آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

برای از بین بردن بوی بد کفش بهترین روش خانگی چیست؟

راه های خانگی برای از بین بردن بوی بد کفش و پاتا حالا شده بخواهید پاتون رو از کفش بیرون بیارید ولی از ترس اینکه شاید کفش یا پاتون بو بده کلی خجالت کشیده باشید یا استرس داشته باشید؟ در این پست دوست دارم برای خلاص شدن از شر بوی بد کفش و در پی آن بوی بد پاها راهکارهایی ساده و دردسترس رو براتون بنویسم که واقعاً برای از بین بردن بوی بد کفش کمک کننده خواهند بود.

فرقی نمی‌کند کفشتان از چه جنسی باشد چرم، کتون و یا اسپرت از این راهکار ها می‌توانید برای هر جنس کفشی استفاده کنید.

حتماً این را متوجه شدید وقتی یک کفش نو تهیه می‌پوشید تا حدود ۱ الی ۲ ماه نه کفش و نه پاها بو نمی‌دهند. اما هر چه کفش کهنه‌تر می‌شود بیشتر بو می گیرد. چرا این اتفاق می‌افتد؟

هرچه کفش را بیشتر بپوشیم و بدن ما بیشتر عرق کند، داخل کفش مرطوب می‌شود و کم کم باکتری‌هایی که ایجاد بو می‌کنند در کفش ما رشد می‌کنند و هنگام پوشیدن کفشمان این بو به جوراب و پاهایمان هم منتقل می‌شود.

بعضی افراد پاهاشون اصلاً بو نمی‌دهد چون خیلی کمتر عرق می‌کنند و کفششان خشک می‌ماند. البته بو نگرفتن کفش به عواملی دیگری هم بستگی دارد که در ادامه بیشتر بهشون می‌پردازم. اما مهم‌ترین دلیل آن تعرق کم یا زیاد بدن است.

وقتی کفش برای مدت زیاد مرطوب بماند و تهویه نداشته باشد، امکان اینکه پای شما بیشتر بو بگیرد، بیشتر می‌شود.

چیکار کنیم که کفش و پاهایمان بوی بد نگیرند:

۱- کفش مناسب

کفش‌هایی که رویه پلاستیکی دارند و هوا در آنها جریان پیدا نمی‌کند، بدترین نوع کفش هستند. بنابراین چرم مصنوعی، کفش های اسپورت داری رویه پلاستیکی و بدون سوراخ چون هوا داخل آنها جریان پیدا نمی‌کند و عرق پا خشک نمی‌شود، خیلی سریع باکتری‌های بد بو در آن‌ها رشد می‌کنند و موجب ایجاد بوی بد در کفش، جوراب و پاها می‌شود.

در هنگام خرید کفش، کفش چرم طبیعی یا کفش‌هایی که دارای سوراخ‌های ریز هستند که هوا را به خوبی رد و بدل می‌کنند، را انتخاب کنید.

حتما بخوانید: چیکار کنیم کفش نو پا را نزند؟

۲- شستن پاها

اگر برای مدت طولانی کفش پوشیده‌اید، مثلاً برای زمان بیشتر از ۵ ساعت حتما پاهای خود را حتی شده با آب تنها بشویید. اینکار موجب می‌شود پاهای شما از عرق پاک شود. در نتیجه جورابتان کمتر بو می‌گیرد و کفشتان بوی بد نمی‌گیرد.

حتما بخوانید: جلوگیری از تاول زدن پاها در هنگام پیاده روی طولانی

شستن پاها برای از بین بردن بوی بد کفش

۳- استفاده از جوراب نخی

جوراب نخی خاصیت جذب عرق بیشتری دارد که موجب می‌شود عرق پا به کفش کمتر برسد. کفش را خشک نگه می‌دارد و در نتیجه موجب جلوگیری از ایجاد بوی بد در کفش می‌شود.

جوراب‌های پلاستیکی و نازک اصلاً عرق را جذب نمی‌کنند و برای کسانی که پاهایشان زود بو می‌گیرد و زیاد عرق می‌کنند، پوشیدن آن‌ها توصیه نمی‌شود. چون ایجاد بو بد در کفش را تشدید می‌کنند.

به هیچ وجه کفش بدون جوراب نپوشید. با پوشیدن ۲ الی ۳ بار کفش بدون جوراب حتی برای مدت کوتاه نیم ساعته کفش به سرعت بوی بد می‌گیرد.

۴- شستن کفش‌های اسپورت و کتان

کفش‌های اسپورت و کتان که قابل شستشو هستند را حداقل ۴ تا ۶ ماه یکبار بشویید و در آفتاب یا جایی که هوا به خوبی جریان دارد قرار دهید تا بوی نامطبوع آن‌ها کاملاً از بین برود.

کفش‌هایی را که شستید به هیچ عنوان در حمام خشک نکنید. آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند و باکتری‌های موجود در آن‌ها کاملاً نابود شوند.

شستن کفش ها هر 4 تا 6 ماه برای از بین بردن بوی بد کفش

۵- تهویه مناسب برای محل قراردادن کفش‌ها

قرار دادن کفش در جاکفشی‌هایی که در بسته هستند، موجب می‌شود که رطوبت آنها سریع خشک نشود و باکتری‌های بد بو در کفش رشد کنند.

کفش‌ها  را بیرون منزل در جاکفشی که در ندارد، قرار دهید تا خشک شود. اگر این امکان برایتان وجود دارد روزانه یا حداقل هفته‌ای یکبار کفشتان برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در آفتاب قرار دهید.

آفتاب به از بین بردن باکتری‌های کفش کمک زیادی می‌کند.

قرار دادن کفش در جلوی آفتاب برای از بین بردن بوی بد کفش

۶- تعویض روزانه جوراب

هر ۶ الی ۸ ساعت باید جوراب‌ها عوض شوند. به هیچ عنوان یک جوراب را در دو روز متوالی نپوشید. این یکی از مهم‌ترین عامل‌های ایجاد بوی پا و کفش است. هر روز جوراب تمیز و نخی بپوشید.

در نتیجه: اگر هر روز پاها را بشویید، کفش را در جایی قرار دهید که بعد از پوشیدن عرق آن خشک شود و هر روز جوراب نخی و تمیز بپوشید، هیچ وقت پاها و کفشتان بو نمی‌گیرد.

استفاده از جوراب تمیز در هر روز برای از بین بردن بوی بد کفش

روش های خانگی از بین بردن بوی بد کفش

در کنار روش های بالا دو راهکار زیر بهتون کمک می‌کند اگر بازهم پاهاتون زیاد عرق می‌کند و کفشتون بو می‌گیرد. بوی بد کفش را از بین ببرید. البته روش‌های زیادی برای از بین بردن بوی کفش وجود دارد. اما به ۲ تا از ساده‌ترین و دردسترس‌ترین آن‌ها اشاره خواهم کرد.

هر دو روش را خودم امتحان کردم. هم برای کفش چرم و هم اسپرت؛ هردو آن‌ها جواب می‌دهند و بوی بد کفش را تا حد خیلی زیاد می‌گیرد.

۱- جوش شیرین

در هر کفش حدود یک قاشق مربا خوری تا یک قاشق غذا خوری جوش شیرین بپاشید. در کف کفش آن را پخش کنید و صبر کنید ۱۰ الی ۱۲ ساعت، یعنی یک شب تا صبح بماند. صبح کفش را بتکانید و بپوشید.

جوش شیرین رو من برای از بین بردن بوی بد کفش امتحان کردم، خیلی خوب بود. پیشنهاد می‌کنم اگر کفشتان بو می گیرد، هفته‌ای یکبار آخر هفته‌ها جوش شیرین داخل کفش‌هایتان بریزید.

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد کفش و پا

۲- پوست پرتقال یا لیمو

هر موقع پرتقال می‌خورید، بجای اینکه پوست پرتقال را روانه سطل آشغال کنید در هر کفش پوست‌های مربوط به یک عدد پرتقال یا لیمو را قرار دهید. یک شب تا صبح بماند تا بوی بد کفش را کاملاً بگیرد.

طبق تجربه من، پوست پرتقال هم به اندازه جوش شیرین در از بین بردن بوی بد کفش موثر بود.

حتما بخوانید: ۶ روش استفاده از پوست پرتقال و لیمو

استفاده از پوست پرتقال برای از بین بردن بوی بد کفش و پا

برای کسانی که کفش‌هاشون سریع بو می گیرد بهترین پیشنهاد برای حل این مشکل این است که:

  • کفش مناسب بپوشید. کفش‌های پلاستیکی بدون تهویه و چرم مصنوعی انتخاب خوبی نیست.
  • پاها و جوراب‌ها را روزانه بشویید.
  • جوراب نخی بپوشید.
  • هر ۴ ماه کفشاتون را بشویید. اگر قابل شستشو نیست یک الی دوساعت جلوی آفتاب قرار دهید.
  • حداقل هفته‌ای یکبار از جوش شیرین یا پوست پرتقال استفاده کنید.

اگر شماهم برای از بین بردن بوی بد کفش روش‌های دیگری را تجربه کردید که موثر بوده است. لطف کنید در زیر همین پست برامون بنویسید.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا