آشپزیدستور آشپزی

شله زرد مجلسی و حرفه ای با تمام نکات و فوت و فن های خوشمزه شدن آن

طرز تهیه شله زرد مجلسی و حرفه اییکی از دسرهای خوشمزه ایرانی که در پای سفره‌های نذری و افطار در ماه رمضان زیاد به چشم میخورد، شله زرد است. بر خلاف تصور، پخت شله زرد مجلسی و حرفه‌ای خیلی ساده است. البته یک سری نکات مهم و فوت و فن‌هایی دارد که باید حتماً موقع پخت مد نظر قرار دهید. در ادامه قرار است با دستور تهیه یک شله زرد فوق العاده خوشمزه و تمام نکات پخت شله زرد چه برای دو نفر چه برای تعداد بالا و نذری براتون بنویسم امیدوارم کمک کند یک شله عالی درست کنید.

مواد لازم برای درست کردن شله زرد خوشمزه و حرفه ای

این مواد برای ۶ تا ۱۰ نفر کافی است.

  • برنج: ۲ پیمانه (دو استکان)
  • شکر: ۴ پیمانه
  • زعفران: به مقدار لازم
  • هل سابیده: یک قاشق چای خوری
  • گلاب: یک لیوان سر خالی
  • خلال بادام: یک نیم کاسه کوچک
  • آب: ۵ تا ۸ برابر میزان پیمانه برنج (در ادامه بیشتر توضیح می دهم.)

توجه: میتوانید بجای خلال بادام از خلال بادام زمینی که معمولاً در مغازه‌های قنادی موجود است، استفاده کنید. طعم آن خیلی فرقی ندارند اما قیمت آن خیلی مناسب‌تر می‌شود. (ترفند اقتصادی 🙂 )

مواد لازم برای پخت شله زرد مجلسی و خوشمزه

برای پخت شله زرد چه مقدار آب بریزیم؟

یکی نکات مهم پخت شله زرد مجلسی و جاافتاده این است که میزان آب شله زرد باید درست باشد.

اول از همه برای پخت شله زرد حتماً باید از برنج ایرانی استفاده کنید. برنج هندی و تایلندی اصلا و اصلاً برای پخت شله زرد مناسب نیستند. اما میتوانید از برنج نیم دانه و یا برنج کامل و درسته ایرانی استفاده کنید.

  • اگر از برنج نیم دانه استفاده می‌کنید: مقدار آب باید ۵ برابر میزان برنج باشد. یعنی برای ۲ لیوان برنج نیم دانه، ۱۰ لیوان آب؛
  • اگر برنج کامل ایرانی که زود وا می‌رود، برای پخت شله زرد استفاده می‌کنید: مقدار آب باید ۶ برابر میزان برنج باشد. یعنی ۲ لیوان برنج کامل زودپز: ۱۲ لیوان آب؛
  • اگر برنج کامل ایرانی که دیرپز هست، استفاده می‌کنید: مقدار آب باید ۸ برابر میزان برنج باشد. یعنی ۲ لیوان برنج کامل زودپز: ۱۶ لیوان آب

اگر برنجتون موقع کته کردن زود می‌رسد و باز یا اصطلاحاً زود شکفته می‌شود، برنحتون از نوع زودپز است اما اگر مثلاً ۱۰ الی ۱۵ دقیقه جوش می‌خورد و باز و شفته نمی‌شود، از نوع دیرپز است و بین ۷ الی ۸ برابر میزان برنج باید به آن آب اضافه کنید.

شاید براتون سوال باشد چرا باید مقدار آب شله زرد را دقیق بریزیم؟

چون اگر آب زیاد باشد، شله زرد آبکی می‌شود و زمان پخت آن زیاد می‌شود. و اگر کم باشد و مجبور شوید آب به شله زرد اضافه کنید، باعث می‌شود شله زرد بعد از پخت و خنک شدن آب بیندازد و ظاهر خوبی نداشته باشد. بخصوص اگر به شله زرد حین پخت آب سرد بزنید.

حتما بخوانید: فوت و فن درست کردن برنج کته مانند برنج آبکش

برای پخت شله زرد مجلسی چه مقدار شکر اضافه کنیم؟

بهترین اندازه برای شکر این است که: هرچه برنج اضافه کردید، ۲ برابر آن شکر بزنید. برای مثال اگر ۲ پیمانه برنج داریم از ۴ پیمانه شکر استفاده می‌کنیم. این شیرینی برای شله زرد کافی است. اما اگر دوست دارید شله زردتون خیلی خیلی شیرین شود می توانید تا ۲.۵ تا ۳ برابر هم شکر اضافه کنید.

با این نکات می‌توانید، برای هر تعداد از یک نفر گرفته تا ۱۰ نفر و  برای نذری، شله زرد درست کنید. میزان زعفران، هل، گلاب، خلال بادام هم که بیشتر چشمی هست و اگر یکبار شله زرد درست کنید، دستون میاد که چقدر بریزید.

حتما بخوانید: ترفندی برای دم کردن بهتر زعفران تا بیشتر رنگ بدهد.

مراحل پخت شله زرد مجلسی

۱- برنج را حداقل از ۱۰ الی ۱۲ ساعت قبل خیس کنید. برای خیس کردن برنج:

  • آن را ۲ الی ۳ بار خوب بشویید.
  • با آب گرم و مقداری از گلاب (یک سوم استکان برای ۲ پیمانه برنج )و زعفران(یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده ) برنج را خیس کنید.

خیس کردن برنج با زعفران و گلاب باعث می‌شود، عطر گلاب به خورد برنج برود، بعلاوه رنگ زعفران کم کم وارد دانه‌های برنج می‌شود که باعث شده در نهایت یک شله زرد مجلسی و خوشرنگ داشته باشیم.

پس حدود یک سوم از زعفرانی که دم کردیم، را در ابتدا به برنج اضافه می‌کنیم تا برنج در آب زعفرانی خیس بخورد.

آب کردن برنج برای پخت شله زرد خوشمزه و حرفه ای

خلال بادام را هم بشویید و بعد با کمی آب گرم و دو قاشق غذاخوری از گلاب خیس کنید. خیس کردن خلال با گلاب باعث می‌شود، عطر خلال‌ها عالی شوند. خلال باید بین ۲ تا نیم ساعت خیس بخورد.

توجه: اگر برنج نیم دانه دارید یا برنج کامل زودپز هست و قرار است برای مصرف خانگی مثلاً کمتر از ۱۰ نفر شله زرد درست کنید از ۲ ساعت قبل برنج را هم آب کنید کافی است.

۲- برنج کامل را همراه با آب به میزان ۵ تا ۸ برابر مقدار پیمانه‌ای که برنج ریختیم، (با توجه به توضیح بالا در مورد میزان آب) روی حرارت قرار می‌دهیم. وقتی شروع به جوشیدن کرد حرارت را ملایم می‌کنیم تا کم کم بپزد.

مقدار آب مورد نیاز برای درست کردن شله زرد مجلسی در خانه برای هر تعداد نفر یا نذری

توجه: در محاسبه میزان آب مقدار آبی زعفرانی که روی برنج هست و آن را داخل قابلمه همراه برنج می‌ریزید، هم حساب کنید.

توجه: موقع پخت وقتی درب قابلمه را می گذارید، ممکن است برنج سر برود. بنابراین سعی کنید قابلمه نصف تا یک سوم آن خالی باشد.

وقتی برنج شروع به جوشیدن می‌کند، روی آب، کف جمع می‌شود. برای اینکه شله زرد شفاف‌تری داشته باشید با کف گیر یا قاشق این کف‌ها رو بگیرید.

۳- بعد از ۱.۵ الی ۲ ساعت، برنج کاملاً وا می‌رود و شکفته می‌شود. برنج باید درحدی باز شود که اصلاً زیر دندان حس نشود مانند تصویر زیر:

برای پخت شله زرد مجلسی باید برنج کاملاً نرم شود

توجه: تا وقتی برنج کاملاً نرم نشده به شله زرد شکر اضافه نکنید. چون بعد از اضافه کردن شکر برنج دیگر خیلی نرم نمی‌شود.

۴- وقتی برنج کاملاً شکفته شد، شکر و خلال بادام را اضافه می‌کنیم. بعد از اضافه کردن شکر شله زرد دوباره آب می‌اندازد و کمی رقیق‌تر می‌شود. در قابلمه را می‌گذاریم تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه شکر و خلال بادام هم پخته شوند.

اضافه کردن شکر و خلال بادام برای شله زرد مجلسی و خوشمزه

۵- در انتها، هل، زعفران دم کرده و گلاب (باقی مانده از یک لیوان سرخالی بعد اضافه کردن به خلال و برنج برای خیساندن، برای من یک استکان کوچک مانده بود.) را اضافه می‌کنیم.

بعد از ۵ دقیقه که جوشید و زعفران رنگ داد، شله زرد را بهم می‌زنیم و بعد درب قابلمه را محکم می‌بینیدم و بهتر است روی در قابلمه دمی بگذارید، گاز را خاموش می‌کنیم تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه شله زرد ما دم بکشد.

توجه: زعفران، هل و گلاب را در ۵ دقیقه آخر اضافه می‌کنیم که عطر آنها از بین نرود.

اضافه کردن زعفران و هل برای شله زرد

حتی می توانید زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید با حرارت خیلی کم ۱۵ دقیقه دم بکشد. اما من گاز را خاموش می‌کنم و می‌گذاریم با حرارت خودش دم بکشد.

دم کشیدن شله زرد هم باعث جاافتادن آن می‌شود هم باعث شده بعد از پخت و سرد شدن شله زرد، آب نیندازد.

توجه: شله زرد نباید خیلی غلیظ باشد. چون بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود. در غلظت آن حد فرنی باشد، کافی است.

۶- وقتی شله زرد رسید و آماده شد در ظرف مورد نظر بکشید و صبر کنید تا سرد شود.

روش پخت شله زرد حرفه ای و مجلسی

پس از سرد شدن آن را تزیین کنید. اگر داغ باشد و شله زرد را تزیین کنید، تزییناتتون خراب می شود. صبر کنید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی شله زرد ببندد بعد آن را تزیین کنید.

یکی از مهم ترین تزییناتی که برا شله زرد استفاده می شود دارچین است.

نکات و طرز تهیه شله زرد مجلسی و حرفه ای و فوت و فن های خوشمزه شدن شله زرد

چیکار کنیم شله زرد بعد از پخت آب نیندازد؟

در بالا به علت آب افتادن روی شله زرد بعد از سرد شدن، اشاره کردم، اما برای تأکید خلاصه وار می‌نویسم:

  1. اضافه کردن آب بخصوص آب سرد در حین پخت به شله زرد، اگر شله زردتون خیلی غلیظ شد و مجبور به اضافه کردن آب شدید، حتما از آب در حال جوشیدن استفاده کنید.
  2. دم نکردن شله زرد در انتها؛ شله زرد باید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آخر دم بکشد.

نکات پخت شله زرد حرفه ای و خوشمزه

  1. برنج را همراه گلاب و زعفران خیس کنید.
  2. برای خیس خوردن خلال بادام، کمی از گلاب استفاده کنید.
  3. زعفران، گلاب و هل را در ۵ دقیقه قبل از دم گذاشتن شله زرد اضافه کنید تا عطر آن‌ها از بین نرود.
  4. برنج باید قبل از اضافه کردن شکر کاملاً شکفته و نرم شده باشد.
  5. میزان آب و شکر شله زرد با توجه به پیمانه‌های برنج با دقت اندازه‌گیری کنید.
  6. حتما از برنج نیم دانه یا کامل ایرانی استفاده کنید.
  7. شله زرد وقتی سرد شود عطر زعفران و گلاب و هل آن بیشتر می‌شود.

همانطور که خوانید پخت شله زرد مجلسی و حرفه ای تنها چند نکته ساده دارد. پس دست بکار شوید و با یک شله زرد خوشمزه از خودتون و خانوادتون پذیرایی کنید.

خوشحال می‌شوم اگر شماهم برای پخت شله زرد مجلسی و خوشمزه‌تر شدن آن ترفند و نکته‌ای می‌دانید، برا من و همه دوستانی که این پست را می‌خوانند بنویسید.

۴.۴/۵ - (۳۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام ما هر سال شله زرد نذری داریم تمام نکات عالی گفته شده فقط یه نکته اضافه کنم که وقتی برنج را برای شله زرد بار می گذاریم اگه موقعی که برنج در حال شکفته شدن هست برای تست اینکه برنج پخته شده یا هنوز احتیاج دارد به پختن اگه قاشق داخل قابلمه بزنیم هر جنس قاشق به خصوص قاشق فلزی باعث میشه برنج اب بیندازد و زمان پخت را طولانی تر کند حتی اگه یک بار قاشق داخل قابلمه بزنید باید برای ته نگرفتن برنج مرتب ان را هم بزنید درصورتی که اگه این نکته را رعایت کنید در شله زرد تا قبل شکر اضافه کردن از هم زدن شله زرد معاف میشوید وما همیشه در حد یک ملاقه روغن یا کره داخل شله زرد می ریزیم بخصوص کره هم طعم شله زرد را بهتر میکند هم بوی خوبی به شله زرد میدهد وشله براق تری داریم البته مقدار کره به میزان شله زرد بستگی دارد در اواسط،پخت هم کره را اضافه می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا