آشپزیدستور آشپزی

نان تست سبوس دار و مغزدار فوق‌العاده حتی بدون قالب تست

طرز تهیه نان تست سبوس دار مغز دار مقوی بدون نیاز به قالب مخصوص نان تستاگر طرفدار نان‌های مقوی و کامل هستید، این نان تست عالی است. دستور تهیه نان تست سبوس دار و مغزدار که در ادامه می‌خوانید، دستور یک نان کامل است که حتی اگر خالی نان را میل کنید و خواص خاص خودش را دارد.

نان تست برای اینکه شکل بگیرد و البته بیشتر پف کند، بهتر است در قالب نان تست درست کنید؛ اما روش تهیه این نان تست سبوس دار بدون نیاز به قالب مخصوص نان تست را هم براتون می‌نویسم که اگر قالب تست هم ندارید این نان خوشمزه و عالی را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه نان تست سبوس دار خوشمزه

  • آرد: ۲۴۰ گرم تقریباً دو لیوان آرد سبوس دار یا آرد سفید و نصف لیوان آرد اضافه، در حین ورز دادن خمیر لازم است کنار دستتان باشد.
  • شیر گرم: یک لیوان
  • مغزها مانند تخمه آفتاب گردان: یک قاشق غذاخوری
  • جو پوس کنده (جوپرک): ۲ قاشق غذاخوری سرخالی
  • سیاه دانه و پودر تخم کتان یک قاشق غذاخوری
  • کره آب شده : ۲۵ گرم حدود ۳ قاشق غذاخوری
  • عسل یا شکر: یک قاشق مرباخوری
  • نمک: یک قاشق چای خوری
  • خمیر مایه فوری: ۳ قاشق چای خوری

توجه: اگر آرد سفید اضافه کردید، می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرخالی سبوس گندم به مواد اضافه کنید. همچنین مغزها و دانه‌های گفته شده، اختیاری هست و هر کدام دوست ندارید در نانتان باشد، می‌توانید به سلیقه خودتان آن را حذف کنید.

مواد لازم برای رویه نان تست

  • زرده تخم مرغ: نصف یک زرده
  • وانیل: سر قاشق چای خوری یا کمی پودر هل
  • کمی مغز آفتاب گردان، جوپرک و سیاه دانه برای تزیین

توجه: مواد رویه نان تست سبوس دار اختیاری هست و برای تزیین نان تست است می توانید آن را حذف کنید.

مراحل درست کردن نان تست سبوس دار خانگی

۱- ابتدا خمیر مایه را به عمل می‌آوریم. قبلاً در مورد روش درست خمیر مایه و نکات مهمی که باید رعایت کنید، نوشتم. برای درست کردن هر نوع نانی به این نکات نیاز دارید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر تا الان این پست نخواندید، آن را مطالعه کنید.

یک لیوان شیر را گرم کنید. گرم یعنی اینکه وقتی انگشت خود را داخل شیر قرار می‌دهید، نسوزد.

نصف شیر گرم شده (نصف لیوان شیر) را با یک قاشق غذاخوری خمیر مایه و یک قاشق مرباخوری عسل یا شکر مخلوط کنید و دو قاشق جوپرک هم داخل آن بریزید تا کمی خیس بخورد و نرم شود. ۱۰ دقیقه درب لیوان را بگذارید تا حجم خمیر مایه دو برابر شود و به عمل آید.

۲- آرد یک تا دو بار الک شده، نمک، کره که آب کرده‌اید و مغزها و دانه‌ها را باهم مخلوط کنید و بهم بزنید. وقتی خمیر مایه درست شد و حجم آن دو برابر شد، به مواد اضافه کنید و شروع به مخلوط کردن آرد و دیگر مواد کنید تا خمیر به دست آید. (به دست آمدن خمیر یعنی: خمیر دیگر نباید به دست بچسبد.)

آماده کردن مواد خشک و خمیر مایه نان تست سبوس دار و مغز دار

در این حین نصف شیر گرم که کنار گذاشتید، هم کم کم به خمیر اضافه کنید تا خمیر نان به دست آید. خمیر نباید به دست بچسبد.

توجه: در این میان اگر خمیر شل شد و به دست می چسبد، نصف لیوان آرد که کنار گذاشته بودید را کم کم به خمیر اضافه کنید تا وقتی خمیر لطیف که به دست نمی چسبد، داشته باشید.

۳- خمیر را باید ۵ الی ۷ دقیقه خوب ورز دهید و چند بار آن را پرتاب کنید که برای ورآمدن آماده شود.

بعد از ورز کامل خمیر، آن را چونه کنید و در یک ظرف که حداقل دو برابر اندازه خمیر است، کمی آرد بریزید و خمیر را در آن قرار دهید، روی خمیر را با نایلون بپوشانید و  یک پارچه نخی تمیز دور ظرف را بپوشانید و آن را در جای گرم قرار دهید تا زمانی بین ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت خمیر حجم آن حداقل ۲ برابر شود.

توجه: اگر محیط خانه خیلی سرد است. فر را ۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید و بعد خاموش کنید، خمیر را در آن قرار دهید تا محیط گرم فر باعث شود خمیر کامل و سریع وربیاید یا خمیر ا کنار شوفاژ و بخاری قرار دهید.

ورآمدن خمیر نان تست سبوس دار و مغز دار

۴- خمیر که رسید. آن را روی میز کار که کمی آرد پاشی کردید، قرار دهید و آن را دوباره یک الی دو دقیقه ورز دهید. بعد خمیر را با دست یا وردنه پهن کنید.

رول کردن خمیر نان برای پخت تست

و بعد آن را رول کنید و تمام ترک‌های آن را با دست بگیرید.

رول کردن خمیر نان تست سبوس دار برای پخت در قالب مخصوص نان تست یا در یک ظرف دیگر

۵- اگر از قالب نان تست استفاده می‌کنید، خمیر را داخل قالب که چرب شده قرار دهید. اگر قالب ندارید خمیر را در قالب کیک که مستطیلی هست قرار دهید.

قرار دادن خمیر نان تست سبوس دار در قالب مستطیل شکل برای پخت نان تست بدون قالب

حتی می‌توانید خمیر را به شکل گرد در آورید و در ماهیتابه که چرب شده قرار دهید.

نان تست سبوس دار بدون قالب نان تست

توجه: خمیر وقتی در قالب نان تست قرار می‌دهید نباید بیشتر از نصف قالب را بگیرد تا جا برای پف داشته باشد.

قرار دادن خمیر نان تست سبوس دار در قالب مخصوص نان تست

۶- روی قالب خمیر را دوباره نایلون بگذارید و بعد پارچه بکشید تا حدود یک ساعت حجم خمیر ۲ تا ۳ برابر شود. خمیر اشکال ندارد تا یک الی دو سانت از قالب نان بیرون بزند.

۷- بعد که برای بار دوم خمیر پف کرد، بدون اینکه به آن دست بزنید یا خمیر را فشار دهید که پف آن بخوابد، روی خمیر را با قلمو آرام زرده تخم مرغ بکشید و مغزها را روی آن بپاشید. (این نکته برای پف کردن و ترد شدن نان تست سبوس دار خیلی مهم است.)

مواد رویه نان تست بعد از پف نهایی نان در قالب نان تست

مواد رویه نان تست بعد از پف نهایی نان در ظرف مستطیل شکل

۸- بعد از آن خمیر را در فر با دمای ۱۸۵ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت که از قبل ۱۵ دقیقه گرم شده، قرار دهید تا ۵۰ الی ۱ ساعت نان شما کامل بپزد و روی آن طلایی شود.

۹- نان تست سبوس دار که آماده شد، وقتی از حرارت افتاد، از قالب خارج کنید و آن را روی توری قرار دهید تا یک ساعت کاملاً سرد شود و بعد با یک کارد بلند و تیز آن را به شکل اسلایس یک سانتی ببرید.

نان تست سبوس دار بعد پخت باید 1 ساعت سرد شود

امیدوارم این نان تست سبوس دار عالی رو درست کنید و لذت ببرید. ولی همانطور که گفتم در قالب نان تست هم شکل بهتر می‌گیرد، هم به کمک دیواره‌های قالب بیشتر پف می‌کند.

طرز تهیه نان تست سبوس دار بدون نیاز به قالب مخصوص نان تست

روش پخت نان تست سبوس دار بدون نیاز به قالب مخصوص نان تست

طرز تهیه نان تست سبوس دار مغز دار در قالب مخصوص نان تست

شماهم اگر ترفند و تجربه‌ای برای خوشمزه‌تر شدن نان تست دارید، لطفاٌ تجربه خودتون رو در اختیار من و همه دوستان قرار بدهید.

۴.۳/۵ - (۲۰ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام ، من ظرف مستطیل و قالب ندارم میشه فقط بذارمش روی سینی توستر کاغذ روغنی بذارم زیرش؟؟ یا حتما باید ظرف لبه دار باشه؟

    1. سلام بدون ظرف هم میشه اما لبه های ظرف کمک میکنه نون شما ضخیم تر بشه اما بدون ظرف هم میشه داخل نونوایی ها بعضی نونا رو بدون ظرف داخل سینی میذارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا