آشپزیدستور آشپزی

طرز تهیه براونی اصل شکلاتی و خیس با طعم ویژه و خوشمزه

طرز تهیه براونی شکلاتی خوشمزه و خیس خانگی با دستور ویژهکمتر کسی پیدا می شود از دسرهای شکلاتی خوشش نیاید و دست رد به سینه یک دسر یا کیک خوشمزه شکلاتی پر از تیکه‌های شکلات بزند. یک دسر خوشمزه و اتفاقاً خیس و پر از شکلات براونی شکلاتی است که البته اشتباهاً به آن کیک براونی شکلاتی هم گفته می‌شود. اما براونی کیک نیست و نوعی دسر هست که در ادامه قبل از این طرز تهیه براونی اصل و خیلی خوشمزه رو براتون بنویسم، تفاوت براونی با کیک رو براتون بیشتر توضیح می‌دهم.

دستور تهیه براونی که در ادامه می بینید. طرز تهیه براونی فوق‌العاده خوشمزه است که از تمام نکات تهیه یک براونی اصل پیروی می‌کند.

براونی چیست

براونی یک دسر لذیذ شکلاتی و خیس آمریکایی است. که بافت شبیه کیک دارد، اما کیک نیست. در آن از میزان زیاد شکلات به همراه کره و مقدار کمی آرد استفاده می‌شود. و معمولاً به شکل چهارگوش با قهوه سرو می‌شود.

تفاوت براونی با کیک چیست

براونی چیست و تفاوت آن با کیک چیست؟

  • براونی بافت سنگین‌تر و حجیم‌تر از کیک دارد.
  • از بیکینگ پودر در طرز تهیه براونی استفاده نمی شود. اما در کیک حتماً باید بیکینگ پودر یا جایگزین بیکینگ پودر باشد.
  • ضخامت براونی خیلی کمتر از کیک است.
  • کیک بیشترین مواد تشکیل دهنده آن آرد است؛ در صورتیکه در براونی آرد خیلی استفاده می‌شود.

گاهی اوقات براونی را با کیک خیس شکلاتی اشتباه می‌گیرند، که باید بگم دستور العمل کیک خیس با براونی خیلی فرف می ‌ند و براونی کیک خیس نیست.

مواد لازم برای تهیه براونی 

این مقدار مواد براونی شکلاتی برای ۶ تا ۷ نفر کافی است.

  • آرد: ۳/۴ پیمانه
  • شکر: یک پیمانه
  • تخم مرغ متوسط: ۲ عدد
  • کره آب شده: ۳/۴ پیمانه
  • پودر کاکائو: ۱/۴ پیمانه
  • وانیل: نصف قاشق چای خوری
  • شکلات تخته‌ای آب شده: ۷۰ گرم
  • شکلات تخته‌ای نیمه خرد شده: ۲۰۰ گرم
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری

قبل از اینکه طرز تهیه براونی را براتون بنویسم، این نکته را هم بگم که: براونی معمولاً در ضخامت کم با تیکه‌های مربع شکل یا مستطیلی و کوچک مثلاً ۳ در ۳ سرو می‌شود.

توجه: تصاویری که در ادامه برای طرز تهیه براونی می‌بینید، برای ۳ نفر و از نصف مواد بالا استفاده کردم.

طرز تهیه براونی شکلاتی خوشمزه و خانگی

۱- کره را روی حرات ملایم قرار دهید، تا آب شود. میتوانید حتی کره مارگارین که کره گیاهی هم هست، استفاده کنید. کره را با شکر مخلوط کنید و با همزن دستی ۱ دقیقه بزنید.

مخلوط کردن کره و شکر در طرز تهیه براونی شکلاتی و خیس

۲- بعد از آن تخم مر‌ ها و وانیل را اضافه کنید و ۲ دقیقه با همزن دستی یا لیسک تند بزنید تا شکر خوب حل شود.

زدن تخم مرغ به مواد طرز تهیه براونی شکلاتی و خیس

۳- حالا نوبت به اضافه کردن شکلات تخته‌ای آب شده است. ۷۰ گرم شکلات تخته‌ای را روی بخار کتری قرار دهی،د تا آب شود. وقتی آب شد به مواد اضافه کنید و در حد مخلوط شدن مواد براونی را بهم بزنید.

اضافه کردن شکلات آب شده به زدن تخم مرغ به مواد در طرز تهیه براونی

توجه: شکلات روی حرارت مستقیم سریع می‌سوزد و بد مزه می‌شود حتماً آن را به روش بنماری آب کنید.

۴- در مرحله بعد آرد و پودر کاکائو و نمک را مخلوط کنید و در حالی که الک می‌کنید به مواد اضافه کنید و بهم بزنید تا خوب مخلوط شود.

روش درست کردن براونی اصل و خیلی خوشمزه

۵- در آخر هم شکلات نیمه خرد را اضافه کنید و مواد را برای بار آخر بهم بزنید.

طرز تهیه براونی خوشمزه شکلاتی بصورت کامل و مرحله مرحله

۶- بهتر است قالب مستطیلی و مربعی داشته باشید اما اگر ندارید قالب گرد ساده یا حتی ماهیتابه کوچک رویی هم می‌شود. (چون براونی خیلی ضخیم نیست و پف نمی‌کند.) موقع برش، براونی را به شکل مربعی برش بزنید.

براونی چون شکلاتی و خیس است به ته قالب می چسبد. بنابراین برای هر قالبی که استفاده می‌کنید، حتماً باید از کاغذ روغنی که داخل آن را با کره چرب کرده‌ایده استفاده کنید. تا دسر از قالب بیرون بیاد.

پست مرتبط: بهترین روش نچسبیدن و درآوردن کیک از قالب

ته قالب را کاغذ روغنی پهن کنید و آن را با کره چرب کنید. به ضخامت ۱.۵ الی ۲.۵ سانتی متر مواد را در قالب پهن کنید. (خیلی ضخیم نباشد که خوب پخته شود و شکل براونی اصل را داشته باشد.)

ریختن مواد براونی در قالب در طرز تهیه براونی شکلاتی و خیس

مواد براونی را در فر از قبل ۱۵ دقیقه گرم شده، در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا همان ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید، تا ۳۰ دقیقه بپزد.

توجه: براونی چون خیس و شکلاتی است، نمی‌توانید با تست چاقو و … متوجه شوید که پخته یا نه! بنابراین حواستان به زمان و دمای فر باشد، بعد از ۳۰ دقیقه کافی است.

یکی از سخت ترین قسمت‌ها در طرز تهیه براونی این است که: بعد از پخت باید صبر کنید که این دسر خوشمزه شکلاتی که داره مدام چشمک میزنه بیا منو بخور سرد بشه.

بعد که براونی پخت اجازه دهید، نیم ساعت کامل سرد شود، بعد با برش‌های مربعی ۳ در ۳ آن را ببربید و در ظرف مورد نظرتون سرو کنید. اگر هم قصد نگهداری آن را دارید براونی را در یخچال داخل ظرف سربسته، نگهداری کنید.

اما تا وقتی در یخچال نرفته خیلی خوشمزه‌تر هست؛ چون تیکه‌های شکلاتی که بینش هست، هنوز حالت آبکی دارند و همین موجب لذیذتر شدن براونی شکلاتی می‌شود. قبل از خنک شدن بخواهید برش بزنید، خرد می‌شود.

 

دستور تهیه براونی

براونی را میتوانید با پودر قند، مغزها، سس شکلاتی یا بعضی میوه‌ها مثل توت فرنگی و آناناس تزیین کنید. اما به نظر من براونی نیاز به تزیین ندارد و خودش به تنهایی هم خوشمزه هست هم زیبا؛

اینم از طرز تهیه براونی خیس و شکلاتی بسیار ساده و عالی امیدوارم درست کنید و لذت ببرید و برام از طعم براونی‌ که درست کردید، بنویسید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید.ممنون به خاطر مطالب مفیدو آموزنده و ترفندهای آشپزی و شیرینی پزیتون.امیدوارم همواره سلامتی و آرامش و شادی همراه همیشگیتون باشه.موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا