخل آن برود و با آنها نقش بازی کرد. دست خود را داخل عروسک کنید یا عروسک های دیگر را تکان دهید و با تغییر صدای خود با او حرف بزنید.

۱۰- حالت های چهره: حالت های چهره یعنی اخم کردن، عصبانی شدن ،خندیدن و گریه کردن را به او یاد دهید و بگویید اخم کن، بخند و …

۱۱- پنهان کردن اشیا در زیر لباس و در نقاطی که او بتواند آن ها را پیدا کند. این بازی باعث می شود کودک متوجه شود ممکن است ما چیزی را نبینیم اما به این معنا نیست که آن وجود ندارد و البته دقت را در کودک زیاد می کند.

۱۲- بشین پاشو : این بازی باعث هماهنگی ذهن کودک با اعضای بدنش می شود. با کودک خود بازی بشین، پاشو، بخند، گریه کن، بچرخ، دستاتو ببر بالا و …انجام دهید.

۱۳- نقش بازی کردن: نقش حیوانات و شغل های مختلف را بازی کنید. مثلا دکتر، معلم، شیر و هواپیما و … شوید تا او آنها را بهتر بشناسد و بهتر آن ها را درک کند.

۱۴- توپ بازی:  پرتاب توپ به سمت همدیگر یا داخل یک سبد باعث هماهنگی دست و چشم کودک می شود.

۱۵- حس کردن اشیا یا حیوانات : اجازه دهید کودک اشیا مختلف را در دست بگیرد و حس کند، پارچه های مختلف، باران، برف، آب، پوست حیوانات اهلی، برگ ها و شاخه ها و….

play whit baby two to three years old

حتماً بخوانید: ۳۷ بازی آپارتمانی هدفمند و سرگرم کننده برای کودکان ۲ تا ۶ سال

در هنگام بازی با کودک خود به نکات زیر توجه کنید:

  • کوکان تکرار را دوست دارند. بنابراین از اینکه کودک در بازی یک کار را مدام تکرار می کند، خسته نشوید او می خواهد آن چیز را کامل درک کند.
  • در هنگام بازی با فرزند خود شما باید کوچک شوید و با او مثل یک همبازی رفتار کنید. در بازی پدر و مادر او نباشید؛ یک همبازی باشید.
  • اجازه دهید کودک فکر کند او به شما تسلط دارد و برای شما تصمیم می گیرد. در حین بازی هیچ وقت به او دستور ندهید و بگونه‌ای رفتار کنید که حس کند او رهبر است.
  • اگر دوست دارید کودکان خلاق و شادی داشته باشید سعی کنید خودتان خلاق و شاد باشید.

شما چه بازی هایی با کودک ۲ تا ۳ سال خودتون انجام می دهید؟ لطفاً بازی های خلاقانه و شاد خود را برای مادران و پدارنی که این پست را می خوانند هم به اشتراک بگذارید.

۴.۲/۵ - (۱۶۵ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. سلام، من روی یک برگه رنگ های مختلف را میکشم بعد لگو های همرنگشا میذارم جلو دست دخترم و بهش میگم هر لگو را روی رنگ شبیه خودش بذاره

  2. سلام ممنون از مطالب خوبتون…دختر من دوسال و نیمه هست و به نقاشی علاقه داره و من هم تمام قصه ها رو براش نقاشی میکنم و دخترم هم قصه رو کامل یاد میگیره و خودش تعریف میکنه…و نقاشی رو با تمام جزئیات براش میکشم

  3. سلام عالی بود.ممنون از همه ولی همه از تجربیلتشون درمورد دخترا گفتن ، پسرا چی؟فرق نمی کنه؟

  4. سلام بچه ها در این هیچی نمی‌خوان فقط دوست دارن بازی کنن یه بازی ای ک دختر من عاشقشه نانوا بازیست لباس میریزیم به عنوان آرد تو تشت و مراحل نانوایی رو انجام میدیم عاشقشه

  5. سلام پسر من دوسالو ۸ماهشه و حدود ۱۲تاشعر ،اسمو شکل و صدای همه ی حیونا و هم با اسم انگلیسیشون بلده،الان دیگه انگار هیچ بازی زیاد براش هیجان انگیز نیست، ولی کتاب جدیدو دوست داره اونم زود ازش خسته میشه،هوش چیناش رو دیگه انگار تکراری شدن براش
    فقط بدو بدو زیاد دوست داره

  6. سلام. دختر منم دو سالشه و بازی و نقاشی با شن های رنگی( خوراکی هستن) رو خیلی دوست داره. با چسب نقاشی میکشیم روی کاغذ بعد بهش میگم شن رو بریز روش و وقتی رنگ میچسبه به کاغذ کلی ذوق میکنه از نتیجه کار

  7. سلام من برای دخترام باشال و روسریم شکلای هندسی درست میکنم و ازشون میخوام توشون بپرن.یا باشونه تخم مرغ و ماکارونی لوله ایسوراخش میکنم میگم ماکارونی هارو بنداز توش.یا شیشه خالی شربت میارم میگم کش پول بنداز دورش یاقلک میارم میگم تیکه های کاغذ و بنداز توش وخیلی کار دیگه

  8. من تقریبا همه بازی ها را با دختر دو سال ام انجام میدم خیلی خوب همکاری میکنه و دوس داره و دخترم از قایم باشک خیلی خوشش میاد.

  9. سلام
    اره مطالب خوبی گفتید و این راهکار ها خوبی هست یکی از بازی های بچه من شلوغ کاری هست ، همین که شلوغ کاری دست کاری جزو برنامه هاش هست ..

  10. سلام خیلی ممنون .خیلی خوشحالم که اکثر این بازی ها را خودم با پسرم انجام میدم.پسر من دوسالشه و بازی با حیونات اسباب بازی را خیلی دوست داره تقریبا اسم و آوای همشون را هم یاد گرفته حتی اسم حیواناتی مثل کانگرو کرگردن کوالا زرافه اسب آبی!

    1. سلام
      خدا رو شکر 🙂 اره هیچ وقت نباید بچه ها رو دست کم بگیریم و هرچه بهشون یاد بدیم یاد می گیرن حتی اسم های سخت؛ فقط باید باور کنیم که بچه می تونن سریع یاد بگیرین و رشد کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا