کودکمهارت زندگی

۳۷ بازی آپارتمانی برای کودکان ۲ تا ۶ سال (هدفمند و سرگرم کننده)

37 بازی خلاقانه و هدفمند برای کودکان در داخل خانه و آپارتمان بازی های آپارتمانی جذابامروز اکثر ما آپارتمان نشین هستیم و آپارتمان نشینی قوانین خاص خودش را دارد و یکی از آن ها حفظ آرامش در آپارتمان است. اما این موضوع دلیل نمی شود که اجازه‌ی بازی کردن و شاد بودن را از کودکانمان سلب کنیم. چراکه بازی غذای روح بچه‌هاست. ازاین رو قصد دارم چند بازی آپارتمانی برای کودکان که ساده، مهیج، سرگرم کننده و هدفمند است را بهتون معرفی کنم. سعی کردم بازی‌هایی را انتخاب کنم که نیاز به ابزار ویژه‌ای نداشته باشند و با ساده‌ترین و در درسترس‌ترین ابزار و اسباب بازی‌ها قابل اجرا باشند.

برای بازی با بچه‌ها قبلاً چند بازی زیبا و کمک کننده به رشد ذهنی کودک در قالب ۱۵ بازی با بچه های ۲ تا ۳ و ۲۳ بازی با بچه های ۳ تا ۴ سال هم معرفی کردم؛ که مطالعه آن‌ها هم خالی از لطف نیست و بهتون ایده‌های خوبی برای بازی با کودکان می‌دهد. اکثر این بازی‌ها هم جز بازی آپارتمانی برای کودکان است.

انواع بازی آپارتمانی سرگرم کننده و هدفمند برای کودکان

بازی آپارتمانی با بادکنک

۱- چند بادبادک را قبل یا بعد از باد کردن روی آن ها انواع حالت های چهره یعنی: تعجب، ناراحتی، خوشحال؛ عصبانی و … را نقاشی کنید. از کودک بخواهید بجای آن ها در همان حالت حرف بزند و نقش بازی کند.

این بازی بخصوص برای کودکان ۲ تا ۳ سال تشخیص چهره‌ها را به بچه‌ها یاد می‌دهد و می‌توانید در حین بازی بهشون یاد بدید در صورت عصبانی بودن چطور خوشحال و یا آرام شوید و چطور ناراحتی خود را برطرف کنید.

بازی با بادکنک با کشیدن صورتک روی بادکنک برای بازی در آپارتمان شاد و خلاقانه

۲- در دومین بازی آپارتمانی با بادکنک، کودک بادکنک را به هوا پرتاب می‌کند و تا برگشت بادکنک کارهای متفاوتی را انجام دهد. برای مثال:

  • باید ۳ بار دست بزند و سریع بادبادک را بگیرد.
  • یا باید یکبار دور خودش بچرخد بعد بادکنک را بگیرد.
  • یک بار بشین پاشو کند بعد بادبادک را بگیرد.
  • ۳ کلمه که شما قبلاً گفتید و به ذهن سپرده را سریع تکرار کند.
  • و…

۳- بادبادک را به یک نخ بلند آویزان کنید و به سقف آن را با نوار چسب بچسبانید. از کودک بخواهید مانند کیسه بکس به آن ضربه بزند این بازی برای بچه ها خیلی مهیج است و بخار سبک بودن بادکنک اصلاً ایجاد صدا نمی‌کند.

بازی با بادکنک برای بازی در آپارتمان شاد و خلاقانه

توجه: برای کودکان ۲ تا ۳ ساله و … موقع بادکردن بادکنک مواظب باشید، بخصوص برای بادکنک‌های کوچک که وارد دهان کودک نشود و اگر بادکنک ترکید، باقی مانده آن را در سطل زباله بیندازید که بچه‌ها وارد دهن نکنند.

بازی با قلم و کاغذ

۴- یکی از بهترین و آرام ترین بازی های آپارتمانی برای هر بچه‌ای، نقاشی کشیدن و همچنین رنگ کردن نقاشی‌هایی است که شما کشیدید. سعی کنید با بچه‌ها نقاشی بکشید بچه‌ها از کشیدن نقاشی با شما لذت بیشتری از نقاشی می‌برند.

۶- بازی دوست داشتنی دیگری که می تواند خلاقیت کودک را تقویت کند، این است که: لیوان یا اشکال دیگر را روی کاغذ قرار دهید و از کودک بخواهید دور آن‌ها را خط بکشند و شکل‌های جدید خلق کنند و در این بین با شکل‌های هندسی مختلف مانند: دایره، مستطیل، مربع، مثلث، لوزی و غیره آشنا شوند.

بازی خلاقانه و هدفمند آپارتمانی با کاغذ و مداد رنگی و کشیدن شکل های متفاوت

۵- برای هماهنگی بیشتر دست و مغز کودک، از کودک بخواهید، نقاشی‌هایی که کشیده است را  با قیچی کاغذبری ببرد و آن را با چسب روی یک ورق بچسباند و کار دستی درست کند.

بازی آپارتمانی با مداد و کاغذ و قیچی و درست کردن کار دستی ساده

۶-  یک بازی سرگرم کننده و مهیج آپارتمانی دیگر این است که: کاغذهای استفاده شده و باطله را گلوله کنید و با کودک خود به طرف همدیگر پرتاب کنید. یا یک سبد را در فاصله ۲ تا ۳ متری کودک قرار دهید و از او بخواهید آن ها در سطل پرتاب کند.

۷- با مداد رنگی و کاغذ چند صورتک بزرگ به اندازه صورت خودتان یا کوچک، درست کنید یا چند حیوان را نقاشی کنید و بعد از رنگ کردن و برش زدن آن‌ها به چوب بستنی یا ته مداد بچسبانید و روی یک میز یک نمایش به راه بیندازید و کودک شما نقش یکی از شخصیت‌های داستان را بازی کند.

بازی خلاقانه و هدفمند آپارتمانی با کاغذ و مداد رنگی
بازی خلاقانه و هدفمند آپارتمانی با کاغذ و مداد رنگی – چاره دان

بازی با نخود، لوبیا و …

۸- با نخود، لوبیا، عدس، چوب کبریت و ماکارونی ویک سینی بزرگ از بچه‌ها بخواهید شکل‎های متفاوت مانند خانه، درخت، آدم و … درست کنند یا حتی با چسب  آن‌ها را روی کاغذ بچسبانند و کار دستی درست کنند.

یا برای مثال شما عکس یک گل را بکشید و از بچه ها بخواهید هر گلبرگ را با یکی از حبوبات پر کنند و …

۹- برای بچه‌های کوچک تر برای مثال ۲ تا ۴ سال، می‌توانید یک لیوان به هم ریخته از نخود، لوبیا،عدس و … به آن‌ها بدهید و ازشون بخواهید آن‌ها را تفکیک کنند و هر کدام را در ظرف جداگانه بریزند.

بازی های مختلف با نخود و لوبیا مناسب بازی آپارتمانی

توجه: همه این بازی ها را می توانید با دکمه‌ها نیز انجام دهید.

بازی آپارتمانی با لگوها و مهره‌ها

۱۰- اگر مهره یا دکمه دارید برای افزایش تمرکز، دقت و هماهنگ شدن چشم و دست کودک یک نخ کلفت یا یک نخ باریک که یک تیکه چوب کوچک مانند خلال دندان که سرهای تیز آن را جدا کرده‌اید، به کودک بدهید و از او بخواهید آن‌ها را نخ کند. حتی می‌توانید از او بخواهید حتی به تفکیک شکل یا رنگ، آن‌ها در نخ کردن مرتب کند.

۱۱- با لگوها، چوب بازی‌های تعادلی انجام دهید. برای مثال از کودک بخواهید از پهلو آن‌ها را طوری روی هم قرار دهد که نیافتند یا روی زمین با یک الگو خاص آن‌ها را مرتب کند مثلاً دایره درست کنید یا مربع بسازد. همچنین با آن ها دومینو درست کند. (این بازی را با سکه‌ها هم میتوان انجام داد.)

بازی با لگو و ایجاد بازی تعادلی مناسب آپارتمان و داخل خانه

۱۲- با لگوها اسباب بازی بسازید، و اسباب بازی‌هایی که دوست دارید بازی کنید را خودتان بسازید مثلاً از کودک بخواهید با تخیل خودش هواپیما، ربات، خانه، تفنگ و … بسازد و بعد با آن ها بازی کنید مثلاً بجای اینکه از تفنگ آماده استفاده کنید با لگو دو تفنگ بسازید و بالش سنگر درست کنید و بعد شروع به بازی تفنگ بازی  کنید.

این بازی به بچه‌ها کمک می‌کند خلاقیتشان رشد کند و اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد.

بازی با لگو و ایجاد بازی خلاقانه و ساختنی مناسب آپارتمان و داخل خانه

بازی با عروسک ها

۱۳- عروسک‌های کودک خود را روی میز قرار  دهید و با آن ها یک نمایش زنده اجرا کنید و سعی کنید برای هر عروسک یک صدای ویژه و خاص قرار دهید و کودک نقش یکی از عروسک‌ها را ایفا کند.

یا با جوراب های کهنه و تمیز و قرار دادن چشم و دهن با کاغذ رنگی و … برای آن‌ها عروسک درست کنید و با آن‌ها داستان تعریف کنید و کودکتان هم بخواهید عروسک گردانی کند.

بازی آپارتمانی با لیوان یک بار مصرف

لیوان‌های یکبار مصرف یکی از ساده‌ترین و بی خطرترین وسابل برای بازی کردن با بچه ها است و انواع بازی های آپارتمانی که برای برای بالابردن تمرکز، دقت و تعادل در بچه‌ها لازم است را میتوان با آن‌ها انجام داد.

۱۴- لیوان‌ها را بدون اینکه بریزیند به شکل‌های متفاوت روی هم بچینید و از کودکتان بخواهید او نیز اینکار را انجام دهد. ساختن برج، چیدن لیوان ها یکی رو و یکی از پشت لیوان و …

ساخت بازی آپارتمانی خلاقانه و مهیج و هدفمند با لیوان یکبار مصرف و مقوا و ساخت برج تعادلی

۱۵- لیوان‌ها را طبق یک الگو خاص روی زمین بچینید. مثلاً درخت درست کند یا یک مربع درست کند و ….

۱۶- چند کاغذ را باطله را به شکل مربعی ببرید و از کودک بخواهید یک لیوان و یک کاغذ را روی هم قرار دهد و اینکار را با دقت و احتیاط تا جایی که می‌شود، ادامه دهد.

بازی تعادلی با لیوان پلاستیکی یک بازی آپارتمانی مهیج و هدفمند

۱۷- یک پرتاب کننده بسازید:

  • ته لیوان را جدا کنید.
  • انتهای بادکنک را گره بزنید بادکنک را از وسط ببرید.
  •  به ته لیوان، بادکنک که آن را از وسط برش داده‌اید، ببندید.
  • یک توپ کوچک و سبک پینگ پنگ یا ساده‌تر یک تیکه کاغذ مچاله شده، در آن قرار دهید و تعدادی لیوان در فاصله چند متری از کودک، برعکس قرار دهید و از او بخواهید با استفاده از پرتاب کننده‌ای که درست کرده‌اید، آن‌ها را هدف قرار دهد و بیندازد.

بازی با بادکنک برای بازی در آپارتمان خلاقانه

۱۸- برای کودکان بزرگ‌تر از ۵ سال لیوان‌ها را روی یک لبه بچینید و از آن‌ها بخواهید با یک کش پول به آن ضربه بزنند و آن‌ها را بیندازند.

۱۹- لیوان‌ها را با یک الگو بچینید و از کودک بخواهید از بین آن‌ها به صورت زیک زاک راه برود یک عروسک را به انتهای مسیر ببرد و در یک سید که در انتهای مسیر قرار داده‌اید بیندازد و دوباره در مسیر برگشت بصورت چهار دست و پا از روی لیوان‌ها رد شود بطوری که لیوان‌ها نیافتند.

۲۰- تلفن بسازید: در ته دو لیوان سوراخ کوچک ایجاد کنید و با یک نخ بلند آن ها را بهم وصل کنید بعد با فاصله از هم بیاستید و در لیوان‌ها صحبت کنید.

بازی با لیوان پلاستیکی مناسب بازی در آپارتمان و داخل خانه

۲۱- لیوان ها را روی هم قرار دهید با یک کش پول یا یک لیوان رنگ دیگر آخرین لیوان از بالا را مشخص کنید. بچه‌ها خیلی سریع باید یکی یکی لیوان‌ها را از آخر در آورند و در ابتدا قرار دهند. هر کسی زودتر تمام لیوان‌ها را جابجا کند، برنده بازی است.

بازی با لیوان پلاستیکی یک بازی آپارتمانی خلاقانه و هدفمند

۲۲- لیوان‌ها را مانند تصویر زیر تا نصفه برعکس روی یک لبه قرار دهید و از کودک خود بخواهید با ضربه زدن با سر انگشت خود به لیوان، لیوان را طوری پرتاب کند که درست از رو قرار بگیرد. این بازی یک بازی آپارتمانی گروهی خیلی مهیج است که حتی برای بزرگترها هم جالب و هیجان‌آور است.

بازی با لیوان پلاستیکی یک بازی در آپارتمان و خانه خلاقانه و هدفمند

۲۳- چند لیوان را پشت یک کارتن محکم بچسبانید و امتیاز دادن به هر جایگاه یک بازی مهیج و دوست داشتنی گروهی درست کنید و از بچه ها بخواهید با فاصله یک متری توپ سبک پینگ پنگ را داخل آنها بیندازند.

ساخت بازی آپارتمانی خلاقانه و مهیج و هدفمند با لیوان یکبار مصرف و مقوا

بازی آپارتمانی برای حفظ تعادل

۲۴- جعبه گلف درست کنید: در یک جعبه چند سوراخ بزرگ و کوچک ایجاد کنید آن را برعکس قرار دهید و از کودک بخواهید با یک چوب یا شمشیر و کف گیر پلاستیکی و … و یک توپ کوچک و سبک پینگ پنگ، توپ را داخل سوراخ بیندازد.

بازی گلف با جعبه برای بازی در آپارتمان و خانه

۲۵- یکی از بهترین بازی های آپارتمانی تعادلی بازی قاشق پلاستیکی و توپ است. از کودک بخواهید، قاشق پلاستیکی را در دست بگیرد و یک توپ کوچک روی آن قرار دهید و از او بخواهید یک فاصله را بدون اینکه توپ بیافتد راه برود.

بازی تعادلی توپ و قاشق یک بازی آپارتمانی

۲۶- سبد یا بشقاب پلاستیکی روی سر: یک بشقاب پلاستیکی یا یک سبد پلاستیکی را روی سر کودک قرار دهید و از او بخواهید بدون اینکه بیافتد با دقت و تمرکز یک مسیر مشخص را برود.

۲۷- یک ورق کاغذ یا روزنامه را به دست دو کودک بدهید و در وسط ورق یک توپ سبک قرار دهید و از آنها بخواهید با همکاری هم بدون اینکه توپ بیافتد، آن را در سبد انتهای مسیر بیندازند. این بازی برای یاد دادن حس همکاری و گروهی کار کردن به بچه‌ها عالی است.

بازی تعادلی توپ و کاغذ گروهی یک بازی آپارتمانی مهیج و هدفمند

بازی با نی:

نی یکی دیگر از ابزار ساده اما عالی برای انجام انواع متفاوت بازی آپارتمانی برای کودکان است.

۲۸- با یک نی از کودک بخواهید، سعی کند حبوبات، دکمه، اسمارتیز، یا تیکه های کوچک کاغذ را از روی زمین یا میز، با مکش هوا به داخل یک لیوان بیندازد.

بازی آپارتمانی خلاقانه با نی - مکش با نی

۲۹- یک لیوان، یک تیکه کاغذ مچاله شده یا توپ سبک را روی میز قرار دهید و با فوت کردن در نی سعی کنید آن را به طرف دیگر هل دهید، هر کس بتواند توپ را در طرف مخالف خودش بیندازد برنده بازی است. یا می توانید یک سبد در طرف دیگر قرار دهید واز کودک بخواهید با فوت کردن در نی آن را در سبد بیندازد.

بازی آپارتمانی خلاقانه و سرگرم کننده با نی

۳۰- یک مسیر با پارچه یا نخ، خمیربازی یا با ماژک کشیدن روی یک کاغذ بزرگ، درست کنید و از کودک خود بخواهید در این مسیر توپ با فوت کردن در نی، به حرکت درآورد و به انتهای مسیر ببرد.

بازی آپارتمانی خلاقانه با نی - دنبال کردن مسیر پ

۳۱- با خمیر بازی و چند نی شکل‌های مختلف درست کنید. این بازی را می‌توانید با ماکارونی نیز انجام دهید.

بازی آپارتمانی خلاقانه با نی و خمیر باز - ساخت سازه

بازی های کودکانه ساده اما دوست داشتنی

۳۲- گل یا پوچ: یک نخود یا یک تیکه کاغذ را در دست خود پنهان کنید و از کودک بخواهید بگوید در کدام دست است و اگر درست جواب دهید نوبت به او می رسد.

۳۳- نون بیار کباب ببر: کودک دست خود را جلو می آورد و روی دست شما قرار می دهد، شما برای زدن روی دست او اقدام می کنید او باید سریع عکس و العمل نشان دهد و دست خود را بکشد. اگر نتوانید دست او را بزنید برنده شده و نوبت به او می رسد و باید دست شما را بزند. این بازی ساده که برای آپارتمان عالی است. یک بازی فوق العاده برای افزایش تمرکز، دقت و بالابردن هماهنگی مغز و دست کودک است.

بازی نون بیار کباب ببر برای بازی در آپارتمان و خانه

۳۴- خاله بازی که نیاز به توضیح ندارد و البته می‌توانید در خلال خاله بازی نقش افراد مختلف جامعه را بازی کنید و شغل‌ها را هم به کودک یاد بدهید.

۳۵- بازی آپارتمانی بگرد و پیدا کن: سوالاتی در مورد اشیا داخل خانه یا اتاق بپرسید و از کودک بخواهید آن ها را پیداند برای مثال:

  • تمام چیز هایی که نارنجی هستند.
  • شکل هایی که دایره هستند.
  • چند تا تابلو روی دیوار است
  • یخچال مستطیل است یا مربع یا دایره و….

۳۶- بازی آپارتمانی مجسمه باش: یک آهنگ بگزارید وقتی قطع شد کودک باید سر جایش مثل مجسمه ساکت و بی حرکت شود و اگر شما ادا و شکلک در آوردید نخند.

۳۷- مثل من یک بازی خنده‌آور برای بازی کردن در آپارتمان : هر دفعه یک نفر رهبر شود و بقیه پیرو، هر کار رهبر انجام می‌دهد یا هر کلمه ای می گوید، باید بقیه هم همان کار را انجام دهند. برای مثال:

  • چرخیدن، حرکت دست‌ها، بشین پاشو، خندیدن، گریه کردن و …
  • شکلک در آوردن
  • صدای حیوانات را تقلید کردن
  • و …

لطفا این پست را کامل کنید و شماهم از بازی هایی که در آپارتمان و خانه برای سرگرم کردن بچه‌ها انجام می‌دهید، برای ما بنویسید. همچنین لطف کنید اگر این مطلب براتون مفید بود، برای تمام کسانی که فکر می‌کنید بتواند به آن‌ها هم کمک کند، ارسال کنید. در پایین نوشته آیکو‎ن‌ شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری مطلب وجود دارد.

۴.۲/۵ - (۱۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا