رشد و توسعه فردی

۱۵ راهکار ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

راهکارهای طلایی برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردنداشتن انگیزه برای آغاز و ادامه دادن هر کار و هدفی می تواند محرک و انرژی دهنده باشد. با توجه به اینکه شما روی این مطلب کلیک کردید و در حال مطالعه آن هستید؛ احتمالاً یکی از اهداف یا عاداتی که دوست دارید داشته باشید، ورزش کردن است و تا الان موفق نشدید عادت ورزش کردن را در خود همیشگی کنید. یکی راه های مؤثر برای حل این مشکل، ایجاد انگیزه برای ورزش کردن است. اما چگونه؟ اگر علاقه‌مند هستید پاسخ این سوال را بدانید؛ ادامه این مطلب را تا انتها بخوانید.

روش های ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

۱- حس خوبِ بعد از ورزش

حس خوب راهی برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

یک ورزش خوب احساس فوق العاده ای در ما ایجاد می کند. بعد از ورزش با تمام وجود از این حس لذت ببرید، آن را مزه کنید و هر دفعه قبل از شروع ورزش این حس عالی را بیاد بیاورید تا راهی باشد برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن شما؛

۲- به کالری که می سوازنید فکر کنید

کالری می سوزانید راهی برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

اگر یکی از اهدافی که برای ورزش کردن دارید این است که وزن کم کنید؛ احتمالاً به کالری که مصرف می کنید و سوزاندن آن‌ها توجه ویژه دارید. بنابراین به این فکر کنید که هرچه بیشتر ورزش کنید بیشتر کالری می سوزانید و زودتر به هدفتان می رسید.

۳- خوش بگذرانید

خوش بگذرانید راهی برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

اجازه ندهید ساعتی که ورزش می کنید برایتان ملال آور باشد. اگر اینگونه است نوع دیگری از ورزش را انتخاب کنید تا برایتان سرگرم کننده باشد. همانطور که در پست راه های ایجاد انگیزه برای شروع کار اشاره شد؛ جهت ایجاد انگیزه برای ورزش کردن و هر هدف دیگری باید برای آغاز آن کار هیجان داشته باشید و مسلماً اگر از ورزشی که انجام می دهید لذت نبرید هیجانی نیز به وجود نخواهد آمد.

ورزش کردن یعنی اینکه تحرک داشته باشید و ضربان قلبتان بالا برود. بنابراین ورزشی را انتخاب کنید که دوست دارید.

۴- مجسم کنید

تصویر متناسب تر، سالم تر و شاداب تر خود را مجسم کنید و اجازه دهید شوق رسیدن به تناسب اندام و سلامتی، انگیزه لازم برای شروع ورزش کردن را به شما بدهد.

۵- خواندن وبلاگ یا مجلات تندرستی

مطالعه در مورد سلامت و ورزش به ایجاد انگیزه برای ورزش کردن بسیار کمک می کند. با مطالعه تمایل پیدا می کنید که بیشتر به خودتان و سلامتیان اهمیت بدهید. در نتیجه به ورزش کردن ترغیب می شوید.

حتی وبلاگ افرادی که مشغول ورزش کردن یا کم کردن وزن هستند را دنبال کنید. سختی ها و تجربه های آن ها می تواند برای شما الهام بخش باشد. مطالعه آن میتواند به شما انگیزه بدهد که منظم تر و بهتر ورزش کنید.

۶- به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید

اگر همیشه دوست دارید که لباس با سایز کوچک تر بپوشید و یا جذاب تر به نظر برسید و اینها برای شما حس اعتماد به نفس می آورد، پس به آن‌ها فکرکنید تا انگیزه لازم برای ورزش کردن را به شما بدهند.

۷- جریان آدرنالین

با ورزش کردن حس شادابی در شما به وجود می آید که جریان آدرنالین را افزایش می دهد. از این جریان استفاده کنید و انرژی لازم برای به اتمام رساندن ورزشتان را بدست بیاورید.

دو واقع خودتان را ترغیب کنید که شروع کنید. در ادامه بدنتان به کمکتان می آید و انرژی لازم برای ادامه دادن را پیدا می کنید.

۸- همراه ورزشی

همراه ورزشی راهی برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه برای ورزش کردن داشتن یک یا چند همراه در هنگام ورزش کردن است. برای اینکه این امکان را برای خودتان فراهم کنید می توانید از دوستان و همسایگان خود خواهش کنید شما را همراهی کنند یا در یک کلاس ورزشی شرکت کنید.

البته رفتن به کلاس ورزش از آن جهت که برای آن هزینه کرده‌اید و با شرکت نکردن در آن، هزینه‌ای که بابت کلاس پرداخت کرده‌اید را از دست می دهید؛ یک راه دیگر جهت ایجاد انگیزه برای ورزش کردن بحساب می آید.

۹- ایجاد گزارش یا نمودار از عملکرد خودتان

یک اپلیکشن ثبت عادت نصب کنید یا بصورت دستی زمان و روزهایی که ورزش کردید و اینکه با توجه به برنامه‌ریزیتان چقدر موفق بودید را یادداشت کنید. اینکار به شما خیلی کمک می کند تا بیشتر به به برنامه هایتان پایبند باشید. برای یک هفته امتحان کنید.

۱۰- از خودتان عکس بگیرید

معمولاً چون تغییرات پیوسته و آرام در ما ایجاد می شود ما نمی توانیم تغییرات را حس کنیم. احساس اینکه که تغییری در خود نمی بینیم می تواند برای ما آزار دهنده باشد و انگیزه ما برای ادامه دادن را نابود کند. اما اگر هر چند وقت یکبار از اندام خودتان عکس بگیرید می توانید با کنار هم قرار دادن آن ها تغییرات را بهتر درک کنید.

دیدن تغییرات در خودتان باعث می شود شما دلسرد نشوید. و برای ورزش انگیزه داشته باشید.

۱۱-عذاب وجدان داشته باشید

همه ما وقتی به برنامه خود عمل نمی کنیم احساس بدی پیدا می کنیم. از این حس جهت ایجاد انگیزه برای ورزش کردن استفاده کنید. چگونه؟

ساده است از احساس بدی که بعد از ورزش نکردن دارید، متنفر باشید. بنابراین اگر حتی خسته هم هستید این موضوع را به خودتان یادآوری کنید و ورزش کردن را شروع کنید.

۱۲- تعیین هدف و رسیدن به آن

هدف خود، از ورزش کردن را تعیین کنید. قصد دارید وزن کم کنید، سالم بمانید، خوش اندام تر شوید و یا …  با توجه به هدفتان برای ورزش کردن خود حدی تعیین کنید.

برای مثال دوست دارید با ورزش کردن لاغر شوید:

بنابراین اندازه دور کمرتان را بگیرید و برنامه بریزید برای دو هفته آینده ۲ سانتی متر از دور کمرتان کم شود یا در یک هفته باید ۱۵ کیلومتر راه بروید و …

تعیین کردن هدف برای هر کاری به ایجاد انگیزه تا رسیدن به نتیجه کمک می کند و آن را قابل دست یابی می کند.

۱۳- به دیگران اعلام کنید

اعلام به دیگران راهی برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

در جمع دوستان، وبلاگ، اینستاگرام و یا هر شبگه اجتماعی دیگر اعلام کنید که قصد دارید هر روز ورزش کنید و اینکه چقدر موفق شدید را به آن ها گزارش دهید. چون در جمع این موضوع  را مطرح کردید سعی می کنید تا حتماً به قولی که دادید پایبند باشید.

۱۴- به خودتان جایزه بدهید

به خودتان جایزه بدهید راهی برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

وقتی برای خود هدف های کوچک تعیین کردید و به آن ها رسید (مورد ۱۲)؛ به خودتان جایزه بدهید. برای مثال لباسی که دوست دارید بخرید؛ یک فیلم تماشا کنید یا …

۱۵- نظر و تمجید دیگران

طبیعی هست که هرکسی بخواهد در برابر دیگران خوب به نظر بیاید. بنابراین اگر مهمانی، عروسی یا عید در پیش است؛ از آن ها برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن استفاده کنید. چون دوست دارید بهتر و شاداب تر به نظر بیاید پس انگیزه پیدا می کنید.

همچنین اگر دیگران متوجه تغییراتی که در ظاهر شما ایجاد شده شوند و آن را به شما اعلام کنند احساس خوبی پیدا خواهید کرد و بیشتر تشویق می شوید که به ورزش کردن ادامه بدهید.

شما چه راهکاری برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن دارید؛ که آن را امتحان کردید و برایتان اثر بخش بوده؟


در ادامه بخوانید: ۷ عادت چاق کننده که نمی دانید!


۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا