آشپزیترفند و تجربه آشپزی

۷ راز خوشمزه شدن قورمه سبزی و سیاه شدن آن که در جایی نشنیده‌اید

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه و رازهای خوشمزه شدن قورمه سبزیبرای خوشمزه شدن خورشت قورمه سبزی خود چیکار کنیم ؟ وقتی برای اولین بار یک قورمه سبزی عالی رو خوردم تازه فهمیدم چرا بعضی افراد اینقدر به قورمه سبزی علاقه دارند. همیشه دوست داشتم راز خوشمزه شدن قورمه سبزی آنها را بدونم. چون خورشت های خودم اینقدر خوشمزه و جاافتاده نمیشد. اما بلاخره این رازها رو پیدا کردم و باید بگم از آن روز که نکاتی که در ادامه خواهم گفت رعایت می‌کنم؛ قورمه سبزی های من هم معرکه می‌شود.

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی چیست ؟

نکاتی که برای خوشمزه شدن قورمه سبزی در ادامه خواهم گفت همه را تجربه کردم و در کمتر جایی به آن ها اشاره شده. این نکات واقعاً در طعم و عطر بخشیدن به خورشت شما مؤثر است. در هر دستور قورمه سبزی که دارید به کارتان می‌آید. در آخر هم خلاصه ای از نحوه درست کردن قورمه سبزی را براتون می نویسم.

۱-سبزی قورمه سبزی

نسبت و ترکیب سبزی قورمه سبزی :

  1. تره ۴ واحد: ۴۰۰ گرم
  2. گشنیز ۱ واحد: ۱۰۰ گرم تا حداکثر ۱۵۰ گرم
  3. جعفری ۴ واحد : ۴۰۰ گرم
  4. شنبلیه یک هشتم واحد: ۵۰ گرم یا حداکثر ۱۰۰ گرم
  5. برگ چغندر یا اسفناج ۱ واحد ۱۰۰ گرم (دلخواه)
  6. کمی برگ سیر (دلخواه) حدود دو عدد برگ سیر برای یک کیلو سبزی

در سبزی قرمه سبزی اسفناج یا برگ چغندر را برای لعاب دار شدن خورشت می زنند. اما اسفناج بهتر از برگ چغندر است. برگ چغندر اگر به سبزی قورمه اضافه می کنید خیلی کم بزنید. چون خورشت را زیادی لعاب‌دار می کند. همچنین طعم اسفناج در خورشت قورمه سبزی بهتر از برگ چغندر است.

شنبله موجب عطر دادن به خورشت قورمه سبزی می شود اما اگر زیاد بزنید خورشت را تلخ می کند.

روش سرخ کردن سبزی قورمه سبزی :

یکی از نکات مهم برای خوشمزه شدن قرمه سبزی و سیاه شدن آن این است که سبزی را تازه تهیه کنید و خوب سرخ کنید. سبزی قرمه سبزی باید در حرارت متوسط و روغن زیاد تا حدی سرخ شود که رنگ سبزِ سبزی تغییر کند و تیره شود. برای تست تیره شدن سبزی علاوه بر رنگ آن که مشخص است کمی از آن را داخل قاشق بریزید و با سر انگشت فشار دهید. اگر آب و روغن سیاه از آن خارج شد، یعنی سبزی شما آماده است.

در واقع راز خوشمزه شدن قورمه سبزی شما این است که  سبزی نباید بسوزد فقط رنگ آن تیره شود و وقتی آن را فشار می دهید، رنگ روغن سبزی تیره شود. مانند تصویر زیر، سبزی در حین سرخ شدن باید مدام بهم بزنید تا حالت خشکی و سوختگی نگیرد.

سرخ سبزی یک راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

اگر سبزی را خوب سرخ نکنید؛ رنگ خورشت به سبزی می زند و خورشت رنگ خوبی ندارد. سرخ کردن خوب سبزی طعم خورشت راهم بهتر می‌کند.

و آخرین نکته در مورد سبزی خورشت قورمه سبزی این است که سبزی باید خیلی خرد شود. اگر سبزی درشت باشد باعث می شود خورشت شما حالت آبکی و جانیافتاده بگیرد که خوب نیست و هرچه خورشت بپزد، جانیافتد.

توجه: برای سرخ شدن بهتر سبزی قورمه سبزی ابتدا سبزی را بدون روغن داخل ماهیتابه بریزید، بهم بزنید تا آب سبزی گرفته شود. بعد که سبزی دیگر آب نداشت به سبزی روغن فراوان بزنید و خوب و با حوصله آن را سرخ کنید. در حین سرخ کردن سبزی مدام آن را بهم بزنید که سبزی نسوزد.

در پست دیگری در مورد نکات لازم برای لعابدار و غلیظ شدن قورمه سبزی نوشتم که توصیه می کنم نکات گفته شده در آن هم از دست ندهید و حتماً آن را بخوانید.

۲- لوبیا

سرخ کردن بوبیا یک راز خوشمزه شدن خورشت سبزی

لوبیا قورمه سبزی لوبیای قرمز است. ولی میتوان از لوبیا چیتی هم استفاده کرد. بعضی متعقدند حتی لوبیا چیتی خوشمزه تر هم هست. هر دو را امتحان کنید از هرکدوم خوشتون اومد اونو در خورشتتون استفاده کنید. لوبیا را باید حداقل ۵ ساعت در آب خیس کنید و در این فاصله یک الی ۲ بار آب لوبیا را عوض کنید. تا نفخ آن کاملاً گرفته شود.

من خودم از لوبیا قرمز و چیتی استفاده می کنم و هردو خوب هستند اما طعم لوبیا چیتی را بیشتر دوست دارم و از شب قبل لوبیا را آب می‌کنم. اگر لوبیا را آب نکنید علاوه بر اینکه نفاخ است. باعث می شود خورشت بو و طعم لوبیا بدهد.

همیشه وقتی گوشت به همراه پیاز تفت می‌دهید لوبیا نیز به گوشت اضافه کنید و لوبیا را هم تفت دهید. این مورد یک راز برای خوشمزه شدن خورشت سبزی است که در کمتر جایی به آن اشاره شده؛ اما واقعا مهم و تأثیر گذار است. کافیه یکبار این نکته را رعایت کنید تا حرف من برایتان اثبات شود.

سرخ کردن لوبیا باعث می شود بوی خاص لوبیا گرفته شود. همچنین از وارفتن و لعاب دادن لوبیا داخل خورشت جلوگیری شود. درنتیجه خورشت شما عطر، طعم و شکل بهتری می گیرد.

ادویه را هم باید حتما در ۱ تا ۲ دقیقه باید تفت دهید تا بوی زهم ادویه هایی مانند زردچوبه گرفته شود.

۳- زمان اضافه کردن رب و لیمو و نمک

زمان اضافه کردن رب و ...یک راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

برای ترش کردن قورمه سبزی از آب لیمو استفاده نکنید و حتماً لیمو امانی داخل خورشت بیندازید. اگر می خواهید تلخی لیمو عمانی گرفته شود؛ حداقل دوساعت یا یک شب تا صبح لیمو را در آب قرار دهید.

یا بهتر است لیمو عمانی را نصف کنید و هسته های آن را جدا کنید تا خورشت قورمه سبزی شما به تلخی نزند.

رب گوجه ( اگر به خورشتتون رب می زنید. ) و لیمو را ۴ ساعت بعد از اینکه خورشت را روی حرارت گذاشتید به خورشت اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام رب گوجه و لیمو باعث دیر پز شدن گوشت و لوبیا شده و باعث می شود خورشت خوب جانیافتد. وقتی گوشت و لوبیا پخت وقت اضافه کردن رب گوجه و لیمو است. رب گوجه کم اضافه کنید یک قاشق غذا خوری برای ۳۰۰ گرم گوشت کافی است. و رب را سرخ کنید و به خورشت بزنید.

برای سیاه شدن خورشت قورمه سبزی رب گوجه را یا به خورشت اضافه نکنید یا مقدار آن خیلی کم باشد. اما رب گوجه طعم خورشت را بهتر می کند بنابراین بهتر است آن را حذف نکنید میزان آن را کم کنید.

اگر دوست دارید خورشتتان سیاه رنگ شود. البته ترش تر هم بشود در حدود ۱۵ دقیقه آخر کمی رب انار به خورشت خودتون بزنید. رب انار باعث خوشمزه تر شدن قورمه سبزی هم می شود.

نمک را ۵ دقیقه آخر پخت خورشت به آن اضافه کنید تا خورشت زودتر و بهتر جابیافتد.

۴- انتخاب گوشت برای خوشمزه شدن قورمه سبزی

گوشت راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

گوشت قورمه سبزی از نوع لقمه ای باشد گوشت چرخ کرده استفاده نکنید. اینکه گوشت، در اندازه کوچک بریده شود یا بزرگ به سلیقه خودتان بستگی دارد. اما اندازه بزرگ مجلسی تر است.

اگر از گوشت گوسفندی و استخون دار استفاده کنید قورمه سبزی شما خوشمزه تر می شود و سعی کنید گوشت قورمه سبزی در اندازه بزرگ ببرید.

گوشت قورمه سبزی باید با حرارت کم و پیاز فراوان در مدت طولانی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملاً سرخ شود و اصطلاحاً قورمه شود.

اگر از گوشت بدون چربی استفاده می کنید، مثلاً گوشت گوساله، بهتر است یک الی دو تیکه ۲ در ۲ دنبه گوسفندی داخل خورشت بیندازید تا خورشتتون شفاف‌تر و خوش طعم‌تر شود.

۵- جا افتادن خورشت برای خوشمزه شدن قورمه سبزی

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی با جا افتادن خورشت

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی در جا افتادن آن است. بنابراین در پخت قورمه سبزی هیچ وقت عجله نکنید و اگر کمتر از ۵ ساعت وقت دارید؛ بهتر است غذای دیگری را برای خودتان انتخاب کنید.

برای پخت قورمه سبزی ار زودپز استفاده نکنید. اجازه دهید قورمه در قابلمه معمولی با حراررت کم جابیافتد؛ سبزی، گوشت، لوبیا آن به خوبی نرم شوند و آب خورشت کم شود. قورمه سبزی نباید زیاد آبدار باشد.

برای اینکه خورشت خوب جابیافتد؛ در ابتدا بعد از اینکه مواد قورمه را خوب سرخ کردید؛ آب فراوان داخل خورشت بریزید و تا بعداً مجبور نباشید به خورشت آب اضافه کنید. اگر هم لازم است به خورشت در حین پختن آب اضافه کنید، حتما آب جوش استفاده کنید. آب سرد خورشت را خراب می کند.

۶- اضافه کردن آب به خورشت

سعی کنید آبی که قرار است به خورشت اضافه کنید داغ باشد. اینکار باعث درآمدن بهتر چربی گوشت و روغن انداختن بهتر آن می شود. البته بهتر است بجای آب معمولی از آب قلم گوسفند یا گاو استفاده کنید.

آب قلم طعم خورشت را معرکه می کند و یکی دیگه از رازهای خوشمزه شدن قورمه سبزی است که در رستوران های خوب این ترفند را خیلی رعایت می کنند.

درست کردن آب قلم خیلی راحته و می توانید یکبار درست کنید و برای مدت طولانی از اون استفاده کنید دستور تهیه آب قلم را براتون نوشتم که حتماً بخونید.

۷- زمان اضافه کردن سبزی قورمه

سبزی قورمه را می توان همان ابتدا بعد از تفت دادن گوشت و لوبیا همراه با اضافه کردن آب به خورشت اضافه کرد. اما برای اینکه خاصیت و طعم سبزی بهتر حفظ شود، بهتر است بعد از یک ساعت از اضافه کردن گوشت و لوبیا به خورشت سبزی اضافه کنید.

من خودم همیشه بعد تفت دادن گوشت و لوبیا سبزی رو اضافه می کنم به نظر خورشت بیشتر جامی افته.

راز سیاه شدن قورمه سبزی

راز سیاه شدن قرمه سبزی - راز خوشمزه شدن قرمه سبزی

برای سیاه شدن قورمه سبزی این دونکته خیلی کمک می کند:

۱- سبزی خورشت را باید با روغن نسبتاً زیاد و با حرارت متوسط، خیلی تفت بدید. در حدی که رنگ سبزی کاملاً قهوه ای شود و دیگه سبز رنگ نباشد.

۲- به خورشت خیلی کم در حد یک قاشق غذا خوری رب گوجه برای ۳۰۰ گرم گوشت اضافه کنید. یا اصلاً رب گوجه نزنید. رب گوجه کم طعم خورشت را بهتر می کند اما اگر زیاد بریزید رنگ خورشت را عوض می کند.

ادویه قرمه سبزی چیست ؟

برای قورمه سبزی می توانید از ادویه هایی همچون زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، دارچین، تخم گشنیز،استفاده کنید. دستور تهیه ادویه مناسب برای همه غذاها را در پست دیگری نوشتم که توصیه می کنم این ادویه خوش عطر و بو را درست کنید و برای طعم و رنگ دادن به غذاهاتون استفاده کنید. این ادویه برای همه خورشت ها از جمله خورشت قورمه سبزی هم عالی است.

اما مهم ترین ادویه خورشت قورمه سبزی زردچوبه و فلفل سیاه است.

شنبلیه راز خورشت قورمه سبزی هایی است که بوی آن همه کوچه را می گیرد. اما شنبلیه اگر زیاد به خورشت بزنید خورشت را تلخ می کند بنابریان از مقدار کم استفاده کنید.

همانطور که دوستان هم در نظرات گفتن استفاده از تخم شنبلیه هم برای عطر دادن به خورشت سبزی خیلی موثر است که می توانید آن را آسیاب کنید و تفت دهید و در خورشتتون از آن استفاده کنید یا یک قاشق چای خوری شنبلیه خشک شده را مانند نعنا داغ تفت بدید و در خورشتتون بریزید.

کمی نغناع خشک شده را هم می توانید به خورشتتون بزنید تا عطر بگیرد.

چرا مزه خورشت قورمه سبزی به تلخی می زند؟

دو علت برای تلخ شدن قورمه سبزی هست:

  1. شنبلیه را زیاد اضافه کردید.
  2. لیمو عمانی : هسته های لیمو را بگیرید یا چند ساعت آن را در آب بیندازید تا تلخی آن گرفته شود.
  3. اگر قورمه سبزی زیاد آمده و قرار است در یخچال قرار دهید، لیمو عمانی را از آن خارج کنید وگرنه خورشت را تلخ می کند.

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه با رعایت نکات بالا:

چیکار کنیم قورمه سبزی خوشمزه شود

۱- ابتدا پیاز را نگینی ریز یا خلالی خرد می کنیم و کمی با روغن تفت می دهیم. بعد ۲ الی ۳ دقیقه که پیازها کمی سبک شدند، گوشت را اضافه می کنیم و با حرارت کم، درب قابلمه را می گذاریم و صبر می کنیم حدود ۱۵ دقیقه در آب خودش سرخ شود و قورمه شود.

۲- بعد لوبیا را به گوشت اضافه می کنیم تا ۴ الی ۵ دقیقه تفت بخورد و در خورشت باز نشود. بعد از آن ادویه را اضافه می کنیم تا آن هم یک الی دو دقیقه تفت بخورد.

۳- آب در حال جوشیدن یا آب قلم را به خورشتمون اضافه می کنیم. حدوداً هر چی سطح گوشت و لوبیا هست باید ۴ برابر آب بریزید.

۴ بعد از ۱ ساعت که گوشت و لوبیا پخت. سبزی را که با روغن فراوان خوب سرخ کردیم، اضافه می کنیم و ۲ ساعت دیگه هم صبر می کنیم تا سبزی هم جابیافتد.

۵- در یک ساعت آخر هم لیمو و رب انار و رب گوجه سرخ شده(دلخواه) و هر چاشنی دیگه ای که دوست دارید، اضافه کنید. ۵ دقیقه آخر هم به خورشتتون نمک بزنید.

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی خود را در چه چیزی می دانید؟ تجربیات خودتون را در زیر همین مطلب بنویسید.

۴.۱/۵ - (۳۷۹ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۵۴ دیدگاه ها

  1. علاوه بر نکات گفته شده من مقداری سبزی خورشتی بیشترش شنبلیله س که خودم خشک کردم و اسیاب کردم یک ساعت اخر پخت روغن سر خورشت رو‌میگیرم چ جدا یک قاشق توش سبزی خشک رو تفت میدم و میریزم عالیه. لعاب میده و روغن سیاه سرش میفتهذ

  2. بسیار عالی توضیح دادید
    خیلی نکات جدیدی رو من یاد گرفتم ..
    خداقوت

  3. شوید قرمه سبزی را بد مزه می کنه ، پس بهتره به هیچ وجه در سبزیهای خورشت قرمه سبزی شوید اضافه نکنید . این یه رازه که هر کسی نمی دونه . 🌷

  4. سلام منم ب همین روش درست کردم عالی شد ممنونم واقعا. مامانم میگه اگ خورشت غلیظ نشد یکم ارد سفید گندم مخلوط آب کنی و قاطیش کنین سفت میشه امتحان کنید عالیه فقط قبلش روغن های خورشت رو بردارین ک روغن جذب میکنه و در مرحله اخر سرو اضافه کنید

  5. سلام عزیزان یه راز دیگه کرفس رو چرخ کنید یا خرد ریز کنید یک سوم سبزی کرفس بریزید کرفس رو جدا سرخ کنید چون زمان سرخ کردنش از سبزی قورمه بیشتره بقیه نکات طبق فرمایش خانوم انجام شود سلیقه ایه امتحان کنید سراشپز مجید

  6. سلام خانم اسلامیان عزیزم ممنون بابت توصیحاتون خدا خیرتون بده گل خانوم. برام تجربه شد. حتما از روشتون باید استفاده کنم.
    ممنون از ما بقی دوستان که برامون توضیحات خوب دیگه رو اضافه کردن. همگی خیر و خوشی ببینید الهی. ❤❤❤❤❤❤
    فقط عذر میخام نعنا یا مرزه خشک باید بریزیم؟ و چه زمانی؟؟

  7. سلام، بسیار عالی، ممنون از توضیحات بسیار خوبتون
    من حدود یکسالی میشه که پخت قورمه سبزی رو شروع کردم تو این مدت چند دفعه قورمه سبزی درست کردم ولی به جز بار اول، سری های بعد خوش رنگ و طعم نمیشد، بد مزه هم نبود ولی اصلا شکل یه قورمه سبزی خوب رو نداشت سایتهای مختلف و آموزش های مختلف رو هم امتحان کردم ولی نشد، تا اینکه مطالب شما رو خوندم با اینکه مطمئن نبودم ولی گفتم بزار امتحان کنم،باور نمیکردم اینقدر خوشمزه و خوش رنگ بشه حتی شوهرم هم بسیار خوشش اومد و نسبت به سری های قبل بیشتر خورد
    واقعن ممنونم… تشکر فراواااان

  8. سلام امروز مهمون داشتم نکاتی که تو این مطلب گفتین رو انجام دادم واقعا خییییلی تاثیر گزار بود شوهرم گفت اینبار مزه قورمه سبزیت با همیشه فرق میکرد هرچقدر میخوردم سیر نمیشدم

  9. بااین قرمه سبزی که پختین و عکسش رو گذاشتین شما آشپزی نکنین سنگین ترین چه برسه آموزشم بدی😂

    1. سلام، تا حدی بهت حق میدم چون اصلا عکس خوبی براش انتخاب نکرده بودم عکس بخاطر نور زیاد خیلی بی روح بود یه عکس جدید از قورمه سبزیم جایگزینش کردم و اینکه هیچ جا نگفتم من آشپزم اما نکاتی که اینجا گفتم قورمه سبزی رو معرکه میکنه باور نمیکنی امتحان کن

  10. آقا اگه این که شما می پزید قرمه سبزیه پس اینی که ما می پزیم چیه؟ بسیار عاااالی و ظریف
    واقعا از خوندن نکات کیف کردم.. امیدوارم بتونم پیادشون کنم..

    1. من قبلا خودم این نکات رو رعایت نمی کردم همیشه میگفتم چرا بعضیا قورمه سبزی اینقد دوست دارند! الان که اینجوری درست می کنم خودمم اسم قورمه سبزی میاد گشنم میشه 🙂 حتما امتحان کنید عالی میشه.

  11. برای روغن انداختن قرمه سبزی دراخری تیکه یخ بندازین توش ببینین چ روغنی میده

  12. راز خوش مزه شدن و خوش عطر شدن سبزی قرمه سبزی در این است که ۱- هیچ وقت از سبزی یخ زده استفاده نکنید. چون سبزیجات فریزری طعم خود را از دست می دهند و هیچ عطر و بو و هیچ مزه هم ندارند .همیشه از سبزی بسیار تازه استفاده کنید.۲-سبزی را زیاد سرخ نکنید چون تلخ می شود و طعم و عطر ان گرفته می شود و همین طور به هیچ عنوان زیاد نجوشانید. ۳- از لیمو عمانی مرغوب درجه یک استفاده کنید نه درجه ۲ و ۳ و تخم ان را حتما در اورید چون بد مزه هستند. ..۴- لیمو را در مرحله اخر به خورشت اضافه کنید و بیشتر از ۱۰ دقیقه لیمو را نجوشانید چون طعم و عطر لیمو از بین می رود ۵- لیمو را در هنگام جوشیدن فشار داده تا گرد ان به طور یکسان در غذا پخش شود .

    1. ممنون از شما بخاطر این نکات خوب خیلی لطف کردید 🙂 من هیچ وقت هسته لیمو رو نمی گرفتم فقط از چند ساعت قبل آب میکردم ایندفعه به گفته شما عمل می کنم هستش رو هم می گیرم.

  13. سلام من قرمه سبزیام اصلا خوب درنمیاد همیشه تو زودپز درست میکردم اینبار تصمیم گرفتم دقیقا همین دستور تو سایت رو انجام بدم بلکه اثر گذار باشه ولی بااااازم قرمه سبزیم اصلااااا روغن ننداخت و بازم خوب درنیومد نمیدونم چرااااا

    1. سلام
      برای روغن انداختن قورمه باید خیلی خوب جابیافتد سبزیتون رو خیلی ریز خرد کنید و با روغن فراون تفت بدید همچنین گوشتی که استفاده می کنید یکم چربی داشته باشه اگر گوشتتون چربی نداره چند تیکه دنبه گوشفند داخل خورشت بندازید. حرارت شعله رو هم در حین پخت، خیلی کم کنید. آب هم به حد کافی اضافه کنید تا لازم نباشه در حین پخت به خورشت آب اضافه کنید. همه این نکات در جا افتادن خورشت قورمه خیلی تاثیر داره. احتمالا یه نکته کوچیک اما مهم رو جا میندازید.

  14. سلام زردالو نرسیده اگه تو قورمه سبزی بریزی وقتی که پخته شد له کنی و به خورشت اضافه کنی هم باعث لعاب خورشت میشه و طعم خورشت . قره قورت و سماق هم تو طعمش تاثیر داره .من تمام مواردی که شما گفتید انجام میدم و هنگامی که این دوتا چیز رو هم داشته باشم اضافه میکنم . و همیشه یه بار بیشتر اب اضافه نمیکنم چون معتقدم طعم غذا تغییر میکنه

    1. سلام
      بله در بیشتر غذاها بهتره که آب دوباره مخصوصا آب سرد به غذا اضافه نکنید. طعم غذا رو عوض می کنه گوشت و حبوبات رو هم دیرپز می کنه و باعث میشه خورشت جانیافته. مریم جان ممنون که تجربت رو برامون نوشتی

  15. مفید بود… برامِ…ممنون… خوبه که بذا تمام دستور ها میزان مواد مورداستفادش رو مثل نسبت سبزی های قرمه سلزی بنویسید.
    مادر من مقدار کمی ترخون و یه سبزی محلی له نام چوچاق رو که تو گیلان هست داخلش میریزه…یه طعم تلخی میده که خوشمزس.

    1. سلام
      بله باید در دستوارت غذاها میزان مواد رو هم نوشته نوشت تا همه رو بهتر راهنمایی کند. اما این پست بیشتر برا بیان روش های خوشمزه شدن قورمه سبزی هست تا دستور آن.

  16. سلام من لوبیا هارو گذاشتم از شب قبل خیس خورده… الان که گذاشتم بپزه باز شده چیکارکنم

    1. سلام
      معمولاً لوبیا با یک شب آب کردن باز نمیشه من همیشه همین کار رو میکنم و باز نمیشه. اما برای اینکه لوبیا باز نشه بهتر بود همانطور که در متن هم گفتم لوبیا را با گوشت سرخ کنید. الان دیگه نمی تونید کاری کنید البته چون لوبیا باز شده مزه خورشتتون بد نمیشه اما شاید ظاهر خوبی نداشته باشد.

  17. سلام ،،قورمه سبزیم حتی برای اولین تجربه زندگی باز خوشمزه بود.هرکی بیاد خونمون دستور درست کردنشه ازم می گیره.من همیشه از گوشت تو فریزر و سبزی تو فریزر استفاده میکنم ،تازه بیارم و سرخ کنم نمیتونم دروغ چرا؟
    ادویه خورشتی از جنوب گرفتم ،یا میتونین یه قاشق از گرمصاله پلویی استفاده کنین که یه میخک توش باشه.میخک طعم جادویی میده بعد اگه یه دونه یا دوتا از اون بیشتر نریزید طعمش غالب نمیشه خیالتون تخت،همه میگن یه طعمی داره ولی نمیدونن چیه.بعد موقع تفت دادن منم سیر میزنم زردچوبه سی ثانیه آخر میزنم که آب میریزم خاصیتش نره.شنبلیله خشک شده دو قاشق غذا خوری موقعی که زردچوبه رو میزنم بعد همون لحظه م نعنا یا ریحون بنفش میزنم در حد یه قاشق چای خوری خشک شده میریزم که غذامو سیاه کنه و روغن پس بده.من تا حالا تو قابلمه خورشتی که گوشت قرمز داشته باشه درست نکردم همیشه توزودپز میزارم شعله کم بعد که پخته بشه میزارم رو شعله پخش کن آروم جوش ریز بخوره و جا افتاده بشه،همیشه یا از لوبیا قرمز یا چیتی استفاده میکنم یه قل میدم اگه عجله داشته باشم آبشو میریزم با گوشتم تفت میدم ،دو تا لیمو عمانی م توش میزنم پوستشو در میارم با هستش ،بعد یه لیمو راسته که تو آب خیسوندم هم توش میزارم.ا ها یه قاشق غذا خوری رب هم میزنم،از گوشتهای استخوان دار داخل قورمه سبزی باید استفاده بشه که لعاب خاصی پس میده.وقتیم برنجشو درست میکنم یه قطره اسانس دود میندازم داخلش که برنجم دودی به نظر بیاد .اینم از دستور من .اهل کرمانشاه م

    1. سلام ممنون که اینقدر کامل برامون توضیح دادی. گوشت استخون دار و نعنا رو موافقم روی طعم دادن به خورشت خیلی تاثیر میذارن.

  18. من همیشه قورمه سبزی هام خوب در میاد اما هفته قبل درست کردم مثل یک معجزه اتفاق افتاد که هنوز نمیتونم علتش را بفهمم و آن اینکه سبزی و لوبیا و گوشت مثل آهن ربا به کف قابلمه میرفت و آب قورمه سبزی بصورت متمایل به بی رنگ به سطح بالای قابلمه میام . یعنی نصف قابلمه شده بود مواد مربوط به قرمه سبزی که بخاطر سنگینی و نیروی جاذبه رفته بود پایین و آب هم آمده بود بالا . خوب هم میزدم درست میشد نیمساعت به حال خودش رها میکردم دوباره آب میامد بالا و مواد میرفت پایین و اصلا هم روغن پس نداد . نمیدونم سلزی هاش مشکل داشت یا اینکه برای اولین بار از قابلمه استیل که کف آن حالت آهن ربایی داره و گرما را یکنواخت پخش میکنه باعث این اتفاق شد . از ساعت ۴ عصر گذاشتم روی شعله کم تا ده شب و هر چی بیشتر میگذاشتم تا بلکه درست بشه . آخرش حسابی آبش بخار شد و مقداری آزدنخودچی هم بهش اضافه کردم اما باز اگر یک قاشق آب داخلش بود از مواد فاصله میگرفت . طبق فرمول همیشه هم رفتم غیر از اینکه این دفعه کمی رب گوجه در ابتدا موقع تفت پیاز و گوشت بهش اضافه کردم . خلاصه این شد یک معما که همچنان داخل فریزر گذاشتم و مخفیاتگنه با چراغ های نیمه خاموش میخورمش انصافا مزه اش خوبه ولی قیافه اش شبیه قورمه سبزی نیست

  19. یکبار برای امتحان هم که شده از چند حبه سیر تازه در خورشت قورمه استفاده کنید. بعد از تفت دادن گوشت، کمی زردچوبه، فلفل و ادویه مخلوط خورشتی به آن اضافه کنید و تفت بدهید، بعد حبه های سیر را اضافه کنید.
    درضمن من به خورشت قورمه سبزی رب گوجه فرنگی نمی زنم تا رنگش قرمز نشود، ولی یک بار رب انار زدم که رنگش معرکه شد، ولی باید بپذیرید که طعم ترشی رب با ترشی لیموعمانی و آب لیمو قابل مقایسه نیست

  20. من جنوبی هستم. قورمه سبزی جنوبی ها رو دست نداره. ما از همه سبزی ها در قورمه سبزی استفاده میکنیم. یعنی اسفناج – شوید – جعفری – گشنیز – شنبلیله – تره

    1. ما از برگ چغندر مقدار کم اسفناج،گشنیز و جعفری شنبلیله تره یه ذره مقدارش از بقیه باید بیشتر باشه،خورشت رنگش به تیره بیشتر میزنه.شوید و نعنا و ریحون نمیزنیم.

  21. اقا این همسایه ما قرمه میذاره بوش کل محل رو برمیداره .. من قورمه میذارم بوش تا دم در خونه خودمونم نمیرههه یکی بگه چیکار کنمم???

    1. سلام نسبت سبزی ۴-۲-۲-۱ تره -گشنیز -جعفری -شنبلیله هر کدام را جدا جدا خورد جداجدا سرخ و استفاده کنید

      1. سلام ،جالب بود !میشه دلیل جدا جدا سرخ کردن رو توضیح بدید؟مگه مدت سرخ کردنشون متفاوته؟

    2. استفاده از مرزه ونعنا هر کدام به اندازه ی حدود یک قاشق شما را به عطر و طعمی بی نظیر خواهد رساند .

    3. تخم شنبلیله رو پودر کن تفت بده ب سبزی اضافه کن بوی قرمه سبزی فقط ب شنبلیلس

      1. ممنون چه نکته ی خوبی من که یه بار هم شده امتحان می کنم ببینم چی میشه

      2. با سلام و احترام به شما خانم اسلامیان عزیز
        ممنون از توضیحاتتون ،واقعا عالی و ریزبینانه و کامل ،من زیاد قورمه سبزی درست نکردم ،اما همون چند بار هم زیاد بد نشد ولی عطر و بو نداشت ،اما این هفته میخوام با دستور شما قورمه سبزی درست کنم ،فکر میکنم خیلی عالی بشه…
        راستی یه سوال ، اون یک قاشق شنبلیله خشک رو که گفتین ،میشه تفت نداد و همون طور خام ریخت داخل خورشت؟و اینکه چه زمانی باید به خورشت اضافه بشه همین شنبلیله خشک؟

      3. سلام انشاالله خوب بشه حتما از نتیجش برام بنویس😊 اگر سبزیتون شنبلیله داره که نمیخواد دیگه بزنید اگر نداره برای عطرش همون موقع که سبزی اضافه میکنید بریزید خیلی هم نریزید چون شنبلیله زیاد خورشت رو یکم تلخ مزه میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا