خانه داری

از بین بردن رنگ لباس روی لباس دیگر – پاک کردن رنگ لباس رنگ گرفته سفید یا رنگی

از بین بردن رنگ گرفتگی لباس رنگی و سفید با روش های مختلف - چاره دانبعضی از لباس ها رنگ پس می دهند و اگر دقت نکنیم ممکن است لباس های دیگه ما را رنگی کنند. بخصوص لباس های سفید و رنگ روشن، اما برای پاک کردن رنگ گرفتگی لباس سفید یا رنگی چیکار کنیم؟ در این پست قرار است با راهکارهایی جهت رنگ ندادن لباس ها و همچنین از بین بردن رنگ لباس رنگ گرفته از لباس دیگر آشنا شوید.

راه حل از بین بردن رنگ لباس رنگ گرفته از لباس دیگر

توجه: برای پاک کردن رنگ لباسی که از دیگر لباس ها رنگ گرفته به هیچ وجه اجازه ندهید لباس خشک شود. خشک کردن لباس رنگ گرفته چه در ماشین لباسشویی و چه در فضای باز، باعث تثبیت رنگ در آن لباس می شود. حال چه لباس شما رنگی باشد و چه سفید. قبل از خشک شدن لباس اقدام به حذف رنگ از لباستان کنید.

اگر لباسی که رنگ لباس دیگر را گرفته سفید یا رنگ روشن باشد، پاک کردن رنگ از آن لباس خیلی ساده تر از لباس رنگ تیره است.

پاک کردن رنگ لباس سفید رنگ گرفته

پاک کردن رنگ گرفتگی لباس سفید با 5 روش

۱- معمولاً زیرپوش های سفید رنگ گرفته اگر دو یا ۳ بار دیگر با مواد شوینده معمولی و آب گرم شسته شوند رنگ گرفتگی آنها بطور کامل از بین می رود. بخصوص وقتی که لباستان هنوز خشک نشده آن را بشویید.

۲- اما اگر لباس سفید رنگ گرفته با روش معمولی پاک نشد، می توانید از سرکه استفاده کنید.

مخلوط یک تا دو فنجان سرکه سفید و مواد شوینده را در ماشین لباسشویی بریزید یا لباس را یک شب تا صبح در آن خیس کنید. تا رنگ حاصل از رنگ گرفتگی لباس پاک شود.

۳- راه حل سوم برای از بین بردن لکه رنگ لباس سفید استفاده از سفید کننده اکسیژن است.

مطلب مرتبط: از بین بردن لکه زرد زیر بغل با یک روش امتحان شده و عالی

سفیده کننده اکسیژن چیست؟ 

سفید کننده ای که بر پایه اکسیژن باشد نه کلر، که معمولاً در کنارشان لغات OXO یا Oxi یا Oxygen می آید. برای لباس هاس کاملاً سفید می توان از سفید کننده بر پایه کلر استفاده کنید، اما بهتر است سفید کننده‌ای که انتخاب می کنید، بر پایه اکسیژن باشد تا هم به لباس کمتر آسیب بزند و هم اینکه رنگ گرفتگی را بهتر تمیز می کند.

در کل ما ۳ نوع سفیدکننده داریم که بهترین سفیده کننده برای لباس بخصوص لباس رنگی سفید کننده های فاقد کلر یعنی شماره دو هستند:

۱- سـفید کنــنـده خانگی و یا همان کلردار (Chlorine bleach):

حاوی هیپوکلریت سدیم (NaClO) میباشد. به آن آب ژاول (Javelle Water) و یا سفید کننده بر پایه کلر نیز می گویند. این سفید کننده محلول در آب به شکل ۵ درصد یا ۱۰ درصد عرضه می گردد.

۲-سفـیـد کـنـــنـــده فاقد کلر (Oxygen bleach):

حاوی هیدروژن پـرواکسـایـــــد (Hydrogen peroxide)، سدیم پربورات (Sodium Perborates) یا سدیم پرکربورات (Sodium Percarborate) می باشد. و توضیحات آن نوشته شده بر پایه اکسیژن فعال؛

۳- پودر سفید کننده (Bleaching powder):

حاوی کلسیم هیپوکلریت (Calcium Hypochlorite) می باشد.

موراد بالا را در قسمت محتویات سفیده کننده‌تان می توانید چک بفرمایید.

توجه: قبل از استفاده از سفید کننده برای لباستان به برچسب های لباس دقت کنید و همچنین سفید کننده را در یک محل نامشخص از لباس تست کنید اگر مشکلی برای لباستان ایجاد نشد از آن برای حذف رنگ گرفتگی لباستان استفاده کنید.

روش کار: لباس را برای ۲۰ دقیقه با آب گرم در سفید کننده قرار دهید  و بعد آن را بشویید. اگر رنگ گرفتگی پاک نشد، می توانید یک شب تا صبح لباس را در محلول سفید کننده با توجه به مقداری که در پشت بطری سفید کننده نوشته قرار دهید.

۴- ابتدا لباس را با دو تا سه لیتر آب و یک فنجان کوچک جوش شیرین یک شب تا صبح خیس کنید و بعد لباس را در آب گرم و سفید کننده برای مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید و بعد آن را بشویید. گاهی اوقات با توجه به جنس پارچه و میزان رنگ گرفتگی لباستان، باید چندبار شستشو با سفید کننده را تکرار کنید تا لباس کاملاً تمیز شود. اما دوباره تکرار می کنم: سعی کنید قبل از اینکه لباس خشک شود لکه آن را کاملاً پاک کنید.

۵- لباس خود را برای ۳۰ دقیقه در مخلوط برابر آب و هیدوژن پراکسید قرار دهید. البته بازهم قبل از قرار دادن کامل لباس در هیدروژن پراکسید، آن را برای یک جای نامشخص لباس تست کنید. تا محلول هیدروژن پراکسید به لباس شما آسیب نزند.

از بین بردن رنگ گرفتن لباس رنگی

 

پاک کردن رنگ گرفتگی لباس رنگی با 4 روش

۱- برای از بین بردن رنگ گرفتگی لباس رنگی ابتدا از مخلوط سرکه سفید آب گرم و مواد شوینده استفاده کنید. این یک روش ساده است که آسیبی به پارچه شما نمی زند.

۲- اگر رنگ گرفتگی لباس با سرکه پاک نشد. به برچسب لباس نگاه کنید اگر می توانید از سفید کننده برپایه اکسیژن استفاده کنید. (برای عملکرد بهتر مانند بالا می توانید قبل از استفاده از سفید کننده یک شب تا صبح لباس را در جوش شیرین خیس کنید.)

حتما در یک جای نامشخص لباس، سفید کننده را تست کنید اگر مشکلی ایجاد نکرد از سفید کننده برای همه لباس با توجه به دستور العملی که در پشت بسته سفید کننده نوشته استفاده کنید. اگر رنگ گرفتگی لباس از بین نرفت دوباره لباس را در آب گرم و سفید کننده اکسیژن قرار دهید. ممکن است مجبور باشید دو تا سه بار مراحل را تکرار کنید تا لکه رنگ گرفتگی کاملاً برطرف شود.

برای لباس های رنگی از سفید کننده های بر پایه کلر استفاده نکنید لباس را خراب می کنند.

۳- لباس خود را برای ۳۰ دقیقه در مخلوط برابر آب و هیدوژن پراکسید قرار دهید. البته باز هم تکرار می کنم قبل از قرار دادن کامل لباس در یک محل نامشخص از لباس محلول هیدروژن پراکسید را تست کنید تا به بافت و رنگ لباستان آسیب نزند.

مطلب مرتبط: ۴راه برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس و رنگ پریده شدن آن

یک راه طبیعی برای از بین بردن رنگ لباس رنگ گرفته سفید یا رنگی

پاک کردن رنگ گرفتگی لباس با روش طبیعی

مواد مورد نیاز

  • آب گرم
  • چای سبز
  • نمک

۱- ابتدا لباسی که رنگ گرفته را ۱۵ دقیقه در آب سرد و پودر لباسشویی بطور عادی بشویید. اینکار قسمتی از رنگ گرفتگی لباس را از بین می رود.

۲- یک تشت را از آب گرم ترجیحاً داغ پر کنید و داخل تشت مقدار ۲ تا ۳ لیوان چای سبز دم کرده بریزید و لباس ها را ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.

۳- بعد از ۱۵ دقیقه لباس را از آب و چای سبز خارج کنید آن را پهن کنید و در قسمت های رنگ گرفته مقدار زیادی نمک بپاشید. و ۲۰ دقیقه صبر کنید.

۴- در مرجله آخر لباس را بطور معمولی در ماشین لباسشویی با مواد شوینده بشویید.

چیکار کنیم لباس ها بهم دیگر رنگ پس ندهند

روش جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها پاک کردن رنگ گرفتگی

همیشه در همه جا پیشگیری بهتر از درمان است. در اینجا هم با رعایت چند نکته ساده می توان جلوی رنگ دادن لباسی به لباس دیگر را بگیریم.

۱- لباس هایی که تازه خرید کردید را برای اولین بار با دست و جدا از دیگر لباس ها بشویید. بخصوص اگر رنگ تیره دارند. چون لباس برای بار اول که شستشو می دهید بیشترین میزان رنگ دهی را دارد. بخوصوص لباس های رنگ قرمز و شلوارهای جین.

مطلب مرتبط: ۴ راهکار برای نگهداری طولانی مدت شلوار جین

۲- برای تثبیت رنگ لباس برای اولین بار، به آب شستشو لباس سرکه اضافه کنید.

۳- اگر لباس های رنگ تیره و روشن را باهم در ماشین لباسشویی می اندازید دمای ماشین را پایین بیاورید. دمای بالا باعث افزایش رنگ دهی لباس ها بهم دیگر می شود.

۴- سعی کنید لباس های رنگ تیره و روشن را از هم جدا کنید و جدا بشویید.

۵- لباس هایی را که خیلی رنگ میدهند را بخاطر بسپارید و همیشه آنها را جدا بشویید.

روش هایی که در بالا برای از بین بردن رنگ گرفتگی لباس ذکر شده هنوز توسط چاره دان تست نشده اما سعی کردیم معتبرترین روش ها را ذکر کنیم. لطفاً اگر هر کدام از این روش ها را برای پاک کردن رنگ از لباس رنگ گرفته خودتون استفاده کردید تجربه خودتون رو از اون روش و میزان تأثیر آن را برای ما و همه کسانی که مشکلی مانند شما دارند، بنویسید.

۳.۸/۵ - (۲۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴۱ دیدگاه ها

  1. سلام من هودی پسرم رو شستم رنگش زرد هست از لباسای دیگه رنگ گرفته لکه های خیلی بدی گرفته به رنگ سبز خشکم شده بعد دیدم نوام هست اولین باره شستم اینجوری شد چه روشی مناسب تره

  2. تیشرت همسرمو که رنگش زرد لیمویی بود رو توی لباسشویی انداختم و کنار یه لباس دیگه لکه های رنگ صورتی گرفته بود، بعد از خشک شدنش متوجه شدم، خیلی بد و تابلو بود ، اول انداختم توی تشت با آب خنک خیس خورد روی لکه ها جوش شیرین پاشیدم و بعد سرکه سفید حالت کف میکرد، بعد از چند بار که این کارو انجام دادم خیلی کمرنگ شد ، و بعدش آبکشی مجدد با آب خنک و از پراکسید هیدروژن ۹٪ روی لکه مالیدمو چند لحظه صبر کردم در آخر هم با صابون روی لکه ها مالیدم حسابی کمرنگ و محو شد نامحسوس معلومه ولی خیلی از اولش بهتر شد حداقل میتونه بپوشه مگه یه بیکار با ذره بین کسی دقت کنه بهش 😂 در کل با توجه به جنس لباس اقدام به این کار کنید اگه لباس نازک و کیفیت پایینی داره بی خیال بشید

  3. سلام وقتتون به خیر من یه بافت خریدم شستم گذاشتم خشک بشه لباس کناریش سفید کننده داشته دوتا لکه رو بافتم سفید شده کاری میشه کرد یعنی میشه رنگ کرد یا نه

  4. سلام خسته نباشید،من چن تیکه از لباس های بافتم ک خارجی هم هستن از قرمز رنگ داده ب سفید البته خشک بودن روی هم قرار داشتن رنگش منتقل شده ب سفید ،ایا این روش ها براش جواب میده؟

    1. سلام چون پارچه ها و کیفیت هرکدوم متفاوت هست نمیتونم با اطمینان بگم روش ها رو تست کنید اما حتما قبلش یک جای کوچیک و نامعلوم از لباس رو تست کنید بعد برای کلش بکار ببرید.

  5. سلام خسته نباشین لباس من از پارچه مازراتی وسفید هستش اگه میشه کمکم کنین چطور پامش کنم

  6. سلام من کاپشنم زرد رنگه جنسه پارچشم مموریه ضد اب برا اولین بار انداختم ماشین لباسشویی خیییلی کدر و رو ب خاکستری رفته چیکار باید کنم رنگش برگرده توروخدا اگه میدونه کسی بگه خیلی ناراحتم

  7. سلام دوستان
    من ی بلوز زرد رنگ جنس کرپ رنگ مشکی خیلی کمرنگ در اومده بهش 🥺چیکار کنم پاک شه ؟؟؟
    داخل اب گرم گذاشتم و پودر ماشین لباس شوئی
    هم ریختم ولی تاثیری نداشت 😔

  8. سلام من یک لباس سبز ابی داشتم که از لباس سورمه ای مقداری رنگ گرفته بود حتی لباس هم خشک شده بود بعد از چند روز در آب گرم مقداری سرکه و جوش شیرین ریختم تا لباسم رو گذاشتم داخلش لباسم مثل روز اولش شد و تمام رنگ گرفتگی ها رفته بود

  9. یدونه رنگ تیره از عطاری بگیر رنگش کن.یا اگر میخوای رنگ روشن بگیره اول با مایع سفید کننده سفیدش کن بعد رنگ روشن کن.

  10. سلام من شال سرمه ایم روی شلوار زیتونی رنگ داده باید چکار کنم اگه میشه بهم بگید ممنون میشم واقعا

  11. سلام من با اتویی که قبلا لباس تیره باهاش اتو کرده بودم لباس زرد اتو کردم نگو رنگ لباس تیره به کف اتو چسبیده بوده و الان رنگ رفته به لباس زرد
    راه حل شما براش چیه???

    1. سلام به نظرم اگر لباستون با وایتکس مشکلی براش ایجاد نمیشه بهش وایتکس بزنید وگرنه روی لکه نمک بریزید و با لیمو یا سرکه لباستون رو بشویید.

  12. یه شلوار پارچه ای طوسی رنگ اصلا نپوشیدم.رنگ شال زرد رو گرفته و لباس خشک شده.ایا روشی برای پاک کردن و از بین بردنش هست ؟؟ چون مراحل بالا همشون گفته ک قبل از خشک‌شدن لباس

    1. نه میتونید از این روش ها برای لباسی که خشک شده هم استفاده کنید. چون لباستون رنگی هست به روش های گفته شده برای لباس رنگی عمل کنید. امیدوارم جواب بده و شلوارت دوباره مثل اولش بشه. اگر امتحان کردی، دوست داشتی برگرد و بنویس چقدر موثر بود

  13. شال بنفش روی شلوار جینم رنگ داده چکار کنم که پاک بشه خیلی ممنون میشم جداب بدید

    1. روش های گفته شده در متن رو امتحان کنید اما چون شلوار جین هست و رنگ میده از سفید کننده استفاده نکنید.

    1. این روش ها که من درآوردی نیست روش هایی هست که خیلی از سایتای معتبر بهش اشاره کردن پس احتمالاً جواب میده اما بعضی وقتا باتوجه به نوع پارچه ممکنه روشی که گفته شده کار نکنه یا اصلاً روش گفته شده کاملاً جواب نده و تا حدی خوب باشه. من که نگفتم با لباس سالم اینکار رو انجام بدید وقتی لباستون رنگ بگیره یا باید بندازینش دور یا اینکه یکی از این روش ها رو امتجان کنید. از اینکه گفته شده تجربتون رو در اختیار بقیه قرار بدید برای اینه که شما به یکی دیگه کمک کنید بهتر تصمیم بگیره و بهترین روش رو انتخاب کند یا لااقل بنا به تجربه شما با اطمینان بیشتری اون روش رو انتخاب کنه. الان که اینقدر تنوع زیاده و انتخاب ها سخت شده یکی از بهترین کارها اینه که از تجربه همدیگر استفاده کنیم.

  14. وای من یه بلوز حوله ای جدید صورتی کمرنگ گرفته بودم نپوشیده بودمش انداختم لباسشویی رنگ سرمه ای گرفت بکینگ پودر و نمک و پودر آنزیم دار ریختم روش درسته که کامل نرفت ولی خیلی بهتر شد دستتون درد نکنه بابت راهنماییتون.

      1. سلام یک لباس دارم دو رو هست یک رو سفید یک رو قرمز زدم ماشین رنگ سفیدش صورتی شده اگر راهی دارید پیشنهاد بدید چه کار کنم دوباره سفید بشه

    1. سلام یک سیوشرت صورتی تریکو با حوله قهوای انداختم قهوای شده میخوام برگرده به صورتی چکار کنم

      1. سلام این روش هایی که در سایت گفته شده امتحان کنید امیدوارم موثر باشه.

  15. سلام من ی شلوار پارچه ای رو با تیشرت قرمز شستم الان شلواره کمرش و کنار زیپش قرمز شده خشک هم شده لک قدیمیه چیکار کنم

  16. سلام, من یه کت مشکی دارم که لایه چسب رنگ آبی داخلش کار رفته و وقتی روی یه لباس سفید می‌پوشمش رد رنگ آبی درجای یقه و آستین‌هاش به جا می‌ذاره و سخته از بین بردن اون رنگ بر روی لباس سفید هیچ روشی نیست واسه از بین بردن این رنگ پس دادن ؟؟

    1. سلام من شنیدم اگر لباس رو چند ساعت داخل آب و سرکه قرار بدید دیگه رنگ نمیده اما هیچ وقت امتحان نکردم میتونید امتحان کنید. فقط قبلش مطمئن بشید که سرکه به بافت پارچه لباستون آسیب نمیزنه. اگر امتحان کنید لطف کنید نتیجش رو برامون بنویسید.

  17. سلام.ی کت مجلسی لیمویی کمرنگ ک سر جیبش خیلی کم رنگ مشکی ب کار رفته داخل آب سرد با کمی مایع ظرفشویی پریل خیس کردم.بعد ۲ساعت با دست و آب سرد شستم بعضی جاهاش لک مشکی کمرنگ متمایل ب بنفش گرفته میتونم از بین ببرمش؟؟؟خیلی ناراحتم

    1. سلام زیبا جان راه های گفته شده در متن رو برای لکه ها تست کنید. امیدوارم جواب بده اگر تست کردید لطف کنید و نتیجه ای که گرفتید رو برامون بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا