آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

۵ استفاده مفید از شیر بریده شده و ترش شده

استفاده مفید از شیر ترش شدهاگر شیر در موقع جوشاندن برید و خراب شد، قبل از اینکه آن را دور بریزید این مطلب را بخوانید تا با ۵ روش برای استفاده از شیر بریده یا خراب شده آشنا شوید. با استفاده از این روش ها می‌توانید از شیر بریده و ترش شده که به ظاهر باید دور ریخته شود؛ استفاده مفید داشته باشید.

توجه: آیا روش صحیح جوشاندن شیر را می دانید؟ روش صحیح جوشاندن شیر تازه گاو برای از بین رفتن تمام میکروب های آن

چگونه تشخیص دهیم شیر فاسد شده یا فقط بریده؟

شیر بریده را نمیتوان از رنگ و بوی شیر تشخیص داد، بلکه باید آن را بجوشانید. اگر شیر بعد از جوشیدن بریده بریده شد، یعنی آب و مواد دیگر شیر از یکدیگر جدا و در شیر تکه های سفت و پنیری ایجاد شد؛ شیر خراب شده و اصطلاحاً گفته می شود شیر بریده شده.

شیر بریده با شیر فاسد فرق می کند. شیر فاسد رنگ و بوی شیر تغییر می کند و شیر بوی بد ترشیدگی می دهد. شیر اگر برای مدت طولانی مثلاً بیش از ۷ روز بماند، بخصوص اگر جوشانده نشود فاسد می شود.

شیر بریده شده را می توان استفاده کرد اما شیر فاسد را نه. در ادامه می خوانیم که: با شیر بریده شده چیکار می توانیم بکنیم؟

علت بریدن شیر چیست؟

خیلی از دوستان داخل دیدگاه خواستن از علت بریدن شیر بدونند گفتم شاید شماهم این سوال رو داشته باشید، بخاطر همین خیلی کوتاه توضیح میدهم.

در شیر تازه قارچ و میکروب هایی وجود دارند، که تا وقتی شیر را نجوشانده‌اید مدام در خال تکثیر و رشد هستند. وقتی از حدی بیشتر شوند، موجب بریده شدن و خراب شدن شیر می شوند.

اینکه چرا شیر می برد؟ میتواند دو علت اصلی داشته باشد یکی ظرفی که شیر را در آن می جوشانید و دیگری خود شیر،

۱- گاهی اوقات شیرتازه و سالم است اما هنگام از جوشاندن می برد در این حالت به احتمال زیاد ظرفی که شیر را داخل آن جوشانده‌اید خوب تمیز نبوده، شیر خیلی حساس است و سریع نسبت به مواد دیگه واکنش نشان میدهد و می برد، مثلاً اگر ظرفتون رو قبلاً خوب آبکشی نکرده باشید و یکم مایع ظرف شویی داخل آن مانده باشه شیر سریع میبرد.

برا اینکه از این موضوع خیالتان راحت باشد، همیشه ظرفی که قرار است شیر را داخل آن بجوشانید، یا موقع خرید شیر را داخل آن بریزید را آبکشی کنید؛ بعد شیر را برای نگهداری و جوشاندن داخل آن بریزید بریزید.

۲- اگر شیری که جوشانده نشده بیشتر از ۲۴ ساعت آن هم خارج از یخچال نگهداری بشود، میبرد. چوت همانطور که گفتم: قارچ و میکروب‌های داخل آن هستند که سریع تاکثیر میشوند و باعث بریدن شیر می‌شوند. بخاطر همین شیر که تهیه می‌کنید،حتما مال امروز باشد و سریع در خانه آن را با رعایت نکات جوشاندن شیر بجوشانید.

موارد استفاده از شیر بریده شده

۱- برق انداختن ظروف و زیورآلات نقره

استفاده از شیر بریده شده برای برق انداختن نقره

به شیر ترش شده در حال جوشیدن مقداری سرکه اضافه کنید، و بعد وسایل نقره را به مدت نیم ساعت درون آن قرار دهید؛ تا کدری آنها از بین برود و با آب گرم، صابون و مسواک نرم آن‌ها را بشویید. با این روش می توانید از شیر خراب شده استفاده مفید داشته باشید و نقره‌جات خود را برق بیندازید.

مطلب مرتبط : ۴ روش برای برق انداختن طلا و نقره در خانه

۲- استفاده از شیر ترش شده برای پوست

شیر بریده شده برای پوست

یکی دیگر از استفاده های مفید از شیر بریده شده برای پوست است. اگر شیر خراب شده دارید؛ می توانید بعنوان یک ماسک مفید و مرطوب کننده خوب برای پوست صورتتان یا دیگر قسمت های بدن خود استفاده کنید.

اگر زیاد در معرض آفتاب قرار می گیرید، ماسک شیر برای بهبود آفتاب سوختگی و چروک پوست مفید بوده و همچنین پوست شما را سفیدتر و درخشان‌تر می‌کند.

مطلب مرتبط : ۶ راهکار مهم و ساده برای جلوگیری از پیری پوست

۳- استفاده از شیر خراب شده برای آبیاری گیاهان :

شیر ترش شده و خراب شده برای گیاهان

اگر شیر برید، آن را بیرون نریزید؛ گیاهان خود را با آن آبیاری کنید تا مواد مغذی مانند کلسیم به گیاه شما برسد.

برای اینکار شیر در ظرفی بریزید تا خنک شود و بعد آن را از صافی رد کنید تا قسمت های پنیری آن از آب آن جدا شود. قسمت های پنیری را دور بریزید و از آب شیر بریده برای آبیاری گیاهانتون استفاده کنید. من خودم چندبار با شیری که بعد از جوشیدن بریده همین کار رو کردم. وقتی قسمت های پنیری آن را جدا می کنید بوی خاصی نمی دهد و برای آبیاری گیاهان عالی هست.

۴- استفاده از شیر بریده شده برای حیوانات خانگی :

استفاده از شیر بریده شده برای حیوانات

می توانید به غذای حیوانات خانگی خود مانند سگ، گربه، مرغ، گوسفند و … شیر بریده شده را اضافه کنید و به آن ها بدهید. شیر بریده برای حیوانات مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر مورد ۵ را بخوانید خواهی دید که خودمان هم می توانیم آن را استفاده کنیم.

۵- درست کردن پنیر از شیر بریده شده

قبلاً شنیده بودم می توان از شیر بریده شده پنیر درست کرد و مطمئن نبودم که بتوان آن را خورد یا نه؟

همانطور که گفتم شیر بریده با شیر فاسد فرق می کند. شیر اگر رنگ و بوی آن فرق نکرده باشد، یعنی بوی ترشی ندهد و رنگ آن زرد یا کدر نشده باشد، فاسد نیست و اگر ببرد می توان از آن پنیر درست کرد. شیر فاسد را نمی توان پنیر کرد اما شیر بریده شده را میتوان.

همچنین شنیدم که: روند درست کردن پنیر هم اینگونه است که: با اضافه کردن سرکه یا قرص پنیر در واقع کاری می کنند که شیر ببرد. برای همین دل رو زدم به دریا و خودم تست کردم. این از نتیجه تست من:

درست کردن پنیر با شیر ترش شده با شیر بریده شده

یک پنیر عالی شد. این پنیری که می بینید حاصل از یک کیلو شیر بریده شده است. که واقعاً خوب شد و طعم خوبی هم داشت. البته اگر از پنیر سنتی خوشتون نمیاد، شاید از طعم آن خیلی خوشتون نیاد.

توصیه می کنم اگر بیشتر از یک کیلو شیر بریده شده دارید از اون پنیر تهیه کنید. روش تهیه پنیر از شیر بریده را هم براتون در ادامه می نویسم.

مطلب مرتبط: روش و نکات درست کردن ماست سفت و خوشمزه خانگی

روش تهیه پنیر از شیر بریده

  1. به شیر نمک اضافه کنید. مقدار آن به سلیقتون بستگی دارد. اما برای هر یک کیلو حداقل یک قاشق مربا خوری نمک بزنید. (هر چه بیشتر نمک داشته باشد دیرتر خراب می شود.)
  2. بعد یک پارچه نخی یا پارچه توری با سوراخ های خیلی ریز را روی آبکش قرار دهید.
  3. شیر بریده را داخل پارچه بریزید. دور پارچه را گره بزنید.
  4. روی پارچه یک جسم سنگین مثل هاون یا یک بشقاب سنگین قرار دهید. (هرچه میزان شیر بیشتر جسمتون هم سنگین تر) تا پنیر سفت شود و بهم بچسبد.
  5. دو ساعت صبر کنید تا آب پنیر کاملاً گرفته شود.
  6. پنیر آماده است تا در یخچال قرار دهید می توانید برای خوشمزه تر شدن آن از ادویه هایی که روی پنیر میزنن استفاده کنید و روی آن بپاشید. مانند زیره

اگر شیر که بعد از جوشاندن بریده کمتر از یک کیلو هست پنیر درست نکنید چون صرف نمی کند و خیلی کم می شود.

با شیر بریده شده چه کنیم ؟ شماهم اگر تجربه ای دارید یا ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد؛ را در زیر همین نوشته ایده‌هایتان را بنویسید.

خرید محصولات آبرسان و مراقبت از پوست تا تخفیف ۴۰ درصد از دیجیکالا

۴.۱/۵ - (۲۰۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۷۸ دیدگاه ها

  1. سلام
    دوستانی که قبلا از شیر بریده پنیر درست کردن و استفاده کردن اگر ممکنه یه خبری بدن که چیزیشون نشد یا اینکه کسی بوده داده که باشه آزمایشگاه؟
    قطعا که آلودگی میکروبی نداره، داخل شیر هم فکر نمی‌کنم فعل و انفعالات مضر و خطرناکی ایجاد شده باشه. به نظرم خوردنش خطری نداشته باشه و سالم باشه. باز اگر تجربیاتتون رو بعد از مصرف این نوع پنیر بگید ممنون میشم.

  2. با عرض سلام
    والا من بچه بودم و مامانم شیر گاو یا گوسفند رو میدوشید و همونجا هم میزاشت بجوشه و گاهیم حالا به هر دلیلی شیر میبرید و همونو آبشو کامل میکشید و میزاشتیم وسط و همگی میخوردیمش،خیلیم خوشمزه بود.
    منم الان شیر پاستوریزه رو گذاشتم رو گاز و بدون اینکه تاریخش گذشته باشه برید و الآنم نشستم دارم میخورمش ، هم چربه و هم یه نمک شیرین میزنه .

  3. با سلام .‌‌من مهران م . ممنون از مطالب مفید دوستان .‌تقریبا همه رو خوندم استفاده کردم
    روزگارتون قشنگ ، مهربونا

  4. دوستی نوشته بود شیر باید ۲۰ دقیقه جوشانده شود!! چه خبره بابا ؟! مگه کنسرو ماهیه؟ در گذشته به غلط گفته میشد که شیر خام را باید ۲۰ دقیقه بجوشانیم. حرارت مستقیم به مدت ۲۰ دقیقه، آن هم در شرایط جوشیدن یعنی نابود کردن شیر. حرارت مستقیمی که در جوشاندن به شیر داده می‌شود، ارزش غذایی آن را به شدت کاهش می‌دهد و ماده باقیمانده فقط اسم شیر را یدک میکشد ضمناً شیر اگه زیاد بجوشه بوی فسفر نامطلوبی میگیره که بچه ها بخصوص این طعمو دوست ندارند و اصلاً نیازی هم به این زمان نیست، .. … جهت اطلاع در صنعت در دمای ۱۳۸ درجه تنها ۲ ثانیه به شیر حرارت میدن، روش دیگر که از همه در کارخانجات متداولتره در ۷۲ درجه ۱۵ ثانیه شیرو حرارت میدن و سومین روش در ۶۲ درجه ۳۰ دقیقه …متوجه شدید چقدر دما در زمان موثره ..یعنی اگه شیری که شما حرارت میدی دمای حدود ۱۱۰ داشته باشه، تقریباً ۵ تا ۱۰ ثانیه کافیه براش …ولی چون تجهیزات ما با کارخونه خیلی فرق میکنه، شما حداکثر یک تا دو دقیقه حرارت برای پاستوریزه شدن و نابود شدن میکروارگانیزم های خطرناک در نظر بگیرید.. فقط تو این مدت چند بار همزده شود که حرارت یکنواخت به همه قسمت ها برسه … ارادتمند همگی شما ..کارشناس صنایع غذایی هستم … شادی روح شهدا هم صلوات بفرستید

  5. من شیر گاو را جوشاندم الان مثل ماست شده وسرد داخل یخچال هست چطور میتونم پنیر درست کنم

  6. سلام به همه دوستان ،یکی از دوستان اشاره کردن به آب پنیر که خیلی مفیده اما اسمش رو اشتباه نوشتن، اسم آب پنیر در طب سنتی ماءالجب هست،نه ترنجبین،ترنجبین شیره یه گیاهه،کلا فرق میکنه.

  7. بعد از اینکه حدود ۹۰ درصد آب رو گرفتید باقی مانده رو با همزن برقی اینقدر بزنید که یکدست بشه مثل ماست همزده بیرون می شه آبش هم تو طب سنتی بهش می گند ترنجبین پودر شده اش تو عطاری ها بفروش می رسه سرشار از ویتامین ب است و در قدیم برای درمان بیماران اعصاب ازش استفاده می شده در ضمن از آبش برای درست کردن قره قوروت هم می تونید استفاده کنید

  8. سلام
    ممنون از راهنمایی هاتون

    من با اون روشی که فرموده بودید پنیر درست کردم
    فقط وقتی چشیدم بیشتر طعم یک فراورده لبنی محلی دیگه رو می داد تا پنیر‌‌‌‌
    که در زبان کردی به اون می گیم لورک
    این فراورده با افزودن گیاهان کوهی خیلی خوشمزه تر می شه
    گیاهای مثل سیر کوهی ،کوراده و بیزا (واقعا فارسی شون رو نمی دونم)

    امیدوارم بتونید امتحانش کنید

  9. سلام دوستان من خیلی با نوشتن اوکی نیستم خلاصه میگم
    من جوری ماست درست میکنم ک آب زیاد بندازه آب ماست و جدا میکنم و روی کتری میذارم تا حرارت مستقیم نخوره طول میکشه اما آخرش قره قروته محشری درست میشه امتحان کنید عالیه 🤗
    با تشکر از ادمین عزیز🙏

  10. شیر تاریخ روز داشتیم، باهاش می‌خواستیم فرنی درست کنیم، آرد برنج که اضافه کردیم و حرارت دادیم بعد یه مدت شیر برید و آبش جدا شد، گفتیم شاید شیر فاسد بوده، با یه شیر دیگه ای که داشتیم اول کمی شو جوشانیم، دیدیم سالمه ،دوباره که آرد اضافه کردیم برا فرنی بعد چند دقیقه همونطوری شد. آرد برنج هم خودمون درست کرده بودیم. حالا نمیدونیم باهاش چه کنیم و اصلا چرا اینطوری شد تا حالا سابقه نداشته شیر هم مال دو کارخونه مختلف بود

  11. سلام از همه بخصوص ادمین تشکر می کنم صد کیلو شیر ان هم به این گرانی خریدم و برید
    حالم خیلی بد شد که با کمک شما شاد شدم

  12. سلام.دوستان خواستم پنیر درست بکنم شیر را گذاشتم روی اجاق گاز،یه لحظه ازش غافل شدم شیر به جوش آمده بود،خواستم بدونم اشکالی نداره باهاش پنیر درست بکنم؟لطفا اگر سریع جواب بدهید منمنون میشم

  13. سلام دوستان کسی دستور سرشیر های سرعین اردبیل رو دلره میدونید چطوری درست میشه ممنون میشم راانمایی کنید من خودم شیر رو میجشونم بعد که سردشد میزارم داخل یخچال اما کلا مثل سرعین ضخیم نمیشه سرشیر نازک میشه
    دوستان اگر میتونید به اینستاگرامم بفرستین دستورشو
    @tasty_land_nastaran

  14. سلام من هم از شیر بریده پنیر درست کردم خیلی خوشمزه میشه .
    سرشیر کره پنیر و پنیر پیتزا رو من خودم برای برای خودمون درست میکنم خیلی عالی میشه .توصیه میکنم شما هم وقت بزارین دیگه ول نمی کنین

  15. سلام
    ما حدود ۳۰۰ کیلو شیر بریده شده داریم
    این راه حلی ک گذاشتین برای شیر سرده یا گرم؟ .شیر ما جوشیده و گرمه و چون خیلی بوده و یه ۸ ساعت مونده همون جوری بریده ولی فاسد نشده
    میخوایم برا فامیلی پنیر درست کنیم
    الان این شیر باید سرد باشه و ب روش شما درستش کنیم یا داغ؟

  16. سلام
    روزتون بخیر 😘
    ممنون از مطالبی که گذاشتید⁦❤️⁩
    من تا حالا پنیر درست نکردم ولی مطالب رو ک خوندم خوشم اومد میخوام درست کنم 🙃
    امیدوارم خوب بشه پنیرم 😋

  17. حدو ده کیلو شیر داشتم که توی تست جوشیدن معلوم شد بریده میشه نظرات دوستان رو خوندم بعد رفتم نصف شیر رو پنیر کردم بقیه رو کمی جوش شیرین اضافه کردم با جوش شیرین حالت اسیدی شیر رو خنثی کردم نتیجه جالب بود اینکه شیر اصلا بریده نشد ۲۰ دقیقه جوشاندم و باهاش ماست درست کردم عالی شد گفتم با شما به اشتراک بزارم

  18. سلام.بهترین استفاده از شیر بریده درست کردن دوغه.بدین صورت که شیر بریده شده رو توی شیشه پلاستیکی نوشابه خانواده بریزید و به مقدار دلخواه نمک اضافه کنید و در شیشه رو محکم ببندید و جلو نور خورشید و یا جای گرم به مدت یک هفته نگه داری کنید.البته چون به شدت گازدار میشه شیشه نوشابه رو کامل پر نکنید.حدود دو سومش رو پر کنید و یک سومش رو خالی نگه دارید.بعد یک هفته شیشه رو داخل یخچال بزارید تا خنک بشه و میل بفرمایید.واقعا طعمش فوقالعاده میشه.در ضمن هنگام باز کردن درب شیشه مراقب باشید چون به شدت گاز داره.نوش جانتون.

  19. سلام.به نظر من شیر تازه گاوی از شیرهای پاستوریزه و استریلیزه بهتر میشه برای تهیه پنیر و کیک و … استفاده کرد. هم طعم خوبی داره، هم چربی زیاد تری داره،بکل عالیه. زمانی که شیر تازه میگیرین و میجوشانید،لایه ای که روی شیر گرفته میشه،به اصطلاح همون چربی شیر هستش که بهش سرشیر و قیماق هم میگن، که برای صبحانه خیلی عالیه، شیر رو هم برای باید ۲۰ دقیقه جوشانده شود، یعنی بعد اینکه گرم شد و شروع جوشیدن کرد،اونوقت باید ۲۰ دقیقه تایم گرفت.

  20. سلام مرسی واسه راهکارتون من ازش پنیر درست کردم وابشم خیلی چرب بود خوردم خدا رحم کنه بهم ی حالی شدم😯

    1. سلام خواهش می کنم پنیر اشکال نداره منم چندبار درست کردم ولی آبشو دیگه یا میریختم بیرون یا پای گلدون می ریختم. شما دیگه خیلی مفید استفاده کردید. 🙂

  21. من همیشه برای همسرم پنیر درست میکنم توخونه٬ چند مدل پنیر خوشمزه و دیوانه .
    پنیر ایتالیایی ٬ پنیر کردی ٬ پنیر لیقوان ٬ پنیر زیره
    گاهی هم که فرصت کمه با ماست چکیده پنیر درست میکنم

    1. آفرین به شما؛ چه خوب که وقت میگذارید و خودتون پنیر درست می کنید خدا شما رو برا همسرتون نگه داره 🙂

  22. من شیر رو جوشوندم ولی مثل آبکی و پنیری نشد،روی شیر پنیری شد و زیرش مثل شیر معمولی ،این یعنی چه اتفاقی افتاده؟؟

    1. اونکه روش یکمی پنیری میشه اشکال نداره معمولا شیر که یکم کهنه میشه اینجوری میشه برا خودمم چندین بار همینجوری شده. شیر اگر ببره کلاً آب و قسمت پنیر شیری از هم وا میره و دیگه شیر نیست.

  23. سلام خیلی عالی پاسخ داده میشه ممنون از همه عزیزان . لطف کنید روش درست کردن ماست از شیر بریده رو توضیح بدین . همینطور میخوام بدونم فتیر هم میشه با شیر بریده درست کرد ؟

    1. سلام لطف دارید شما. ماست نمی تونید از شیر بریده درست کنید. فتیر رو نمیدونم. نمیتونم با اطمینان بگم.

    2. سلام ممنون
      علت بریدن شیر چیه؟ من دیشب شیر خریدم نجوشوندمش یادم رفت بزارم یخچال صبح که جوشوندم بریده بریده شد چرا؟

      1. سلام. بله اگر شیر نجوشنده بیشتر از یک روز بمونه بخصوص بیرون یخچال بریده میشه یا اصطلاحا شیر خراب میشه ولی میتونید ازش این ۵ استفاده رو بکنید. شیر نجوشنده رو سریع بجوشنید. علتش هم باکتری هایی هستند که داخل شیر هستند که با جوشندن تعدادشون خیلی کم میشه بخاطر همین شیر جوشنده تا چند روز داخل یخچال میشه نگهداری کرد ولی شیر نجوشیده چون این باکتری ها رو داره سریع تر می بره. مخصوصا اگر داخل یخچال نگذارید.

  24. سلام. نوروز مبارک باشه.
    خواستم بپرسم که با شیر بریده میشه ماست درست کرد یا نه؟ و علتش. ممنوتم

    1. سلام عید شماهم مبارک 🙂
      نه برای ماست نباید شیر ببره وگرنه حالت آبکی و بدی میگیره که قابل خوردن نیست بهترین استفاده از شیر بریده وقتی زیاد باشه، در کیک یا درست کردن پنیر هست.

      1. سلام وقتتون بخیر ، چجوری میشه از آب پنیر ، دوغ تهیه کرد؟

  25. ببخشید من شیر جوشوندم برید کل شیر سفت شده ولی رنگ و بوش عوض نشده من توش عسل ریخته بودم نمیدونستم فاسد
    الان برید ولی مزه ش خیلی خوبه میشه خوردش؟؟؟؟

    1. من تا حالا خودم نخوردم که بگم حتما میتونید بخورید ولی میتونید ازش کیک یا دسر درست کنید دوستان تو نظرات گفتن که از شیر بریده برای اینکارا استفاده می کنند.

  26. سلام درسته کمتر از یک کیلو نمیصرفه پنیر درست کنیم من اگر شیر ترش شده مقدارش کم باشه ازش در تهیه کیک و نان شیرمال یا فطیر و کماچ استفاده میکنم

    1. سلام
      چه ایده جالبی روی کیفیت نان یا کیکتون تاثیر نمی ذاره؟ یعنی مثلاً کیک با شیر ترش شده طعمش فرق نمی کنه یا در اسفنجی شدنش تاثیری نمیگذاره؟

      1. با سلام
        خواستم بدونم چرا بعضی وقتها وقتی شیر میخریم ومیجوشانیم شیر خراب میشود.علتش چیه؟آیا از خود شیر هست یا از ظرفی که استفاده میکنیم؟

      2. سلام هر دو میتونه علتش باشه. هم میتونه بخاطر ظرفتون باشه چون شیر خیلی حساسه و سریع نسبت به مواد دیگه واکنش نشون میده و می برده مثلاً اگر ظرفتون رو قبلا خوب آبکشی نکرده باشیده یکم مایع ظرف شویی داخل آن مونده باشه شیر سریع می بره برا اینکه از این موضوع خیالتون راحت باشه همیشه ظرفی که قراره شیر داخلش بجوشنید رو آبکشی کنید بعد شیر بریزید داخلش، و اگر شیر نجوشیده بیشتر از ۲۴ ساعت اونم خارج از یخچال نگهداری بشه می برده چوت قارچ و میکروب های داخل اون هستند که سریع تاکثیر میشن و باعث بریدن شیر می شوند بخاطر همین شیر که تهیه می کنید ببینید حتما مال امروز باشه و سریع در خانه اونو بجوشنید.

  27. ما هم همین کار رو می‌کنیم و از آبش هم می‌شه قره‌قروت گرفت. اما تازگی‌ها فهمیدم آبش هم برای بدن خیلی مفیده و اون رو هم می‌شه همون‌طوری به عنوان نوشیدنی مصرف کرد و دور نربخت.

    1. ترانه جان ممنون بابت اینکه تجربت رو برامون نوشتی. من همیشه آب زیر پنیری که از شیر بریده درست میکردم رو دور میرختم. ایندفعه این روش رو امتحان میکنم

  28. سلام منم با استفاده از همین روش پنیر درست کردم خوردیم عالی بود ممنون از راهنمایتون

    1. سلام
      من خودم درست کردم ازشون هم خوردم مشکلی پیش نیومد. اگر شیر بیشتر از ۷ الی ۸ روز مونده و تغییر رنگ و شکل داده دیگه ازش استفاده نکنید.

  29. سلام روزتوون. عالی من همین الان با کمک تجربیات دوستان این پنیر رو درست کردم خوب شد دور نریختما?

  30. دوستای گلم منم پنیر درست کردم.شیر بریده شده رو که جوشونده بودم رو بهش سرکه اضافه کردم.برای ده کیلو شیر اندازه یک فنجان سر خالی.یک ساعتی گذاشتم موند که پنیر خودش و بگیره.بعد با یه پارچه نازک صاف کردم و گذاشتم داخل آبکش ونمک اضافه کردم.و هونگ روهم روش گذاشتم که حسابی آبش گرفته شد.وبعد با چاقو بریدمش.ودر آخر آبش رو گذاشتم جدا روی حرارت متوسط گاز و حسابی جوشید و از اون هم قره قروت گرفتم.بدون اینکه حتی یک لیوان از شیر دور ریخته بشه.شما هم امتحان کنید??

    1. مریم جان ممنون که وقت گذاشتی و اینقدر کامل برامون از تجربه خودت برای استفاده از شیر بریده نوشتی.

  31. من از شیر ترش شده ماست تهیه میکنم و از ماست دوغ و کشک میگیرم و واقعا عالی میشه

    1. ماست؟ چجوری؟ مگر قسمت پنیری و آب شیر از هم جدا نشدن! چطور ماست و دوغ درست می کنید کاش لطف کنید و برامون کامل تر توضیح بدید.

    1. من بشخصه تجربه همچین کاری رو ندارم و نمی دونم. اما به نظرم یکم ریسک داره.

  32. سلام
    شیر تاریخ مصرف گذشته رو بجوشونید.. بعد داخل پارچه نخی بریزید و آویزان کنید
    بعد از نصف روز بهش نمک بزنید و مواد رو داخل یه ظرف که تهش سوراخ ریز داشته باشه بصورت فشرده بریزید و یه وسیله سنگین بزارید روش..
    اینطوری پنیر ظاهر قشنگی به خودش میگیره و داخل مایع پنیر باز نمیشه

  33. سلام. من همیشه اینکار را میکنم (این در قدیم توسط دامداران استفاده میشده است و به پنیری که از این روش بدست می‌آید «لور»، لام و واو کسره دارند، میگویند): اگر شیر پس از گرم کردن برید، اجازه میدهیم که خوب بریده شود. شعله را خاموش میکنیم و شیر بریده ها را توسط پارچه تمیزی جدا میکنیم. پارچه را درون یک سبد یا صافی قرار میدهیم و یک چیز سنگین مانند گوشت کوب روی آن قرار میدهیم و اجازه میدهیم برای مدتی، مثلا حداقل نصف روز، ترجیحا در یخچال بماند. آب جدا شده از شیر را دور نمیریزیم. مقداری از آن را برداشته و با مقدار مناسب نمک مخلوط کرده و پنیر را پس از اینکه حسابی آبش گرفته شد، در این آب نمک قرار داده تا به خوردش رود. نوش جان.

  34. میشه از شیر ترش شده پنیر درست کرد. از صافی ردش کنید و باقی مانده اش رو نمک و ادویه بزنید بدک نیست برای صبحانه میشه خورد من خودم امتحان کردم. نمردم 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا