سلامت

چگونه آهسته غذا بخوریم و ۵ فایده آهسته غذا خوردن

فایده آهسته غذا خوردن و اینکه چگونه آهسته غذا بخوریمشاید از خود پرسیده باشی چرا بجای اینکه در وقتم صرفه جویی کنم و تند غذا بخورم باید آرام غذا خوردن را تمرین کنم؟ اگر کمی صبور باشی و تا آخر این پست من را همراهی کنی تو را با ۵ فایده آهسته غذا خوردن آشنا می کنم و اگر این دلایل برایت قانع کننده بود می توانی به خواندن این مطلب ادامه دهی و با پاسخ به سوال چگونه آهسته غذا بخوریم نیز آشنا شوی.

اکثر ما همیشه شتاب زده هستیم و هر موقع فرصت کنیم و غذایی بخوریم؛ آن را به سرعت می بلیعیم. اما دلایل و فواید آهسته غذا خوردن چیست؟ و چرا باید به خود زحمت بدهیم و آرام غذا بخوریم؟ امیدوارم ۵ دلیل زیر برایت قانع کننده باشد.

۱- با آرام غذا خوردن وزن کم می کنید

فایده آهسته غذا خوردن در وزن کم کردن

در تحقیقات زیادی نشان داده شده که آهسته غذا خوردن موجب می شود کالری کمتری دریافت کنید. این صرفه جویی در کالری به وسلیه آرام جویدن غذا برای از دست دادن ۹ کیلوگرم در سال بدون انجام کار خاص یا خوردن غذایی خاص کفایت می کند. اما علت آن چیست؟

حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا مغز اعلام کند که بدن ما به غذای بیشتر نیاز ندارد و سیر شده‌ایم. اگر سریع غذا بخوریم بعد از سیر شدن باز به غذا خوردن ادامه می دهیم اما با آهسته غذا خوردن وقت داریم تا بفهمیم سیر شده ایم و به موقع دست از غذا خوردن می کشیم.

بنابراین یک فایده آهسته غذا خوردن این است که می توانید خیلی ساده و آرام به وزن ایده آل خود برسید. و البته اگر همیشه عادت آهسته غذا خوردن را در خود حفظ کنید؛ وزنی را که از دست داده‌اید، برنمیگردد و دوباره چاق نمی شوید.

نباید مسئله را بزرگ و سخت کرد بعضی اوقات عادات ساده موجب چاقی می شوند که ما از آن ها بی اطلاعیم یا به آن ها اهمیت نمی دهیم. تند غذا خوردن هم یکی از این عادات بد است. که با کمی صبر و همت قابل اصلاح است.

۲-آهسته غذا بخورید و از غذای خود لذت ببرید

فایده آهسته غذا خوردن برای لذت بردن از آن

اگر سریع غذا بخورید لذت بردن از غذا مشکل می شود. اگر غذاها را تند تند بخورید هیچ چیز از خوشمزگی آن ها را متوجه نمی شوید و تنها شکمتان را پر از غذا می کنید و چاق می شوید.

اما اگر آهسته غذا بخوردید می توانید مزه خوب غذاها را بچشید و البته کمتر غذا وارد شکمتان بکنید. خوردن را برای لذت بردن از غذاهای خوشمزه در نظر بگیرید نه راهی برای پر کردن شکم و سیر شدن.

این فایده آهسته غذا خوردن موجب می شود شما از زمانی که برای غذا خوردن صرف می کنید. خوشحال تر و راضی تر باشید.

۳- غذایتان بهتر هضم می شود

با آرام غذا خوردن می توانید غذاها را بهتر و بیشتر بجوید در نتیجه غذا بهتر هضم می شود. عملیات هضم از دهان آغاز می شود بنابراین اگر کار بیشتری در دهان انجام شود؛ کار کمتری در شکمتان صورت می گیرد. در نتیجه بسیاری از مشکلات گوارشیتان که در اثر هضم نکردن مواد غذایی هست، حل خواهد شد.

بنابراین فایده دیگر آهسته غذا خوردن این است که شما سالم تر می مانید.


حتما بخوانید: یک راه ساده برای درمان معده درد و سایر مشکلات معده در خانه


۴- تنش کم تری خواهید داشت

امتحان کنید آهسته غذا خوردن یک تمرین خوب برای تمرکز است. بجای اینکه سریع غذا بخورید و به فکر این باشید که بعد از آن می خواهید چیکار کنید. در لحظه زندگی کنید و از آرام جویدن غذای خود لذت ببرید. این نوع توجه و تمرکز بر غذا خوردن باعث می شود شما خوشجال تر باشید و زندگی کم تنش تری داشته باشید.

۵- آهسته غذا خوردن برای سلامت دندان و جذب بیشتر غذا

فایده آهسته غذا خوردن برای سلامت دندان و جذب غذا

آهسته جویدن غذا موجب می شود بزاق بیشتری تولید شود و در نتیجه به هضم و جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند و البته همانطور که در بالا گفته شد با آرام غذا خوردن لقمه را بیشتر می جویم در نتیجه مواد به قطعات کوچکتری تقسیم میشوند که باعث جذب سریع تر و بهتر غذاها می شود.

هنگامی که غذا تند جویده و وارد معده شود، هوا بیشتری به معده وارد می شود بعلاوه ممکن است ذرات غذا به صورت هضم نشده بماند و وارد روده شود. در نتیجه در روده فعالیت باکتری ها برای شکستن مواد غذایی انجام می شود و این فعالیت موجب تولید گاز بیشتر در سیستم گوارشی، نفخ، اسهال، یبوست، درد شکم و سایر مشکلات گوارشی می شود.

جویدن برای تقویت استخوان های فک و دندان ها مفید است. همچنین با زیاد جویدن ترشح بزاق دهان هم افزایش می یابد که علاوه بر کمک به هضم مواد غذایی، به پاک شدن ذرات غذایی از دندان و پاک سازی دهان از باکتری ها کمک زیادی می کند. در نتیجه پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

چگونه عادت کنیم همیشه آهسته غذا بخوریم 

چگونه آهسته غذا بخوریم - آهسته غذا خوردن

۱- قاش و چنگال کوچک

استفاده از قاشق و چنگال کوچک و لقمه کوچک گرفتن، علاوه بر اینکه موجب می شود ما کمتر غذا بخوریم؛ تمرین بسیار خوبی برای آهسته غذا خوردن است. با قاشق کوچک حجم کمتری از غذا وارد دهان شده بنابراین می توانیم بهتر و بیشتر آن را بجویم.

۲- در هنگام جویدن قاشق خود را در بشقاب بگذارید.

وقتی لقمه را در دهان گذاشتید تا وقتی آن را می جوید قاشق خود را در بشقاب بگذارید و آن را پر نکنید. این عمل ساده در اینکه شما آهسته تر غذا بخورید، بسیار مؤثر است.

۳- شمردن تعداد جویدن لقمه ها

یک راه مؤثر برای اینکه متوجه شوید چقدر غذا را می جوید و البته تمرین کنید که بیشتر لقمه را در دهان بجوید؛ این است که تعداد جویدن های خود را بشمارید و اگر سریع غدا را قورت می دهید کم کم به تعداد جویدن های خود اضافه کنید تا به عدد ۳۵ تا ۴۰ دفعه برای هر لقمه برسید.

در نظر داشته باشید اگر تا به الان برای مثال ۱۰ بار یک لقمه را می جوید به یکباره آن را ۲۰ بار نجوید. بلکه برای هفته اول آن را ۱۲ بار و کم کم آن را زیاد کنید. تا بتوانید بدون اینکه خسته و دلسرد شوید، عادت آهسته غذا خوردن را در خود بوجود بیاورید.

۴- حرف نزدن موقع غذا خوردن

ما برای اینکه بتوانیم راحت تر صحبت کنیم، مجبور می شویم لقمه را سریع قورت دهیم و در نتیجه تندتر غذا می خوریم. بنابراین سعی کنید از حرف زدن در موقع غذا خوردن دوری کنید.

۵- پرهیز از غذا خوردن وقتی که عجله داریم

اگر برای غذا خوردن زمان کمی دارید؛ مثلاً کمتر از ۱۵ دقیقه با یک میوه یا خوراکی کوچک گرسنگی خود را بکاهید و غذا خوردن را به زمانی که وقت بیشتری دارید موکول کنید. اگر عجله داشته باشید ناخودآگاه سریع تر غذا می خورید.

۶- ازاینکه خیلی  گرسنه باشید جلوگیری کنید

گرسنگی زیاد باعث می شود مغز ما را وادار کند سریع تر لقمه را قورت بدهیم. در نتیجه باعث جلوگیری از عادت آهسته جویدن می شود. بنابراین قبل از اینکه خیلی گرسنه شوید غذا بخورید.

شما برای عادت کردن به آهسته غذا خوردن چه راهکاری دارید؟ و کدام راهکار های گفته شده در بالا بیشتر به شما کمک کرد تا بتوانید از فواید آهسته غذا خوردن بهرمند شوید؟

برخی منابع:

کتاب چگونه کمتر کار کنیم از لئوباباتا

۳.۹/۵ - (۲۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. درود برشما- خیلی عالی بود.من متاسفانه چندساله عادت تندغذاخوردن پیداکردم و خودم هم میدونم که خیلی اشتباهه.اینکار باعث ایجاد مشکلات زیادی برام شده.با صحباتهای خوب شما از امروز سعی میکنم این عادت بد رو ترک کنم.بازم خیلی خیلی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا