سلامت

بعد از چنگ زدن و گاز گرفتن سگ و گربه باید چیکار کنیم

اقدامات لازم برای جلوگیری از بیماری هاری در هنگام چنگ زدن یا گاز گرفتن سگ و گربه و سایر حیوانات دارای هاریاگر سگ یا گربه به دست یا هر جای بدن شما چنگ زده و الان سوال شما این است که چنگ زدن سگ یا گربه نیاز به واکسن دارد یا نه؟ یا با چنگ زدن سگ یا گربه هاری می گیریم یا نه؟ پاسخ این سوالات را بطور کامل در ادامه توضیح خواهم داد.

چند روز پیش پسرم رو گربه چنگ زد و اولین کاری که کردم، اونو سریع به اورژانس بردم، قبلاً در مورد این شنیده بودم که اگر گربه یا سگ ما رو چنگ بزنن یا گاز بگیرن، ممکن است ناقل بیماری هاری که خیلی خطرناک است باشن. در اونجا با توضیحات کامل نماینده بهداشت که اونجا حضور داشت، نکات خوبی در مورد چنگ زدن و گاز گرفتن گربه، سگ و سایر حیوانات مستعد هاری آشنا شدم، که بنظرم هر کسی باید آنها را بداند تا از بروز خیلی از اتفاقات بد جلوگیری شود. بنابراین دوست دارم تمام این موارد رو با شما درمیان بگذارم که شماهم اگر با مشکلی مثل من مواجه شدید آگاهانه باهاش برخورد کنید.

هاری چیست و چه حیواناتی می توانند هاری داشته باشند و به انسان انتقال دهند:

هاری یک بیماری کشنده در پستانداران هست که به سیستم عصبی حمله می کند. معمولاً از طریق بزاق دهن منتقل می شود. حیواناتی مثل خفاش، روباه، راکن، شغال، گربه، سگ، اسب، الاغ، گاو، گوسفند و تمام پستانداران می توانند به هاری مبتلا شوند.

اصلی ترین راه انتقال بیماری هاری از طریق گاز گرفتن است و البته در حیواناتی مانند سگ، گربه، میمون، راکن و … که دست خود را لیس می زنند از طریق چنگ زدن نیز انتقال می یابد.

جلوگیری از بیماری هاری در هنگام چنگ زدن یا گاز گرفتن سگ و گربه

این بیماری می تواند همراه با علائمی در حیوان هار باشد، علائمی مانند:

  • تب و استفراغ
  • فرار از نور
  • فلج شدن قسمتی از بدن حیوان
  • از دست دادن قدرت بلع و آویزان شدن آب از دهان آنها
  • عصبانیت و درندگی و حمله کردن بی مورد
  • کف کردن دهان حیوان

ممکن است حیوان هار علائم خاموش داشته باشد و با نگاه کردن به آن متوجه بیماری هاری در آن نشویم. بنابراین همیشه نمی شود به علائم اکتفا کرد و حتماً باید بعد از چنگ زدن یا گاز گرفتن توسط حیوانات پستاندار، به اولین مرکز درمانی مراجعه کنید تا اقدامات پیشگیری انجام شود.

یک مشخصه که در سگ و گربه و اکثر حیوان های هار، مشترک است، این است که حیوان هار بعد از ۱۰ روز می میرد.

اقداماتی که بعد از چنگ زدن و گاز گرفتن گربه و سگ باید انجام دهیم:

اگر سگ یا گربه شما رو گاز گرفت یا چنگ زد یا توسط الاغ، گوسفند، گاو یا خفاش یا دیگر حیوانات پستاندار گاز گرفته شدید، به اورژانس یا مرکز بهداشت مراجعه کنید تا واکسن هاری ( حتماً ) و کزاز( درصورت نیاز ) دریافت کنید.

اما قبل از آن محل گاز گرفتگی و چنگ زدن حیوان را ۲۰ تا ۱۵ دقیقه با آب صابون بشویید. حتی اگر زخم عمیق بود و خون جاری شد، جلوی آن را نگیرید، بگذارید کمی خون بیاید تا حتی المکان ویروس به بدن شما وارد نشود.

با آب و صابون زخم را مدام ۲۰ تا ۱۵ دقیقه بشویید. اجازه دهید مواد شوینده وارد زخم شود تا زخم را خوب ضدعفونی کند. بعد سریع به نزدیک ترین اورژانس یا مرکز بهداشت برای دریافت واکسن هاری و کزاز مراجعه کنید.

شستن دستان جلوگیری از بیماری هاری در هنگام چنگ زدن یا گاز گرفتن سگ و گربه

واکسن هاری حتماً باید ترزیق شود که ۳ نوبت اول، یعنی روز اول، سوم، هفتم حتماً باید ترزیق شود و واکسن چهارم که ۱۴ روز بعد از گاز گرفتگی یا چنگ زدن ترزیق می شود را باید در صورتی که حیوانی که شما رو گاز گرفته را دیگر نمی توانید ببینید، یا زنده نیست باید حتماً ترزیق شود. وگرنه حیوان اگر سالم باشد نیاز به دریافت واکسن چهارم نیست. بعضی موارد به زدن واکسن پنجم هم توصیه می شود.

واکسن برای جلوگیری از بیماری هاری در هنگام چنگ زدن یا گاز گرفتن سگ و گربه

همانطور که گفتم حیوانی که هار شده تا ۱۰ روز می میمرد. بنابراین اگر بعد از ۱۰ روز زنده باشد، نشان دهنده این است که هار نیست و نیاز به واکسن چهارم نیست. اما اگر قبل از ۱۰ روز مرد، حتما باید به مرکز درمانی یا بهداشتی که در ابتدا مراجعه کردید، اطلاع دهید تا اقدامات لازم انجام شود.

واکسن دیگری که به شما ترزیق می شود، واکسن کزاز است که در صورتی ترزیق می شود که از آخرین ترزیق شما ۱۰ سال و برای کودکان زیر ۷ سال، ۵ سال گذشته باشد. چون واکسن کزاز هر بار که ترزیق شود ،بدن شما را تا ۱۰ سال در برابر کزاز واکسینه می کند.

توجه: این اقدامات باید برای هر گاز گرفتگی یا چنگ زدن توسط حیوان پستاندار، انجام شود. چه حیوان خانگی باشد یا وحشی، چون همانطور که گفتم هاری ممکن است علائمی در حیوان نداشته باشد که به راحتی تشخیص داد شود. کلیه اقدامات هم که توسط مراکز بهداشتی انجام می شود، رایگان است.

اگر ۴ نوبت واکسن هاری را دریافت کردید تا ۳ ماه اگر دوباره دچار گاز گرفتگی یا چنگ زدن توسطی حیوان پستانداری شدید، نیاز نیست واکسن دریافت کنید. اما بعد از ۳ ماه اگر دوباره اتفاق بیافتد. باید باز واکسن هاری را دریافت کنید.

لطفاً حتما جدی بگیرید و اقدامات لازم را انجام دهید. هاری اگر به موقع واکسینه نشود، می تواند خطرناک و کشنده باشد.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. سلام من داشتم به گربه آم غذا میدادم که واکسنی نزده تا حالا
    یکم ناخنش رفت تو انگشتم
    خیلی کم خون اومد
    اصلن جاش معلوم نیس لازمه واکسن بزنم؟

  2. سلام
    خواهرم ۳ سالشه با گربه خیابونی بازی میکرده دوتا دستشو در حد خراش سطحی چنگ زده یکم خون اومد ولی بعد تقریبا ۵ دقیقه با اب و مایع ضد عفونی کننده دستشو شستیم
    لازمه واکسن بزنه؟

  3. سلام خسته نباشید
    من اومدم به یک گربه گوشت بدم دستم رو چنگ زد و خون اومد بلافاصله دستم رو شستم و بعدش گذاشتم خون اومد بیرون و معاون مدرسمون برام بتادین زد باز هم باید واکسن بزنم ؟

  4. سلام اگرواکسن هاری نزنی چ اتفاقی میفته؟من یباراین اتفاق برام افتادسگمون چنگ زدولی نرفتم واکسن بزنم

  5. سلام من ی سگ دوماهه که واکسناشم زده دستمو چنگ زد وقتی دستم بود و بعدش بلافاصله شستم دستمو و هار هم نبود نیازی هست دکتر برم؟

  6. سلام
    ببخشید تلفن و آدرس مرکز بهداشت رایگان برای واکسن هاری و کزاز که فرمودید کجاست ممنونم از راهنماییتون

  7. سلام خوب هستید
    من ده دقیقه بعد اینکه گربه چنگ زد دستم رو با اب شستم چون تو باغ بودم
    لازمه واکسن بزنم؟

  8. سلام من می‌خوام خرگوش بخرم
    اگه مثلا خرگوش گاز بگیره
    هاری داره یا نه خیلی میترسم
    ممنون میشم

    1. خرگوش هم میتونه هاری رو منتقل کنه اما اگر پیش دامپزشک ببرید و تایید کنند که سالمه نگهداریش مشکلی نداره اما اگر گازتون گرفت باید حتما واکسن بزنید.

  9. سلام بابای من یک ماه پیش گربه گازش گرفت به بیمارستان مراجعه نکرد دیروز هم سگ پنجه زد یکم خون اومد بعد فردای آنروزهم دوباره سگ پنجه زد بازم یکم خون اومد باید چه کار بکنیم

  10. سلام وقتتون بخیر
    من یه سگ یک ساله دارم که تمام واکسن هایش را زده و خودم هم سال پیش واکسن کزازم را زدم به خاطر اینکه داشتم قلاده اش را می بستم دستم را پنجه کشید و یکم خراشیده شد پوستم و همان موقع با اب و صابون و الکل ضد عفونی کردم و الان جای پنجه به طور کامل مشخص نیست .میخواستم بدانم که در این صورت باید به مرکز بهداشت مراجعه کنم یا خیر

    1. سلام، تا اونجایی که من میدونم حتی اگر خراشیده هم بشه باید برید تا دستتون رو ببین در مورد اینکه واکسن زدید نمی دونم به نظرم تماس بگیرید و باهاشون مطرح کنید.

  11. سلام وقتتون بخیر ی سگ خونگی دختر منو صورتشو خنج انداخت و کمی خون اومد بعد گاز گرفت از روی لباس ولی خون نیومد کبود شد ایا نیاز به واکسن هست

  12. سلام من ۹ سلام هستش من یک سگ ۳ ماهه دارم که دست منو چنگ زد ولی خونریزی نداشتم سگ من شناسنامه داره و همه واکسناشو زده
    میخواستم بگم که از چه پمادی بزنم که جای چنگاش بره و اینکه به بیماری منتقل نشدم

    1. سلام ارشینا جان پماد براش نیست باید بری مرکز بهداشت اونجا بهت یه واکسن کوچولو کزاز میزنن و اگر لازم باشه اقدامات دیگه هم انجام میدن اما حتما برو

  13. سلام دوست محترم
    من صگ دارم که بخاطر غذا دستتمو گاز گرفت فقط جا دندوناش افتاد رفتم شست شو کردم بعد سه تا واکسن زدم دور روز پیش
    ولی الان امروز پنج شنبه رفتم بیرون بهشون غذا بدم یه چنگ کوچیک خوردم که خودم نمیدونستم چنگ زده رفتم خونه دیدم اینطوریه خون ریزی یا هیچ اثری از چنگش نیست با صابون زدم یه دقیقه تموم کردم اومدم بیرون
    به هر حال مشکلی نیست یا باید باز برم اورژانس

    1. سلام اگر ۴ تا واکسن مربوط به هاری رو سر روزهای تعیین شده بزنید تا ۳ ماه بدنتون واکسینه هست اما اگر ۴ تا رو کامل نزدین بدن کاملا واکسینه نشده و باید برید اورژانس خونریزی و خراش احتمال رو بیشتر می کنه ولی برای اطمینان با شماره تماسی که اورژانس بهتون داده که اگر این چند روز مشکلی پیش اومد باهاشون تماس بگیرید تماس بگیرید و موضوع رو مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا