آشپزیترفند و تجربه آشپزی

طرز تهیه کیک بدون بیکینگ پودر و ۶ جایگزین بیکینگ پودر

طرز تهیه کیک بدون بیکینگ پودر و معرفی 6 جایگزین بیکینگ پودر در خانهبیکینگ پودر یکی از مهم ترین موادی است که برای پف کردن کیک و شیرینی ها استفاده می‌شود. اما اگر بیکینگ پودر نداشتیم، آیا می‌شود کیک بدون بیکینگ پودر درست کنیم؟ اگر بخواهم خلاصه جواب بدهم بله میتوان بدون بیکینگ پودر کیک درست کرد به شرط از یک دستور خوب برای تهیه کیک بدون بیکینگ استفاده کنید یا از جایگزین‌های بیکینگ پودر استفاده کنید.

در ادامه هم یک طرز تهیه کیک بدون بیکینگ پودر را براتون می نویسم که اگر بیکینگ پودر نداشتید این کیک خوشمزه را درست کنید و هم بهترین جایگزین های بیکینگ پودر را بهتون معرفی می‌کنم؛ که اگر دستور کیکی دارید که در آن بیکینگ پودر دارد، بجای بیکینگ پودر از این جایگزین ها استفاده کنید.

طرز تهیه کیک بدون بیکینگ پودر پف دار و خوشمزه

شاید باورتون نشه اما ۲-۳ سه تا دستور کیک بدون بیکینگ پودر رو پختم تا به این دستور خوب رسیدم. این کیک اصلاً بیکینگ پودر یا جوش شیرین ندارد و برای کسانی که دوست ندارند از این دو ماده استفاده کنند عالیه؛ چون:

  • بافت کیک پوک و نرم می شود.
  • خیلی تخم مرغ نمی خواد.
  • کم روغن است.
  • و ازهمه مهمتر خوشمزه است.

مواد لازم:

  • آرد ۲۳۶ گرم (۲ لیوان دسته دار)
  • شکر ۲۳۶ گرم (۱ و ۱/۴ لیوان دسته دار)
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • روغن مایع یا جامد آب شده: ۳-۴ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۷۸ گرم (یک سوم لیوان دسته دار)
  • سرکه یا آبلیمو : یک قاشق مربا خوری
  • نمک: یک قاشق چای خوری سرخالی
  • وانیل: نصف قاشق چای خوری (اگر وانیل ندارید از جایگزین های وانیل استفاده کنید.)
  • پودر هل: نصف قاشق چای خوری (دلخواه)

مراحل درست کردن کیک بدون بیکینگ پودر پوک 

توجه: شیر و تخم مرغ را از ۳۰ دقیقه قبل بیرون بگذارید که سردنباشند و به دمای محیط برسند.

۱- آرد را ۳ بار الک ‌کنید و نمک را با آرد قاطی کنید. قالب را هم از قبل چرب و آرد پاشی کنید که بعد از آماده کردن مواد برای ریختن خمیر کیک آماده باشد.

۲- زرده و سفیده تخم مرع را جدا کنید. برای اینکه جدا کردن زرده و سفیده راحتتر باشد، وقتی هنوز تخم مرغ سرد است زرده و سفیده را جدا کنید؛ بعد بگذارید به دمای محیط برسند.

۳- سفیده و سرکه را با همزن تمیز و خشک، با دور تند و یک جهت بزنید. بعد از یک دقیقه زدن، یک چهارم شکری که داشتیم را به سفیده اضافه می‌کنیم و آنقدر می‌زنیم که رد پره همزن روی سفیده بماند و اگر ظرف را برعکس کنید سفیده نریزید. (نکته خیلی مهم برای پف کردن کیک بدون بیکینگ پودر )

(سفیده کنار گذاشته شود، در آخرین مرحله باید به مواد کیک اضافه شود.)

زدن سفیده تخم مرغ برای طرز تهیه کیک بدون بیکینگ پودر

۴- بقیه شکر را به همراه زرده‌ها، وانیل و پودر هل ۲ دقیقه می‌زنیم که زرده‌ها سفید رنگ و پفدار شوند.

زدن زرده با شکر برای درست کردن کیک بدون بیکینگ پودر پوک و پفدار

۵- شیر و روغن را اضافه می‌کنیم و ده ثانیه با همزن می‌زنیم که با دیگر مواد قاطی شود.

۶- حالا نوبت اضافه کردن آرد است. آرد را در ۴ الی ۵ مرحله با لیسک یا قاشق چوبی در یک جهت با مواد کیک در حالی که الک می‌کنیم، قاطی می‌کنیم.

نکته: چون میزان مایعات کیک کم است، خمیر کیک یکم سفت و کشدار می‌شود، نگران نباشید وقتی سفیده اضافه کنید، خوب می‌شود.

اضافه کردن آرد به مواد کیک وانیلی پوک بدون بیکینگ پودر

۷- بعد از آن با قاشق چوبی یا پلاستیکی در یک جهت در ۲ الی ۳ مرحله سفیده را با خمیر کیک از زیر به رو قاطی می‌کنیم. سفیده یکم باید هنوز در مواد کیک مشخص باشد و نباید کاملاً با خمیر قاطی شود تا به پف کیک کمک کند.

قاطی کردن سفیده با مواد کیک بدون بیکینگ پودر

۸- مواد را سریع در قالب می‌ریزیم، چندبار قالب را محکم به زمین می‌کوبیم و در فر با دمای ۱۸۵ درجه سانتی گراد که از قبل ۱۵ دقیقه گرم شده، قرار می‌دهیم.

حدود ۵۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد که کیک بپزد. در ۴۰ دقیقه اول اصلا درب فر را باز نکنید چون پف کیک می‌خوابد.

ریختن مواد کیک در قالب مخصوص کیک برای پخت کیک بدون بیکینگ پودر خوشمزه و پف دار

این کیک را میتوانید در توستر هم درست کنید، اما نکات پخت کیک در توستر را حتما بخوانید.

توجه: برای درست کردن کیک بدون وانیل چند نکته هست که خیلی مهمه و باید توجه کنید که کیک پفدار و پوک درست کنید:

  • شیر و تخم مرغ نباید سرد باشند و باید به دمای محیط رسیده باشند.
  • سفیده باید کاملاً با همزن زده بشه که جای پره های همزن روی آن بماند و به سفیده باید مقدرای شکر و سرکه اضافه شود.
  • آرد باید حتماً حداقل ۳ بار الک شود.
  • فر از قبل کاملاً داغ باشد. بعد از قاطی کردن سفیده با مواد کیک سریع مواد را در قالب بریزید و داخل فر قرار دهید.
  • بعد از پخت کیک را سریع از فر خارج نکنید ۵ دقیقه در فر را نیمه باز بگذارید تا کیک کم کم خنک شود و شوک به کیک وارد نشود.
  • بعد از خارج کردن کیک از فر و قالب کیک را روی توری یا آبکش قرار دهید که خنک شود؛ بعد داخل ظرف بگذارید که کیک خمیر نشود.

توجه: اگر دوست دارید کیک شکلاتی بدون بیکینگ پودر درست کنید دو تا سه قاشق غذاخوری از آرد کم کنید، بجای آن از پودر کاکائو استفاده کنید و پودر کاکائو را حتما با آرد مخلوط کنید و ۳ بار الک کنید.

اینم از کیک بدون بیکینگ پودر من که همانطور که می بینید بافت پفدار و خوبی دارد.

طرز تهیه کیک بدون بیکنیگ پودر پفدار و اسفنجی

جایگزین بیکینگ پودر برای درست کردن کیک بدون بیکینگ پودر

 

اگر دستور کیک دارید که بیکینگ پودر جز مواد آن هست و الان بیکینگ پودر در خانه ندارید می توانید بجای بیکینگ پودر از یکی از جایگزین های آن استفاده کنید.

توجه: برای پخت اکثر کیک‌ها علاوه بر اینکه لازم است بیکینگ پودر داشته باشید، خیلی مهم است که: بیکینگ پودر سالم باشد. بنابراین اگر بیش از ۶ ماه خرید بیکینگ پودر گذشته حتماً تست سالم بدون بیکینگ پودر را انجام دهید؛ چون اگر خراب باشد، کیکتون کاملاً خراب می‌شود و همه زحماتتون به باد می‌رود.

چرا بیکینگ پودر موجب پف کیک می شود؟بیکینگ پودر تشکیل شده از جوش شیرین بعنوان باز، کرم تارتار بعنوان اسید و مقداری نشاسته ذرت؛ وقتی آن را داخل مواد کیک می‌ریزیم، رطوبت و آب موجود در مواد کیک به اسید و باز موجود در بیکینگ پودر می‌رسد. اسید و باز باهم واکنش می‌دهند و تولید گاز می‌کنند. این گاز موجب ایجاد حباب در کیک و پف کردن کیک می‌شود.

۱- ترکیب جوش شیرین با سرکه یا آبلیمو

سرکه و آبلیمو و جوش شیرین برای درست کردن کیک بدون بیکینگ پودر

سرکه و آبلیمو بعنوان دو اسید قوی می‌توانند با جوش شیرین بعنوان باز ترکیب شوند و یک جایگزین عالی برای بیکینگ پودر باشند.

بجای هر یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر (۵ گرم)، یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین (۱ گرم ) را با یک دوم قاشق چای خوری سرکه یا آبلیمو (۲.۵ گرم) مخلوط کنید و برای پخت کیک بدون بیکینگ پودر از آن استفاده کنید.

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جایگزین کردن بیکینگ پودر پخت کیک با جوش شیرین است.

۲- ترکیب جوش شیرین و پودر کرم تاتار

کرم تاتار و جوش شیرین برای درست کردن کیک بدون بیکینگ پودر

پودر تاتار همان هیدروژن پتاسیم است که یک ماده اسیدی است. در شیرینی و کیک برای تثبیت سفیده تخم مرغ زده شده و پف کردن شیرینی و کیک استفاده می‌شود. همچنین در شربت‌ها برای جلوگیری از شکرک زدن بکار می‌رود.

همیشه باید به نسبت یک به دو از جوش شیرین و کرم تاتار استفاده کنید. یعنی: یک واحد جوش شیرین و دو واحد کرم تاتار استفاده کنید.

به ازای هر قاشق چای خوری بیکینگ پودر (۵ گرم) باید یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین (۱ گرم ) و یک دوم قاشق چای خوری کرم تاتار(۲ گرم) استفاده کنید.

۳- پخت کیک با جوش شیرین و باترمیلک

باتر میلک و جوش شیرین بعنوان جایگزین بیکینگ پودر

باتر میلک: یک فراورده لبنی ترش مزه است که در کیک و شیرینی از اون برای بهتر شدن بافت کیک از آن استفاده می‌شود.

باترمیلک دارای خاصیت اسیدی است که وقتی با جوش شیرین که باز است مخلوط می‌شود، مثل بیکینگ پودر اسید و باز باهم واکنش می‌دهند و تولید حباب و گاز در کیک و شیرینی می‌کنند.

به ازای هر ۱ قاشق چای خوری بیکینگ پودر یعنی ۵ گرم:  مقدار یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین حدودا ۱ گرم را با نصف فنجان باترمیلک حدوداً ۶۰ گرم قاطی کنید.

توجه: اگر به کیک باترمیلک اضافه می‌کنید باید میزان مایعات کیک را به همان اندازه کم کنید. برای مثال اگر ۱۰۰ گرم باترمیلک اضافه کردید، باید ۱۰۰ گرم از مایعات کیک مانند آب یا شیر را کم کنید.

۴- پخت کیک با جوش شیرین و ماست

ماست و جوش شیرین بعنوان جایگزین بیکینگ پودر

ماست هم دارای خاصیت اسیدی است و مانند باترمیلک با جوش شیرین موجب پف کیک می‌شود و میتوان از ترکیب آن‌ها بعنوان جایگزین بیکینگ پودر در پخت کیک و شیرینی استفاده کرد.

به ازای هر ۱ قاشق چای خوری بیکینگ پودر یعنی ۵ گرم:  مقدار یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین حدودا ۱ گرم را با نصف فنجان ماست حدوداً ۶۰ گرم قاطی کنید.

توجه: برای اضافه کردن ماست هم باید میزان مایعات را به اندازه ای که ماست اضافه کردید، کم کنید.

۵- ترکیب شیر ترش و جوش شیرین

شیر ترش و جوش شیرین برای درست کردن کیک بدون بیکینگ پودر

شیر ترش را بعنوان جایگزین باترمیلک هم می‌شناسند. میتوانید هر جا به باترمیلک نیاز داشتید از شیر ترش بجای آن استفاده کنید. در اینجاهم برای درست کردن کیک بدون بیکینگ پودر میتوان از ترکیب شیر ترش بعنوان اسید و جوش شیرین بعنوان باز استفاده کنید.

طرز تهیه شیر ترش:

یه یک لیوان شیر جوشیده شده (لازم نیست شیر داغ باشد اما اگر داغ باشد زودتر می‌برد.)  یک قاشق غداخوری سرکه یا آبلیمو مخلوط کنید. شیر با اضافه کردن سرکه یا آبلیمو بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌برد. از این شیر ترش و ترکیب آن با جوش شیرین، می‌توانید در کیک‌ها و شیرینی‌ها بعنوان جایگزین بیکینگ پودر استفاده کنید.

بجای هر یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر (۵ گرم)، یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین (۱ گرم ) را با یک دوم فنجان شیر ترش (۶۰ گرم) مخلوط کنید و برای پخت کیک بدون بیکینگ پودر از آن استفاده کنید.

توجه: در اینجا هم باید هرچه از شیر ترش استفاده می‌کنید، از میزان مایعات کیک می‌بایست  کنید. در اینجا خالی از لطف نیست که با موارد استفاده از شیر بریده شده هم آشنا شوید.

در دستوراتی که شیر دارد و بیکینگ پودر در دسترستان نیست، تهیه شیر ترش کمو مخلوط کردن آن با جوش شیرین بهترین انتخاب برای جایگزین کردن بیکینگ پودر است.

۶- سفیده تخم مرغ

سفیده تخم برای درست کردن کیک بدون بیکینگ پودر

همانطور که قبلاً هم در ۸ نکته مهم برای پف کیک توضیح دادم . سفیده تخم مرغ و رعایت نکات مهم در رابطه با آن خیلی می‌توانید در پف کیک موثر باشد.

هنگام زدن سفیده تخم مرغ مقدار زیادی حباب هوا در لابه لای سفیده به دام می‌افتند که این حباب‌ها در هنگام پخت کیک موجب پف کیک می‌شود.

در رابطه به سفیده تخم مرغ نکات زیر را رعایت کنید تا کیکتان بیشتر پف کند:

  • سفیده را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید بطوریکه یه قطره زرده هم در آن نباشد.
  • با همزن تمیز و خشک در یک جهت و دور تند آنقدر سفیده را بزنید که سفید رنگ شود و با برعکس کردن ظرف نریزید.
  • سفیده را در آخرین مرحله با قاشق چوبی یا پلاستیکی در یک جهت با کیک مخلوط کنید.
  • سفیده را نباید خیلی با کیک مخلوط و بهم بزنید وگرنه پف کیک می‌خوابد.

تجربه من: اگر بیکینگ پودر ندارید، سعی کنید از ۵ گزینه اول استفاده کنید. بخصوص اگر قرار است از دستوری استفاده کنید که بیکینگ پودر دارد. چون سفیده تخم مرغ مهم است که در کیک به روش بالا استفاده کنید و روی پف کیک تاثیر زیادی دارد، اما اگر بخواهید به تنهایی استفاده کنید کیکتون خیلی اسفنجی نمی‌شود. مگر اینکه از طرز تهیه کیک بدون بیکینگ پودر که براتون نوشتم استفاده کنید.

توجه: مهم است که بعد از آماده کردن مواد کیک آن را سریع داخل فرِ از قبل داغ شده، قرار دهید. اگر بین درست کردن مواد و گذاشتن آن در فر زیاد فاصله باشد پف کیک می‌خوابد.

از هر کدام از روش‌های بالا برای پخت کیک بدون بیکینگ پودر استفاده کردید، لطفاً از نتیجه‌ای که گرفتید، برامون بنویسید تا دوستان دیگر از تجربه شما استفاده کنند.

۴.۳/۵ - (۴۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۳۰ دیدگاه ها

  1. سلام من کیک درست میکنم به این طریق که نصف از تخم مرغ ها رو سفیده و زرده را جدا میکنم و نصف دیگه رو جدا نمیکنم با شکر و وانیل هم میزنم و سفیده را جدا میزنم و در اخر اضافه میکنم کیکم پف دار و عالی میشه و به جای بکینگ پودر از تارتار استفاده میکنم ممنون از نکاتتون عالی بودن

  2. سلام خیلی ممنونم عالی شد. خدا خیرتون بده.
    بجای بکینگ پودر هم از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کردم.
    درضمن توی قابلمه هم درستش کردم

  3. سلام ببخشید میشه طرز استفاده از پودر سفیده ی تخم مرغ به جای تخم مرغ در کیک ها را هم آموزش بدید ممنون

  4. من درست میکنم همیشه اینو ممنون به نظرم کیک کم پف بیشتر سیر میکنه (وقتی نتونستم پفدارش کنم خخخخخ) چیکار کنم خب خیلی سفت میشه مجبور میشیم با دست و پا بریزیمش توی قالب که اونم زمان میبره

  5. سلام شبتون بخیر
    نکته به نکته عالی بود
    استفاده کردم اما هنوز نتیجه رو ندیدم چون کیکم داخل فر هست هنوز
    اما مطمئنم با این همه ریز بینی در تهیه ی دستور کیک منم عالی میشه😋
    خداقوت خسته نباشی بانو جان

  6. سلام خوبین .
    ممنون بابت آموزش خوبتون .
    من امتحان کردم . به جای بکینگ پودر از جوش شیرین و آبلیمو استفاده کردم زرده و سفیده رو هم جدا کردم بسیار عالی سبک و پف دار شد ممنون بابت اطلاع رسانیتون .

  7. کیک بدون بیکینگ پودر عالی بود ممنون
    من حتی به جای شیر آب میریزم و کمی لبو پودر شده که خیلی خوب و عالی میشه
    خیلی خیلی ممنون ازتون

  8. سلام ممنون خانم اسلامیان.. کامل ترین و دقیق ترین توضیحی بود که در دستور تهیه کیک بدون بکینگ پودر تا بحال خوندم

  9. می تونم بجای جوش شیرین وانیل و بیکینگ پودر از موادی که گرفتید استفاده کنم؟؟ لطفا پاسخ بدید چون من الان میخوام کیک درست کنم

  10. سلام ببخشید من وانیل تهیه نکردم بعد بجاش دارچین و گلاب استفاده میخوام بکنم بعدش در اخر کیک مزه ی دارچین یا گلاب میگیره؟ و اینکه بخوام سرکه توش بریزم مزش خوب میشه؟

    1. سلام، بله یکم طعم دارچین و گلاب میگریه بهتره اگر میخواید این طعم ها رو نگیره از هل استفاده کنید. اگر کم بریزید طبق دستور مشکلی نداره و اصلا مشخص نمیشه

  11. سلام . میگویند جوش شیرین در نان ضرر دارد خصوصا که نان زیاد مصرف میشود . و نمیدانم بکینگ پودر هم مضر است یا خیر

    1. سلام بله هم جوش شیرین ضرر داره هم بیکینگ پودر ولی خب برای درست کردن بیشتر شیرینی ها و کیک ها استفاده میشه کاریش هم نمیشه کرد واقعا روی پف کیک و شیرینی خیلی تاثیر دارند ولی اگر دوست دارید میتونید از دستورات بدون بیکینگ پودر استفاده کنید مثل کیکی که براتون نوشتم.

  12. ولی شما بعداز مورد ۱ باید می گفتین که سفیده وسرکه رو بایدبذاریم کنار ودر یک ظرف دیگه بقیه مواد رو مخلوط کنیم
    بخاطر درست ننوشتن شما کیکم خراب شد😕

    1. خب اگر دستور رو یکبار تا آخر بخونید هم از لحاظ تصویری هم در آخر که گفتم باید سفیده را با دیگر مواد کیک مخلوط کنید مشخصه که سفیده باید آخر اضافه بشه. یعنی شما یکبار دستور رو تا آخر نخونید بعد کیک رو درست کردید! ولی من باز نکته ای که شما گفتید رو در جایی که زدن سفیده رو توضیح دادم اضافه کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا