آشپزیدستور آشپزی

طرز تهیه و مواد لازم برای سالاد ماکارونی فوق العاده خوشمزه و ساده

طرز تهیه و مواد سالاد الویه خوشمزه و سادهسالاد ماکارونی یکی از غذاهایی هست که من خیلی طرفدارش هستم و معمولاً ‌هفته‌ای یکبار هم که شده درست می کنم. برای مهمونام که درست می کنم، همه خیلی خوششون میاد و متأسفانه معمولاً چیزی ازش نمی مونه که نصف شب برم سراغشون؛ دوست دارم شما را هم شریک کنم و دستور کامل این سالاد ماکارونی و همچنین مواد لازم برای سالاد ماکارونی به همراه سس مخصوصی که خودم درست می کنم را براتون بنویسم. امیدوارم شماهم درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

برای سالاد ماکارونی دستورهای متفاوتی وجود دارد اما به نظر من بهترین، ساده ترین و خوش طعم ترین دستور، روشی هست که در ادامه خواهم گفت. دلیلش هم اینه که:

  • در این سالاد ماکارونی می توانید اصلاً گوشت استفاده نکنید و برای کسانی که دنبال یک غذای گیاهی می گردن هم عالیه؛
  • بخاطر سس آن که خیلی از سس مایونز استفاده نمی شود رژیمی هست.
  • از مواد رنگی و خوشمزه استفاده می شود که طعمش رو عالی می کند.
  • دستور آن طوری هست که می توانید در صورت دلخواه با کالباس یا گوشت مرغ هم درست کنید که در ادامه بیشتر براتون همه این موراد را توضیح می دهم.

مواد لازم برای سالاد ماکارونی

این مواد سالاد ماکارونی تقریباً برای ۲ الی ۳ نفر کافیه، که خودتون با توجه به تعداد می توانید مقدار آنها را کم یا زیاد کنید.

  • ماکارونی شکلی نصف بسته ۵۰۰ گرمی (۲۵۰ گرم)
  • ذرت پخته یا کنسرو ذرت یک نیم کاسه
  • نخود سبز پخته یا کنسرو شده یک نیم کاسه
  • نصف فلفل دلمه بزرگ
  • خیار شور ۳ الی ۴ عدد متوسط
  • گوجه: نصف یک گوجه متوسط یا یک گوجه خیلی کوچک ( اگر گوجه خام دوست ندارید گوجه را حذف کنید.)
  • نمک به مقدار لازم ( در ادامه خواهم گفت.)
  • کاهو: ۴ الی ۵ برگ (دلخواه است اگر دوست ندارید آن را هم حذف کنید.)

مواد لازم برای سس سالاد ماکارونی:

  • سس مایونز یک ونیم تا دو قاشق غذا خوری سر پُر
  • ماست چکیده یا ماست معمولی که زیاد شل نباشد: نصف نیم کاسه تقریباً ۴ الی ۵ قاشق غذا خوری
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه یک قاشق چای خوری پُر
  • آویشن نصف قاشق چای خوری
  • آبلیمو یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه سالاد ماکارونی

۱- ابتدا ماکارونی را باید بجوشانید. برای پخت ماکارونی قابلمه ۴ نفره را تا نصفه آب کنید و حدود ۲ قاشق غذا خوری نمک داخل آن بریزید. تا هم ماکارونی موقع جوشیدن وا نرود و هم اینکه ماکارونی ها طعم دار و خوشمزه شوند.

به آب ماکارونی دو قاشق غذا خوری روغن زیتون یا روغن مایع معمولی اضافه کنید. (روغن زیتون طعم سالادتون رو بهتر می کند.) و حدود نصف قاشق چای خوری زردچوبه به آب ماکارونی اضافه کنید.

ماکارونی باید در حدی جوشانده شود که وقتی یکی از اونا رو تست می کنید، کاملاً نرم و قابل خوردن باشد. چون دیگه ماکارونی را دم نمی گزاریم بخاطر همین باید خوب بجوشد تا مغز آن هم پخته و نرم شود. یعنی از حد معمول باید بیشتر جوشانده شود. اما مواظب باشید تا خیلی نجوشد که از هم وابرود.

بعد که ماکارونی خوب نرم شد، آن ها را آب کش کنید و با آب سرد خوب بشویید تا هم نشاسته آنها کمتر شود و بهم نچسبد، هم اینکه زردچوبه روی ماکارونی نماند و بعداً سالاد را زرد نکند. زردچوبه فقط باید کمی رنگ ماکارونی را خوش رنگ تر کند.

۲- ذرت و نخود سبز هم باید کاملاً نرم و پخته باشند. اگر کنسرو هستند که فقط باید کنسروها رو ۲۰ دقیقه بجوشانید اگر هم داخل فریزر هستند آن را در آب بجوشانید تا نرم شوند.

حتما بخوانید: روش دانه کردن ذرت تازه برای فریز کردن ذرت

۳- هویچ و فلفل دلمه و گوجه را خیلی ریز خورد کنید. از گوجه سفت استفاده کنید که آب نیندازند و موقع خورد کردن له نشود تا سالادتون رو بدشکل نکند و همچنین همه مواد را باید نگینی خورد کنید.

هویچ نیاز به پختن ندارد. اگر هم آن را رنده می کنید با رنده درشت باید رنده کنید. اما توصیه می کنم هویج را هم نگینی خورد کنید تا هم سالادتون شکل بهتری بگیرید هم دیرتر سالاد خراب شود.

۴-اگر دوست دارید می توانید چند برگ کاهو را هم در اندازه متوسط نه خیلی ریز نه خیلی درشت خورد کنید و به مواد اضافه کنید.

در این مرحله اگر قصد اضافه کردن ژانبون یا گوشت مرغ را دارید، ۳ برگ ژامبون را بصورت نگینی خورد کنید یا یک عدد سینه مرغ را که خوب با پیاز، فلفل دلمه، هویچ پختید که اصلاً بوی زهم ندهد، ریش ریش کنید و به مواد اضافه کنید.

۵- همه مواد را قاطی کنید. لازم نیست به مواد نمک اضافه کنید چون به سس نمک اضافه می کنیم.

۶-روش درست کردن سس مخصوص سالاد ماکارونی 

مواد سس سالاد ماکارونی یعنی: سس مایونز، ماست سفت یا چکیده، آویشن، فلفل سیاه و نمک، آبلیمو را باهم قاطی کنید و خوب بهم بزنید تا سس خوشمزه سالاد آماده شود.

فقط برای درست کردن سس سالاد ماکارونی چند نکته را رعایت کنید:

  • آبلیمو نباید مقدراش زیادتر شود. چون همون اندازه که سس را خوشمزه می کند، اگر زیاد بریزید سالادتون رو بد مزه می کند.
  • فلفل سیاه حتماً اضافه کنید.
  • برای مقدار نمک هم ابتدا کمی چشمی نمک بریزید و بعد که سس را خوب بهم زدید آن را بچشید. سس باید خوش نمک باشد نه شور نه بی نمک؛ تا وقتی با مواد سالاد ماکارونی قاطی شد، نمک سالادتون به اندازه شود.
  • ماست نباید خیلی شل باشد. اگر ماست زیادی آب داشت آن را در یک پارچه نخی تمیز بریزید و پارچه را مانند کیسه جمع کنید و گره بزنید.برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پارچه را داخل آبکش قرار دهید یا آویزان کنید که آب زیادی ماست برود.

حتما بخوانید: طرز تهیه و نکات ماست سفت خانگی

۷- سس را با دیگر مواد سالاد الویه قاطی کنید و خوب مواد را باهم مخلوط کنید. در موقع مخلوط کردن مواظب باشید تا مواد له نشود.

درآخر بعد از اینکه مقدار نمک و فلفل سالاد را تست کردید، سالاد را برای حداقل یک تا دو ساعت در یخچال قرار دهید تا سس به خورد دیگر مواد برود و سالادتون طعم بهتری بگیرد.

سالاد ماکارونی هرچه در یخچال بماند خوشمزه تر می شود. سالاد ماکارونی بعد از یک روز طعم بهتری می گیرد. البته سالاد ماکارونی را تا ۳ الی ۴ روز در یخچال قابل نگهداری است.

حتما بخوانید: طرز تهیه سس گوجه خانگی با سه روش

چطور سالاد ماکارونی قالبی درست کنیم

یکی از روش هایی که برای تزیین سالاد ماکارونی استفاده می شود، این است که: آن را در قالب کیک یا ژله می ریزند و بعد آن را به شکل زیبا تزیین می کنند. اگر شما هم قصد درست کردن سالاد ماکارونی قالبی را دارید به نکاتی که در ادامه میگم توجه کنید:

۱- برای اینکه سالاد به خوبی از قالب خارج شود، مقدار سستون باید بیشتر باشد و سس باید خیلی غلیظ باشد تا بتواند مواد را منسنجم نگه دارد و ازهم نپاشد. بنابراین برای درست کردن سالاد ماکارونی قالبی ماست باید حتماً چکیده باشد یا اصلاً ماست نزنید و کلاً سس مایونز استفاده کنید.

۲- برای اینکه سالاد از هم نپاشد در سالاد نباید از کاهو استفاده کنید.

۳- سالاد را باید حداقل ۸ الی ۱۰ ساعت در قالب داخل یخچال قرار دهید تا مواد با سس خوب سرد شوند و منسجم شوند.

برای درست کردن سالاد ماکارونی قالبی :

اول یک پلاستیک فریزر را با قیچی باز کنید و در ته و اطراف قالب قرار دهید. تا همه قالب را پلاستیک بگیرد.

سالاد ماکارونی را لایه لایه داخل قالب بریزید و با ته قاشق آن را فشار دهید که مواد بهم بچسبند. (در حدی فشار ندهید که مواد له شود.)

قالب را برای ۱۰ساعت یا یک روز در یخچال قرار دهید.  بعد در ظرف مخصوص آن را برگردانید.

توجه: موقع برگرداندان مواظب باشید قالب در وسط ظرف سروتون قرار گیرد. چون اگر وسط نباشد، دیگر نمیتوان سالاد را جابجا کنید. چون از هم می پاشد.

شما از چه دستور و موادی برای درست کردن سالاد ماکارونی استفاده می کنید. برای ما از تجربیاتتون در درست کردن سالاد ماکارونی بنویسید. اگر این سالاد ماکارونی را درست کردید، حتما نظرتون رو برامون در دیدگاه ها بنویسید.

۴.۷/۵ - (۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا