سلامت

۹ درمان خانگی برای از بین بردن جای سوختگی روی پوست

از بین بردن جای سوختگی روی پوست با روش های طبیعی و خانگیآیا می توانیم برای از بین بردن جای سوختگی روی پوست بصورت طبیعی و خانگی کاری کنیم؟ درمان خانگی برای جای سوختگی وجود دارد؟ چیکار کنیم جای سوختگی زودتر برود؟

این پست را تا آخر بخوانید تا با ۹ روش طبیعی و خانگی برای از بین بردن لکه سوختگی روی پوست از جمله حذف لکه سوختگی سطحی آشنا شوید.

میتوان گفت تقریباً همه یکبار هم که شده دست خودشون رو حال چه سطحی یا پیشرفته سوزانده‌اند. و تجربه این را داشته‌اند که بعد از سوختن پوست، جای سوختگی برای مدت طولانی یا همیشه می‌ماند. سوختگی اگر سطحی باشد، معمولاً لکه های تیره و قرمز روی پوست بجا می‌گذارد که این جای لک سوختگی و تیرگی آن برای تمام کسانی که به زیبایی پوست خود اهمیت می دهند، آزار دهنده است.

در مواجه با سوختگی اولین چیز و البته آسان ترین چیزی که به ذهنمان می رسد؛ راه های خانگی برای از بین بردن جای سوختگی روی پوست است. من هم به دنبال این راه ها بودم که با روش های زیر آشنا شدم.

از بین بردن جای سوختگی روی پوست با مواد طبیعی در خانه

اگر دچار سوختگی شدید موارد زیر را رعایت کنید:

  • همیشه وقتی پوست می سوزد؛ بعد از برطرف شدن التهاب آن سریع شروع به درمان لکه سوختگی از روی پوست خود کنید تا علاوه بر اینکه لکه سریع تر بهبود یابد، احتمال اینکه جا و تیرگی لکه سوختگی روی پوست بماند، کمتر شود.
  •  قرار گرفتن لک های سوختگی تازه در معرض آفتاب باعث می شود احتمال تیرگی جای سوختگی بالاتر رود. بنابرین اگر در آفتاب قرار می‌گیرید؛ محل سوختگی را با کرم ضد آفتاب بپوشانید. از یک کرم ضد آفتاب با SPF 25 یا بالاتر استفاده کنید.
  • خوردن مواد غذایی دارای ویتامین C میتواند به درمان سریع تر جای سوختگی روی پوست کمک کند.  ویتامین C با ایجاد کلاژن، پوست شما را بهبود می دهد. ویتامین C بالا در مرکبات، کلم بروکلی و سیب زمینی وجود دارد.
  • برای درمان سریع تر سوختگی خود آب و مایعات زیاد بنوشید.
حتماً بخوانید: بعد از سوختگی چه کنیم؟

مواد طبیعی برای درمان لک سوختگی :

۱- آب لیمو و گوجه فرنگی

از بین بردن جای سوختگی روی پوست با روش های طبیعی و خانگی

آب لیمو و گوجه فرنگی هر دو می توانند به آرامی پوست مرده را از بین ببرد و به جوان سازی پوست کمک کنند. لیمو دارای خواص اسیدی است که به طور طبیعی زخم را بهبود می‌بخشد. آب گوجه فرنگی تازه، یک عامل سفید کننده طبیعی است و می‌توان از آن برای درمان لکه سوختگی روی پوست استفاده کرد.

چگونه از آب لیمو و گوجه فرنگی برای از بین بردن جای سوختگی روی پوست استفاده کنیم:

  • پوست خود را با آب سرد بشویید.
  • مقداری آب لیمو تازه یا رب گوجه را در جای سوختگی روی پوست خود بگذارید.
  • ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد پوست خود را با آب سرد بشویید.
  • اینکار را به طور منظم برای ۱۵ تا ۲۰ روز، روزی ۲ بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خودتون برسید.

توجه: می توانید آبلیمو را با شیر یا ماست مخلوط کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

۲- روغن اسطوخدوس

از بین بردن لک سوختگی روی پوست

اسانس اسطوخدوس هم در از بین بردن جای سوختگی روی پوست مفید است. اسانس اسطوخدوس یک آنتی سپتیک است که درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد و باعث درمان لک سوختگی می‌شود.

اگر دچار سوختگی شدید، برای درمان سریع سوختگی خود روغن اسطوخدوس را روی پوست خود بزنید اینکار درد ناشی از سوختگی را هم کاهش می دهد.

برای درمان جای سوختگی روی پوست خود، هر چند ساعت یکبار پوستتان را به روغن اسطوخدوس آغشته کنید. اینکار را هر روز تا از بین رفتن جای سوختگی روی پوست تکرار کنید.

۳- روغن بادام برای از بین بردن جای سوختگی

روغن بادام برای حذف جای لک سوختگی

روغن بادام باعث جوان سازی پوست شده و به حذف و درمان سلول های آسیب دیده و مرده کمک می‌کند. قبل از خواب روغن بادام خالص را روی محل آسیب دیده بمالید. این روش را هر روز تکرار کنید تا پوست شما درمان شود.

۴-ماست 

ماست درمان خانگی لک سوختگی

یکی از بهترین روش های طبیعی برای حذف جای سوختگی بهره بردن از ماست و جو است. دو قاشق غذاخوری ماست با یک قاشق چای خوری پودر جو و یک قاشق زردچوبه مخلوط کنید. همچنین برای عملکرد بهتر می توانید مقداری آبلیمو به این ترکیب اضافه کنید.

برای از بین بردن جای سوختگی روی پوست خود از این ماسک ۱۵ روز به طور منظم استفاده کنید؛ تا زخم های سوختگی کاملاً حذف شود.

۵- پیاز 

پیاز برای از بین بردن جای سوختگی روی پوست

آب پیاز یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان لک های سوختگی است. آب پیاز باعث کاهش درد سوختگی و درمان سوختگی می شود.

آب پیاز را به یک پنبه آغشته کنید و روی پوست خود بکشید. این روش را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

۶- عسل

عسل یک درمان طبیعی برای جای سوختگی

زدن عسل خالص به طور مستقیم بر روی زخم یک درمان بسیار مؤثر برای لک های سوختگی است. عسل دارای خواص آرام بخش و ضد عفونی کننده است. مالیدن عسل  بصورت روزانه بر روی لک های سوختگی، آن‌ها را از بین می‌برد. عسل همچنین یکی از بهترین مواد طبیعی برای حذف عوارض آفتاب سوختگی در صورت است.

توجه کنید عسل باید خالص باشد تا اثر بخش باشد. در پست دیگری نحوه تشخیص عسل طبیعی و خالص توضیح داده‌ شده می توانید در آنجا اطلاعات خوبی در اینباره بدست بیارید.

۷- آلوئه ورا برای از بین بردن جای سوختگی

از بین بردن جای سوختگی روی صورت با آل اوورا

آلوئه ورا بسیار مؤثر در کاهش و بهبود زخم های سوختگی است. این گیاه پرخاصیت کمک می کند تا سلول های مرده از پوست حذف شوند و به بازسازی پوست کمک می کند. علاوه بر آن آل اوورا خاصیت ضدعفونی کننده هم دارد.

آلوئه ورا را برش بزنید و ژل آن را برای ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. و هر روز تکرار کنید تا جای سوختگی روی دست یا صورت شما برود.

۸- روغن نارگیل

از بین بردن جای سوختگی با روش خانگی با روغن نارگیل

روغن نارگیل به بازسازی سلول های پوستی کمک می کند.  همچنین دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدان است که به بهبود زخم سوختگی و جلوگیری از تاول زدن پوست کمک می کند.

روغن نارگیل را روی محل سوختگی بزنید تا به پوست جذب شود و برای درمان سریع تر جای سوختگی خود آن را روزی ۳ بار روی پوست خود بزنید و تا رسیدن به نتیجه، هر روز اینکار را تکرار کنید.

توجه: بهتر است از روغن ها مانند روغن نارگیل و بادام برای کاهش درد سوختگی و بلافاصله بعد از سوختگی استفاده نشود. چون روغن گرما را در خود نگه می دارد و موجب افزایش درد ناشی از سوختگی می شود. اما بعد از التیام درد میتوان برای درمان سریعتر جای سوختگی از آن ها استفاده کرد.

۹- سیب زمینی برای از بین بردن جای سوختگی

از بین بردن لکه سوختگی دست با سیب زمینی

قبلاً در مورد خواص سیب زمینی براتون نوشتم. در اینجا هم سیب زمینی می تواند یاری رسان ما باشد. تنها کافی است سیب زمینی خام را دو نیم کنید و ۲ دقیقه روی پوست خود بکشید و اینکار را تا برطرف شدن کامل جای لک سوختگی هر روز تکرار کنید.

سیب زمینی برای پوست مثل وایتکس برای لباس عمل می کند و موجب سفید شدن و از بین رفتن تیرگی‌های روی پوست می‌شود. بناراین در از بین بردن تیرگی‌های ناشی از جای سوختگی رو پوست موثر است.

یک ترفند برای کاهش سریع درد سوختگی :

برای کاهش درد سوختگی یک چای کیسه ای را برای ۱۰ الی ۲۰ ثانیه در آب جوش قرار دهید و بعد که خنک شد برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست در محل سوختگی بگذارید.

چای حاوی تاتن است که گرما را از پوست می گیرد بنابراین به کاهش درد و سوزش سوختگی کمک می کند. چای همچنین به از بین بردن جای سوختگی روی پوست هم کمک می کند.

این روش ها هنوز توسط خودم تست نشده، اگر این روش های طبیعی برای درمان خانگی جای سوختگی روی پوست را امتحان کردید، بعلاوه اگر راه دیگری برای از بین بردن جای سوختگی روی پوست در خانه می دانید؛ لطفا تجربه خودتون را بنویسید؛ تا بقیه بتوانند از تجربه ارزشمند شما استفاده کنند و بهتر نتیجه بگیرند.

۴.۳/۵ - (۸۱ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام … حدود ۳ هفتس ساق پای من کوچک تر از ی بند انگشت سوخته ولی عنیق بوده
    ینی اول تاول زد و سوهتگی درجه ۲ بود ولی بعد تاول ترکید و ….ب سوختگی درجه ۳ رسید دکترا میگن جاش میمونه ایم مطالب برا سوختگی های عمیق هم هه؟

  2. سلام من سوختگی ۴۳ درصد داشتم و صورت ودستها و پام سوخته یکی از بهترین جناحها معالجه کرده ولی صورتم کاملا بافت پوستی جدید اومده بود ولی از پماد جدیدی که پزشک تجویز کرده بود استفاده کردم الان لکه های سیاه بصورت هایلات بوجود آمده نمی دونم چی شده دکتر گفت خوب میشه کسی تجربه ای داره؟؟؟حالم خیلی بده از نظر روانی خرابم….

  3. سلام خیلی مطلب جالبی بود بخصوص رب ، پیاز جدید بود برا من ممنون
    یه جورایی میشه گفت عالی بود

  4. سلام.من دستم با فر سوخت برای ترمیم و اینکه جاش نمونه از کرم ترمیم کننده سینره استفاده میکنم یعنی الان دو روزه که دارم از این کرم استفاده میکنم واقعا تأثیرشو میبینم منکه ازش خیلی راضی ام قبل از این کرم از کرم رژودرم استفاده می‌کردم ولی اصلا آثاری از خوب شدن نمیدیدم شاید باید مدت طولانی تری از رژودرم استفاده می‌کردم تا جواب بگیرم خلاصه واسه منکه این کرم سینره عالی بود

  5. شاید باورتون نشه ولی سوختگی صورت من به خاطر سیر هست..یعنی اومدم روی جای جوش صورتم سیر بزارم خشک بشه بعد دیدم دورش هم متورم شد و الان شبیه جای سوختگی هست..مراقب باشین اشتباه منو نکنید که پشیمونی داره

  6. لطفا تصحیح کنین توروخدا یه چیزو میگم جدی بگیرین به هیچ وجه من الوجوه از سرکه سیب واسه جای سوختگی استفاده نکنین بخدا بدترش میکنه

    1. سلام
      چاره دان محلیه که ما از تجربیات همدیگه استفاده می کنیم به شخصه در مورد سرکه تجربه ای ندارم. اما از رب گوجه و عسل و آلوئه ورا استفاده کردم و راضی بودم. بخصوص رب گوجه درد سوختگی رو هم کم میکنه. حالا که تجربه شما اینو میگه به نظرم باید در استفاده از سرکه سیب برای سوختگی بیشتر احتیاط کنیم و من متن را عوض میکنم و بجای سرکه سیب، یک ماده طبیعی مفید دیگه رو قرار میدم. ممنونم که تجربه خودت رو نوشتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا