آشپزیترفند و تجربه آشپزی

۵ علت خوابیدن پف کیک بعد از پخت و خارج کردن آن از فر

علت خوابیدن پف کیک بعد از خارج کردن آن از فر و چرا کیک پف کاذب می کندبرای پخت کیک نکاتی وجود دارد که تقریباً در هر نوع دستور کیکی ثابت است و اگر رعایت نکنید، موجب خراب شدن کیک می‌شود. یکی از عواملی که موقع پخت کیک ممکنه با آن موجه شوید و سوال خیلی از دوستان چاره‌دانی عزیز هست اینه که: علت خوابیدن پف کیک بعد از پخت کیک و خارج کردن آن از فر چیست؟ اگر شماهم این مشکل رو دارید، به احتمال زیاد یکی از نکاتی که در ادامه براتون مینویسم، را رعایت نمی‌کنید.

علل خوابیدن پف کیک چیست؟

۱- بیکینگ پودر

اگر کیکتون زیاد پف می‌کند، اما بعد از خارج کردن از فر پف آن می‌خوابد، یکی از مهم‌ترین علت‌های آن زیاد بودن میزان بیکینگ پودر است.

برای پخت هر نوع کیکی بیکینگ لازم است و باید بیکینگ پودر سالم باشد. اما میزان آن هم خیلی مهم است. بیکینگ پودر باید به اندازه ریخته شود، نه زیاد و نه کم، اگر کم بریزید کیکتون پف کافی نمی‌کند و بافت سفت می‌گیرد. اگر زیاد باشد کیک پف کاذب می‌کند و بعد از بیرون آوردن از فر پف کیک می‌خوابد.

۲- شوک وارد کردن به کیک

برای جلوگیری از خوابیدن پف کیک لازم است که بعد از پخت به کیک شوک وارد نشود.

اگر کیک را بعد از پخت سریع از فر خارج کنید، در حالی که هنوز خیلی داغ است و در محیط آشپزخانه به خصوص وقتی هوا سرد است، قرار دهید، به کیک شوک وارد می‌شود و پف آن می خوابد.

برای اینکه این اتفاق نیافتد کیک که پخت و فر را خاموش کردید، ۵-۶ دقیقه کیک داخل فر بماند تا کم کم دمای آن پایین بیاید. بعدهم کمی در فر را نیم باز بگذارید تا کیک کم کم سرد شود و بعد که از حرارت افتاد آن را از فر خارج کنید و از قالب بیرون بیاورید.

۳- رقیق بودن خمیر کیک

اگر میزان آرد دستور کیکتون کم باشد یا مقدار بیشتر از مایعات و مواد تر مانند: روغن، شیر، گلاب و تخم مرغ استفاده کنید. مواد کیک شل و رقیق می‌شود. این زیادی آبکی بودن مواد کیک موجب پف کاذب در کیک می‌شود و بعد از پخت پف کیک می‌خوابد.

بنابراین سعی کنید از دستورات قابل اطمینان و امتحان شده استفاده کنید.

۴- پخت کامل کیک

اگر کیک را قبل از اینکه فر را خاموش کنید، تست نکنید که کامل پخته یا نه و وسط کیک خمیری باشد، پف کیک می خوابد. چون بافت کیک هنوز به انسجام نرسیده و کیک کم کم پایین می‎آید و حالت بهم چسبیده و خمیری می‌گیرد.

برای همین همیشه قبل از خاموش کردن فر با یک خلال دندان یا یک کارد به وسط کیک بزنید، اگر چیزی به آن نچسبید یعنی کیک کامل پخته است.

۵- باز کردن در فر

در ۸ نکته مهم برای پف کردن و اسفنجی شدن کیک هم گفتم، یکی دیگه از علت‌های مهم خوابیدن پف کیک این است که: در حین پخت کیک در فر، توستر یا ماهیتابه را باز کنید. در این صورت هم هوای سرد بیرون به کیک می‌خورد به کیک شوک وارد می‌شود و پف کیک می‌خوابد.

تا وقتی بوی کیک بلند نشده و ۴۰ دقیقه از زمان پخت نگذشته به هیچ عنوان در فر را باز نکنید.

اگر این ۵ نکته را در نظر داشته باشید کمک می‎‎کند کیک‌هایی که درست می‌کنید پف دار باشند؛ بدون اینکه پف آن‌ها بخوابد. شما هم اگر نکته‌ای برای جلوگیری از خوابیدن پف کیک می‌دانید، لطفاً تجربه خودتون رو در کامنت‌ها بنویسید.

جلوگیری از خوابیدن پف کیک بعد از پخت

۴.۱/۵ - (۶۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از راهنمایی تون من البته در کیک پز این کار را کردم و پف کیک خوابید اما توی فر اینطوری نشده بود.

  2. سلام
    علت این که کیک زمانی که داخل فر هست پف میکند و میاد بالا و دوباره حین پخت پفش میخوابه چی هست ؟ بدون اینکه در فر باز کنیم
    ممنونم کمک بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا