آموزشی و کاربردیمهارت زندگی

۴ راهکار برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس و رنگ پریده شدن آن

برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس و تثبیت رنگ آن چیکار کنیم

همیشه ما در کمد لباس هایی داریم که دوستشان داریم و نمی خواهیم زود خراب شوند و یا حتی هزینه بالایی بابت آن پرداخت کردیم و دوست داریم تا مدت طولانی از آنها استفاده کنیم. یکی از مواردی که لباس ما رو کهنه جلوه می دهد رنگ و رو رفته شدن آن است. اما برای جلوگیری از رنگ پریده شدن لباسمان چیکار کنیم؟ در پاسخ به این سوال دوست دارم بطور خلاصه و کوتاه کارهایی که برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس خودتان می توانید انجام دهید را بنویسم.

آیا راهی برای تثبیت رنگ لباس وجود دارد؟

اگر بخواهم بطور خلاصه به این سوال پاسخ دهم: نه وجود ندارد.

برای تثبیت رنگ لباس کاری از دست شما بر نمی آید . در واقع نمی توانید کاری کنید یا ماده ای استفاده کنید که لباسی که رنگ می دهد دیگر رنگ ندهد.

اینکه یک لباس رنگ بدهد یا نه بستگی به تکنیک های بکار گرفته برای رنگ کردن در زمان تولید لباس، مرغوبیت رنگی که به لباس زده شده و چگونگی تثبیت رنگ لباس در هنگام تولید است. اما با بکارگیری ترفندها و راهکارهایی می توانید ماندگاری رنگ لباس و نو ماندن آن را افزایش دهید. و کاری کنید لباستان دیرتر خراب شود و کم تر رنگ بدهد.

روش جلوگیری از رفتن رنگ لباس

قبلاً در پست راه های از بین بردن رنگ لباس رنگ گرفته هم گفتم که پیشگیری بهتر از درمان است در اینجا هم همینطور است قبل از اینکه لباس قشنگتون رنگ و رو رفته شود و بخواهید حسرت بخورید یا به دنبال رنگ کردن آن باشید، بهتر است با بکارگیری روش های ساده جلوی رنگ پریده شدن لباستون رو بگیرید.

۱- برای بار اول لباستان را با دست بشویید و ببینید که رنگ می دهد یا نه؟ اگر رنگ می دهد راهکاری زیر را بکار بگیرید تا در هنگام شستشو لباستان کم تر رنگ بدهد.

شستن لباس با دست برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس

  • همیشه لباس را با آب سرد بشویید.
  • آن را حتی المکان با دست بشویید و اگر در ماشین لباسشویی می اندازید دور، دما و زمان شستشو را کم کنید.
  • لباستان را در خشک کن ماشین خشک نکنید. اصطحکاک و گرما برای خشک کردن لباس به رنگ لباس آسیب می زند.
  • لباس را برعکس کنید و بعد برای شستن در ماشن لباسشویی بیندازید یا با دست آن را بشویید.

۲- به برچسب لباس دقت کنید و اگر گفته شده در سفیدکننده آن را قرار ندهید یا با گرم نشویید، این نکات را رعایت کنید.

نگا گردن به برچسب لباس برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس

۳- لباس های با ارزش خودتون رو هیچ وقت در ماشین لباسشویی نیندازید و سعی کنید آنها را کم بشویید و وقتی قصد شستن آنها را دارید یا آنها را به خشکشویی بسپارید یا با دست و آب سرد و در حالی که آن را برعکس کردید بشویید.

۴- لباس را در نور مستقیم آفتاب برای مدت طولانی قرار ندهید. نور مستقیم آفتاب مخصوصاً لباس های مشکی و تیره را بور و رنگ رفته می کند. سعی کنید لباس را در شب یا عصر که نور خورشید شدت کم تری دارد، روی بند بیندازید.

قرار ندادن لباس در نور خورشید برای مدت طولانی برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس

شلوار جین از لباس هایی است که زود رنگ میدهد و ما در پست جداگانه در مورد نکات نگهداری طولانی مدت شلوار جین توضیح دادیم که پیشنهاد می کنم حتماً آن را بخوانید.

برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس استفاده از نمک و سرکه در هنگام شستشو توصیه می شود. اما این ترفند برای هر نوع جنس پارچه ای مؤثر نیست و ممکن است برای لباس شما بی اثر باشد.

اگر از نمک و سرکه برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباستون استفاده کردید برای ما بنویسید برای چه نوع پارچه ای از آنها استفاده کردید و تجربتون از بکاربردن آنها چه بوده و مؤثر بوده یا نه؟

همچنین اگر روش دیگری هم برای جلوگیری از رفتن رنگ لباس می شناسید، ما را هم در تجربه خودتون سهیم کنید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا