خانه داری

پاک کردن لکه خون خشک شده روی لباس تشک مبل و فرش

پاک کردن لکه خون خشک شده از لباس فرش ملافه تشک و مبل از بین بردن لکه خون تازه خیلی سخت نیست و بیشتر مواقع با آب خالی هم تمیز می شود. اما آنچه مسئله ساز است پاک کردن لکه خون خشک شده و قدیمی از لباس تشک ملافه یا حتی مبل و فرش است. اگر شماهم این مشکل را دارید بهترین راه حل ها برای از بین بردن لکه خون کهنه را  در ادامه بخوانید.

از بین بردن لکه خون خشک شده روی سطوح مختلف :

بهترین راهکار برای از بین بردن هر لکه ای این  است که: به محض ایجاد لکه، برای رفع آن اقدام کنید. لکه خون تازه با آب سرد و کمی صابون به طور کامل به راحتی از هر سطحی پاک می شود. اما اگر به هر دلیلی لکه خون کهنه شده، بهتر است از راهکارهای زیر برای تمیز کردن آن کمک بگیرید.

توجه: لباس، ملافه، فرش یا … که خون روی آن ریخته، به هیچ عنوان نباید با آب گرم شست. وگرنه ممکن است لکه برای همیشه روی آن، باقی بماند. برای پاک کردن لکه خون از پارچه حتماً باید آن را با آب سرد بشویید و لااقل اولین بار با آب سرد خیس کنید.

پاک کردن لکه خون خشک شده روی لباس و ملافه

۱- با استفاده از جوش شیرین و سرکه

پاک کردن لکه خون خشک شده با جوش شیرین و سرکه از روی لباس و ملافه

برای لکه های خون کم و همچنین لکه هایی که مدت طولانی از ایجاد آن ها نمی گذرد.  بهترین انتخاب، جوش شیرین و سرکه است. دو قاشق غذاخوری سرکه را با دو قاشق غذا خوری جوش شیرین مخلوط کنید. به این محلول یک قاشق غذا خوری پودر لباس شویی یا شامپو بزنید و لباس یا ملافه را در محلی که لکه دارد ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید.

بعد لباس را محکم چنگ بزنید تا لکه بطور کامل از لباس برود و در آخر لباس یا ملافه را در ماشین لباسشویی با دمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد یا با آب سرد بشویید.

۲- هیدروژن پرواکساید

پاک کردن لکه خون خشک شده با هیدروژن پراکسید

برای لکه های خون سخت و خیلی کهنه بهترین راهکار استفاده از هیدروژن پرواکساید ۳ تا ۴ درصد است.

توجه: قبل از اینکه از هیدروژن پراکسید برای لباس یا سایر سطوح استفاده کنید، هیدروژن پراکسید را در یک نقطه از لباس، ملافه یا …. که قابل مشاهده نیست تست کنید که به رنگ آن آسیب نزند.

با یک مسواک کهنه یا گوش پاک کن هیدروژن پراکسید را روی لکه بمالید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد لباس را زیر آب سرد بشویید تا لکه خون پاک شود و در آخر لباس یا ملافه را در ماشین لباسشویی بشویید.

پاک کردن لکه خون خشک شده با هیدروژن پراکسید روی لباس و ملافه

پاک کردن لکه خون خشک شده روی فرش

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی فرش

برای از بین بردن لکه خون خشک شده روی فرش ابتدا با یک کاردک تا می توانید خون های خشک شده  را بتراشید و با جاروبرقی آن ها را جمع کنید.

حدود یک قاشق غذا خوری جوش شیرین روی محل لکه بپاشید و روی آن سرکه اسپری کنید و بعد از ۱۰ دقیقه با یک پارچه تمیز بصورت ضربه ای به محل لکه بزنید تا  اثر لکه خون بطور کامل برود.

اگر لکه با جوش شیرین و سرکه از بین نرفت. بهترین راه استفاده از هیدروژن پراکساید است. اما مواظب باشید به رنگ فرش آسیب نزند. ابتدا هیدوژن پراکسید را در محلی از فرش که مشخص نیست تست کنید که فرش رنگ ندهد.

هیدروژن پراکساید را روی فرش اسپری کنید و بعد از یک الی دو دقیقه با یک دستمال نم شده با آب سرد، لکه  خون را تمیز کنید.

برای پاک شدن فرش از نظر شرعی:

اگر خون بیشتر از یک سکه باشد نجس است و برای پاک شدن کامل آن بعد از اینکه لکه خون را با یکی از دو روش بالا پاک کردید:

  1. برای پاک شدن فرش محلی که قبلاً خون بوده را باید آب شلنگ (آب کُر) بگیرید و با حوله آب زیادی فرش را بگیرید(آب زیادی کر پاک است).
  2. یا دوبار با آب داخل پارچ(آب غیر کر) فرش را بشویید و آب زیر آن را در تشت جمع کنید. (آب زیادی غیر کر پاک نیست )

با انجام یکی از این دو روش فرش از نظر شرعی هم پاک بحساب می آید.

تمیز کردن لکه خون خشک شده روی مبل

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی مبل

برای پاک کردن لکه خون خشک شده روی مبل هم مانند فرش عمل کنید.  در بیشتر مواقع با جوش شیرین و سرکه جواب می دهد. اما اگر لکه پاک نشد، هیدروژن پراکسید مطمئن ترین انتخاب است.

اگر قصد دارید مبل را آب بکشید آن را کج کنید و روی آن آب بریزید تا بتوانید به راحتی آب زیر آن را جمع کنید.

ازبین بردن لکه خون خشک شده روی تشک 

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی تشک

تشک های ابری و پنبه ای را نمی توان در خانه شست. وگرنه خراب می شوند. بهترین راهکار برای از بین بردن لکه خون روی این تشک ها استفاده از روش زیر است.

۱ فنجان هیدورژن پراکساید را با ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ قاشق غذا خوری مایع ظرف شویی مخلوط کنید. با یک مسواک کهنه یا یک ابر این محلول را روی لکه خون بمالید ۵ دقیقه صبر کنید.

یک دستمال نم شده با آب سرد روی لکه بکشید تا لکه های خون بطور کامل از تشک تمیز شوند. با این روش تمام لکه ها روی تشک بدون اینکه جای آن ها بماند از روی تشک تمیز می شود.

اگر از هر کدام از روش های بالا استفاده کردید، نتیجه‌ای که گرفتید برای همه کسانی که این پست را می خوانند بنویسید. البته اگر از مواد دیگری هم برای از بین بردن لکه خون خشک شده روی ملافه، لباس ، تشک و … استفاده کردید و در از بین بردن لکه مؤثر بوده نیز حتماً نام و روش آن را برای همه بفرمایید.

۴.۶/۵ - (۱۲۰ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب و تشکر بابت مطالبی ک ب اشتراک گذاشتید.لطفا مطلب شرعی در مورد خون رو اصلاح بفرمایید.خون چه یک سر سوزن باشه چ بیشتر نجسه.اما اینکه نمازگزار با لباس اغشته ب خون میتونه نماز بخونه شرایطی داره که رو لطفا سرچ کرده و مطلب صحیح آن را ب اشتراک بذارید.

  2. سلام دوستان..صابون سبز رو بتراشید و با مقداری جوش شیرین و سرکه مخلوط کنید..این ماده برای پاک کردن خون از روی انواع لباس مفید است

  3. سلام
    خون روی لباسی که تن می کنند که بر اثر جراحت یا دمل باشه بیشتر از یک سکه نباشه نجس نیست، آن هم به این خاطر که زحمت برای متشرع نباشه تا بتونه فرایض رو بجا بیاره
    لطفا مجددا بررسی کنید.
    نجس بودن فرش خونه حکم مسجد رو نداره که حتما باید پاک بشه برای همین یک سکه یا بیشترش مشکلی ایجاد نمیکنه و صرفا نمیشه روی اون قسمت نماز خوند بدون سجاده! اما خب گفتم که مطلب مفیدتون کامل تر بشه
    ممنونم

    1. سلام
      ممنونم از شما بخاطر اطلاعات خوبی که به این مطلب اضافه کردید. اما همانطور که دوستان هم در نظرات فرمودن خون حتی یک سر سوزن یک جایی باشد چه لباس و چه فرش نجس است. اگر فرد قصد خواندن نماز را داشته باشد و مقدار خون کمتر از یک سکه کوچک باشد اشکال ندارد و نمازش صحیح است.
      اگر هم خون روی فرش خانه باشد، حتی خیلی کم، نجس است. اما فرموده شماهم درسته است و برای نماز میتوان روی آن سجاده انداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا