کودکمهارت زندگی

بازی با کودک ۳ تا ۴ سال – ۲۳ بازی سرگرم کننده برای رشد فکری و خلاقیت او

23 بازی برای بازی با کودک 3 تا 4 سال در خانهکودکان در سن ۳ تا ۴ تقریباً می توانند به خوبی منظور خود را بیان کنند و بیشتر کلمات پرکاربرد را درست تلفظ کنند و همچنین در مقابل، حرف های ما رو بهتر درک می کنند. بنابراین انجام بازی های متفاوت با آنها ساده تر می شود. اما برخی بازی های علاوه بر اینکه موجب شادی و سرگرمی او می شوند، باعث افزایش خلاقیت و همچنین رشد ذهنی بهتر او نیز می شوند. در ادامه با ۲۳ بازی با کودک ۳ تا ۴ سال آشنا می شوید که علاوه بر سرگرم کردن او باعث رشد او خواهدشد.

چرا بازی مهم است؟

باید این را بدانیم که بازی کلاس درسی برای بچه هاست که علاوه بر خنده و شادی که بارزترین اتفاقی است که می افتد، بچه ها در این کلاس ها یعنی بازی های مختلفی که انجام می دهند، مغزشان پرورش می یابد. پس بهتر است اگر قصد سرگرم کردن و شاد کردن کودک خود را داریم با انجام بازی های آموزنده یک قدم بیشتر برداریم و کودک خود را رشد دهیم.

بهترین آموزش برای بچه ها از سن ۱ تا ۷ سال بازی است. با بازی روح، فکر و جسمشان پرورش پیدا می کند. بنابراین حتما در انتخاب بازی برای کودکان باید دقت نظر بیشتر داشته باشیم. تا بهترین آموزش را به آنها بدهیم و همچنین شادترین لحظات را برایشان رقم بزنیم.

برای بچه ها در هر سنی که هستند با توجه به ویژگی های رفتاری، اخلاقی و رشد ذهنی که تا این مرحله داشتند، بازی های خاصی برای رشد فکر آنها مناسب تر است و البته این بازی ها را هم بهتر می فهمند و بیشتر به انجام آنها علاقه نشان می دهند. در اینجا موضوع پست ما بازی مناسب با کودک ۳ تا ۴ سال است. که با توجه به ویژگی ها کودک در این سن می تواند برای او لذت بخش و رشد دهنده باشد.

بازی با کودک ۳ تا ۴ سال

برای بازی با کودک ۳ تا ۴ سال در ادامه بازی هایی را ذکر می کنیم که مناسب محیط خانه و حتی آپارتمان است و با خیال راحت می توانید این بازی ها را با کودک خود انجام دهید.

حتماً بخوانید: ۳۷ بازی آپارتمانی هدفمند و سرگرم کننده برای کودکان ۲ تا ۶ سال

۱- ساده ترین بازی های ساختنی :

بازی های ساختنی موجب هماهنگی چشم و دست کودک و افزایش خلاقیت او می شود. بازی های ساختنی مثل :

  • خمیربازی
  • گل بازی
  • کاردستی:  با چسب و قچی کاغذبری و کاغذ رنگی شکل های ساده و کوچک را درست کنید و با آنها کاردستی درست کنید.
  • نقاشی: با کودک خود نقاشی بکشید و اجازه دهید قوه تخیلش رشد کند و هر چه دوست دارد و به هر شکلی که دوست دارد، بکشد.

در بازی های ساختنی بچه ها را مجبور به کشیدن یا ساختن چیزی نکنید. اجازه دهید خودشان با درک و تخیلشان خلق کنند. برای یاد دادان به آنها خودتان هم بازی کنید، اگر دوست داشته باشند از شما تقلید می کنند و مانند شما می سازند و یا نقاشی می کشند.

بازی های ساختنی برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۲- بازی با لگو

بازی با لگو هم جز بازی های ساختنی است که موجب تقویت قوه تخیل و خلاقیت کودک می شود. اما از آنجا که می تواند با آن بازی های بیشتری هم انجام داد، آن را یک بازی جدا حساب می کنیم. از جمله بازی هایی که می توان با لگوها انجام داد:

  • ساختن شکل های متفاوت و خلاقانه
  • جدا کردن لگوها براساس رنگ آنها و یاددادن رنگ ها به بچه ها ( بچه ها در سن سه سالگی تا چهار سالگی می توانند رنگ ها را یاد بگیرند. )
  • شمارش لگوها و یاددان اعداد و شمردن به بچه هابازی با لگو برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۳- بازی با برگ ها و سنگ

تعدادی سنگ و برگ با اندازه و شکل و رنگ های متفاوت جمع کنید. با آنها شکل های متفاوت درست کنید، برگ ها را روی کاغذ بچسبانید و کاردستی درست کنید. این بازی باعث ارتباط بیشتر بچه با طبیعت و بالابردن خلاقیت و تقویت حس لامسه او می شود.

حتما بخوانید: راهکارهای پرورش خلاقیت در کودکان

بازی با سنگ و برگ برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۴- بازی با چوب کبریت و ماکارونی

با چوب کبریت و تیکه های ماکارونی در اندازه و شکل های مختلف کاردستی ها مختلف درست کنید یا روی یک سینی با کنارهم قرار دادن آن ها شکل های مختلف درست کنید. در سن ۳ تا ۴ سال بچه ها به بازی های ساختنی خیلی علاقه نشان می دهند و این بازی ها برایشان جذاب است. این بازی هم مانند دیگر بازی های ساختی موجب تقویت خلاقیت، تخیل و هماهنگی دست و چشم او می شود.

توجه: برای استفاده از چوب کبریت احتیاط کنید تا موجب آتش سوزی نشود.

۵- بازی با توپ

برای بازی با کودک ۳ تا ۴ سال یکی از بازی های هیجان انگیز و جذاب بازی با توپ است. اما با توپ هم می توان بازی هایی را انجام داد که در محیط خانه و آپارتمان ممکن باشد.

بازی شماره یک: یک توپ پارچه ای با جوراب درست کنید یا یک توپ پلاستیکی سبک را انتخاب کنید. آن را به سمت کودک پرت کنید و از او بخواهید آن را در هوا بگیرد. این بازی برای افزایش تمرکز و هماهنگی چشم و دست کودک بسیار مناسب است.

بازی شماره دو : یک سبد را در فاصله ی نیم متری کودک قرار دهید و از او بخواهید توپ را پرتاب کند و داخل سبد بیندازد و هر بار فاصله سبد را بیشتر کنید. این بازی علاوه بر تاثیر عالی روی تمرکز کودک موجب تخلیه انرژی او هم می شود و یک فعالیت ورزشی عالی هم هست.

بازی با توپ برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۶- بالش بازی

چند بالش را به فاصله های یکسان قرار دهید و از کودک بخواهید روی آنها بپرد. این بازی موجب افزایش هماهنگی پا و چشم کودک شده و می تواند انرژی او را تخلیه کند. می توانید قوه تخیل کودک را هم بکار بگیرد مثلا بگویید بین دو بالش رودخانه است و تو باید از آن بپری و مواظب باشی در آب نیافتی و …

۷- مهره های رنگی

تعدادی مهره رنگی را به کودک بدهید و از او بخواهید از نخ کلفت یا طناب عبور دهد یا ماکارونی های شکلی که سوارخ دارند به او بدهید، تا آنها را از نخ عبور دهد. این بازی برای افزایش تمرکز و هماهنگی دست و چشم عالی عمل می کند.

اگر از مهره استفاده می کنید می توانید از او بخواهید آنها را با تفکیک رنگ و اندازه هم جدا کند و نخ کند. یا مهره ها با رنگ های مختلف را با الگوی خاصی نخ کنید و از او بخواهید مانند شما درست کنید این کار الگو و توالی را به کودک آموزش می دهد.

بازی با مهره های رنگی برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۸- سایه بازی

در شب با کم کردن نور خانه و تابدن یک چراغ قوه به دیوار سایه درست کنید در مورد سایه با بچه ها حرف بزنید و سایه های متفاوت درست کنید و بازی کنید. این بازی برای بچه ها بسیار لذت بخش است.

سایه بازی یک بازی برای افزایش خلاقیت در کودک برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۹- عروسک بازی

به عروسک ها شخصیت بدهید و با کودک بجای عروسک ها با تغییر صدای خودتان حرف بزنید. از کودکتان هم بخواهید بجای یکی از عروسک هایش حرف بزند و داستان بسازید. این کار موجب تقویت خلاقیت و تخیل در کودکان می شود.

بازی با عروسک برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۱۰- بازی ریاضی

چند شی بزرگ و کوچک را بردارید و از کودک خود بخواهید از بزرگ به کوچک آنها را مرتب کند یا بزرگترین و کوچکترین آنها را بگوید.

۱۱- بگو چی نیست؟

۴ الی ۵ عدد شی متفاوت را بردارید از کودک بخواهید آنها را بخاطر بسپارد. بعد چشمان او را ببندید و یکی را بردارید و حالا از او بخواهید بگوید چی نیست؟ اینکار دقت و تفکر را در کودک افزایش می دهد.

بعدا با پیشرفت کودک می توانید تعدا اشیا را بیشتر کنید.

بازی بگو چی نیست برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۱۲- چشم بندی

در یک جای صاف و بدون وسیله، چشم های او را ببندید و در یک جایی بیاستید و با دست زدن از او بخواهید شما را پیدا کند. این بازی موجب تقویت قوه شنوایی و بالابردن تمرکز او می شود. برای اینکه بازی جذاب تر باشد هر بار جای خود را با کودکتان عوض کنید. یکبار شما چشمتان را ببندید و یکبار او؛

۱۳- کتاب خوانی و داستان گویی:

از روی تصاویر کتاب ها، برای بچه های خود داستان های ساده با زبان خودتان بگویید و همچنین از او بخواهید تا داستان کتاب هایش را برایتان بگوید. اجازه دهید قوه تخلیش را بکار گیرد و هر داستانی که خودش از تصاویر برداشت می کند، تعریف کند.

داستان گویی موجب تقویت مهارت کلامی ، اعتماد به نفس در بچه ها می شود. بعلاوه قوه تخیل و خلاقیت آنها را فعال می کند.

بازی کتاب خوانی برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۱۴- بازی با حبوبات

با حبوبات مثل نخود و لوبیا اشکال مختلف درست کنید. این بازی هم برای تقویت خلاقیت در کودک است.

۱۵- غذا درست کردن

یک بازی با کودک ۳ تا ۴ سال که می تواند حسابی او را سرگرم کند آشپزی کردن است. البته برای بچه های با اشتهای کم این بازی عالی است چون اشتهای آنها را افزیش می دهد.

  • با کودک خود لقمه های نون، پنیر، خیار و گردو درست کنید.
  • با سس و تخم مرغ جوشیده و خلال دندان و گوجه لقمه های تخم مرغی خوشمزه و خوشکل درست کنید یا تخم مرغ را تزیین کنید.
  • در هنگام درست کردن غذاها مانند کیک اجازه دهید کارهای ساده مانند ریختن آرد و شکر را بچه ها انجام دهند.

این بازی باعث افزایش اعتماد به نفس و یادادن حس کمک کردن و همکاری در خانه، به او می شود.

حتما بخوانید: ۵ راهکار برای اینکه کودک را از خوردن غذای ناسالم دور کنیم.

غذا درست کردن ساده برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۱۶- رنگ کردن

تعدادی سنگ را بردارید آنها را بشویید و بعد از کودک خود بخواهید با رنگ انگشتی یا گواش آنها را رنگ کند. این بازی موجب تقویت بینایی، پرورش خلاقیت، ارتباط با طبیعت و هماهنگی چشم و دست او می شود.

۱۷- کاردستی

با تعدادی چوب بستنی، چسب، کاغذ رنگی و قیچی، آدمک و شکل های متفاوت مانند زنبور، پروانه و… را درست کنید.  با کودک بجای آنها صحبت کنید و همچنین از او بخواهید با شما صحبت کند.

این بازی مهارت کلامی و گفتاری کودک را افزایش می دهد و باعث پرورش خلاقیت و تخیل در او می شود.

۱۸- داستان اشتباهی

برای بازی کردن با کودک ۳ تا ۴ خود داستان هایی را که معمولاً بارها برای کودک خود تعریف کردید را غلط تعریف کنید و  ببینید عکس العمل کودکتان چیست و از بخواهید درستش را تعریف کند. این بازی دقت و تمرکز بچه را زیاد می کند و کودک را تشویق به صحبت می کند که در نتیجه باعث تقویت گفتار و کلام در او می شود.

داستان اشتباهی برای بازی با کودک 3 تا 4 سال

۱۹- گیره و طناب

دو سر طناب را بجایی آویزان کنید و چند گیره را به کودک بدهید و از او بخواهید آنها را آویزان کند. اینکار باعث هماهنگی چشم و دست و همچنین پرورش تمرکز کودک می شود.

دیگر بازی هایی که می توانید با گیره و طناب بکنید:

  • چیدن گیره های بار رنگ های یکسان کنار هم برای آموزش رنگ ها و تفاوت آنها به کودک؛
  • چیدن گیره ها با رنگ های متفاوت به ترتیب خاص و از کودک بخواهید عین همان ترتیب را انجام دهد. این بازی برای آموزش مفهوم توالی به کودک است.

۲۰- انگشت بازی

از کودک خود بخواهید دستان خود را باز کند و انگشتان خود را یکی یکی خم کند. بعد از او بخواهید هر انگشت که شما گفتید آن را خم کند. این بازی برای تقویت تمرکز کودک و هماهنگی مغز و دست او بسیار کمک می کند.

۲۱- مثل من

یک بازی هیجان انگیز با کودک ۳ تا ۴ سال بازی تقلید از من یا مثل من است. در این بازی شما حرکات و کلماتی را تکرار می کنید و از کودک خود می خواهید مثل آنها را انجام دهد. این بازی موجب افزایش خلاقیت و تفکر در کودک می شود.

برای لذت بخش تر کردن بازی جای خودتان را باهم عوض کنید.و ایندفعه شما هر کار کودکتان انجام می دهد تکرار کنید.

۲۲- ریختن آب از بطری در لیوان

چند لیوان را در سینی قرار دهید و از کودک بخواهید با بطری آنها را بدون اینکه آب سر برود یا بیرون بریزید پر کند. این بازی باعث افزایش تمرکز و هماهنگی چشم و دست می شود.

۲۳- بازی با کلمه ها

۳ یا ۴ کلمه را پشت سرهم بگویید و از کودکتان بخواهید کلمه هایی را که شما گفتید را بخاطر بسپارد و بعد از شما آنها را تکرار کند. این بازی باعث افزایش قدرت تکلم و حافظه کودک می شود.

بازهم در این بازی می توانید جای خودتان را عوض کنید و از کودکتان بخواهید چند کلمه را بگوید و شما تکرار کنید.

امیدوارم از این بازی ها برای بازی با کودک ۳ تا ۴ سال خودتان بهره بگیرید و خودتان و کودکتان لذت ببرید.

در هنگام بازی با کودک خود همیشه به این نکات توجه کنید

  • کوکان تکرار را دوست دارند. بنابراین از اینکه کودک در بازی یک کار را مدام تکرار می کند، خسته نشوید او می خواهد آن بازی را کامل درک کند.
  • در هنگام بازی با فرزند خود شما باید مانند او کوچک شوید و با او مثل یک همبازی رفتار کنید. در بازی پدر و مادر او نباشید؛ یک همبازی باشید.
  • اجازه دهید کودک فکر کند که: او به شما تسلط دارد و برای شما تصمیم می گیرد. در حین بازی هیچ وقت به او دستور ندهید و بگونه‌ای رفتار کنید که حس کند او رهبر است اینکار به کودک اعتماد به نفس می دهد.
  • و در آخر اگر دوست دارید کودکان خلاق و شادی داشته باشید، سعی کنید خودتان خلاق و شاد باشید.

لطفا اگر شماهم برای بازی با کودک ۳ تا ۴ سال بازی سرگرم کننده و آموزنده ای می شناسید، در زیر همین نوشته برای همه کسانی که کودک ۳ ساله تا ۴ ساله دارند، بنویسید.

۴.۴/۵ - (۶۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. با تشک و پله براشون سرسره درست کنید
    بذارید توی حمام رنگ انگشتی بازی کنند.
    بازی حافظه برگرداندن عکس های مثل هم
    ماشین بازی

  2. چقدر تنوع بازی ها زیاد بود، کلی انرژی گرفتم. چقدر می تونم دخترم را سرگرم کنم.

  3. با سلام کار و تبلیغات هایتان جالب هست .
    ولی اینکه می فرمائید کپی به هیچ روش جالب نیست .
    اصلا جالب نیست .خب خود شما هم این‌مطالب را کپی کردید از یک‌جایی و دیگر این کا همین‌مطالب به شکل های مختلف در اینترنت هست .
    به نظرم این مورد از ارزش کار شما کم‌می کند .
    چون مثلا من می خواستم این سایت را به دوستانم‌معرفی کنم و نکردم و….
    البته صلاح مملکت خویش خسروان دانند
    با نظرم اصلاح بفرمایید

    1. سلام مطالب چاره دان از هیچ جایی کپی نشده ، گفته شده کپی نکنید منظور صاحبان پیج و سایت هاست. وگرنه برای استفاده از مطالب برای خودتان و معرفی به دیگران مانعی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا