سلامت

درمان خار پاشنه در خانه با مواد گیاهی و ورزش (روش های امتحان شده)

درمان خار پاشنه در خانه با ورزش و مواد طبیعیخار پاشنه یک مشکل بسیار رایج است که به دلیل رشد غیرطبیعی استخوان پاشنه پا ایجاد می شود. اما در ۹۰ درصد حالات با استراحت، مواد گیاهی و طبیعی و ورزش درمان می شود. در اینجا ضمن بررسی علائم و راه های پیشگیری از خار پاشنه به روش های درمان خار پاشنه در خانه با مواد گیاهی و حرکات ورزشی می پردازیم.

خار پاشه چیست و چگونه ایجاد می شود؟

خار پاشنه به دلیل رسوب کلسیم در قسمت زیرین استخوان پاشنه پا بوجود می آید. در اثر ضربه و فشار به پاشنه پا، بافت پاشنه پا آسیب دیده و غشاهای آن پاره می شود در نتیجه برای پر کردن این پارگی بدن به ساخت استخوان در این ناحیه می پردازد و به مرور زمان منجر به خار پاشنه می شود.

عوامل زیر می توانند موجب ایجاد خار پاشنه شوند یا حتی آن را تشدید کنند:

خار پاشنه چیست و علائم آن و درمان خار پاشنه در خانه

  • افزایش سن
  • دویدن و ایستادن زیاد
  • پوشیدن کفش های نامناسب با تخت صاف یا بلند
  • اضافه وزن
  • دیابت
  • صاف بودن کف پا

علائم خار پاشنه :

خار پاشنه همیشه درناک نیست. گفته می شود از هر ده نفر یک نفر خار پاشنه دارد و اکثر این افراد بدون اینکه متوجه وجود خار پاشنه خود شوند به فعالیت خود ادامه می دهند. اما ممکن است با افزایش فعالیت و پوشیدن کفش نامناسب خار پاشنه دردناک شود.

درد خارپاشنه معمولاً دردی خنجری و تیز شبیه سوزن، در زیر پا و نزدیک پاشنه پا است. عموماً این درد صبح‌ها هنگام شروع راه رفتن نمایان می شود. درد خار پاشنه با گرم شدن پا کم می شود. اما پس از ایستادن طولانی مدت یا تغییر حالت از وضعیت نشسته به ایستاده مجدداً عود می‌کند.

همچنین ایجاد درد شدید در پاشنه پا بعد از انجام فعالیت ورزشی از دیگر علائم خار پاشنه است.

گاهی اوقات فرد برای کم کردن درد خود لنگ می زند. که این حرکت خود باعث ایجاد مشکلات در کمر و زانو می شود. بنابراین باید خار پاشنه را جدی بگیریم و آن را درمان کنیم. خوشبختانه برای درمان خار پاشنه در خانه راه های ساده و کم خرج وجود دارد.

راه های درمان خار پاشنه در خانه با مواد طبیعی

خار پاشنه را می تواند با برخی عادات ساده، حرکات کششی، استراحت، پوشیدن کفش مناسب و استفاده از مواد طبیعی تا حد زیادی کنترل و درمان کرد.

۱- درمان خار پاشنه با یخ

درمان خار پاشنه پا در خانه با یخ

گفتیم خار پاشنه موجب درد و التهاب می شود. برای کاهش درد و التهاب ناشی از خار پاشنه یخ می تواند بسیار کمک کند.

یا یک بطری کوچک را پر از آب کنید در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. جوراب بپوشید(تا از یخ زدگی کف پا جلوگیری شود.) و آن را روی پاشنه و کف پای خود ۱۰ دقیقه رول کنید. تا درد و تورم پاشنه پا را کاهش دهد.

یخ یکی از راحت ترین روش ها برای درمان خار پاشنه در خانه است.

۲- درمان خار پاشنه با سرکه سیب :

درمان خار پاشنه پا در خانه با سرکه سیب

سرکه سیب برای کاهش درد و التهاب پاشنه پا مناسب است. همچنین سرکه سیب با خاصیتی که دارد، موجب از بین رفتن کلسیم اضافی در پاشنه پا که باعث خار پاشنه شده نیز می‌شود.

۱/۲ فنجان سرکه سیب را در تابه ای گرم کرده و آن را در یک ظرف کوچک که با آب گرم پر شده، اضافه می کنیم. سپس پای خود را به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار داده و این کار را برای ۲ هفته هرروز تکرار می کنیم.

۳- درمان خار پاشنه با نمک اپسوم :

نمک اپسوم می تواند تورم ناشی از خار پاشنه را کنترل کند و التهاب را کاهش دهد . مقدرا نمک داخل آب گرم بریزید و برای تسکین درد پاشنه پای خود را در آن قرار دهید.

( نمک اپسوم به نام نمک حمام هم شناخته میشود از کریستال های کوچک و بی‌رنگ تشکیل شده، مانند نمک خوراکی است اما به جای سدیم کلرید از منیزیم سولفات تشکیل شده است.)

۵- درمان خار پاشنه با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خاصیت ضد التهابی است. بعلاوه روغن نارگیل دارای کلسیم است و همچنین می تواند از طریق پوست جذب بدن شود. بنابراین برای کاهش درد و درمان خار پاشنه مؤثر است. پاشنه پای خود را با روغن نارگیل گرم، ماساژ دهید.

برای تأثیر بیشتر بهتر است هرشب قبل از خواب پای خود را  ۱۰ دقیقه در آب گرم و نمک ، جوش شیرین یا سرکه سیب قرار دهید و بعد از آن با روغن نارگیل آن را چرب کنید جوارب بپوشید و به رختخواب بروید.

۶- درمان خار پاشنه با جوش شیرین:

درمان خار پاشنه پا در خانه با جوش شیرین

جوش شیرین علاوه بر دارا بودن خواص ضد التهابی می تواند به از بین بردن کلسیم رسوب کرده در پاشنه پا که موجب ایجاد خار پاشنه شده، کمک کند.

یک قاشق جوش شیرین را با کمی آب گرم بصورت خمیر در آورید روی پاشنه پای خود بزنید اینکار را دوبار در روز برای یک هفته انجام دهید.

۷- درمان خار پاشنه با زردچوبه :

زردچوبه تنها یک ادویه زردرنگ نیست. بلکه دارای خواص زیادی می باشد که یکی از آنها این است که دارای خاصیت ضد التهابی است که درد و تورم خار پاشنه را التیام می بخشد بعلاوه موجب سلامت استخوان ها برای جلوگیری از پیش روی خار پاشنه می شود.

برای استفاده از زردچوبه به این منظور می توانید شیر را با زردچوبه قاطی کنید و هر روز یک لیوان میل کنید.

۸- درمان خار پاشنه با روغن تخم کتان :

روغن کتان یک درمان مؤثر برای خار پاشنه است. اسید آلفا لینولینیک در روغن دانه کتان باعث کاهش علائم التهاب، تورم و درد می شود.

به پاشنه پای خود روغن کتان بزنید پای خود را با باند ببندید و برای ۱۰ دقیقه روی آن کیسه آب گرم قرار دهید. و اینکار را هر روز تا درمان کامل خارپاشنه تکرار کنید.

درمان خار پاشنه در خانه با ورزش

یکی دیگر از راه های درمان خار پاشنه در خانه بکاربردن ورزش است. بهترین حرکات برای درمان خار پاشنه حرکات کششی برای ساق پا و پاشنه است که چند مورد از بهترین و ساده ترین این حرکات را توضیح می دهیم.

۱- یک توپ بیسبال را زیر کف پا در قسمت گودی پای خود قرار دهید و با فشار آن را زیر پای خود رول کنید. روزانه ۵ الی ۱۰ دقیقه این حرکت را انجام دهید.

بعلاوه این حرکت را می توانید در هنگامی که پای خود را در آب گرم و سرکه سیب قرار داده اید، نیز انجام دهید.

حتی اگر توپ بیسبال در دسترستان نیست با یک بطری یخ هم می توانید اینکار را انجام دهید، که قبلاً آن را توضیح دادم. اما حتما جوراب بپوشید که پایتان یخ نزند.

درمان خار پاشنه در خانه با حرکت ورزشی با یخ و توپ

۲- یک پارچه را در کف پای خود قرار دهید و در حالتی که زانویتان را صاف کرده اید با حوله یا پارچه نوک انگشتان پا را به سمت خود بکشید و برای ۱۵ الی ۲۰ ثانیه این حرکت را حفظ کنید و ۴ بار آن را تکرار کنید.

درمان خار پاشنه در خانه با حرکت ورزشی با کشش انگشت پا

۳- دو دست خود را به دیوار تکیه دهید و پای آسیب دیده به عقب بکشید. برای ۱۵ تا ۲۰ ثانیه حالت خود را حفظ کنید و ۴ بار این حرکت را تکرار کنید. این حرکت موجب کشش ماهیچه های ساق پا و کف پا می شود و آن ها را تقویت می کند.

درمان خار پاشنه در خانه با حرکت ورزشی با کشش ساق پا

۴- سر پنجه پای آسیب دیده را روی پله قرار دهید و پاشنه پا را به پایین فشار دهید. ۵ الی ۶ بار تکرار کنید و هربار ۱۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید.

درمان خار پاشنه در خانه با حرکت ورزشی با پله

۵- هر روز صبج قبل از اینکه شروع به حرکت کنید. سر پنجه پای خود را ۱۰ الی ۱۵ بار به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا پای شما گرم شود و از درد ناگهانی و سوزنی که در کف پا ایجاد می شود، جلوگیری شود.

درمان خار پاشنه در خانه با حرکت ورزشی با حرکت سر پنجه

توجه: بهترین زمان برای انجام حرکات ورزشی در صبح قبل از شروع به راه رفتن است. اگر وقت ندارید، لااقل با چند بار حرکت سرپنجه پای خود به بالا و پایین و ۱ الی ۲ دقیقه رول کردن توپ زیر کف پا، پای خود را گرم کنید.

ساده ترین راه ها برای پیشگیری از خار پاشنه

درمان خار پاشنه در خانه و راه های پیشگیری از خار پاشنه

  1. کاهش وزن
  2. پوشیدن کفش های مناسب با تخت مناسب و مجهز به ضربه گیر  و کفی نرم و داری انحنا
  3. عدم ایستادن طولانی مدت
  4. گرم کردن قبل از شروع ورزش و دویدن
  5. عدم انجام حرکات ورزشی با پای برهنه
  6. انجام ندادن ورزش هایی همراه با پرش و دوندگی زیاد.

امیدوارم راهکارهای درمان خار پاشنه در خانه برای شما مؤثر باشد و برای ما حتماً از تجربیات خودتون در مورد هرکدام از این روش ها یا روش های دیگری که امتحان کردید و همچنین میزان تاثیر گذار بودن آن ها بنویسید.

این نوشته به کمک چاره دانی عزیز آقای طیب شاهمرادی که برای ما تجربشون رو ارسال کردن نوشته شده. ایشون درمان خار پاشنه در خانه با جوش شیرین، سرکه سیب و یخ را پیشنهاد دادند.

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخوانی


۴.۱/۵ - (۱۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا