خانه داری

بهترین روش شستن چادر و لباس مشکی تا بور نشوند و سفیدک نزند

بهترین روش شستن چادر و لباس مشکی تا سفیدک نزند چروک نشود بور نشود و پرز نگیرد در این پست قرار است بدانیم باید لباس و چادر مشکی را چگونه بشوییم تا بور نشود، سفیدک نزند و کم تر چروک شود یا بطور کلی طرز صحیح شستن چادر و لباس مشکی چیست؟ تا لباس و چادر مشکی ما دوام بیشتری داشته باشند و تا مدت زمان زیادی نو بمانند.

طرز صحیح شستن چادر و لباس مشکی

چیکار کنیم لباس  و چادر مشکی بور نشوند و مشکی بمانند؟

در شستن چادر و لباس مشکی چیکار کنیم تا لباس مشکی بود نشود

۱- چادر مشکی را به هیچ وجه با ماشین لباسشویی نشویید. ماشین لباسشویی تار و پود چادر را نابود می کند و بعد از مدت کوتاهی چادر شما به کهنگی و بوری می زند. توصیه می کنم برای شستن لباس های مشکی هم از ماشین لباسشویی استفاده نکنید و آنها را با دست بشویید. اما اگر مجبورید آنها را در ماشین لباسشویی بشویید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • لباس های مشکی را از بقیه لباس ها جدا کنید و با مایع مخصوص لباس های مشکی بشویید.
  • دمای ماشین لباس شویی خود را زیر ۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.
  • برای خشک کردن آنها حتی المکان از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید. خشک کن با گرمایی که برای خشک کردن لباس ها استفاده می کند باعث بور شدن و چروک شدن بیش از حد لباس مشکی می شود.
  • لباس ها را برعکس کنید و در ماشین بیندازید تا کمتر بور شوند.

۲- برای شستن چادر و لباس مشکی از مایع مخصوص لباس های مشکی استفاده کنید. این مواد تأثیری کم تری روی رنگ مشکی می گذارند و لباس شما کم تر و دیرتر بور می شود.

همچنین می توانید از مایع ظرف شویی برای شستن چارد و لباس مشکی استفاده کنید. مایع ظرف شویی هم باعث حفظ رنگ چادر مشکی و لباس مشکی میشود و هم جلوی سفیدک زدن چادر و لباس مشکی را میگیرد.

۳- اگر لباس یا چادر مشکی شما آغشته به روغن یا شمع شده، قبل از شستشو یک دستمال در دو طرف چادر قرار دهید و با اتو لکه را از بین ببرید. روش کامل آن را در پست از بین بردن لکه شمع از لباس بطور کامل نوشتم. بعد با آب گرم ( نه داغ! ) لباس خود را بشویید و با آب سرد آب بکشید.

لباس و چارد مشکی هرچه از گرما و حرارت دور بمانند مدت طولانی تری نو می مانند. بنابراین تا مجبور نشدید از آب گرم برای شستن آنها استفاده نکنید.

۴- همیشه چادر و لباس مشکی خود را برعکس کنید و روی بند قرار دهید. چرا که نور خورشید دشمن رنگ سیاه است و باعث بور شدن لباس مشکی می شود. بهترین زمان برای شستن لباس های مشکی شب است تا قبل از صبح خشک شوند و به آنها نور نخورد.

سعی کنید لباس مشکی را در نور مستقیم آفتاب پهن نکنید یا خیلی زود حدود ۳۰ دقیقه بعد از پهن کردن لباس یا چادر مشکی در نور آفتاب آن را بردارید.

۵- برای جلوگیری از بور شدن لباس و چادر مشکی و مدت طولانی مشکی ماندن آنها با روش صحیح لباس های مشکی را اتو بزنید. که روش درست اتو کردن چادر و لباس مشکی را در ادامه بطور کامل توضیح دادم.

چیکار کنیم لباس و چادر مشکی سفیدک نزند؟

بعد از شستن چادر و لباس مشکی چیکار کنیم تا لباس یا چادر سفیدک نزند

۱- برای جلوگیری از سفیدک زدن لباس و چادر مشکی به هیچ وجه آن را با پور لباسشویی نشویید و حتما همانطور که گفتم از مایع مخصوص لباس های مشکی و یا مایع ظرف شویی استفاده کنید.

۲- در موقع آبکشیدن لباس را بطور کامل و خوب آب بکشید تا سفیدک نزند. یکی از دلایلی که گفتنم لباس مشکی را در ماشین لباسشویی نشویید، همین است. ماشین لباسشویی به اندازه ای که شما با آب لباس را می شویید آب نمی کشد در نتیجه لباس مشکی سفیدک می زند و دیگر رنگ براق و مشکی قبل را ندارد.

اگر لباس مشکی را با ماشین لباسشویی شستید توصیه می کنم یکبار خودتان آن را آب بکشید.

جلوگیری از چروک شدن چادر و لباس مشکی

جلوگیری از چروک شدن لباس مشکی بعد از شستن چادر و لباس مشکی

۱- برای جلوگیری از چروک شدن لباس مشکی آن را با آب سرد بشویید و بعد از اتمام آب کشیدن آن را نچلانید و موقع آویزان کردن به آویز یا بند رخت آن را صاف روی بند پهن کنید تا کم تر چروک شود.

۲- از خشک کن ماشین لباسشویی برای خشک کردن لباس استفاده نکنید.

در این بابت مطالعه جلوگیری از چروک شدن لباس ها و پرز گرفتن لباس ها بهتون خیلی کمک می کند.

روش صحیح اتو کردن چادر و لباس مشکی

بعد از شستن چادر و لباس مشکی روش صحیح اتو کردن لباس و چادر مشکی

از دیگر کارهایی که باعث خراب و کهنه شدن لباس مشکی و همچنین بور شدن چادر و لباس مشکی می شود، اتو کردن است. بنابراین برای اتو کردن لباس و چادر مشکی خود نکات زیر را رعایت کنید تا لباس شما کمتر آسیب ببیند:

  • به جنس پارچه دقت کنید و چادر و لباس مشکی را انتخاب کنید که به اتو کردن نیاز نداشته باشد. یا حداقل کم چروک شوند و خوش اتو باشند. بخصوص چادر مشکی؛
  • برای اتو کردن لباس های مشکی درجه اتو را کم تر از لباس های رنگی قرار دهید. چون اگر درجه اتو زیاد باشد سریع بور می شوند.
  • در هنگام اتو کردن، حتما لباس و چار مشکی را برعکس کنید. تا اگر اتو داغ بود و لباس و چادر شما را بور کرد، پشت لباس خراب شود نه روی لباس؛ یا یک پارچه یا ملافه را روی لباس مشکی پهن کنید و اتو را روی آن بکشید تا به رنگ و تار و پود لباس مشکی کم تر آسیب برسد.

ترفند: اگر لباس یا چادر مشکیتون بر اثر اتو کردن بور شد، حتما پست از بین بردن لکه سوختگی از لباس را بخوانید. بهتون کمک می کند این بور شدگی را تا حد زیادی از بین ببرید.

توجه: همه نکاتی که قبلا برای جلوگیری از چروک شدن لباس و چادر مشکی گفتم از قبیل فشار ندادن آب لباس، نشستن آن با ماشین لباسشویی، شستن لباس با آب سرد و قرار دادن مناسب و صاف لباس روی بند برای این بود که: کمتر لباس را اتو بزنید در نتیجه لباس مشکی نوتر و مشکی تری داشته باشید.

تثبیت رنگ با شستن چادر و لباس مشکی با سرکه

این ادعا که شستن لباس و چادر مشکی با سرکه باعث تثبیت رنگ آن می شود، تا حدی درست اما همیشه هم نمی توان به آن اکتفا کرد. و بیشتر به جنس پارچه شما بستگی دارد که آیا سرکه برروی آن موثر هست یا نه؛ در پستی جدا گانه در مورد راه های تثبیت رنگ لباس و جلوگیری از رنگ دادن لباس بیشتر توضیح دادم که توصیه می کنم مطالعه این پست را از دست ندهید.

چیکار کنیم تا لباس مشکی و چادر مشکی پرز نگیرد؟

برای جلوگیری از پرز گرفتن چادر مشکی دو راهکار را توصیه می کنم:

۱- در فریزر قرار دادن چادر و لباس مشکی: بعد از شستن و خشک شدن لباس و چادر مشکی خود را تا بزنید، در یک نایلون قرار دهید، آن را گره زده و یک شب تا صبح آن را در فریزر قرار دهید. اینکار الکتریسته ساکن چادر مشکی را کم می کند و چادر و لباس مشکی شما کم تر پرز می گیرد.

۲-  استفاده از نرم کننده: برای شستن چادر و لباس مشکی خودتون از نرم کننده استفاده کنید و بعد از شستن لباس قبل از اینکه آنها را آب بکشید ۱۵ دقیقه آنها را در نرم کننده قرار دهید.

۳.۶/۵ - (۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا