سلامت

۸ راهکار موثر برای کاهش ویار و تهوع و سوزش سر دل در بارداری

روش های کاهش ویار و تهوع و سوزش سر دل در دوران بارداری و حاملگیاکثر خانم های باردار بخصوص در ماه های اول بارداری، ویار در دوران بارداری را تجربه می کنند و شاید یکی از خاطرات بدی باشد که هر مادری برای تعریف کردن دارد. شاید نتوانیم جلوی ویار را بگیریم، اما با راهکارهایی میتوان تا حد زیادی شدت ویار و تهوع را کم کنیم، تا مادر کمتر اذیت شود. در این پست می خوانی: چرا ویار در دوارن بارداری اتفاق می افتد؟ انواع مختلف ویار بارداری چیست؟ و چه راهکارهایی برای کاهش ویار و تهوع در زمان بارداری وجود دارد؟

چرا ویار در دوران بارداری اتفاق می افتد ؟

آن طور که من خواندم هنوز علت علمی دقیق برای این مسئله وجود ندارد و بیشتر منابع تغییرات هرمونی بدن مادر را علت ویار می دانند. این تغییرات باعث می شود، دستگاه گوارش او حساس شود و بدن بیشتر از روزهای عادی به بو و مزه ها واکنش نشان دهد. البته استرس، کمبود ویتامین و ضعف جسمانی ویار دوران بارداری را تشدید می کند.

ویار حاملگی معمولاً از ماه دوم تا آخر ماه چهارم وجود دارد اما در بعضی وقت ها تا پایان دوران حاملگی ممکن است با شما همراه باشد. اما شدیدترین موقع ویار همان ماه دوم تا چهارم بارداری است.

انواع مختلف ویار بارداری

ویار انواع مختلفی دارد و هرکس با توجه به شرایط بدنی که دارد ممکن است حالت متفاوتی از ویار را تجربه کند. ولی بیشترین نوع ویار عبارت است از :

  • بعضی نسبت به بو حساس هستند و نسبت به بعضی بوها حالت تهوع می گیرند.
  • برخی از خانم های باردار تهوع صبحگاهی یا شبانگاهی دارند.
  • سوزش معده و ریفلاکس هم نوعی دیگری از ویار حاملگی محسوب می شود.

برای کاهش ویار و تهوع دوران بارداری چیکار کنیم؟

۱- آرام باشید و استرس نداشته باشید:

استرس در مادر که به دلایل مختلف وجود دارد، خود باعث بهم ریختن سیستم گوارش مادر و افزایش حالت تهوع یا سوزش سر دل در دوران بارداری می شود. سعی کنید با مشورت پزشک خود، با حرکات ساده ورزشی، دمنوش های آرامش بخش، پیاده روی، مناجات و دعا به خودتان آرامش بدهید. و مطمئن باشید این آرامش شما به جنین هم منتقل می شود.

۲- میوه و مغزهای خشک مصرف کنید.

مصرف میوه خشک برای کاهش ویار و تهوع بارداری

میوه ها و مغزهای خشک مانند توت خشک، انجیر، کشمش و مویز، بادام، گردو و فندق علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی برای رشد جسمی و مغذی جنین هستند. باعث بهبود اشتهای مادر شده و برای کاهش ویار در دوران بارداری از مناسب ترین خوراکی ها هستند.

۳- از بو هایی که دوست ندارید دوری کنید.

در دوران بارداری ممکن است بوهایی که قبلاً برایتان آزار دهنده نبود، الان غیر قابل تحمل باشد و شما را اذیت کند. سعی کنید به بوهایی که اذیتتان می کند توجه کنید و دفعه بعد از آن دوری کنید. تا حالت تهوع به سراغتان نیاید.

۴- معده تان پر و خالی نباشد.

یک راه موثر دیگر برای کاهش ویار پر یا خالی نبودن معده است. معده پر یا خالی باعث افزایش حالت تهوع و سوزش سر دل در بارداری می شود. سعی کنید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید در نتیجه از حجم غذایی که در هر وعده دریافت می کنید، کم کنید تا به معده تان فشار وارد نشود.

برای کسانی که تهوع صبحگاهی دارند بهتر است بعد از بیدار شدن و قبل از بلند شدن از رختخواب چیزی بخورند. مثل انواع مغزها و میوه های خشک یا چند تیکه نان خشک، و به یکباره از رختخواب بلند نشوند. چون در صبح معده خالی است تهوع را افزایش می دهد.

۵- از غذاهای که ریفلاکس و اسید معده را زیاد می کند دوری کنید.

برای کاهش ویار و همچنین سوزش سر دل از غذاهای فست فودی و ادویه دار دوری کنید

غذا های کافئین دار مانند قهوه، غذاهای چرب، ادویه دار و تیز، انواع نوشابه ها و دوغ های گازدار و غذاهای ترش اسید معده را افزایش می دهد و ریفلاکس و سوزش سر دل در دوران بارداری را افزایش می دهد. تا حد امکان از خوردن آنها دوری کنید.

غذاهای نفاخ مانند حبوبات را حتماً نفخ آنها را بگیرید. نفخ معده باعث افزایش تهوع و ریفلاکس می شود. در هنگام نفخ عرق نعنا مصرف کنید.

بعد از غذا خوردن سریع نخوابید، چون خوابیدن با شکم پر موجب تشدید حالت ریفلاکس می شود. حداقل یک ساعت قبل از خواب غذا نخورید.

۶- غذا را زیاد بجوید و آهسته غذا بخورید.

برای کاهش ویار و همچنین سوزش سر دل و تهوع غذا را زیاد بجوید

با جویدن زیاد غذا کار را برای معده که در دوران حساسی به سر می برد، راحت تر می کنید و باعث می شود غذا زودتر و سریع تر از معده هضم شود در نتیجه غذا در معده نماند تا حالت تهوع یا ریفلاکس ایجاد شود. ضمن این که که آهسته جویدن غذا باعث جذب بهتر ویتامین های غذا شده و به رشد بهتر جنین هم کمک می کند.

حتماً بخوانید: راهکارهای آهسته غذا خوردن و ۵ فایده آن

۷- غذا و دمنوش هایی که حالت تهوع و ریفلاکس را کاهش می دهد بخورید.

بعضی از غذاها با توجه به خواص و طعمی که دارند، حالت تهوع را کاهش می دهند. که می توانید از آنها استفاده کنید مانند:

  • به: بصورت دمنوش مثل چای آن را دم کنید یا کم کم آن را خام بخورید. گفته می شود به در زیبایی فرزند هم تاثیر مثبت دارد.
  • زنجبیل: زنجبیل به شدت سوزش سر دل، ریفلاکس و تهوع را کاهش می دهد. زنجبیل را با چای دم کنید. زنجبیل از بهترین مواد برای کاهش ویار است.
  • سیب: برای کسانی که تهوع شبانگاهی یا صبحگاهی دارند بهتر است آب سیب یا حتی سیب کامل بخورند. سیب کاهنده حالت تهوع است.
  • ماست: ماست سوزش سر دل و ریفلاکس را بهبود می دهد. ماست اسید معده را کاهش می دهد.
  • نان خشکه سبوس دار: برای کاهش حالت تهوع و همچنین کاهش ریفلاکس نان خشک شده سبوس دارد توصیه می شود. نان خشک آب زیادی معده را جمع می کند و حالت تهوع را می کاهد و سبوس آن دارای ویتامین B6 است که برای از بین بردن حالت تهوع توصیه می شود.
  • انگور، طالبی، آناناس، سیب، پرتقال، گلابی و هلو دارای ویتامین B6  می باشند که در کاهش ویار و حالت تهوع تاثیر زیادی دارد.

حتماً بخوانید: درمان خانگی ریفلاکس معده

۸- مصرف درست و کافی آب و مایعات

برای کاهش ویار و همچنین سوزش سر دل و تهوع آب کافی و در زمان مناسب بنوشید

یکی از عواملی که باعث تهوع می شود انتخاب زمان نامناسب آب خوردن است. ۲۰ دقیقه قبل از غذا و تا یک الی دو ساعت بعد از غذا آب نخورید. خوردن آب در حین غذا ویا نزدیک وعده غذایی باعث تشدید حالت تهوع می شود.

اما باید توجه کنید خوردن مایعات کافی در دروان بارداری بخصوص کسانی که حالت تهوع دارند به دلیل از دست دادن مایعات یک امر مهم و ضروری است. روزانه بین ۷ تا ۸ لیوان آب بنوشید، اما آهسته و پیوسته. نوشیدن حجم زیاد آب به یکباره باعث ایجاد حالت تهوع می شود.

حتماً بخوانید: بدن ما روزانه به چه میزان آب نیاز دارد

توجه: هر مادر باردار شرایط جسمی خاصی دارد و داروی خاصی مصرف می کند. بنابراین اگر از اینکه یک ماده غذایی را در دوران بارداری خود مصرف کنید مطمئن نیستید، حتما با پزشک خودتان مشورت کنید. برای مثال برای کسانی که آسپرین مصرف می کنند توصیه میشود زنجبیل نخورند.

برای کاهش ویار در دوران بارداری خود چه راهکارهایی بکار بردید که برایتان موثر بود. تجربه خودتون رو با همه کسانی که دورانی مانند شما را تجربه می کنند درمیان بگذارید.

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

۴.۹/۵ - (۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا