آشپزیدستور آشپزی

حلیم بلغور گندم با گوشت بوقلمون یا گوسفندی عالی (با فیلم )

طرز تهیه حلیم بلغور گندم خوشمزه با گوشت بوقلمون و گوسفندیحلیم گوشت یکی از اون خوشمزه‌های مخصوص پاییز و زمستون هست که کمتر کسی دستِ رَد به سینش میزنه. شاید تا الان خودتون توی خونه حلیم درست نکرده باشید و این تصور رو داشته باشید، پخت حلیم گوشت بوقلمون یا گوسفندی خیلی سخته! اما باید بگم اصلا اینجوری نیست. برای اینکه گفتم رو ثابت کنم، دستور حلیم بلغور گندم رو براتون اوردم که خیلی ساده و بدون زحمت خودتون یک حلیم خونگی خوشمزه و کشدار درست کنید. طرز تهیه حلیم بلغور گندم رو با فیلم هم براتون گذاشتم انتهای پست میتونید ببینید. اما نکات مهمی که برای خوشمزه شدن حلیم براتون نوشتم هم حتماً بخونید.

مواد لازم  برای پخت حلیم بلغور گندم برای ۴ نفر

  • بلغور گندم : ۲ لیوان
  • گوشت گوسفندی یا بوقلمون یا مخلوط هر دو ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
  • فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری سرخالی
  • دارچین یک چای خوری مرباخوری
  • فلفل دلمه و هویج چند تیکه
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • نمک کمی
  • دارچین، کره، شکر، کنجد برای تزیین حلیم

 مراحل پخت حلیم گوشت بوقلمون یا گوسفندی 

اولاً توصیه من اینه که: برای پخت حلیم داخل خونه حتما از بلغور گندم استفاده کنید. چون هم مدت زمانی که طول میکشه تا حلیم خوشمزه شما آماده بشه تقریباً نصف میشه، هم اینکه دیگه نیاز به زیاد هم زدن یا استفاده از غذاساز و گوشتکوب برقی ندارید.

۱-بلغور گندم رو پاک کنید، چندبار بشویید و حداقل ۳ الی ۵ ساعت آب کنید. بهتره از شب قبل بلغور رو آب کنید.

۲- بعد از خیس خوردن بلغور تقریباً ۴ الی ۶ برابر مقداری که بلغور داشتیم، آب بریزید داخل قابلمه؛ در اینجا چون ۲ لیوان بلغور داشتیم حدود ۸ تا ۱۲ تا لیوان آب به بلغورمون  اضافه می کنیم میگذاریم روی حرارت در قابلمه رو اصلاً نمی بندیدم و حرارت رو زیاد می کنیم که بلغور ما شروع به جوشیدن کند.

وقتی جوشید، حرارت را خیلی کم می‌کنیم، اگر در قابلمه را کامل ببنید بلغور سریع سر میره، برای همین ۲قاشق روغن بلغور بزنید اینکار باعث میشه کمتر سربره و حرارت را خیلی کم کنید و یکم در قابلمه رو نیم باز نگه دارید و از قابلمه بزرگ استفاده کنید.

توجه: اگر حلیم یا بلغور موقع پخت خیلی آب کم کرد، دیگه به‌آن آب سرد اضافه نکنید؛ همیشه از آب جوش استفاده کنید.

۳- در حینی که بلغور ما میپزه، گوشت بوقلمون یا گوسفند یا مخلوط اون رو داخل زودپز بریزید و بهش یک تیکه فلفل دلمه، هویج، نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه، بک پیاز که ۴ قسمت کردید، اضافه کنید تا هم بوی زهم گوشت را بگیرید هم اینکه آب گوشتتون خوشمزه بشه،

گوشتتون و بلغور باید ۱ تا ۱.۵ ساعت بپزه.

۴- وقتی گوشت پخت، آب گوشت را از صافی رد کنید و داخل بلغور گندم‌ها بریزید تا به خورد اونا بره، بعد از نیم ساعت گوشت‌ها روهم ریش ریش کنید و به حلیم اضافه کنید.

توجه: تا وقتی بلغور گندم کامل نپخته و له نشده، نباید گوشت ریش ریش شده رو به حلیم اضافه کنید. چون: حلیم بعد از اضافه کردن گوشت ته می‌گیره و اگر زود گوشت رو اضافه کنید، کارتون سخت میشه. بخاطر همین اول آب گوشت رو اضافه کنید و بلغور که کامل پخت گوشت حلیم رو بریزید.

کمی دارچین یک قاشق چای خوری و نمک نصف قاشق چای خوری هم به حلیمون اضافه می کنیم.

وقتی گوشت را اضافه کردید، بهتره با گوشت کوب برقی یا گوشت کوب دستی ۵ دقیقه حلیم را بکوبید، اینکار باعث میشه حلیم شما کشدار شود.

بعد از اینکه گوشت را به حلیم اضافه کردید، حلیم ته میگیره پس هر چند دقیقه اونو بهم بزنید و بعد از نیم ساعت از اضافه کردن گوشت، حلیم بلغور گندم ما آمادست.

میتونید با کره، کنجد و دارچین و شکر حلیم خودتون رو تزیین کنید.

طرز تهیه حلیم بلغور گندم خونگی خوشمزه با گوشت بوقلمون و گوسفندی همراه با نکات و فیلم - چاره دان

فیلم طرز تهیه حلیم بلغور گندم با گوشت بوقلمون و گوسفندی

نمایش در آپارات

نمایش در یوتیوب

۳/۵ - (۳ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا