آشپزیدستور آشپزی

دونات در فر بدون روغن در دو طعم شکلاتی و کرم دار

طرز تهیه دونات در فر دونات کرمدار و شکلاتی بدون روغناگر مثل من عاشق دونات هستید اما با چرب و پر از روغن بودن آن مشکل دارید، امروز میخوام یک دستور عالی از دونات در فر بدون روغن بهتون آموزش بدم که خیلی خوشمزه و پوک می‌شود و دیگه نباید وقتی دونات می‌خورید نگران روغن‌هایی باشید که موقع سرخ کردن جذب کرده. این طرز تهیه این پیراشکی در فر خوشمزه در دو طعم شکلاتی و کرم دار همراه با آموزش آن با فیلم براتون آماده کردم. امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه دونات در فر 

این مواد برای درست کردن ۱۳ عدد مینی دونات در فر کافی است.

  • آرد سفید قنادی: ۲ پیمانه (پیمانه را میتوانید لیوان دسته دار بگیرید یا پیمانه قنادی اما در همه موارد از یک پیمانه یکسان استفاده کنید)
  • شکر: ۱/۴ پیمانه
  • کره آب شده: ۴ قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • خمیر مایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری سر صاف
  • شیر: ۲/۳ پیمانه
  • نمک: ۱/۴ قاشق چای خوری
  • وانیل: ۱/۴ قاشق چای خوری
  • شکلات تخته‌ای : ۵۰ گرم (۱ قاشق غذاخوری روغن مایع برای آب کردن شکلات)

مواد لازم برای کرم پیراشکی

  • شیر: نصف لیوان
  • خامه: ۲ قاشق غذاخوری یا یک قاشق غذاخوری کره
  • آرد سفید گندم: ۱ قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱/۳ لیوان
  • وانیل:۱/۴ قاشق چای خوری

مراحل پخت دونات بدون روغن 

۱- اول از همه شیر را گرم می‌کنیم. قبلا در مورد نکات عمل آوردن خمیر مایه کامل براتون نوشتم. در اینجاهم برای اینکه خمیر مایه عمل کند، شیر را گرم می‌کنیم شیر نه باید داغ باشه نه سرد. یعنی انگشت خودتون رو داخل شیر میزنید گرما رو باید حس کنید، اما انگشتتون نمی‌سوزه.

یک قاشق خمیر مایه را همراه با شیر گرم و یک قاشق مرباخوری از شکری که داریم را باهم قاطی می‌کنیم، درب ظرف را می‌گذاریم تا ۳-۵ دقیقه خمیر مایه عمل کند و حجم آن دو برابر شود.

در این فاصله، آرد، نمک، کره آب شده، زرده تخم مرغ، وانیل و شکر را باهم مخلوط می‌کنیم.

توجه: وانیل را روی زرده بریزید که بوی زهم زرده را بگیرد.

۲- وقتی خمیرمایه عمل کرد، به مواد اضافه می‌کنیم و شروع به ورز دادن خمیر می‌کنیم. خمیر نباید به دست بچسبد اگر خمیر به دست می‌چسبد مقدار خیلی کم آرد بهش اضافه کنید تا وقتی خمیر به دست نچسبد.

توجه: خمیر باید کاملاً نرم و لطیف باشد، بنابراین سعی کنید بیشتر از ۲ لیوان آرد اضافه نکنید. اگر بعد از کمی ورز دادن به خمیر باز خمیر به دستتون می‌چسبه، خیلی کم آرد به خمیر اضافه کنید.

۶ تا ۸ دقیقه خمیر را ورز دهید و خیلی خمیر را به روی سطح کار پرت کنید.

بعد داخل ظرفی گود که کمی با روغن مایع چرب کردید، خمیر را قرار دهید و روی آن را با نایلون و بعد پارچه بپوشانید و خمیر را برای ۱ تا ۱.۵ ساعت در محیط گرم مثل کنار شوفاژ قرار دهید.

۳- وقتی حجم خمیر ۲ تا ۳ برابر شد، خمیر را دوباره یکم در حد ۱ دقیقه ورزدهید که پف خمیر گرفته شود. خمیر را روی سطح کار پهن کنید و با وردنه آن را باز کنید.

ضخامت خمیر باید حدود ۵ تا ۶ میلیمتر باشد.

با استفاده از قالب دونات یا یک لیوان خمیر را به شکل دایره‌ای برش بزنید. بعد برای دونات شکلاتی با درب بطری یا ته ماسوره دایره‌های کوچیک وسط آن ایجاد کنید.

(من نصف دونات‌ها رو از وسط خالی کردم، برای درست کردن دونات شکلاتی و بقیه رو ساده زدم، برای دونات کرم دار )

دونات‌های قالب زده شده را در سینی فر که یکم با روغن مایع چرب کردید با فاصله دو تا ۳ سانت از هر طرف قرار دهید. و دوباره روی دونات‎ها رو با پلاستیک و پارچه بپوشنید و برای ۱ ساعت در جای گرم قرار دهید.

۴- بعد روی دونات ها را آرام باز کنید بدون اینکه پف آنها بخوابد و آن‌ها را فشار دهید در فری که از ۱۰ دقیقه قبل در دمای ۱۸۰ درجه روشن کرده‌اید قرار دهید تا ۱۰ الی ۱۲ دقیقه طول می‌کشد تا دونات‌های ما آماده شوند.

وقتی یکم روشون طلایی شد کافیه،

اونا رو از فر خارج کنید.

در حین آماده شدن دونات‌ها می توانید کرم میانی دونات و شکلات رو آماده کنید.

شکلات را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن مایع روی بخار کتری قرار بدید تا آب شود.

طرز تهیه کرم مخصوص پیراشکی کرم دار در فر

برای درست کردن کرم همه مواد را باهم قاطی کنید روی حرارت متوسط قرار دهید و مدام بهم بزنید تا مواد غلیظ شود و شروع به جوشیدن کند.

بعد از جوشیدن حرارت را خیلی کم کنید و مدام کرم پیراشکی را بهم بزنید تا ۱ دقیقه پخته شود و بوی خامی ندهد.

توجه: اگر بجای خامه از کره استفاده می‌کنید، کره را نگه دارید بعد از اینکه کرم را از روی حرارت برداشتید به کرم کره بزنید.

روی کرم را با یک پلاستیک بپوشانید که کم کم سرد شود و موقع سرد شدن ترک نخورد.

وقتی کرم و شکلات ما آماده شد، برای درست کردن دونات‌ شکلاتی پیراشکی های میان تهی را در شکلات آب شده بزنید و دونات‌های ساده را با چاقو یک برش در وسط آن بدهید و مواد کرم را در قیف بریزید یا با قاشق بین دونات قرار دهید.

به همین خوشمزگی 🙂

پیراشکی شکلاتی در فر بدون روغن خوشمزه و پوک

همه مراحل پخت دونات در فر روی میتونید در فیلم زیر که براتون آماده کردم ببنید:

فیلم آموزش پخت دونات در فر کرم دار و شکلاتی

نمایش آموزش دونات در فر در آپارات:

نمایش آموزش پیراشکی شکلاتی و کرم دار در فر در یوتیوب:


اگر این پیراشکی بدون روغن در فر رو درست کردید حتما نظرتون رو برام بنویسید. منو پسرم هر دو طعمش رو دوست داشتیم، اما همسرم کرم دارش رو بیشتر دوست داشت.

۴.۵/۵ - (۱۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام. خیلی ممنون از آموزش خوبتون. یه سؤال داشتم: می‌شه به جای کره از روغن مایع استفاده کرد؟

  2. سلام خسته نباشید من یه سوال دارم
    من وقتی دونات رو داخل روغن میندازم دونات از وسط دو تیکه میشه از هم باز میشه چرا شما دلیلش رو میدونید

  3. سلام ممنون از آموزش فقط چندتا سوال دارم اینکه میشه با فر دست ساز درست کرد اگه میشه مدت زمان لازم را میگید و چطور بفهمیم چه زمانی در فر دست ساز طلایی میشه ؟
    شما گفتید سینی فر را چرب کنید و بعد دونات را بچینید یعنی دیگه نیازی به کاغذ روغنی نداریم بعد دونات ها به این روش کف سینی نمیچسبه ؟
    برا گرم کردن گفتید کنار شوفاژ که حرارتش یکدست هست ولی اگه بخواهیم کنار بخاری بزاریم چه جوری زیاد داغ باشه یا کم برا دونات؟
    موفق سربلند باشید

    1. سلام. خواهش می کنم. با فر دست ساز هم میشه مدت زمانش هم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فک کنم کافی باشه فقط بعد از ۱۵ دقیقه چک کنید. اگر می بینید تهش داره طلایی میشه یعنی آمادست یکیش رو تست کنید. فر دست ساز شاید مثل فر روش خیلی طلایی نشه همین که بپزه و زیرش یکم طلایی بشه کافیه.
      نه سینی رو چرب کنید کافیه و نمی چسبه اما میتونید کاغذ روغنی هم بندازید و موردی نداره.
      برا این گفتم خمیر رو بذارید کنار شوفاژ که جای گرم باعث میشه خمیر زودتر عمل بیاد. کنار بخاری هم میتونی بذاری جایی باشه که سرد نباشه تا بعد یک ساعت خمیرتون خوب عمل کنه و پف کنه. بخاری هرچی که هست خوبه حتی میتونی وقتی داری غذا میپزی بذاری روی گاز نزدیک غذات چون اونجا گرمه البته فقط برای زمستون تابستون که هوا خودش گرم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا