خانه داری

پاک کردن لکه روی فرش بدون شستن فرش ( انواع لکه ها )

پاک کردن هر نوع لکه از فرش و نکات لازم برای بهتر پاک شدن لکه هایکی از وسایلی که شستن آن سخت است فرش است. اما می توان با ترفندهای ساده لکه های روی فرش را تمیز کنیم در نتیجه بدون اینکه به شستن فرش نیاز باشد. فرش ما دوباره تمیز و روشن شود. اگر ادامه این پست را بخوانی با ۷ نکته برای پاک کردن انواع لکه روی فرش آشنا می شوی. که بهت کمک می کند لکه ها را بهتر و مؤثرتر تمیز کنی، بعلاوه با راهکارهای تمیز کردن انواع لکه روی فرش مثل لکه جوهر، لکه چربی، لکه لاک، لکه زردچوبه، لکه چای و قهوه و … آشنا می شوی و می تونی بدون اینکه فرش را بشوری آن را کاملاً تمیز کنی.

مهم ترین نکات برای پاک کردن انواع لکه روی فرش

قبل از اینکه به سراغ روش های پاک کردن انواع لکه روی فرش برویم. به چند نکته مهم برای تمیز کردن فرش اشاره می کنیم که برای ازبین بردن هر نوع لکه لازم است بدانید.

۱- سریع اقدام کنید

رعایت این نکته برای پاک کردن هر نوع لکه روی فرش مهم است. همیشه به محض اینکه چیزی روی فرش ریخت اقدام به تمیز کردن آن کنید. چون در اینصورت شانس اینکه فرش کاملاً تمیز شود بیشتر است. اما اگر لکه کهنه شود شاید دیگر به هیج وجه آن لکه پاک نشود.

۲- ماده را از فرش پاک کنید

وقتی ماده‌ای روی فرش ریخت، قبل از اینکه کاملاً جذب فرش شود آن را جمع کنید. برای جامدات از چاقو پنیر خوری استفاده کنید و آنها را از روی فرش کاملاً جمع کنید و برای مایعات با یک دستمال نخی یا حوله آنها را از روی فرش جمع کنید تا بیشتر از این جذب فرش نشود.

۳- از آب استفاده کنید

قبل از اینکه به سراغ هر نوع پاک کننده ای بروید از آب استفاده کنید. یک دستمال تمیز را با آب نم کنید و روی لکه بکشید. در بیشتر مواقع اگر بعد از کثیف شدن فرش سریع عمل کنید با آب خالی هم آن لکه کاملاً تمیز می شود و نیاز نیست به درد سر بیافتید.

۴- مواظب پخش شدن لکه باشید

در بعضی از لکه ها مثل لکه جوهر و لکه لاک به هیج وجه نباید پارچه را روی فرش بکشید. چون باعث می شود لکه بیشتر پخش شود و بیشتر روی فرش نمایان شود. در این نوع لکه ها تنها بصورت ضربه ای باید اقدام به جمع آوری مواد از روی فرش کنید یا اگر جامد است از یک کارد استفاده کنید.

۵- از بین بردن لکه های چربی

برای پاک کردن لکه چربی روی فرش ابتدا مقداری جوش شیرین یا نشاسته ذرت روی فرش بپاشید تا چربی را از روی فرش جذب کنند و بعد روی فرش جارو برقی بکشید با این روش درصد زیادی از چربی فرش جمع می شود و بعد می توانید از یک تمیز کننده استفاده کنید.

۶- برچسب پشت فرش را نگاه کنید

برچسب پشت فرش را بررسی کنید و قبل از اینکه آن را با تمیز کننده خاصی تمیز کنید، اطمینان پیدا کنید آن تمیز کننده به فرش آسیب نمی زند.

۷- تمیز کننده را روی فرش امتحان کنید

برخی از فرش ها بر اثر تمیز کننده های مختلف رنگ می دهند و خراب می شوند. قبل از اینکه از آن تمیز کننده برای پاک کردن لکه روی فرش خود استفاده کنید، آن را در جایی از فرش که دیده نمی شود تست کنید.

یک پارچه سفید برای یک الی ۲ دقیقه روی محل تست قرار دهید، اگر رنگ نداد می توانید با خیال راحت از آن تمیز کننده برای پاک کردن فرش استفاده کنید.

تمیز کردن انوع لکه روی فرش

تمیز کردن لکه شمع از روی فرش

تمیز کردن لکه شمع روی فرش - پاک کردن لکه روی فرش

برای از بین بردن لکه شمع روی فرش تنها به یک دستمال کاغذی یا کاغذ روزنامه نیاز دارید. و روش آن را در مطلب روش از بین بردن لکه شمع از روی فرش و لباس به طور کامل توضیح داده شده.

تمیز کردن لکه چای از روی فرش

برای از بین بردن اثرات چای روی فرش هم قبلاً روش آن را توضیح دادهایم، در پست تمیز کردن لکه چای می توانی آن را بخوانی.

تمیز کردن لکه استفراغ روی فرش

تمیز کردن لکه استفراغ روی فرش - پاک کردن لکه روی فرش

ابتدا مقداری سرکه روی فرش بریزید و بعد روی آن جوش شیرین بپاشید. صبر کنید تا جوش شیرین وسرکه خشک شود بعد با جارو برقی روی فرش بگیرید. با این روش هم لکه استفراغ از بین می رود هم بوی بد فرش را می گیرد.

پاک کردن جوهر روی فرش

تمیز کردن لکه جوهر روی فرش - پاک کردن لکه روی فرش

ابتدا با یک دستمال کاغذی بصورت ضربه ای تا می شود جوهر را از روی فرش پاک کنید و بعد کمی شامپو  روی محل لکه جوهر بریزید، آب گرم روی آن اسپری کنید و با یک دستمال کاغذی روی آن بصورت ضربه ای بکشید تا لکه جوهر از روی فرش پاک شود.

اگر لکه جوهر خیلی جزئی باشد با لاک پاک کن روی فرش بزنید تا لکه جوهر پاک شود.

پاک کردن لکه چربی، کره، سُس و مواد غذایی روی فرش

تمیز کردن لکه چربی کره سس روی فرش - پاک کردن لکه روی فرش

همانطور که در بالا گفتیم ابتدا با یک کادر پنیری ذرات جامد را روی فرش جمع کنید و ذرات مایع را با یک پارچه نم شده تمیز بصورت ضربه ای از فرش جدا کنید و بعد روی فرش نشاسته ذرت یا جوش شیرین بریزید ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد روی فرش جارو برقی بکشید. اگر هنوز اثرات لکه روی فرش باقی مانده از الکل و نمک استفاده کنید.

یک قاشق نمک را با یک قاشق الکل مخلوط کنید و روی فرش بمالید. با یک اسکاچ روی فرش بکشید و بعد با یک دستمال خیس فرش را تمیز کنید. یا اگر می توانید آن قسمت فرش را آب بگیرید.

تمیز کردن لکه قهوه روی فرش

تمیز کردن لکه قهوه روی فرش - پاک کردن لکه روی فرش

اگر روی فرش لکه قهوه ریخته برای تمیز کردن آن مطلب روش تمیز کردن لکه قهوه روی سطوح مختلف را بخوانید.

پاک کردن لکه زردچوبه روی فرش

برای پاک کردن لکه زردچوبه و زعفران و غذاهایی که لکه زرد روی فرش انداختن به راهکاری که در پست از بین بردن لکه زردچوبه از فرش و لباس گفته شده عمل کنید.

پاک کردن لکه لاک یا لاک غلط گیر از روی فرش

تمیز کردن لکه لاک غلط گیر روی فرش - پاک کردن لکه روی فرش

چون قبلاً در مورد این موضوع هم در سایت نوشتیم برای آشنایی با روش های تمیز کردن این نوع لکه روی فرش به پست پاک کردن لکه لاک غلط گیر از لباس، دست و فرش مراجعه کنید.

بعد از پاک کردن انواع لکه های سخت روی فرش می توانید با شامپو فرش همه جای فرش را تمیز کنید.

  • برای تمیز کردن فرش ابتدا با جارو برقی تمام پرز و گرد و خاک های فرش را بگیرید.
  • با یک برس نرم یا دستمال نخی تمیز و آب گرم و شامپو فرش روی فرش بکشید. ( از آب گرم استفاده کنید تا فرش بهتر تمیز شود. )
  • تا خشک شدن کامل فرش روی آن راه نروید.

(برای تمیز کردن فرش از برس زبر استفاده نکنید به تار و پود فرش آسیب می زند.)

شما برای پاک کردن انواع لکه روی فرش از چه راهکار های و موادی استفاده می کنید؟ در زیر همین پست برای ما بنویسید.

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. برای بر طرف کردن لکه جوهر از شیر یا ماست استفاده کنید خیلی موثره.بعداز اینکه جوهر اضافی رو با پارچه از روی فرش برداشتیم به طوریکه پخش نشود مقداری ماست روی محل لکه جوهر میریزم بعداز چند دقیقه دوباره با پارچه ای که جذب کننده باشد محل را تمیز وچندین باراین عمل رو تکرار می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا