آشپزیدستور آشپزی

درست کردن دوغ با شیر گازدار و ترش در خانه با طعم محلی

طرز تهیه دوغ با شیر محلی و خانگی گازدار و ترشاگر دوست دارید خیلی راحت و البته به صرفه، خودتون در خانه دوغ گازدار و ترش محلی درست کنید؛ مطالعه ادامه پست شما را با طرز تهیه یک دوغ با شیر آشنا می کند که گازدار و ترش می شود و طعم آن خیلی شبیه دوغ محلی و غلیظ است. ( به یاد طعمش افتادم دهنم آب افتاد. خیلی خوشمزه میشه حتماً یکبار امتحان کنید. )

مواد لازم برای تهیه دوغ با شیر

این مواد برای یک بطری ۱.۵ لیتری کافی است.

  • شیر: نیم لیتر
  • آب جوشیده: یک لیتر
  • ماست: یک استکان
  • نمک: یک قاشق چای خوری (دلخواه)
  • عرق نعنا: ۳ قاشق غذا خوری (دلخواه)

مراحل درست کردن دوغ گازدار و ترش خانگی

روش درست کردن دوغ محلی با شیر خانگی گازدار و ترش در خانه

۱- توصیه می کنم برای درست کردن دوغ با شیر از شیر سنتی استفاده کنید. چون هم طعم بهتری می گیرد وهم دوغی که درست می کنید چرب‌تر می‌شود.

شیر را بجوشانید. قبلاً در مورد روش صحیح جوشاندن شیر براتون نوشتم حتماً بخوانید.

شیر جوشیده را با آب جوشیده مخلوط کنید. میزان گرمی مخلوط شیر و آب باید در حدی باشد که انگشت اشاره که داخل آن قرار می‌دهید، گرم باشد اما دست را نسوزاند.

۲- یک استکان ماست را با عرق نعنا و نمک مخلوط کنید و داخل مخلوط شیر و آب بریزید. با قاشک بهم بزنید تا ماست در شیر باز شود.

توجه: فرقی نمی کند از ماست شیرین، ترش، رقیق یا غلیظ استفاده کنید. ( نکات و طرز تهیه ماست سفت خانگی )

۳- این مخلوط را در بطری ۱.۵ لیتری بریزید و سر بطری حدود ۲ بند انگشت خالی بگذارید تا بعداً که در بطری را بستید، بتوانید دوغ را بهم بزنید.

۴- درب بطری را خیلی محکم کنید. یک دقیقه بطری را بهم بزنید و بعد بطری را زیر پتو در یک جای گرم قرار دهید تا ۲ الی ۳ روز بعد دوغ خانگی خوشمزه ما آمادست. (من خودم بطری رو لابه لای پتوها و تشک های داخل کمد قرار میدم. )

توجه: هرچه دوغ را در جایی قرار دهید که گرم‎تر باشد، دوغ بیشتر ترش و گازدار می‌شود. دوغ با شیر در تابستان خیلی بیشتر از زمستان گازدار و ترش می‌شود چون هوا گرم است.

چون از شیر و ماست برای تهیه این دوغ استفاده می‌شود، دوغی که در نهایت بدست می‌آید، خیلی غلیظ می‌شود. قیمت این دوغ خوشمزه خانگی حدود یک سوم قیمت دوغ بیرونی می‌شود. همانطور که دید در کمتر از ۵ دقیقه میتوان آن را درست کرد.

شماهم اگر روش دیگری برای درست کردن دوغ در خانه امتحان کردید و خوب بود از تجربه خودتون برای ماهم بنویسید.

۳.۸/۵ - (۳۹ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من برای من فروش درست کردم الان با مقیاس زیاد درست میکنم در فصل زمستان ترشی یونانی ترشی استرالیایی درست می کنم در فصل بهار تابستان دوغ ماست
    از ماستی که خودم درست میکنم دوغ درست میکنم البته با شیر یه حبه قند با نمک اضافه میکنم از پونه نعنا طبیعی استفاده میکنم
    گاز دار میشه بعداز سه روز شیشه دوغ روزی یک بار تکان میدم تا یه هفته
    بی نظیر میشه

  2. سلام وقتتون بخیر
    بجای اینکه تو جای گرم بزاریم میشه اول توی زودپز برقی که منوی ماست داره بزاریم گرم بمونه چندساعتی؟ یا توی فر با دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه؟ کلا بخواهیم زودتر بشه چکار کنیم؟

  3. من درست کردم بعداز ۴ روز رفتم سراغش روش کپک سیاه بسته بود وآب وشیرش که انگار ترش شده ازهم جدا شده

  4. تهیه دوغ با آب پنیر
    من ۴ لیتر شیر معمولی (۳.۵ درصد چربی) میگیرم که نیم کیلو پنیر ازش به دست میاد. چیزی که باقی میمونه کمتر از ۳.۵ لیتر آب پنیر (که سرشار از گروه ویتامین های B) هست که تو یه ۴ لیتری میریزم و یه دو سوم سطل ماست سنتی بهش اضافه میکنم طوری که سر ظرف، ۴ سانت خالی باشه. بهش نمک دلخواه اضافه میکنم و بعد کمی عرق نعنا. تکونش میدم و میذارم یه جایی که نه گرم باشه نه سرد. ۵ روز بعد این دوغ فوق العاده آماده است. این دوغ در درمان اسهال عالی عمل میکنه.

    1. سلام ممنون از شما بابت این تجربه خوب و کاربردیتون بله آب پنیر و ماست خیلی مفید هستند من به شخصه هیچ وقت آب ماست دور نمی ریزم ولی راستش شاید یک الی دو بار بیشتر پنیر درست نکردم. ولی این روش یک ایده عالی برای استفاده از آب پنیر هست ممنونم.

  5. سلام ما مغازه لبنیات سنتی داریم و شیرامون دو روز تاریخ هستن من قبل از اینکه شیر تارخش تموم بشه میبرم خونه باهاش ماست درست میکنم میذارم ترش بشه بعد باهاش دوغ درست میکنم،اما فکر میکنم این روشی که شما گفتین راحت تر باشه فقط میشه اندازه هاش هم بگین واسه مقدار بالا مثلا ۱۰ یا ۲۰ لیتر شیر رو چند لیتر آب قاطیش کنم

    1. سلام من اندازه بالا درست نکردم ولی طبق روشی که من انجام میدم برای هر نیم لیتر ماست و شیر یک لیتر آب می ریزیم. که روی هم میشه ۱٫۵ لیتر. ماست و شیر هم مقدارش رو در دستور توضیح دادم در هر نیم لیتر مخلوط شیر و ماست یک استکان سر خالی ماست ریخته میشه. دیگه خودتون اندازه ها را به مقدار بیشتر تبدیل کنید. مثلا برای ۱۰ لیتر شیر، ۱۰ تا استکان شیر رو از روش بر دارید بجاش ۱۰ تا استکان ماست بریزید و ۲۰ لیتر آب بریزید. ولی اول چند بار با مقدار کم امتحان کنید تا دستتون بیاد بعد مقدار زیاد هم انجام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا