خانه داری

باید ها و نبایدهای فریز کردن غذاها ( چه غذاهایی را میتوان فریز کرد و چگونه )

هرآنچه برای فریز کردن غذاها لازم است بدانیموجود فریزر و فریز کردن غذاها باعث شده در زمان و هزینه بسیار صرفه جویی شود و همچنین امکان استفاده از مواد غذایی موجود در فصل های مختلف نیز فراهم شده است. اما همه غذاها قابل فریز کردن نیستند و علاوه بر آن خوردن بعضی از غذاهای فریز شده می تواند مضر و خطرناک باشد.

بنابراین لازم است بدانیم چه غذاهایی را می توانیم فریز کنیم و چه غذاهایی را نمی توانیم فریز کنیم. تا بتوانیم بهتر و سالم تر از مواد غذایی فریز شده استفاده کنیم.

فریز کردن غذاها چگونه آنها را سالم نگه می دارد؟

غذایی که تقریباً در دمای زیر منفی ۱۸ درجه سانتی گراد یا صفر درجه فارنهایت نگهداری می شود، همیشه سالم می ماند. فریز کردن غذاها حرکت مولکول های آنها را کاهش می دهد و موجب می شود که میکروب ها وارد مرحله غیرفعال بشوند. بعلاوه باکتری ها، مخمرها و کپک ها در فریزر، غیرفعال می شوند. بنابراین از فساد مواد غذایی جلوگیری می شود.

نکات لازم برای نگهداری مواد غذایی در فریزر 

نکات لازم برای فریز کردن غذاها

۱- دمای مناسب فریزر برای فریز کردن انواع مواد غذایی زیر ۱۸ درجه سانتی گراد است. و اصلاً به فصل بستگی ندارد. و در همه فصل ها باید دمای فریزر شما زیر ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. تا مواد فریز شده سالم بمانند.

۲- طبقات پایین تر یخچال و فریزر، دمای پایین تری دارند و سردتر هستند. این طبقات را برای نگهداری از مواد غذایی که به دمای بالا حساس‌تر هستند و زودتر فاسد می شوند میتوان استفاده کرد. مانند انواع گوشت و سایر مواد پروتئینی و لبنی؛  طبقات بالای یخچال برای نگهداری انواع سس ها، ترشی، مربا و … مناسب است.

۳- برای فریز کردن غذاها باید همیشه آنها را در پلاستیک فریزر و ظروف سربسته قرار داد تا از کدر شدن و تغییر رنگ دادن آن ها جلوگیری شود. همچنین از انتقال باکتری ها به مواد مختلف، در نتیجه تغییر در بو و طعم مواد غذایی جلوگیری شود. بخصوص مواد پروتئینی؛

نکات لازم برای فریز کردن غذاها بسته بندی مواد غذایی

۴- سعی کنید اولویت خود را برای نگهداری و حفظ طولانی مدت مواد غذایی بر خشک کردن آن ها قرار دهید؛ تا خواص آن ها بهتر حفظ شود. بخصوص انواع میوه ها. مثل توت ها، مرکبات و …

فریز کردن مواد نیمه خشک، بهتر از مواد تَر است. چون به دلیل وجود آب کمتر در آن در اثر یخ زدن دیواره سلولی این مواد غذایی کم تر آسیب می بینند و ویتامین های موجود در آن ها بیشتر حفظ می شود.

۵- برای فریز کردن غذاها آن ها را به اندازه نیاز هر وعده خود بسته بندی کنید. چراکه باز شدن یخ مواد فریز شده باعث می شود فعالیت باکتری های داخل آن شروع شود. و یخ زدن مجدد آن باعث تغییر رنگ، بد بو شدن و همچنین فاسد شدن زودهنگام آن‌ها می شود.

۶- اگر می‌خواهید مواد غذایی در فریزر عطر، طعم و رنگ طبیعی خودشان را حفظ کنند و ارزش غذایی آنها از بین نرود، باید بسته‌بندی به‌طور صحیح انجام شود. آن ها در کیسه فریزر قرار دهید و هوای آن ها را بطور کامل خارج کنید و پلاستیک فریزر را محکم گره بزنید.

۷- روی هر بسته فریز شده برچسب بزنید و روی آن تاریخ بسته بندی و نام مواد غذایی را بنویسید، تا آنها را به موقع استفاده کنید و از فاسد شدن آن ها جلوگیری شود.

نکات لازم برای فریز کردن غذاها برچسب روی بسته بندی مواد غذایی

۸- به طور کلی برای موادی که پخته نشده‌اند و پروتئینی هستند، فریزر کردن نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند.

۹- قرار دادن یکباره حجم زیادی از مواد غذایی یا مواد غذایی داغ در فریزر، دمای فریزر را پایین می آورد. بعلاوه مدت زمان لازم برای انجماد افزایش می یابد که موجب فاسد شدن غذاهای تازه فریز شده یا مواد غذایی که قبلاً فریز شده‌اند می شود.

اگر مواد غذایی زیادی برای فریز کردن دارید، آن ها را در یخچال قرار دهید و تیکه تیکه و با فاصله آن ها را در فریزر بگذارید. و برای فریز کردن غذاهای داغ صبر کنید تا خنک شوند و بعد آن ها را در فریزر قرار دهید.

۱۰- برای فریز کردن غذاها آن ها را خوب بشویید و بعد آن ها را فریز کنید تا لازم نباشد برای استفاده از آن ها صبر کنید تا یخ آن ها باز شود. بعلاوه بعضی از انواع مواد فریز شده مانند سبزی ها، بهتر است قبل از باز شدن کامل یخ آن ها از آن ها استفاده کرد. بنابراین نمیتوان منتظر ماند تا یخ آنها کاملاً باز شوند وگرنه خراب می شوند.


حتما بخوانید: نکاتی در مورد پوست کندن سبزیجات که شاید ندانید!


راه مناسب فریز کردن غذاها و چه غذا هایی را می توان فریز کرد 

چه غذا هایی را می توان فریز کردن - فریز کردن غذاها

۱- نحوه فریز کردن میوه و سبزی ها

حجم زیادی از سبزیجات و میوه ها را آب تشکیل می دهد. (بیش از ۹۰ درصد)؛ وقتی آن ها را فریز می کنیم آب درون آن ها یخ زده، حجم آب زیاد شده و دیواره های سلولی آن ها پاره می شود. بنابراین با باز شدن یخ آن ها بافت نرم به خود می گیرند.

یخ زدن آب درون سبزی و میوه ها باعث ایجاد سوختگی فریزری شده و نقاط  خاکستری یا سفید در روی میوه یا سبزی ایجاد می کند. بافت های آنها را خشک و سفت می کند.  این نقاط سرما زده در هنگام یخ زدایی هیچ طعمی ندارند.

بهتر است میوه و سبزیحات تازه را فریز کنیم تا رنگ، طعم، بافت و ویتامین های آن ها بیشتر حفظ شود.

فریز کردن غذاها از جمله میوه و سبزیجات

میوه های خیلی آبدار مانند هندوانه و خربزه و … قابل فریز کردن نیستند و بعد از باز شدن یخ آن ها کاملاً شل  و وارفته می شوند و دیگر قابل خوردن نیستند. دیگر میوه ها را بهتر است خشک یا نیمه خشک کنید و در فریزر قرار دهید تا طعم و ویتامین های آن ها بهتر حفظ شود.

اگر میوه هایی مانند توت فرنگی و انبه و موز و … برای درست کردن انواع دسر و نوشیدنی ها در فریزر قرار می دهید قبل از اینکه یخ آن ها کاملاً باز شود استفاده کنید.

چه غذا هایی را می توان فریز کردن - فریز کردن غذاها و میوه ها

سبزیجات دارای برگ را خوب بشویید به قطعات دلخواه ببرید و اگر وقت دارید آن ها را کمی تفت دهید تا آب زیادی آن ها گرفته شود. اجازه دهید خوب سرد شوند آن ها را در پلاستیک فریزر بسته بندی کنید و بعد آنها را فریز کنید. (هیچ وقت سبزی داغ را در کیسه فریزر نریزید.)

سبزیجات بدون برگ مانند لوبیا سبز، نخود سبز، ذرت، قارچ، فلفل دلمه ای، هویج و … را بشویید، به اندازه دلخواه برش بزنید، به ازای هر وعده بسته بندی کنید، در فریزر بگذارید و قبل از باز شدن کامل یخ آن ها در غذای خود از آنها استفاده کنید. البته می توانید کمی آن ها را تفت دهید و در فریزر بگذارید.

فریز کردن سبزی و میوه نحوه فریز کردن غذاها


حتما بخوانید: ۴ راهکار برای فریز کردن و نگهداری طولانی مدت قارچ


برای فریز کردن کدو و بادمجان آن ها را سرخ کنید و در فریزر قرار دهید.

۲- برای تازه نگه داشتن نان می توانید آن را فریز کنید. اما بیشتر از دو هفته در فریزر نماند. بو و طعم خود را از دست می دهد.

۳- برنج پخته شده را می توان در فریزر قرار داد. برای جلوگیری از خرد شدن برنج فریزشده، هنگام گرم کردن آن، برنج را با حرارت کم و بدون استفاده از کفگیر، گرم کنید.

۴- انواع گوشت ها چه پخته و په خام باید فریز شوند.

۵- انواع خورشت و سوپ ها و کباب ها قابل فریز کردن هستند.

چه غذاهایی را نباید فریز کرد ؟

۱- تخم مرغ کامل را در فریزر قرار ندهید. انجماد حجم آن را زیاد می کند و تخم مرغ می شکند. و البته بهتر است تخم مرغ را کلاً فریز نکنید.

۲- نوشابه های گازدار : بخصوص اگر در قوطی فلزی باشد باعث ترکیدن آن ها می شود.

۳- ماکارونی پخته: قرار دادن ماکارونی در فریزر باعث می شود در هنگام باز شدن یخ آن، شل و وارفته شود و طعم و خوشمزگی سابق را نداشته باشد. قرار دادن ماکارونی نیم پز و دم کش نشده اشکال ندارد.

۴- سبزی ها و میوه های آبدار مانند هندوانه، و … قرار دادن آن ها در فریزر و بعد باز شدن یخ آن ها،  آن ها را شل و وارفته می کند و دیگر قابل خوردن نیستند.

چه غذاهایی را نباید فریز کرد - روش فریز کردن غذاها

۵- مواد غذایی که یکبار در فریزر قرار داده اید و یخ آنها باز شده از جمله گوشت : این کار باعث رشد باکتری ها در این مواد و فاسد شدن و بد بو شدن آن ها می شود.

۶- سیر و پیاز : سیر و پیاز بعد از قرار داده شدن در فریزر انسجام بافتهای خود را از دست می دهد . بهترین محیط برای نگهداری سیر و پیاز محلی خشک، خنک و خارج از یخچال است.

چه غذاهایی را نباید فریز کرد - فریز کردن غذاها و نکات آن ها

۷- پنیر: پنیر را می توان برای مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد و نیاز به فریز کردن آن نیست.

۸- سالاد

۹- سس مایونز

۱۰- مواد غذایی کنسرو شده

۱۱- سیب زمینی : سیب زمینی نیز دارای مقادیر زیادی آب است که موقع قرار دادن آن در فریزر ، موجب یخ زدن آب در آن، از بین رفتن بافت ها و شل شدن آن می شود. بهترین روش برای نگه داری سیب زمینی در جای سرد و خنک است. قرار دادن سیب زمینی پخته در فریز اشکالی ندارد.

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر

مدت زمان نگهداری غذاها در فریزر

برای فریز کردن غذاها هر ماده غذایی زمان مشخصی برای نگهداری در فریزر دارد،

بطور کلی حداقل تا ۲ ماه می توان اکثر مواد غذایی را در فریزر نگهداری کرد. البته برای فریز کردن غذاها حتماً به دما، بسته بندی و  نحوه فریز کردن آن ها دقت کنید. 


۳.۸/۵ - (۱۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا