آشپزیدستور آشپزی

طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر در قابلمه با یک دستور عالی

طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ بدون فر در قابلمهته چین مرغ را اگر قبلاً امتحان کرده باشید، می‌دانید که یک غذای بی نظیر است و میتواند در مهمانی‌ها زینت‌بخش سفره‌های شما باشد. امروز قصد دارم طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر در قابلمه را بطور کامل با تمام نکات ریز و درشت آن را بیان کنم. تا بدون نیاز به فیلم آموزشی خیلی ساده یک ته چین با طعم عالی درست کنید. این ته چین به فر نیاز ندارد و روی گاز آماده می شود. اگر دوست دارید که ته چین مرغ با طعم متفاوت درست کنید این دستور عالی را از دست ندهید.

دستور آن را طی تجربه و کم و زیاد کردن مواد آن کسب کردم و ته چین های مرغ من در خانواده همیشه پرطرفدار است. خوشحال می‌شوم تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.

مواد لازم برای ته چین مرغ بدون فر برای ۳ نفر :

  • برنج: ۲ پیمانه یا همان ۲ استکان
  • مرغ: یک سینه بزرگ یا یا دو عدد کوچک یا هر قسمت دیگر مرغ تقریباً به اندازه یک سینه برای مثال دو عدد ران مرغ
  • ماست: ۳ قاشق غذا خوری
  • زعفران: به میزان لازم
  • قارچ: ۷ الی ۸ عدد متوسط
  • ذرت: یک مشت (دلخواه)
  • نخود سبز: یک مشت (دلخواه)
  • فلفل سبز: نصف یک فلفل متوسط
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • تخم مرغ : یک عدد
  • رب گوجه: ۱تا۲ قاشق غذا خوری
  • ادویه و نمک

طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر :

۱- ابتدا مرغ را با حدود دو لیوان آب، یک قاشق چای خوری سر پُر ادویه کاری و یک عدد پیاز متوسط بگذارید، حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه خوب بپزد و نرم شود. توصیه می کنم دستور تهیه ادویه مرغ و ادویه مخصوص همه غذاها را هم مطالعه کنید خیلی بکارتون می‌آید.

نکته: می‌توانید در آب مرغ یک تیکه هویج و فلفل دلمه یا چند عدد سیر بیندازید، تا بوی زهم گوشت مرغ گرفته شود و آب مرغ که در ادامه به آن نیاز دارید؛ خوشمزه تر شود.

پخت مرغ ته چین روی گاز

۲- بعد از پختن مرغ ها، آنها را ریش ریش کنید و آب مرغ، حدود یک استکان آن را کنار بگذارید.

ابتدا کمی فلفل دلمه نگینی خرد شده را تفت دهید و بعد از آن مرغ های ریش ریش شده را در ماهیتابه بریزید و با روغن کم، تفت دهید. در این حین می‌توانید برای اینکه مرغ ها سفت نباشند، اگر آب مرغ غیر از آن یک استکان زیاد آمده، به مرغ در حال سرخ شدن اضافه کنید. تا ادویه‌هایی که در آب مرغ وجود دارد؛ به خورد مرغ ها برود و همچنین گوشت شما با این روش دیگر سفت نمی‌شود.

مواد لازم برای تهیه ته چین بدون فر روی گاز

۴- بعد که آب مرغ تمام شد و خوب سرخ شد؛ قارچ ها را که به اندازه یک بند انگشت خرد کرده‌اید، به مرغ اضافه کنید تا سرخ شوند. بعد از ۵ دقیقه می توانید اگر دوست دارید یک مشت ذرت و نخود سبز هم به مواد ته چین اضافه کنید تا با دیگر مواد سرخ شوند.

۵- وقتی قارچ و دیگر مواد سرخ شدند. نمک و ادویه به میزان لازم و حدود یک الی دو قاشق غذاخوری رب گوجه به مواد اضافه کنید. کمی مواد را تفت دهید تا رب گوجه هم سرخ شود. تا این مرحله مواد میانی ته چین مرغ شما آماده شد.

نکته: رب گوجه نباید خیلی زیاد باشد همین که کمی قرمز شود و  مرغ طعم رب بگیرد، کافی است.

سرخ کردن مواد میانی ته چین بدون فر

۶- برنج به همراه نمک و کمی روغن بگذارید بجوشد. من حدود ۳ عدد نیم لیوانی آب به برنج اضافه می‌کنم تا آب آن کاملاً تمام شود و دیگه لازم نیست برنج را آبکش کنم و خواص آن حفظ می شود.

اما می توانید برنج را هم آبکش کنید.

حتما بخوانید: تمام نکات پخت برنج بصورت کته و آبکش

من چون آب برنج را نمی ریزم زعفران را در هنگام جوشیدن به برنج اضافه می کنم. اما اگر قصد دارید برنج را آبکش کنید، زعفران ساییده با چند تیکه کوچک یخ بگذارید تا خوب رنگ بدهد و وقتی که برنج را آبکش کردید و برنج هنوز داغ است، با برنج قاطی کنید. برای رنگ دادن بیشتر زعفران این ۲ ترقند را بخوانید.

اگر برنج را مثل من آبکش نمی کنید، حتماً پست طرز تهیه برنج کته مانند برنج آبکش را بخوانید.

درست کردن برنج زعفرانی ته چین مرغ بدون فر

۷- حالا یک عدد تخم مرغ را با ۳ قاشق غذاخوری ماست بزنید و دو سوم یا یک استکان آب مرغی که کنار گذاشته بودید را به آن اضافه کنید. برنج ها را داخل این مواد بریزید و مخلوط کنید.

توجه: آب مرغ هم طعم برنج را خوشمزه‌تر می کند هم برای دم کشیدن برنج لازم است. اگر آب مرغ اضافه نمی‌کنید یکم آب جوش داخل برنج بریزید.

زدن تخم مرغ و ماست به برنج ته چین مرغ

۸- یک عدد قابلمه یا ماهیتابه ۸ نفره بزرگ نچسب بردارید؛ ته آن روغن سرخ کردنی بریزید و نصف تا دو سوم مواد بالا را در آن پهن کنید. و بعد مواد میانی ته چین شامل مرغ و قارچ و… را در تمام سطح ته چین پهن کنید و در آخر باقی مانده برنج ها را روی مواد میانی بریزید و با دست یا قاشق برنج ها در تمام سطح ماهیتابه پخش کنید.

نکته: هرچه ته چین نازک تر باشد خوشمزه تر می شود. قطر ته چین قبل از دم کشیدن، باید خدود ۳ الی ۴ سانتی متر باشد که بعد از دم کشیدن حدود ۴ الی ۵ سانتی متر می‌شود.

پهن کردن مرغ در قابلمه در طرز تهیه ته چین مرغ روی گاز

همچنین بهتر است نصفه بیشتر برنج یعنی دو سوم آن را ته ماهیتابه بریزید. چون ته چین مرغ در قابلمه درست می شود این ترفند باعث می شود برنج ته چین برشته تر شود.

نحوه ریختن برنج در تهیه ته چین مرغ بدو فر

۹- در ابتدا حرارت شعله گاز زیاد باشد تا روغن ماهیتابه شروع به جوشیدن کند و بعد حرارت گاز را کم کنید. در حدی که برنج را دم می‌گذارید و روی سر قابلمه دمی بگذارید. تا حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه برنج ها دم بکشد و زیر ته چین شما کاملاً طلایی شود.

همچین برای درست کردن ته چین مرغ بدون فر می‌توانید از ماهیتابه دو طرفه استفاده کنید. با این روش دو طرف ته چین خوب طلایی می‌شود. اگر از ماهیتابه دو طرفه با اندازه معمولی استفاده می کنید این مواد برای آن کافی است.

۱۰- وقتی که خوب ته چین مرغ دم کشید، و زیر آن طلایی شد که حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می کشد اگر فر دارید، درب ماهیتابه را بردارید و شعله بالای فر را حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه روشن کنید؛ که آن هم کمی طلایی شود. اما اگر فر ندارید لازم نیست چون قسمت روی ته چین در قابلمه وقتی در دیس برمیگردانید در زیر قرار می گیرد.

اگر ماهیتابه دودر استفاده کنید، که خیلی راحت می توانید ماهیتابه را برگردانید تا طرف دیگر ته چین هم سرخ شود. فقط وقتی ماهیتابه را برگردانید کمی روغن از اطراف ته چنین روی طرف دیگر آن هم بریزید تا خوب سرخ و طلایی شود. حدود ۱۰ دقیقه کافی است تا طرف دیگر هم طلایی شود.

در آخر با توجه به اندازه ماهیتابه خودتون دیس را انتخاب کرده، بعد از باز کردن اطراف ته چین دیس را در سر قابلمه قرار دهید و قابلمه را برعکس کنید تا ته چین در دیس قرار بگیرد.

این هم از طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر ، همانطور که دید خیلی راحت تهیه می‌شود. اما بسیار خوشمزه است. و می‌توانید با سلیقه خودتان آن را تزیین کنید.

دستور پخت ته چین مرغ بدون فر روی گاز در قابلمه با نکات آن

آموزش ویدیویی ته چین مرغ و قارچ :

نمایش در یوتیوب:

نمایش در آپارات:

اگر در این مورد سوالی دارید خوشحال می‌شوم پاسخ بدهم و همچنین اگر با این دستور ته چین مرغ درست کردید، لطفاً نظرتون رو در کامنت ها بنویسید.

۴.۱/۵ - (۴۸ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا