آشپزیدستور آشپزی

درست کردن آبگوشت ساده و فوق العاده خوشمزه به سبک دیزی سنتی

طرز تهیه آبگوشت خوشمزه و اصیل با طعم دیزی فوت و فن درست کردن آبگوشت خوشمزهآبگوشت یکی از ساده ترین غذاهایی هست که می توان درست کرد. اما در عوض یکی از سالم ترین و مقوی ترین آنها هم هست. معمولاً در هر شهری برای پخت آبگوشت یک دستور ویژه خودشان را دارند. آبگوشتی که قرار است در این مطلب با طرز تهیه آن آشنا شویم آبگوشتی با طعم دیزی خوشمزه و سنتی است که می توان آن را در قابلمه، دیگ سنگی و زودپز پخت. روش درست کردن آبگوشت با این دستور خیلی ساده است. اگر دنبال یک غذای کامل و خوشمزه اما بدون زحمت هستید این بهترین انتخاب است.

در ادامه ابتدا دستور پخت آبگوشت با نکات خوشمزه شدن آن را براتون کامل می نویسم و بعد طرز تهیه آن در زودپز و دیگ سنگی هم توضیح می دهم. حتما این آبگوشت خوشمزه را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت برای ۴ نفر

  • گوشت گوسفندی همراه با استخوان و کمی چربی: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
  • سیب زمینی : ۲ عدد متوسط
  • گوجه: یک عدد متوسط
  • نخود: نصف لیوان ( بعضی دوست دارند به آبگوشت لوبیا بزنند. دیزی سنتی لوبیا ندارد و تنها نخود است. من هیچ وقت لوبیا نمی زنم اگر دوست دارید می توانید نصف نخود و نصف لوبیا چیتی بردارید.)
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • رب گوجه: یک یا دو قاشق غذا خوری
  • ادویه آبگوشت: در ادامه می نویسم شامل چه چیزهایی می شود.
  • زیره سیاه: نصف قاشق چای خوری
  • نمک: یک قاشق مربا خوری
  • لیمو عمانی: نصف یک لیمو بزرگ یا پودر لیمو عمانی یک قاشق چای خوری سر خالی
  • ترخون خشک شده: نصف قاشق غذا خوری (دلخواه)

مراحل درست کردن آبگوشت

همانطور که در ابتدا هم گفتم درست کردن آبگوشت با این روش خیلی راحته و در زمان هایی که وقت یا حوصله برای غذا درست کردن ندارید، این بهترین انتخاب است.

بهتر است ابتدا ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت نخود را آب کنید. که نفخ آن گرفته شود.

گوشت،نخود،پیاز را داخل قابلمه ۴ نفره قرار دهید. قابلمه را تا یک بند انگشت مانده به پر شدن آب کنید. روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش آید. (در قابلمه باید ۲ تا ۳ برابر از میزان آبی که در آخر قرار است بماند، آب بریزید.)

توجه: پیاز را پوست بکنید و دو قسمت کنید داخل آبگوشت بیندازید. پیاز را خورد نکنید تا در انتهای پخت پیاز را از آبگوشت خارج کنید.

وقتی شروع به جوشیدن کرد یک قاشق مربا خوری پُر به آن ادویه بزنید. حرارت گاز را خیلی کم کنید در حدی که آب آبگوشت بجوشد. درب قابلمه را بگذارید تا حدود ۳ الی ۴ ساعت بپزد.

بعد از اینکه گوشت آبگوشت پخت، نوبت به اضافه کردن لیمو عمانی، زیره، سیب زمینی پوست کنده، ترخون، رب گوجه و گوجه ۴ قسمت شده است.

این مواد را حتماً بعد از پخت گوشت داخل آبگوشت می ریزیم، چون موجب دیرپز شدن گوشت می شوند. همچنین سیب زمینی و گوجه حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارند تا بپزند.

گوجه را ۴ قسمت کنید و سیب زمینی را پوست بکنید. اگر بزرگ است ۲ قسمت کنید وگرنه نیاز نیست آن را تیکه کنید.

بعد از ۳۰ دقیقه که سیب زمینی هم پخت، نمک را هم به آبگوشت اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد آبگوشت خوشمزه شما آماده است، که نوش جان کنید.

درست کردن آبگوشت در قابلمه

روش خوردن این آبگوشت مثل دیزی هست.یعنی ابتدا آب و گوشت آن را می خورند و نخود و سیب زمینی و مقداری از گوشت آن را با گوشکوب می کوبند و بصورت گوشت کوبیده میل می کنند.

درست کردن آبگوشت و گوشت کوبیده

 

دورچین آبگوشت سبزی، ماست پیاز یا ترشی است.

نکات خوشمزه شدن آبگوشت 

آبگوشتی خوشمزه است که کمی چرب، جاافتاده و خوش عطر و بو باشد. بنابراین:

۱- گوشت آبگوشت باید گوشت گوسفند همراه با استخوان و چربی باشد. اگر گوشتتون چربی ندارد، خودتون چربی دنبه گوسفند تهیه کنید و حدوداً اندازه یک قوطی کبریت داخل آبگوشت بیندازید.

۲- به آبگوشت هم باید رب گوجه بزنید که خوشرنگ شود، هم گوجه تازه که طعم بهتری بگیرد. زیره هم موجب خوشمزه تر و خوش عطرتر شدن آبگوشت می شود.

۳- آبگوشت برای پخت حداقل به ۴ ساعت زمان نیاز دارد تا گوشت و نخود آن کاملاً پخته و جاافتاده شود.

۴- اگر برایتان مقدور است، برای درست کردن آبگوشت از دیگ سنگی یا سفالی استفاده کنید.

۵- سبزی خشک در آبگوشت برای عطر دادن به آبگوشت عالیه، سبزی خشکی که در آبگوشت استفاده می شود معمولاً ترخون، شنبلیه و  جعفری است. من خودم اگر داشته باشم فقط ترخون می ریزم.

۶- سعی کنید در ابتدا به مقدار کافی آب بریزید که نیاز نباشد در بین پخت به آبگوشت آب اضافه کنید. اما اگر لازم شد داخل آبگوشتتان آب بریزید ، از آب جوش استفاده کنید. آب سرد داخل آبگوشت نریزید.

۷- آبگوشت نباید خیلی پر آب باشد. برای هر نفر حدود نصف کاسه آبگوشت خوری در آخر باید آبگوشت بماند. اگر در آخر می بینید آب آبگوشت خیلی زیاد است. درب ظرف را بردارید حرارت را زیاد  کنید تا آب آن کم شود. آب زیاد، آبگوشت را بی مزه و بی عطر می کند.

۸- بجای لیمو عمانی هیچ وقت از آبلیمو برای آبگوشت استفاده نکنید. اگر لیمو عمانی ندارید. لازم نیست به آن لیمو اضافه کنید.

ادویه آبگوشت

قبلاً در پستی جداگانه براتون دستور تهیه ادویه برای همه غذاها را نوشتم که می توانید از آن ادویه برای درست کردن آبگوشت هم استفاده کنید. اما خلاصه‌ای از ادویه های لازم برای آبگوشت عبارتند از:

  • زردچوبه: ۳ برابر دیگر ادویه ها
  • زیره: یک واحد
  • فلفل سیاه: یک واحد
  • دارچین: نصف واحد
  • پودر تخم گشنیز: یک واحد

طرز تهیه آبگوشت در زودپز

برای درست کردن آبگوشت در زودپز ابتدا گوشت، پیاز، ادویه و نخود را داخل زود پز بریزید. ۱.۵ برابر آبی که قرار است در انتها بماند داخل زود پز بریزید. درب زود پز را محکم کنید. ( زودپز کمتر از قابلمه معمولی آب کم می کند. )

حدود ۱ تا ۱.۵ ساعت باید بماند تا گوشت و نخود پخته شوند. بعد از آن حرارت زود پز را خاموش کنید. بعد از خارج شدن گاز زودپز با احتیاط در آن را باز کنید.

دیگر مواد آبگوشت یعنی گوجه تیکه شده ، رب گوجه، لیمو عمانی، زیره، سیب زمینی پوست کنده، را به مواد آبگوشت اضافه کنید. دوباره در زود پز را محکم کنید تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بپزد. البته می توانید بعد از اضافه کردن سیب زمینی و دیگر مواد درب زودپز را محکم نکنید و بطور معمولی تا ۳۰ دقیقه بپزد.

در آخر هم به مواد نمک بزنید. بعد از ۵ دقیقه آبگوشت شما آمادست.

درست کردن آبگوشت در دیگ سنگی

درست کردن آبگوشت در دیگ سنگی

اگر تا الان طعم آبگوشت با دیگ سنگی را چشیده باشید، می دانید که طعم آبگوشتی که در دیگ سنگی پخته می شود، متفاوت است. توصیه می کنم همیشه برای پخت آبگوشت از دیگ سنگی استفاده کنید. چون علاوه بر اینکه آبگوشت دیگ سنگی خیلی خوشمزه می شود، دیگ سنگی یکی از سالم ترین ظروف است که می توان در آن غذا درست کرد.

اگر تازه دیگ سنگی خریدید، باید قبل از استفاده آن را برای پخت آماده کنید تا موقع پخت نشکند. که روش آماده کردن دیگ سنگی برای استفاده را قبلاً نوشتم. حتما آن را بخوانید.

اگر دیگتون برای استفاده آماده است. کمی آب ولرم حدود یک چهارم فنجان داخل آن بریزید و روی شعله گاز که حتماً زیر آن را شعله پخش کن قرار داده اید، بگذارید. حرارت گاز هم باید کم باشد.

اینکار موجب می شود که دیگ کم کم گرم شود و دیگ نشکند.

داخل دیگ، گوشت، نخود، ادویه، پیاز بریزید. تا ۳ الی ۴ دقیقه دیگ با حرارت کم گرم شود.

حرارت دیگ سنگی را نباید خیلی زیاد کرد، می شکند. بنابراین برای اینکه زمان کمتری صرف شود، از قبل در کتری آب را بجوشانید. بعد از اینکه ۳ الی ۴ دقیقه دیگ گرم شد، آب جوش را داخل آن بریزید.

دیگ سنگی در حین جوشیدن چون درب آن خیلی محکم است، مقدار آب آن خیلی کم نمی شود. بنابراین حداکثر یک لیوان آب از مقداری که در آخر قصد دارید آب بماند، بیشتر داخل دیگ بریزید. برای مثال اگر قرار است ۲ کاسه آبگوشت درست کنید. ۲ کاسه و یک لیوان داخل دیگ آب بریزید.

حرارت شعله را متوسط کنید تا شروع به جوشیدن کند. بعد شعله را خیلی کم کمی کنید تا کم کم حدود ۴ ساعت گوشت و نخود جابیافتد.

بعد از آن دیگر مواد آب گوشت یعنی سیب زمینی، گوجه، رب گوجه، زیره، لیمو عمانی و سبزی های خشک را به آبگوشت اضافه کنید. تا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بجوشد. در ۵ دقیقه آخر هم به آن نمک بزنید.

توجه: دیگ سنگی را هیچ وقت بدون شعله پخش کن روی شعله گاز قرار ندهید حتی با حرارت کم؛

آبگوشت بدون رب گوجه

بعضی بنا با دلایلی مثل دوست نداشتن رب گوجه یا بیماری دوست دارند، آبگوشت بدون رب درست کنند. طرز تهیه آبگوشت بدون رب گوجه و ساده هم درست مثل دستور بالاست. تنها باید رب گوجه یا گوجه را از آن حذف کنید.

طعم آبگوشت بدون رب هم خوب می شود، اما زیبایی آبگوشت با رب را ندارد. بچه که بودم هر وقت سرما می خوردم مادرم برام آبگوشت بدون رب و گوجه درست میکرد. من که دوست داشتم. 🙂

لطفاً نکات و ظرافت هایی که برای درست کردن آبگوشت و خوشمزه شدن آن دارید، برای ماهم بنویسید.

۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا