آشپزیدستور آشپزی

کیک پای سیب و دارچین بسیار خوشمزه و لطیف به شکل قنادی ها

طرز تهیه کیک پای سیب و دارچین خیلی خوشمزه و خوش بافت در قالب قنادی و قالب کیککیک پای سیب یکی از کیک های خوشمزه و پرطرفدار است و از عطر و طعم عالی آن نیاز نیست تعریف کنم. اما دستور پای سیب و دارچین که در این پست می خوانیم یک دستور فوق العاده و امتحان شده برای درست کردن کیک پای سیب است. که هم یک کیک پفدار و بسیاد ترد و لطیف خواهیدداشت هم به خاطر ترکیب عطر دارچین و سیب یک کیک بسیار خوش عطر می‌شود.

پای چیست؟

به هر غذایی که با خمیر شیرینی پوشانده می‌شود، پای گفته می‌شود. پای‌ها انواع متفاوت دارند، مانند پای گوشت، میوه، مربا و سبزیجات؛ یکی از انواع پای که در کشور ماهم  تهیه می‌شود و طرفدار دارد، کیک پای میوه است. که خمیر شیرینی همه آنها یکسان است و تفاوت آنها در میوه آنهاست؛ مانند پای سیب یا پای آناناس و …

مواد لازم برای تهیه پای سیب و دارچین

  • آرد: ۲۵۰ گرم (جدود یک لیوان و سه چهارم لیوان دسته‌دار)
  • کره: ۷۰ گرم
  • روغن مایع: ۵۰ گرم (حدود یک سوم لیوان)
  • شکر: ۱ پیمانه
  • شیر: ۱/۲ پیمانه
  • دارچین: یک قاشق سوپ خوری
  • پودر قند: ۱ قاشق سوپ خوری
  • سیب درختی: ۲ تا ۳ عدد
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • وانیل: ۱/۲ قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر: ۲ قاشق مرباخوری (تست سالم بودن بیکینگ پودر)

توجه: این مواد برای تهیه پای سیب و دارچین است اما بجای سیب می توانید از میوه های جایگزین دیگر مانند آناناس، گلابی، شلیل و … هم استفاده کنید.

توجه: استفاده از کره در این دستور ضروری است و قابل جایگزینی با روغن نیست کره موجب لطافت و ترد شدن پای سیب می‌شود.

مراحل تهیه کیک پای سیب و دارچین ترد و خوشمزه

آماده کردن خمیر پای سیب و دارچین

۱- برای تهیه کیک پای سیب و دارچین ابتدا کره، تخم مرغ، شیر را از یخچال خارج کنید تا حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به دمای محیط برسند. کره حتماً باید به دمای محیط برسد.

۲- کره به دمای محیط رسیده و شکر را باهمزن اینقدر می زنیم تا پوک شود.

زدن کره و شکر کیک پای سیب و دارچین

۳- بعد از آن تخم مرغ‌ها را دانه دانه به شکر و کره همزده، اضافه می‌کنیم و به ازای هر تخم مرغ ۲ تا ۳ دقیقه مواد را باهمزن در یک جهت می‌زنیم. تخم مرغ آخر را که اضافه می‌کنیم وانیل را هم اضافه می‌کنیم. (زدن هر تخم مرغ ۲ تا ۳ دقیقه در پف کردن کیک پای سیب و دارچین خیلی مهم است.)

زدن تخم مرغ کیک پای سیب و دارچین

۴- وقتی تخم مر‌غ‌ها را با مواد زدیم نوبت به اضافه کردن روغن مایع است. ومواد را در حد ۱۰ ثانیه فقط در حدی که روغن با مواد قاطی شود با همزن می‌زنیم.

۵- در آخر آرد و بیکینگ پودر را که سه بار باهم الک کردیم، را به همراه شیر متناوباً به دیگر مواد اضافه می‌کنیم و با لیسک یا همزن خاموش در یک جهت می‌زنیم تا همه مواد خوب باهم مخلوط شوند.

یعنی ابتدا کمی آرد می‌ریزیم و بعد کمی شیر اضافه می‌کنیم و مواد را بهم می‌زنیم و اینکار را تا تمام شدن تمام آرد و شیر تکرار می‌کنیم. بهتر از مواد را در طی ۴ مرحله یا بیشتر کم کم اضافه کنید تا کیکتون خیلی خوش بافت شود.

اضافه کردن آرد به سایر مواد کیک پای سیب و دارچین

 ریختن مواد کیک پای سیب و دارچین در قالب:

۱- سیب ها را همراه پوست برش‌های نازک در حد ۲ الی ۳ میلی‌متر می‌دهیم.

پودر دارچین و قند به همراه سیب برای کیک پای

۲- دارچین و پودر قند را قاطی می‌کنیم و سیب‌ها در پودر قند و دارچین می‌چرخانیم تا خوب به پودر قند و دارچین آغشته شوند.

توجه: حتماً باید از پودر قند استفاده کنید و نمی‌شود بجای آن شکر بزنید. اگر پودر قند ندارید، خودتون درست کنید خیلی ساده دو قاشق غذا خوری شکر را آسیاب کنید.

آماده کردن سیب و دارچینی برای پخت کیک پای سیب

پخت پای سیب و دارچین در قالب مخصوص مثل قنادی

۳- اگر از قالب های مخصوص پخت پای مانند پای سیب قنادی را بکار می‌برید، یک کپسول بزرگ کاغذی مخصوص پای را در آن قرار دهید و در دو قاشق غذاخوری از خمیر پای سیب را داخل قالب بریزد دو تا ۳ برش سیب روی آن قرار دهید و دوباره یک قاشق غذا وری خمیر روی سیب‌ها بریزید که خمیر روی سیب را بپوشاند.

حدود نصف تا حداقل یک سوم کپسول باید خالی باشد تا جا برای پف داشته باشد وگرنه موقع پف از قالب سر می‌رود.

ریختن مواد کیک پای سیب و دارچین در قالب قنادی

فر را از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل در دمای ۱۸۰ تا ۱۸۵ درجه سانتی گراد گرم کنید و بعد پای سیب‌ها داخل آنها قرار دهید تا بعد از ۴۰ تا ۴۵ دقیقه خوب بپزند برای اینکه از پخت آنها مطمئن شوید از خلال دندان استفاده کنید اگر وسط کیک زدید و چیزی به آن نچسبید یعنی پای‌های شما آمادست.

تا قبل از ۴۰ دقیقه در فر را اصلاً باز نکنید چون پف کیک می‌خوابد.

بعد پای سیب را از کپسول ها خارج کنید. از سمت پشت کیک هر پای سیب را به دو قسمت،برش بزنید و با پودر قند، دارچین، هل و شکلات تخته‌ای به سلیقه خودتان پای‌ سیب‌ها را تزیین کنید.

کیک پای سیب و دارچین قنادی

تزیین کیک پای سیب قنادی با دارچین و شکلات آب شده

پخت پای سیب و دارچین در قالب معمولی کیک

اگر قالب مخصوص پای سیب قنادی ندارید. می‌توانید به سادگی از قالب کیک معمولی استفاده کنید. قالب را چرب و آرد پاشی کنید. حتی می‌توانید کاغذ روغنی هم ته آن پهن کنید.

دو سوم خمیر ا در ته قالب بریزید. سیب‌های برش زده را را در همه جای سطح کیک پخش کنید و بعد از آن باقی مانده خمیر را روی سیب‌ها بریزید که روی تمام سیب‌ها را بگیرد.

قرار دادن سیب و دارچین در بین مواد پای سیب در پای سیب کیک

اگر دوست دارید می‌توانید ورقه‌های سیب را علاوه بر بین مواد کیک، روی کیک هم پخش کنید.

قرار دادن سیب و دارچین در روی مواد پای سیب در پای سیب در قالب کیک

توجه: بعد از پخت کیک پای سیب و دارچین چه در قالب کیک، چه در قالب قنادی مانند هر کیک دیگر آن را سریع از فر خارج نکنید. صبر کنید کمی که فر سرد شد و دمای فر پایین آمد، کیک را از فر خارج کنید تا به کیک شوک وارد نشود و پف آن نخوابد.

کیک پای سیب و دارچین در قالب کیک معمولی

طرز تهیه این کیک پای سیب و دارچین خیلی ساده است؛ مانند کیک پرتقالی که قبلاً براتون نوشتم این کیک هم خیلی لطیف و خوشمزه می‌شود. و بعنوان صبحانه، میان وعده، پذیرایی از مهمان و یک دسر عالی می‌توانید استفاده کنید.

۴.۱/۵ - (۱۱ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام. وقتتون بخیر. ممنون بابت دستور عالی تون. به این روش پای سیب درست کردم. عالی شد. سپاسگزارم

  2. سلام
    برای برخی از مواد از وزن استفاده کردید و برای برخی از لیوان و قاشق
    اونجایی که فرمودید یک پیمانه، پیمانه ما چند گرم درش جا میشه؟

  3. سلام خانم اسلامیان. شادی و سلامتی همواره همپا یتان‌.
    میشه کیک پای سیب رو با پودر کیک های آماده که موجود هست درست کرد مثلا با پودر آماده کیک اسفنجی رشد که خودم همیشه میخرم .؟

    1. سلام ممنون از محبت شما، بله میشه درست کرد ولی طعم و کیفیت پایی که با مواد گفته شده در دستور می بینید خیلی بهتر میشه. توصیه من اینه از مواد داخل دستور استفاده کنید. همه این مواد داخل سوپرمارکت میتونید تهیه کنید لازم نیست حتما لوازم قنادی نزدیکتون باشه.

      1. سلام ممنون از مهربانی و وقت گذاشتنتون. حتما همینطوره با روش شما درست میکنم بنظرم شیرینی پزی سخت نیست ،لذت بخشه .

  4. سلام خانم اسلامیان ایام همواره به کامتان باشد..
    سوال داشتم در مورد چگونگی تهیه خمیر نان نازک . تنوری کوچک دارم که تازه تهیه کردم و طرز تهیه نان خوشمزه ،نازک وارد را میخواستم این تنور در دیجی کالا و طرز کار بیا آنرا آموزش داده .ممنو ن میشم در صورت امکان آموزش خمیر نان ر و هم در سایت قرار بدهید. ❤️ ❤️ ❤️

    1. سلام، ممنون لطف دارید و همچنین شما، برای خمیر نان معمولی کافیه به ازای هر ۳ لیوان آرد یک قاشق غذاخوری سرصاف خمیر مایه، به همراه یک قاشق چای خوری شکر بریزید داخل آب گرم تا حجم خمیر مایه دو برابر بشه وبعد یکم نمک مثلا یک قاشق چای خوری رو با آرد مخلوط کنید و خمیر مایه رو بریزید روی آرد و با آب گرم نه داغ آرد رو خیس کنید و ۱۰ دقیقه ورز بدید به حدی آب بریزید که خمیر به دستتون نچسبه، خمیر رو جای گرم بگذارید تا ۱ الی دو ساعت حجم اون دو برابر بشه بعد هم سیاه دانه تخم کشنیز کنجد و دیگر مواد رویه خمیر رو به خمیر اضافه کنید یکی دو دقیقه دوباره خمیر رو ورز بدید بعد هم باهاش نون درست کنید.

      1. سلام ممنون از لطف و بزرگواری شما .لطف کردید اون هم خیلی خیلی زیاد راهنمایی کاملی ارائه کردید نمی‌دونم از چه کلماتی برای تشکر استفاده کنم .❤️ یک دنیا سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا