رشد و توسعه فردی

ایجاد انگیزه برای شروع کار با ۱۰ تکنیک ساده

راه های ایجاد انگیزه برای شروع کاربسیار مهم است که کار را با انگیزه بالا و درست شروع کنیم. چون یک آغاز خوب باعث می شود برای مدت طولانی آن کار را ادامه دهیم. اگر با انگیزه درست شروع کنید احتمال موفقیت شما در کارها و برنامه‌هایتان بالا می رود. بنابراین لازم است به ایجاد انگیزه برای شروع کار توجه ویژه داشته باشید.

یکی از بزرگ ترین چالش ها برای رسیدن به هر هدفی انگیزه پیدا کردن برای کار مداوم روی آن هدف است. حال این هدف می تواند عادت در ورزش کردن، شاد بودن، موفقیت در آینده شغلی یا… باشد.

انگیزه چیست و چیکار می کند؟

انگیزه نیرویی هست که شما را به سمت هدفتان می کشاند و موجب می شود در سختی ها مقاوت به خرج دهید.

انگیزه باعث می شود واقعا چیزی را بخواهید و برای داشتن آن شرو و شوق داشته باشید. بنابراین انگیزه محرک اصلی، برای انجام کارهاست.

بنابر تعریف انگیزه، برای موفقیت بیشتر در کارها و اهداف، ایجاد انگیزه برای شروع کار لازم است و به ما انرژی می‌دهد. در این جهت، به ۱۰ راهکار براساس منابع معتبر جهانی اشاره می کنیم که می توانید از آنها در جهت ایجاد انگیزه برای شروع اهدافتان بهره ببرید.

۱۰ روش ایجاد انگیزه برای شروع 

۱- از کم شروع کنید

از کم شروع کنید روش ایجاد انگیزه برای شروع کار

یکی از مهم ترین توصیه‌ها و راهنمایی‌ها جهت ایجاد انگیزه برای شروع کار و رسیدن به هدف این است که: هرگز با قدم ها و کارهای بزرگ شروع نکنید. برای شروع هرکار یا عادت، بهتر است از هدفی کم و کوچک آغاز کنید.

این هدف می تواند آنقدر کوچک باشد که از فرط سادگی به نظرتان مضحک بیاید. اما با این مقدار کم شروع کنید و به مرور آن را توسعه دهید.

برای مثال اگر میخواهید عادت کتاب خواندن را در خود ایجاد کنید. برای هفته یا ماه اول، هر روز تنها ۳ الی ۴ خط از یک کتاب را بخوانید و به مرور به تعداد خط هایی که مطالعه می‌کنید؛ اضافه کنید.

توجه: اگر یک هدف کوچک را انتخاب کردید و این توانایی را در خود می بینید که قادر به انجام بیشتر از آن هستید، بیش از آن چیزی که در برنامه خود دارید انجام ندهید و تنها به مقدارِ کمی که برای خود مشخص کردید، عمل کنید و با گذر زمان با توجه به توانایی خود آن را زیاد کنید.

با انتخاب های کوچک و ساده، احتمال اینکه خسته شوید و از انجام برنامه خود شانه خالی کنید، بسیار کم می شود. بنابراین به موفقیت نزدیکتر می‌شوید.

۲- تنها یک هدف را انتخاب کنید

انتخاب یک هدف روش ایجاد انگیزه برای شروع کار

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که افراد انجام می دهند این است که چند هدف را باهم شروع می کنند و تلاش می کنند با کار فراوان به تمام این اهداف برسند و این شیوه، انرژی و انگیزه آن ها را از بین می‌برد.

سعی کنید در هر دوره یک هدف را در نظر بگیرید و تنها روی آن تمرکز داشته باشید.

برای مثال: این امکان وجود دارد که ۱۲ هدف را برای یک ماه مشخص کنید و یا برای یک سال هر ماه ۱ هدف را برای خودتان تعیین کنید. و البته احتمال اینکه تا آخر ماه به ۱۲ هدف خود برسید خیلی کم تر از وقتی است که در هر ماه یک هدف را انتخاب کنید و بعد از یک سال ۱۲ هدف یا عادت مثبت را در خود ایجاد کرده باشید.

۳- انگیزه خود را محک بزنید

ایجاد انگیزه برای شروع اهدافتان را روی کاغذ بنویسید

دلایل و اهداف کار خود را روی کاغذ بنویسید و یادداشت کنید برای چه، اینکار یا هدف را دنبال می کنم؟ سعی کنید دلایل مهم و دوست داشتنی برای کار خودتان پیدا کنید.

برای مثال یکی از دلایل ایجاد انگیز برای شروع کار میتواند این باشد که آن کار را برای کسی که دوستش دارید، انجام می دهید. به احتمال زیاد این دلیل میتواند برای ادامه دادن هدفتان بسیار نیرو بخش و انرژی دهنده باشد.

۴- واقعاً واقعاً آن را بخواهید

ایجاد انگیزه برای شروع آن را بخواهید

این مورد تکرار مورد قبل است و چون مهم است دوباره آن را تکرار می کنم بدانید چه می خواهید و برای رسیدن به آن شور و شوق فراوان داشته باشید. از ته دل هدفتان یا کارتان را دوست داشته باشید و برای شروع آن هیجان زده باشید.

قبل از اینکه شروع به کار کنید؛ باید اطمینان پیدا کنید که هدفتان این ویژگی را دارد وگرنه برای مدت طولانی به آن پایبند نخواهید بود.

۵- برای انجام کارتان به طور علنی متعهد شوید

بطور علنی متهد شوید روش ایجاد انگیزه برای شروع کار

در صفحه مجازی خود یا در وبلاگتان و یا در جلوی جمع دوستان خود، از هدف خود حرف بزنید . هیچ کدام از ما دوست نداریم بعنوان کسی شناخته شویم که پشتکار ندارد. بنابراین بیشتر زحمت می کشیم که کاری را که در حضور جمع اعلام کردیم؛ حتماً به سرانجام برسانیم.

برای مثال اگر دوست دارید عادت آهسته غذا خوردن را در خود تقویت کنید؛ در صفحه مجازی خود اعلام کنید تا تاریخ x من ۵ دقیقه به مدت زمان غذا خوردن خود اضافه می کنم و همان حجم غذا را در مدت زمان بیشتری میخورم.

۶- اجازه دهید تا در مورد هدف خود هیجان زده شوید

هیجان زده شوید روش ایجاد انگیزه برای شروع کار - چاره دان

در مورد هدفتان با دوست، همسر و … خود صحبت کنید و تا جایی که می توانید در مورد آن مطالعه کنید و با تجسم فواید رسیدن به هدفتان، حس هیجان را در خود ایجاد کنید. پس از انجام این کارها انگیزه برای شروع در شما ایجاد می شود و تنها باید ادامه بدهید.

۷- به تأخیر انداختن زمان آغاز کار

با تاخیر انداختن زمان آغاز روش ایجاد انگیزه برای شروع کار

ممکن است ابتدا این کار برای شما بی مورد و بی تأثیر به نظر برسد. اما در واقعیت برای ایجاد انگیزه برای شروع بسیار یاری دهنده است.

اگر دوست دارید هدف یا کاری را انجام دهید؛ فوری شروع نکنید. خیلی از ما زود هیجان زده می شویم و دوست داریم از همین امروز شروع کنیم. اما اینکار اشتباه است برای شروع زمانی بین ۳ روز الی دو هفته بعد در نظر بگیرید و روی تقویم علامت بگذارید و برای رسیدن آن روز و شروع کار خودتان هیجان داشته باشید و درست برنامه ریزی کنید.

به تأخیر انداختن زمان آغاز کاری که انتظار آن را می کشید، به مرور تمرکز و انرژیتان برای شروع کار زیاد می کند.

۸- اهداف خود را چاپ و ثبت کنید

ثبت اهداف روش ایجاد انگیزه برای شروع کار

اهداف خود را با فونت بزرگ چاپ کنید و روی یخچال، کمد، دیوار و هرجایی که زیاد به چشمتان می خورد بچسبانید. در کنار آن می توانید یک تصویر که هدفتان را تداعی می کند نیز بچسبانید.

برای اینکار هدف خود را در چند کلمه خلاصه کنید برای مثال: روزی ۱۵ دقیقه ورزش

با این روش ضمن ایجاد انگیزه برای شروع کار، تمرکز و هیجانتان نیز حفظ می شود.

۹-  تصور کنید

تصور کنید روش ایجاد انگیزه برای شروع کار

خود را در حال انجام کار و در نتیجه، رسیدن به هدفتان تصور کنید. این ترفند ساده موجب ایجاد انگیزه برای شروع کار می شود.

از آغاز تا پایان مراحل انجام هدفتان را تصور کنید با دقت جزئیات اولین موفقیت کوچک خود را در ذهنتان مجسم کنید و به اقداماتی که قرار است انجام دهید، فکر کنید. تصور کنید مشکلاتان برطرف می شود و شما به هدف خود رسیده‌اید.

تصور انجام کامل و موفقیت آمیز کاری از ابتدا تا انتها، به میزان قابل توجهی عملکرد را بهبود می بخشد. تصور، به ما کمک میکند بهتر کار کنیم. به جوشکار کمک می کند بهتر جوشکاری کند، به پرتاب کننده دارت کمک می کند بهتر دارت پرتاب کند و اسکیت سوارن نمایش اسکیت خود را بهتر انجام می دهند.

اما به این نکته توجه داشته باشید، تنها رسیدن به موفقیت را تصور نکنید بلکه به مراحل و کارهایی که باید انجام دهید، هم فکر کنید و آن ها در ذهن خود مجسم کنید.

تصور به ما کمک می کند تا احساساتمان را مدیریت کنیم و بر احساساتی که مانع ایجاد انگیزه برای شروع کار می شود، غلبه کنیم.

۱۰- فقط شروع کن

فقط شروع کنید روش ایجاد انگیزه برای شروع کار

بعنوان توصیه پایانی و چیزی که خودم بارها تجربه آن را داشتم، این است که شروع کن! انگیزه و قدرت انجام آن کار خودش می آید.

اگر برای انجام هر کاری حوصله یا حتی انگیزه ندارید؛ فقط آن را شروع کنید و بعد خودتان می بینید که آن کار را انجام می دهید.

بعنوان یک مثال ساده و روزمره : یک عالمه ظرف کثیف جمع شده و شما نمی توانید خودتان را مجاب کنید که آن ها را بشویید. اشکال ندارد فقط شروع کنید و آنها را در ظرف شویی بگذارید. خواهی دید که بعد از آن خیلی راحت می توانید تمام آن را بشویید. امتحان کنید!

اگر دوست داری می توانی در اینجا اهدافی که داری را ثبت کنید و بعد از موفقیت خود در آن ها، ما را مطلع کنی. ضمناً کدامیک از این روش های ایجاد انگیزه برای شروع کار به تو بیشتر کمک کرد؟

برخی منابع:

کتاب چگونه کمتر کار کنیم اثر لئوباباتا

ایده عالی مستدام اثر چیپ هیث و دن هیث


در ادامه بخوانید: تقویت قدرت یادگیری و تکنیک های یادگیری بهتر


۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا