آشپزیترفند و تجربه آشپزی

چیکار کنیم لپه قیمه بو نداشته باشد و در خورشت له نشود؟

چیکار کنیم لپه قیمه بو نداشته باشد و خوش‌رنگ تر شود؟ و لپه قیمه در خورشت له نشودبعضی وقت ها تمام مواد لازم و ادویه های مورد نیاز خورشت را استفاده می کنیم اما خورشت ما طعم خوبی نمی گیرد. مثل خورشت قیمه که رازهایی برای خوشمزه شدن خورشت قیمه وجود دارد که قبلاً براتون نوشتم. اما در اینجا قرار است در مورد لپه قیمه اینکه چیکار کنیم تا بو نداشته باشد و خوشرنگ باشد، همچنین در حین پخت له نشود، بنویسم.

ترفندهای پخت لپه قیمه برای خوشمزه شدن و له نشدن آن

۱- لپه را قبل از پخت آب کنید

قیمه و قیمه بادمجان از غذاهایی هستند که لپه در آن مواد اصلی است و اصلاً نیمی از طعم خورشت از لپه آن است. اولین نکته ای که در زمینه پخت لپه باید رعایت کنید این است که: لپه نفاخ است. بنابراین باید حداقل ۲۰ دقیقه قبل از پخت آب کنید.

با آب کردن لپه بخشی از بوی خامی آن هم گرفته می شود و موجب می شود خورشت ما مزه آبگوشت نگیرد.

۲- نکته مهم برای خوشمزه شدن و له نشدن لپه قیمه

 لپه موقع جوشیدن به آب خورشت ما رنگ زرد و بوی خاصی می دهد. برای اینکه این اتفاق نیافتد دو روش را پیشنهاد می‌دهم:

روش اول: لپه را قبل از ریختن در خورشت با کمی روغن، ۵ دقیقه تفت دهید. تفت دادن لپه هم موجب می شود لپه در خورشت له نشود هم اینکه بوی خامی لپه گرفته می شود و خورشت بو و طعم آبگوشت نمی گیرد.

بعلاوه ۱۰ دقیقه بعد از اینکه که لپه را برای پختن داخل قابلمه می‌ریزید، کمی آبلیمو در حد یک قاشق مرباخوری داخل آب لپه بریزید. اینجوری هم آب خورشت بوی خامی و خاص لپه را نمی گیرد و هم باعث می‌شود لپه‌ قیمه خیلی زرد و بسیار خوشرنگی داشته باشید. حتماً امتحان کنید.

روش دوم: لپه را قبل از اینکه داخل خورشت بریزید، نیمه پز کنید. با آب کم و کمی آبلیمو ۱۵ دقیقه لپه را بجوشانید تا نیم پز شود. با این روش کف و بوی خامی لپه وارد آب می شود. بعد که نیم پزشد، آن را داخل آبکش بریزید.

چون لپه نیمه پز شده، برای اینکه داخل خورشت له نشود، آن را ۳۰ تا ۴۰ دقیقه آخر پخت، به خورشت قیمه اضافه کنید.

زدن آبلیمو به لپه، هم رنگ خوب به آن می دهد، هم موجب جلوگیری از له شدن لپه در خورشت قیمه می شود.

۴.۲/۵ - (۱۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا