مهارت زندگی

باقالی قاتوق با مرغانه اصیل گیلان با عطر و طعم محلی و عالی

طرز تهیه باقالی قاتوق با مرغانه گیلانی محلی و خوشمزهیکی از غذاهای اصیل گیلان که خیلی معروف است و معمولاً از هر کسی بپرسید غذای محلی گیلان چیه؟ اولین چیزی که به ذهنش میاد باقالی قاتوق با مرغانه است. البته کم لطفی هست که اگر نگم واقعا غذایی خوش عطر و طعم است. اما خبر خوب این است که طرز تهیه آن خیلی راحت هست و اگر هوس غذای محلی و البته بدون گوشت کردید، بهتر این غذای ساده ولی خیلی خوشمزه یکی از گزینه‌هاتون باشد.

طرز تهیه باقی قاتوق با مرغانه به تمام نکات آن را خواهم گفت. امیدوارم این دستور بهتون کمک کنه یک باقی قاتوق خوشمزه و عالی درست کنید.

مواد لازم برای باقالی قاتوق با مرغانه گیلانی

قبل از اینکه مواد لازم را براتون بنویسم، در مورد باقالی یا لوبیایی که در باقالی قاتوق استفاده می‌شود دوست دارم بیشتر براتون بنویسم تا بهتر بتوانید در هرجایی از کشور که هستید این غذای خوشمزه را درست کنید.

باقالی اصلی برای باقالی قاتوق با مرغانه، پاچ باقالا است که تنها در گیلان اونم در فصل‌های خاصی از سال از جمله بهار تازه آن یافت می‌شود که یا بصورت پوست کنده یا با پوست عرضه می‌شود. پارچ باقلا معمولاً کرم رنگ با رگه های سیاه رنگ است مانند تصویر زیر:

پاچ باقالا برای تهیه باقالی قاتوق با مرغانه

این پاچ باقلا را یا بصورت پوست کنده و فریز شده نگه می‌دارند یا خشک آن را تهیه می کنند یک شب آب می‌کنند و بعد به راحتی پوست آن جدا می‌شود.

اما برای پخت باقالی قاتوق می‌توانید از لوبیا کشاورزی هم استفاده کنید که تقریباً در همه جا پیدا می‌شود.

لوبیا کشاورزی مانند تصویر زیر یک نوع لوبیا درشت است که پوست آن کرم رنگ یا سفید رنگ است. این لوبیا را باید از شب قبل آب کنید. بعد از آن به راحتی قابل پوست کردن است.

لوبیا کشاورزی برای تهیه باقالی قاتوق با مرغانه

اگر به پاچ باقلا درسترسی ندارید از لوبیا کشاورزی استفاده کنید.

طرز تهیه باقی قاتوق با مرغانه با لوبیا کشاورزی با پاچ باقلا هیچ فرقی ندارد. فقط کمی لوبیاها باهم فرق دارند.

مواد لازم برای ۲ نفر:

  • پاچ باقالا یا لوبیا کشاورزی پوست کنده: ۲۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۲ تا ۴ عدد
  • شوید خشک شده : ۱.۵ تا ۲ قاشق غذا خوری پُر
  • سیر: ۵ الی ۶ حبه سیر بزرگ (حتما لازم است.)
  • زردچوبه و فلفل یا ادویه مخلوط
  • روغن سرخ کردنی
  • نمک

طرز تهیه باقالی قاتوق با مرغانه اصیل و خوشمزه

۱- اول از همه لازمه که لوبیا کشاورزی یا اگر پاچ باقلا دارید را آماده کنید. یک شب تا صبح آن را آب کنید تا پوست آنها به راحتی جدا شود. آن‌ها را پوست بکنید. البته می‌توانید هر موقع وقت داشتید اینکار را انجام دهید و آن را فریزر کنید تا هر موقع هوس باقالی قاتوق کردید، آماده باشد.

در واقع باید بگم سخت‌ترین قسمت درست کردن این غذا همین پوست کندن لوبیاست. چون زمان‌بر است.

۲- لوبیا پوست کنده را حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با روغن خوب تفت بدهید.

تفت دادن لوبیا باقالی قاتوق با مرغانه با لوبیا کشاورزی یا پاچ باقالا رشتی

۳- حبه سیر را پوست بگیرد و نگینی خیلی ریز خرد کنید و با لوبیاها حدود ۵ دقیقه تفت دهید.

سیر یکی از نکات و رازهای خوشمزه شدن باقالی قاتوق با مرغانه است. بنابراین حتما سیر را اضافه کنید اگر دوست دارید می توانید مقدار آن را بیشتر هم بکنید.

۴- بعد که سیر تفت خورد، ادویه را اضافه کنید ادویه را می‌توانید از زردچوبه و کمی فلفل سیاه تنها استفاده کنید یا ادویه مخلوط هم میتوان زد. ادویه هم باید یک الی دو دقیقه خوب تفت بخورد.

تفت دادن ادویه باقالی قاتوق با مرغانه

۶- بعد از آن دو قاشق شوید خشک اضافه کنید. کمی که تفت خورد آب داغ (جوش) روی لوبیاها بریزید تا بپزد. میزان آب باید در حدی باشد که روی لوبیا یا باقلاها را بگیرد و حدود یک لیوان بیشتر باشد.

اضافه کردن شوید خشک به باقالی قاتوق گیلانی

توجه: وقتی شوید را قاطی کردید باید یکم که تفت خورد سریع آب را اضافه کنید چون شوید خشک سریع می‌سوزد.

آب نباید خیلی باشد. چون بعد از پخت نباید خورشت خیلی آب داشته باشد. بهتر است کم، آب اضافه کنید. اگر لازم بود بعداً آب در حال جوشیدن دوباره بریزید.

حتماً هم از آب داغ استفاده کنید که لوبیاها دیرپز نشوند.

حدود ۱ ساعت باید با حرارت کم لوبیاها بپزند تا خوب نرم شوند و داخل آب شروع به لعاب انداختن کنند. وقتی لوبیا را می چشید با کاملاً نرم باشد و اصلاً سفتی آن را زیر دندان حس نکنید.

مراحل درست کردن باقالی قاتوق با مرغانه محلی

۷- وقتی لوبیا را پختید، بسته به تعداد افراد باید تخم مرغ اضافه کنیم. چون در اینجا باقالی قاتوق برای دو نفر درست می‌کنیم من از ۴ عدد تخم مرغ استفاده کردم. تعداد تخم مرغ‌ها به سلیقه خودتون بستگی دارد.

تخم مرغ را  داخل قابلمه بشکنید و اصلاً بهم نزنید. درب قابلمه را ببندید و بگذارید حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دیگر با حرارت خیلی خیلی کم تخم مرغ‌ها پخته شود.

میزان پختن تخم مرغ ها و سفت شدن آنها هم کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد، می‌توانید در حدی که عسلی شود بگذارید باشد یا اینکه بگذارید کاملاً سفت شود.

اضافه کردن تخم مرغ به باقالی قاتوق

در باقالی قاتوق مجلسی اصلاً غذا را بهم نمی زنند تا تخم مرغ ها باز نشود و معمولاً با همان قابلمه غذا را سرو می کنند. بنابراین بهتر است غذا را در یک قابلمه مناسب برای قرار دادن در سر سفره درست کنید.

دستور پخت باقالی قاتوق با مرغانه گیلانی خوشمزه

باقالی قاتوق در اکثر موراد به همراه برنج ایرانی سرو می شود. اما دیدم با نون هم می‌خورند.

خوشحال می‌شوم اگر نکته‌ای را به آن اشاره نکردم، اما شما تجربه کردید و می‌دانید که در خوشمزه شدن باقالی قاتوق با مرغانه اثرگذار است برامون بنویسید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا