آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

چگونه گلدان بدون سوراخ داشته باشیم (با یک ترفند ساده)

ترفند برای داشتن گلدان بدون سوراخشاید بزرگ ترین مزیت استفاده از گلدان بدون سوراخ این است که آب از زیر آن خارج نمی شود و میتوان آن را در همه جا قرار داد. بنابراین ما دوست داریم گلدان ما بدون سوراخ باشد. اما گلدان اگر سوراخ نداشته باشد می تواند آسیب جدی به گیاه بزند.

گلدان باید حتماً زهکشی شده باشد و به شکل و جنس آن بستگی ندارد. اما با ترفندی ساده می توان گلدان بدون سوراخ را به گلدان سوراخ دار تبدیل کنید؛ بدون اینکه بخواهیم آن را سوراخ کنیم.  و نگران خارج شدن آب و گل از زیر آن باشیم.

شاید این جمله کمی گیج کننده باشد پس لطفاً ادامه این پست را بخوانید تا منظور من از این جمله را متوجه شوید.

چرا ته گلدان باید سوراخ داشته باشد ؟

چرا ته گلدان باید سوراخ داشته باشد و نمی توان از گلدان بدون سوراخ استفاده کرد

در مطلب انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی هم گفته شد که ته گلدان باید حتماً سوارخ باشد و دو دلیل اساسی دارد :

  • گل و گیاه علاوه بر نور و آب به اکسیژن هم نیاز دارد تا رشد کند و شاداب باشد و وجود سوارخ در ته گلدان باعث می شود اکسیژن بهتر و بیشتر به ریشه گیاه برسد.
  •  اگر زیاد به گیاه آب بدهیم آب در ته گلدان باقی می ماند و موجب پوسیده شدن ریشه گیاه در نتیحه خشک شدن آن به مرور زمان می شود. وجود سوراخ در ته گلدان از این اتفاق جلوگیری می کند و آب زیادی از این طریق از گلدان خارج می شود.

من دوست دارم از گلدان بدون سوراخ استفاده کنم! چگونه؟

چگونه گلدان بدون سوراخ استفاده کنم

خوشبختانه راه و ترفند ساده ای برای داشتن گلدان بدون سوراخ وجود دارد:

تنها کافی است گیاه خود را در گلدان پلاستیکی سبک که زهکشی شده بکارید و بعد گلدان پلاستیکی را با رعایت نکات و روش زیر، در گلدانی که سوراخ ندارد قرار دهید. با این روش شما یک  گلدان دارید که در ته آن سوراخ نیست اما در اصل سوراخ و زهکشی شده دارید.

نکات مهم:

  • گلدان داخلی باید به اندازه ای باشد تا خاک کافی برای گیاه را داشته باشد. بنابراین اگر قصد دارید گلدان را زهکشی نکنید اندازه گلدان باید بزرگتر از حد نیاز گیاه باشد تا جا برای گلدان پلاستیکی داخلی، داشته باشد.
  • در زیر گلدان پلاستیکی باید سنگ قرار دهید تا آب بتواند از آن خارج شود و داخل گلدان بیرونی که بدون سوراخ است، بریزد.
  • اطراف گلدان بیرونی را با خزه خشک شده یا خاک اره بپوشانید تا گلدان داخلی مشخص نباشد.

برای اینکه با روش کار آشنا شوید؛ ویدیویی که آماده شده، به طور کامل شما را با تمام مراحل آشنا می کند.

روش دوم برای داشتن گلدانی که سوراخ ندارد:

برای آبیاری گیاه از آب بانک استفاده کنید. آب بانک وسیله ای است که بصورت اتوماتیک به گیاه آب می دهد و هر وقت خاک گیاه خشک شود، از قسمت سر آن که سرامیکی است آب بیشتر خارج می شود.

در مورد آب بانک در پست روش های آبیاری گیاهان هنگام سفر بیشتر نوشتم. یکی از مزیت‌های آب بانک این است که آب به اندازه مورد نیاز به گیاه می دهد؛ بنابراین آب زیادی به گیاه داده نمی شود که بخواهد گیاه بپوسد یا آب زیادی از آن خارج شود پس دیگر گلدان به سوراخ کردن نیاز ندارد.

با آب بانک حتی اگر گلدان شما سوراخ داشته باشد باز از آن آب خارج نمی شود.

آب بانک دو نوع است یکی که شکلنگ دارد یکی که به سر بطری نوشابه متصل می شود و کم کم در صورت نیاز گیاه به آن آب می دهد.

استفاده از آب بانک برای داشتن گلدان بدون سوارخ

از هرکدام از این روش ها استفاده کردید برامون از تجربتون بنویسید.

۴.۱/۵ - (۵۳ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام میشه به جای پلاستیک یا گلدون پلاستیکی از جوراب استفاده کرد اینطوری خیلی بهتر زهکشی میشه

  2. سلام! من از تایر که آنرا نصفش کردم و به دیوار آویزون کردن یک گلدان درسن کردم ولی ته گلدان سوراخ کرده نتوانستم برام راه حل اینو بدید ممنون میشم

    1. سلام من منظورتون رو درست متوجه نشدم اما اگر منظورتون اینه که برای سوراخ کردن تایر باید چیکار کنید اگر تو حیاط هست میتونید با یک میله نازک داغ چندتا سوراخ تد گودترین قسمتش ایجاد کنید اما اگر جایه که نمیشه از زیرش آب خارج بشه میتونید خاک رو بریزید داخل پالاستیک محکم چندتا سوراخ ته پلاستیک ایجاد کنید بعد پلاستیک رو بگذارید داخل تایر که آب زیادی خارج بشه و داخل خاک نمونه البته این ایده هست ممکنه جواب نده با یک گل فروش هم در باره مشورت کنید. از آب بانک هم میتوانید استفاده کنید که براتون در بالا نوشتم

  3. سلام. قوریهای چینی بیمصرف دارم که میخوام بعنوان گلدون ازش استفاده کنم و دریل برای سوراخ کردن آنها ندارم. چکار باید بکنم. ابزار فروشی هم بردم ولی اینکار را انجام نداریم. میشه راهنماییم کنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا