آشپزیترفند و تجربه آشپزی

راهنمای انتخاب بهترین قالب برای پخت کیک ( انواع قالب کیک )

آشنایی با انواع قالب کیک و انتخاب بهترین قالب کیکبرای پخت کیک انواع مختلفی از قالب های کیک وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی ها، معایب و مزیت های خاص خودشان هستند. این تنوع در قالب های کیک شاید انتخاب را برای ما سخت کند به همین منظور قصد دارم در اینجا در مورد انواع قالب کیک و انتخاب بهترین قالب برای پخت کیک بنویسم. اگر دوست داری برای آماده کردن کیک های مختلف مناسب ترین قالب را انتخاب کنی مطالعه این پست بهت کمک می کند.

لازم به ذکر نیست که انتخاب قالب خوب می تواند یکی از نکات مهم برای زیباتر شدن و پخت مناسب کیک ما باشد. بنابراین بهتر است حتماً قبل از خرید قالب در مورد انواع قالب و انتخاب بهترین قالب برای کیکمان بیشتر بدانیم.

انواع قالب کیک و انتخاب بهترین قالب کیک:

قالب های در رنگ، شکل و جنس های متفاوت وجود دارند که هرکدام، همانطور که گفتم برای نوعی خاصی از کیک مناسب هستند. برای مثال در قالب های رنگ تیره زودتر کیک می پزد، چون رنگ تیره آنها باعث جذب گرما می شود. و قالب های میان تهی باعث می شوند گرما به همه نقاط کیک به یک اندازه برسد و کیک یکنواخت تر بپزد. با دانستن ویژگی های هر قالب می توانیم، تصمیم بهتری در انتخاب بهترین قالب داشته باشیم.

اگر روی کیکتان جمع و چروکیده می شود یا اینکه زیر کیک سیاه و سفت شده به دلیل این است که کیک با دمای زیاد و بدون پخش یکنواخت حرارت پخته شده، یا اینکه کیک خیلی سریع پخته و چروکیده می شود. که همه این نکات با انتخاب یک قالب خوب قابل حل شدن است.

اگر دوست دارید کیک صاف و یکنواخت بپزید علاوه برای انتخاب بهترین قالب حتماً نکات لازم برای جلوگیری از گنبدی شدن کیک را بخوانید.

انواع قالب کیک از نظر رنگ

شاید تا بحال در انتخاب بهترین قالب به رنگ آن دقت نکرده باشید. اما رنگ قالب در زمان پخت و حالت پخت کیک تاثیر دارد.

۱- روشن 

قالب رنگ روشن و انتخاب بهترین قالب کیک

قالب روشن گرما را کمتر جذب می کنند و برای پخت به مدت زمانی بیشتری نیاز دارند. اگر دوست دارید کیک با رنگ یکسان داشته باشید و اطراف آن زیاد برشته و تیره نشود قالب های رنگ روشن انتخاب بهتری هستند. برای مثال برای درست کردن کیک تولد بهتر است برای اینکه خامه بهتر به سطح کیک بچسبد اطراف کیک زیاد برشته و سفت نباشد.

۲- تیره

قالب رنگ تیره و انتخاب بهترین قالب کیک

رنگ تیره قالب باعث جذب بیشتر گرما در این نوع قالب ها می شود، بنابراین اطراف کیک بیشتر برشته می شود و البته زمان پخت کیک هم کاهش پیدا می کند.

انواع قالب کیک از نظر جنس ماده سازنده

اصلی ترین و مهم ترین مورد در انتخاب بهترین قالب گزینش بهترین جنس برای پخت انواع مختلف کیک است تا بهترین نتیجه را بگیریم. در ادامه به ویژگی های ۵ جنس مختلف قالب که بیشتر دیده و استفاده می شوند، اشاره می کنم.

۱- قالب آلومینیومی

قالب آلومینیومی و انتخاب بهترین قالب کیک

قالب های آلومینیومی در انواع طرح ها و شکل های متفاوت مانند ساده، شکلی و میان تهی وجود دارند. این قالب ها می توانند گرما را بخوبی انتقال دهند و کیک سریع بپزد. اما سطح براق آنها باعث بازتاب گرما می شود و از قهوه‌ای و برشته شدن کیک جلوگیری می کند. در انتخاب قالب های آلومینیومی بهتر است قالب های سنگین تر را انتخاب کنیم تا کیک در آنها بهتر بپزد. قالب های سبک اگر چه دارای قیمت کمتری هستند، اما چون خیلی سریع داغ می شوند، ممکن است اطراف کیک بسوزد در حالی که وسط آن هنوز نپخته و کیک بطور یکنواخت نپزد.

در قالب های آلومینیومی بهتر است مواد اسیدی را داخل آنها نریزیم. چراکه ممکن است با آلومینیوم واکنش دهند و مواد مضر وارد کیک ما شود. بنابراین لازم است کیک هایی که با آبمیوه های اسیدی مانند آب پرتقال آماده شده در قالب آلومینیومی نپزیم.

قالب های آلومینیومی قالب های مقاوم هستند که به هیچ وجه زنگ نمی زنند و مدت ها می توانید از آنها استفاده کنید و در کل این قالب ها از ارزان ترین نوع قالب های کیک هستند و همچنین برای درست کردن ژله نیز مناسب هستند.

برای اینکه کیک از این قالب های به راحتی جدا شود حتماً روش درآوردن کیک از قالب را بخوانید در آن راهکار ساده ای وجود دارد که بهتون کمک می کند، کیکتان به راحتی از قالب بخصوص قالب های آلومینیومی طرح دار و ساده جدا شود.

۲- آلومینیوم آنودایز شده یا روکش شده

قالب آندودایز شده و انتخاب بهترین قالب کیک

این ظروف در دو رنگ نقره‌ای (روشن) و تیره وجود دارند.

آلومینیوم روکش دار روشن طبق یک فرایند الکتروشیمیای لایه بیرونی آن سخت می شود د در این صورت حالت ضدخش، ضد زنگ و نچسب می گیرند. اما در استفاده از آنها باید مواظب باشید با چاقو یا سیم ظرف شویی روی آنها نکشید. چراکه ممکن است سطح روی آنها دچار آسیب شود.

آلومینیوم آنودایز شده تیره مدت طولانی تر تحت فرایند شیمیایی قرار می گیرد و ۱۰ برابر ضخامت لایه رویی آن بیشتر است.

این قالب ها گرما را خیلی سریع انتقال می دهند، بنابراین زمان پخت کیک را باید به اندازه یک سوم کم کنید. برای مثال اگر زمان پخت کیک در قالب معمولی ۱ ساعت است اگر با این قالب کیک می پزید، ۴۵ دقیقه برای پخت کافی است. این قالب را باید با اسکاچ ابری و آب گرم شست و در ماشین ظرف شویی نشویید.

۳- قالب شیشه ای

قالب شیشه ای و انتخاب بهترین قالب کیک - چاره دان

قالب های شیشه ای نشکن یا همان پیرکس یکی از سالم ترین قالب های کیک هستند که البته معمولاً شکل های ساده مانند مربع، مستطیل و دایره‌ای دارند. این ظروف یا مواد اسیدی واکنش نمی دهند و برای پخت انواع کیک بسیار سالم هستند.

برای پخت کیک با این ظروف بهتر است ۱۰ درجه دمای فر را کمتر از میزان گفته شده در دستور قرار دهید تا کیک بهتر بپزد و برای جدا شدن کیک از این قالب ها حتماً از کاغذ روغنی استفاده کنید.

قالب را چرب کنید. کاغذ روغنی را داخل آن قرار دهید. بطوری که اطراف قالب را هم بگیرد و بعد داخل کاغذ هم چرب و آردپاشی کنید تا کیک به راحتی از قالب جدا شود.

در هنگام استفاده از این قالب ها مواظب باشید وقتی از فر آنها را خارج کردید و داغ هستند در آب سرد قرار ندهید. همچنین آنها را مستقیم روی شعله نگذارید، چون ممکن است بشکنند.

۴- قالب نچسب

قالب نچسب و انتخاب بهترین قالب کیک

این قالب ها از آلومینیوم یا استیل هستند که یک لایه نچسب روی آنها کشیده شده و باعث می شود کیک به راحتی از قالب جدا شود . رنگ تیره آنها باعث می شود گرما را بخوبی جذب کند بهتر است برای اینکه اطراف کیک زیاد قهوه ای و خشک نشود دمای فر و زمان پخت را برای این نوع قالب ها کم کنید.

این قالب ها هم در طرح های ساده شکلی و میان تهی وجود دارند.

در هنگام شستن و جدا کردن کیک از اجسام تیز یا سفت استفاده نکنید. چون ممکن است لایه نچسب آن آسیب ببیند و حالت نچسب بودن خودش را از دست بدهد. این قالب ها نسبت به قالب های آلومینیومی قیمت نسبتاً بالایی دارند.

۵- قالب سیلیکونی:

قالب سیلیکونی و انتخاب بهترین قالب کیک

قالب سیلیکونی از سیلیکون قابل انعطاف ساخته شده که دمای منفی ۴۰ تا مثبت ۵۸۰ درجه را تحمل می کند. و قابل استفاده در فریزر، مایکروویو و فر است. از قالب های سیلیکونی بیشتر برای تهیه دسر و کیک های یخچالی استفاده می شود.

در انتخاب قالب سیلیکونی حتماً یک جنس خوب و با کیفیت تهیه کنید. چون اگر جنس مرغوب نباشد با حرارت رنگ آنها تغییر می کند و بوی بد می گیرد. برای درآوردن کیک از قالب سیلیکونی باید قالب را چرب و آرد پاشی کنید.

قالب های سیلیکونی برای ژله خیلی مناسب نیست و ژله به سختی از آن خارج می شود. و بیشتر برای دسرهای شیردار مانند انواع کارامل و ژله بستنی این نوع قالب خوب است.

این قالب ها دارای طرح های متنوع و زیبایی هستند که امروزه خیلی طرفدار پیدا کردند.

انواع قالب کیک از نظر شکل

یکی دیگر از عوامل برای انتخاب بهترین قالب برای پخت کیک گزینش بهترین شکل قالب برای کیک مد نظر ماست. در ادامه انواع قالب از نظر شکل و ویژگی های آن ها را بررسی می کنم.

۱- قالب ساده

قالب ساده و انتخاب بهترین قالب کیک

قالب ساده به قالب های مربعی، دایره ای و مستطیلی گفته می شود که دارای سطح صاف هستند برای پخت انواع کیک می توان از آنها استفاده کرد و به دلیل سطح صافی که دارند درآوردن کیک از آنها راحت تر است. برای پخت کیک های چند طبقه و یا معمولی از قالب های ساده استفاده می شود.

قالب ساده می تواند در جنس آلومینیومی، نچسب و حتی سیلیکونی باشد. برای درآوردن کیک از قالب های ساده آن ها را چرب و آرد پاشی کنید، کافی است. حتی برای اطمینان بیشتر و راحت تر شدن کارتان می توانید از کاغذ روغنی در کف و یا اطراف آنها استفاده کنید.

۲- قالب های کمربندی

قالب کمربندی و انتخاب بهترین قالب کیک

قالب های کمربندی در بیشتر مواقع از جنس نچسب هستند. و معمولا در شکل های ساده دایره و قلبی در بازار وجود دارد. از ویژگی بارز این قالب این است که بدنه آنها با یک گیره به راحتی باز می شود بنابراین می توان خیلی راحت کیک را از قالب خارج کرد.

برای پخت انواع کیک های خیس، چیزکیک ها و چاکلت موس ها بهترین انتخاب هستند.

فقط به این نکته توجه کنید برای اینکه از کناره های قالب مواد کیک نشت نکند مخصوصاً اگر مایع کیک خیلی رقیق باشد، بهتر است کاغذ روغنی مانند تصویر بالا، کمی بیشتر از اندازه کف قالب ببریم تا درزهای قالب را بگیرد و مواد به بیرون نشت نکند.

۳- قالب های کیک میان تهی

قالب کیک میان تهی و انتخاب بهترین قالب کیک - انوع قالب کیک

این قالب ها به صورت طرح دار و ساده وجود دارند و در وسط آنها یک مخروط شکل وجود دارد. این مخروط باعث می شود گرما به وسط کیک برسد و کیک سریع تر بپزد. همچنین چون گرما را یکنواخت تر به همه نقاط قالب منتقل می شود موجب می شود کیک بیشتر پف کند، سریع تر بپزد و همه جای آن یکنواخت باشد.

۴- قالب های طرح دار

قالب کیک طرح دار و انتخاب بهترین قالب کیک - انوع قالب کیک

قالب های طرح دار در انواع جنس ها، بصورت یکدست و میان تهی وجود دارند. بهتر است اگر دوست دارید کیک های طرح دار بپزید از قالب جنس نچسب استفاده کنید. چون در آوردن کیک از این قالب های کمی سخت است و قالب نچسب کار را برای شما آسان تر می کند.

اگر از این نوع قالب ها از جنس آلومینیومی دارید، حتماً قالب را به خوبی چرب و آرد پاشی کنید.

لطفا اگر نکته دیگری در زمینه انتخاب بهترین قالب به ذهنتان می رسد حتماً در کامنت ها بنویسید.

۴/۵ - (۶۹ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا