آشپزیترفند و تجربه آشپزی

فر نداریم چیکار کنیم روش درست کردن فر دستساز با قابلمه

فر نداریم چطور کیک درست کنم؟ روش درست کردن کیک در قابلمه با فر دستسازاگر به هر دلیلی فر ندارید و الان سوال شما این است که: فر نداریم ولی دوست داریم کیک و غذاهای داخل فر را درست کنیم باید چیکار کنیم؟ درست اومدید؛ در ادامه یک ترفند ساده بهتون یاد میدم که فر دستساز با قابلمه روی گاز درست کنید و همه دستورات غذا و کیک که در فر پخته می‌شود را در قابلمه روی گاز درست کنید.

قبلاً براتون ۳ روش برای پخت کیک در قابلمه نوشتم که در اونجاهم این روش را توضیح دادم. ولی در اینجا اختصاصاً برای کسانی توضیح میدم که میگن فر نداریم اما دوست داریم غذا یا کیکی که دستور آن با فر گفته شده را درست کنیم.

تا یادم نرفته: اگر فر ندارید اما توستر دارید، میتونید کیک‌ های خوشمزه داخل اون درست کنید. روش پخت کیک در توستر و همه فوت و فن هاش رو براتون نوشتم. حتماً بخونید خیلی بکارتون میاد.

روش درست کردن فر دستساز برای وقتیکه فر نداریم

با این فر دستساز میتوانید نتنها از دستورات کیک قابلمه ای بلکه همه دستورات کیک یا حتی غذاهایی که با فر درست می‌شوند استفاده کنید.

تنها تفاوت این فر دستساز با فر واقعی این است که: گریل بالای فر ندارد و برای دستورات غذایی که لازم است گریل را روشن کنید تا روی آن برشته و پخته شود، نمی توانید روی غذا را برشته کنید. مثل دستور لازانیا که لازمه آخرش یکم گریل فر را روشن کنید که روی پنیرها برشته بشه.

ولی اگر می پرسید ما که فر نداریم پس چطور اون غذاها رو درست کنیم؟ خب این دستورات غذایی که به گریل نیاز دارند رو اگر فقط برای برشته شدن هستند، میتونید در قابلمه با فر دستساز درست کنید و دیگه قسمت برشته شدن اونا رو حذف کنید. البته در فر دستساز هم روی کیک و غذاتون پخته می شود درست مثل فر که روی اکثر کیک ها با شعله زیر، پخته می‌شود و نیاز نیست گریل را روشن کنید.

۹۵ درصد غذاها و کیک‌ها که نیاز به فر دارند، لازم نیست گریل فر روشن شود، پس نگران نباشید میتوانید بجای فر از این فر دستساز در قابلمه با خیال راحت استفاده کنید.

خب بریم سراغ اصل مطلب:

مراحل درست کردن فر دستساز با قابلمه

وسایل مورد نیاز:

  • یک قابلمه بزرگ تر با در (بهترین انتخاب قابلمه رویی است.)
  • یک قالب، ماهیتابه یا قابلمه کوچکتر بدون در
  • یک پایه فلزی (در ادامه بیشتر توضیح می دهم)
  • دمی به اندازه درِ قابلمه بزرگتر

توجه: قابلمه ها و پایه حتما کاملاً تمیز باشند که موقع داغ شدن، دود نکند.

۱-قابلمه بزرگتر را روی گاز قرار دهید و داخل آن یک آبکش فلزی یا یک حلقه فلزی یا قالب های کوچک کیک یزدی یا کوکی قرار دهید.

۲- حرارت گاز را یک الی دو دقیقه زیاد کنید تا قابلمه گرم شود. بعد حرارت را خیلی کم کنید در قابلمه را بگذارید تا ۱۰ دقیقه با حرارت کم داغ شود. مثل فر که از قبل باید ۱۰ دقیقه زودتر روشن شود.

۳- کیک و غذا را در قالب یا قابلمه کوچکتر قرار دهید. با احتیاط چون قابلمه برزگ داغ است، قالب را روی پایه قرار دهید.

فر نداریم چیکار کنم روش درست کردن فر دستساز با قابلمه روی گاز

۴- روی در قابلمه بزرگ دمی بگذارید و در قابلمه را محکم ببندید.

۵- با توجه به زمان پخت کیک و غذاتون در قابلمه را باز نکنید تا کامل بپزد. برای مثال اگر کیکتون بعد از ۴۵ دقیقه می‌پزد تا ۴۰ دقیقه اول در قابلمه را اصلاً باز نکنید.

توجه: شعله گاز نباید خیلی هم سوزنی و کم باشه در حد دم گذاشتن برنج یک درجه بالاتر باید باشد.

پس دیگه نگید فر نداریم چیکار کنیم!؟ دست بکار بشید و کیک و غذایی که دوست دارید رو درست کنید. انشاالله اگر عمری باقی باشه، براتون چند دستور خوب با این فر دست ساز می‌نویسم.

خوشحال میشم اگر از این روش استفاده کردید نظرتون رو بنویسید و اگر تجربه‌ای برای بهتر شدن غذا و کیک در فر دستساز و در قابلمه دارید، حتماً برامون بنویسید.

۴.۳/۵ - (۵۹ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲۵ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشی اون توستر مارک مایر دارم ولی برای اولین بار کیک ساده توش درست کردم وسطش خام دورش پخته بود فن هم داره .
    ۱.چه دمایی و چه دقیقه ای بزارم
    ۲.درزمان پخت فن روشن باشه یا خاموش
    ۳.سینی روی المنت باشه منظورم زیر قالب کیک یا نباشه چند دقیقه المنت پایین وچند دقیقه المنت بالا روشن باشه
    ممنون میشم به ۳سوالم پاسخ بدین

    1. سلام اینکه وسط کیک نپخته اما روی کیک پخته نشون میده دما زیاد بود ۲۰ درجه دما رو کم تر کنید.
      نه لازم نیست سینی رو بذارید.
      فن هم لازم نیست.
      اول هر دو المنت رو روشن کنید وقتی گرم شد فقط المنت پایین روشن بمونه ۱۵ دقیقه آخر میتونید المنت بالا هم روشن کنید که روی کیک طلایی بشه

  2. قابلمه داغ شد دم کنی سوخت😞مجبور شدم داخل قابلمه بزرگه آب بریزم و شیرینی هامو بخار پز کنم😮

  3. سلام
    من تو خونه فر ندارم و هیچ وقت هم تجربه غذا درست کردن تو فر رو ندارم. چند بتری تو قابلمه درست کردم که خوب نشد
    اما الان با این روش شما ۳ بار کیک درست کردم که خیلی عالی شد.
    ممنونم از دستور خوب و کامل تون.

  4. سلام قابلمه اول اگه خالی بسوزه سوراخ نمیشه چون موادی داخلش نداره فقط یه دونه قالب یا … و یه دونه قابلمه حاوی مواد کیک ولی قابلمه اول خالی چون تجربه سوراخ شدن قابلمه بخصوص روی را من داشتم ممنون

    1. سلام برای من که تا الان سوراخ نشده، قابلمه اول رو خالی میذاری یک قالب با آبکش فلزی و .. میذاری بعد قالب که حاوی مواده میذاری روی اون جسم فلزی که گذاشتی زیرش

  5. سلام ممنون از توضیحات خوبتان
    چند سوال داشتم،
    ۱_برای درست کردن نان حجیم ایا میشود دیگی که خمیر نان در ان است را بگذاریم روی اجاق؟ و از یک دیگ دیگر و حلقه استفاده نکنیم؟ مثلا هنگامی که گذاشتمش روی اجاق زیرش را زیاد کنم که توی ان حرارت ایجاد شود و بعد از داغ شدن زیرش را متوسط کنم؟ایا نان پف میکند؟
    یا برای نان بربری یا خمیر پیتزا شنیدم که میشود تابه ای که خمیر در ان است را بگذاریم روی اجاق ده دقیقه بماند و سپس انرا وارو کنیم تا طرف دیگرش بپزد؟ ایا خوب پف می کند؟ اگر میشود لطفا برایم توضیح میدهید؟
    ۲_اگر از دیگ روحی به جای قالب برای نان حجیم استفاده کنیم ایا مشکلی پیش نمی اید؟
    ۳_اگر برای درست کردن نان حجیم برای قالب یک دیگ گرد با سطح کمتر ولی ارتفاع زیاد داشته باشم چگونه خمیر نان را شکل دهم و چگونه خمیر را در قالب بگذارم که بتوانم تمام خمیر را با ارتفاع زیاد در قالب جای دهم و البته حجیم شود و پف بکند؟
    می بخشید که سوالها طولانی شد و بسیار بسیار سپاسگذارم از لطفتان که زحمت میکشید و پاسخ سوالها را میدهید.

    1. سلام،
      من خودم هیچ وقت تا الان نان رو داخل قابلمه روی گاز نپختم ولی فک کنم بتونی از روش فر دستساز درست کنی اما مطمئن نیستم اما من جای تو بودم یکبار امتحان میکردم 🙂 چون به شخصه خیلی اهل خلاقیت توی آشپزی هستم.
      اینکه پرسیدی میشه بجای قالب از قابلمه روحی استفاده کنی بله میشه من خودم بارها اینکار رو کردم.
      برای نون هم مثل کیک باید قالب مناسب برداری نه خیلی کوچیک نه خیلی بزرگ که هم جا برای پف داشته باشه هم خوب بپزه

  6. من اصلا نمیتونم شعله رو تنظیم کنم همیشه یا کیکم داشته میسوخته یا نپختس و روش خمیره😭

    1. عکس شعله رو براتون گذاشتم شعله رو باید مثل دم گذاشتن برنج قرار بدید بعد یکم زیادترش کنید. روی حرارت هم باید حتما شعله پخش کن بزارید و همیشه از شعله وسط گاز استفاده کنید.

  7. سلام من با این روش کار کردم همیشه خوب در اومده کیک هایی که پختم فقط همیشه باید دقت مواد و دستوراتش را درست رعایت کنید و موقع حرارت گاز هم نه زیاد کم باشد نه شعله زیاد باشد باید شعله را به صورت متوسط باشد که به موقع کار به نتیجه برسد ولی گاهی اوقات هم شده بعد از زمان قید شده کیک به پخت کافی نرسیده من هم یکم شعله را زیاد کردم و کیک هم پخت شده در کل روش خوب و جالبیه برا من خیلی خوب بوده حتی از این روش برا مواقعی که بیرون هستی و فر در دسترس نیست میشه ازش استفاده کرد ممنون

    1. سلام ممنون زینب جان بازم مثل همیشه مطالب سایت رو به دقت خوندنی و نظر قشنگت رو برام نوشتی. ممنون که لطف کردی و تجربت رو نوشتی آره شعله نباید خیلی سوزنی باشه به نکته خیلی خوبی اشاره کردی واجب شد برم داخل متن بصورت نکته بنویسم.

      1. خواهش میکنم قابل شما را نداشت بازم منتظر مطالب جدیدتون هستم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا