خانه داری

ساده‌ترین راه حل از بین بردن زردی فرش و ریشه آن بعد از شستن

راهکار از بین بردن زردی فرش بعد از شستن آن چیکار کنیم فرش بعد از شستن زرد نشوداگر فرش یا قالی را خودتان در خانه بشویید، ممکن است بعد از شستن،  قسمت هایی از فرش یا ریشه آن زرد شوند. اما راهکارهایی در هنگام شستشو فرش وجود دارد تا جلوی زرد شدن فرش گرفته شود و همچنین راه‌‌حل ساده و عالی برای از بین بردن زردی فرش و ریشه آن بعد از شستن نیز وجود دارد. که در این پست با تمام به این راه‌ها آشنا خواهیم شد.

حتما بخوانید: از بین بردن هر نوع لکه روی فرش بدون شستن فرش

راه های جلوگیری از زرد شدن فرش در هنگام شستشو

علت زرد شدن فرش بعد از شستن و خشک کردن آن در خانه این است که کثیفی فرش یا مواد شوینده در فرش می ماند و باعث زردی فرش می شود.

اما قبل از اینکه که به فکر از بین بردن زردی فرش بعد از شستن آن باشید، بهتر است با روش صحیح شستن فرش در خانه برای جلوگیری از زرد شدن فرش در خانه آشنا شوید که مجبور نباشید هر دفعه فرش را می شویید دوبار خودتان را به زحمت بیندازید و زردی فرش را بگیرید.

برای شستن فرش و جلوگیری از زرد شدن آن نکات زیر را رعایت کنید:

۱- فرش را گرد گیری کنید:

 

قبل از اینکه فرش را بشویید، روی فرش جاروبرقی بکشید و اگر امکانش را دارید آن را بتکانید تا خاک و ذرات فرش گرفته شود. اینکار موجب می شود هم در هنگام شستن فرش زحمتتان کمتر شود و هم اینکه این گرد و غبار وقتی خیس شوند به سختی از فرش بیرون می روند و بعداً باعث زرد شدن فرش یا ریشه آن می شوند.

مطلب مرتبط : رفع فرورفتگی فرش بر اثر جسم سنگین

۲- از مواد درست برای شستن فرش استفاده کنید:

از بین بردن زردی فرش و جلوگیری از زرد شدن فرش با انتخاب مواد شوینده مناسب

بهترین انتخاب برای شستن فرش، آب ولرم و پودر لباسشویی دستی است. 

از پودر ماشین لباسشویی برای شستن فرش استفاده نکنید. چون به بافت فرش آسیب می زند و آن را زودتر خراب می کند. آب داغ هم بافت و رنگ فرش را خراب می کند و باعث شل شدن و رنگ رفتن فرش می شود.

بنابراین خیلی ساده از آب ولرم و پودر دستی برای شستن فرش های خودتون استفاده کنید تا کمترین آسیب به فرش برسد.

۳- فرش را خوب آبگیری کنید:

برای جلوگیری از زرد شد فرش و به دنبال راهکار از بین بردن زردی فرش گشتن فرش خوب آبگیری کنید

مهم ترین عاملی که باعث زرد شدن فرش می شود، این است که آب حاصل از شستشو و آبکشی فرش از فرش بطور کامل خارج نمی شود و چون این آب همراه با سیاهی و کثیفی است، وقتی از فرش خارج نشود، در هنگام خشک شدن فرش، آب تبخیر می شود، اما کثیفی همراه آن در فرش می ماند. در نتیجه موجب زرد شدن فرش بعد از شستن و خشک شدن آن می شود.

برای جلوگیری از زرد شدن فرش بر اثر این مورد نکات زیر را در هنگام شستشو فرش در نظر بگیرید:

  • تا می توانید برای شستن فرش از سطح شیب دار سیمانی یا سرامیک یا موزایک استفاده کنید تا آب به خوبی از فرش خارج شود.
  • موقع آبکشی فرش از پارو برای خارج کردن آب فرش استفاده کنید.
  • فرش را بعد از آب کشیدن در حالی که تیکه تیکه روی آن آب می گیرید، رول کنید و سر آن را در جای بلند تر قرار دهید تا شیب داشته باشد و ۲ الی ۳ ساعت آب از فرش خارج شود.
  • بعد از خارج شدن آب، فرش را پهن کنید تا خشک شود.

۴- بعد از شستن فرش روی آن آب نگیرید:

بعد از اینکه فرش را شستید و صبر کردید تا آب آن خارج شود، اگر روی آن آب بگیرید این آب موجب زرد شدن فرش می شود. بنابراین بعد از شستن فرش به هیچ وجه روی آن دیگر آب نریزید.

روش از بین بردن زردی فرش بعد از شستن آن

اما اگر مشکل شما این است که: فرشم را شستم زرد شده چیکار کنم؟ برای آن هم راه حل وجود دارد.

اگر بعد از شستن و خشک شدن فرش ریشه یا حتی قسمت هایی از فرش زرد شد، برای از بین بردن زردی فرش و ریشه آن از شامپو فرش استفاده کنید.

از بین بردن زردی فرش و ریشه آن بعد از شستن آن با استفاده از شامپو فرش

آب گرم حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد و شامپو فرش طبق مقداری که در پشت بطری نوشته باهم مخلوط کنید و با یک دستمال نخی که به کف حاصل از مخلوط کردن و بهم زدن شامپو فرش و آب گرم آغشته شده، روی فرش بکشید. یک ساعت صبر کنید تا فرش خشک شود. به همین راحتی تمامی زردی فرش گرفته می شود.

در استفاده از شامپو فرش برای از بین بردن زردی فرش به نکات زیر توجه کنید:

  1. سعی کنید کف شامپو فرش را روی فرش بزنید تا خود آن را؛
  2. بعد از کشیدن شامپو فرش تا وقتی فرش خشک نشده روی آن راه نروید. چون باعث می شود پرزهای فرش بهم بچسبند و بخوابند و ظاهر فرش خراب شود.
  3. بعد از خشک شدن فرش با یک فرچه نرم در جهت خواب فرش روی آن بکشید تا پرزهای فرش از هم باز شوند و فرش دوباره جلوه اولیه خودش را بگیرد.

تجربه من: من این راهکار یعنی شامپو فرش را برای فرش گلیم خودم که قسمت هایی از اون زرد شده بود ،تست کردم و واقعا تمام زردی فرش و ریشه آن را گرفت.

البته راهکارهای دیگری هم برای از بین بردن زردی فرش وجود دارد که به بعضی از آنها در اینجا اشاره شده، اما من ساده ترین روش را انتخاب کردم و خوشبختانه نتیجه خوبی هم گرفتم. لطفاً اگر از راهکارهای دیگری استفاده کردید و جواب داد، تجربه خودتون رو بنویسید.

۳.۴/۵ - (۱۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا