خانه داری

بهترین روش تمیز کردن لوستر کریستال بزرگ یا کوچک

روشی عالی برای تمیز کردن لوستر کریستال بزرگ یا کوچکلوسترهای کریستالی بخاطر زیبایی خاصی که دارند، یکی از پرطرفدارترین لوسترها هستند که شاید امروزه در هر خانه‌ای یک مدل از آن را ببینیم. اما نکته مهمی که برای این لوسترها وجود دارد این است که: باید همیشه تمیز باشند تا زیبایی و جلوه خود را از دست ندهند. اگر مشکل شما تمیز کردن لوستر کریستال است در اینجا با روش صحیح و آسان تمیز کردن آن آشنا خواهید شد.

لوسترهای کریستالی حداقل باید سالی ۲ الی ۳ بار تمیز شوند. البته بستگی دارد که در چه آب و هوایی زندگی می کنید. در مناطقی که گرد و خاک زیاد است ممکن است نیاز باشد حتی بیشتر هم تمیز شوند.

مطلب مرتبط: ۲۳ ترفند برای تمیز کردن بهتر و سریع تر خانه 

مراحل تمیز کردن لوستر کریستال

۱- گردگیری

گرد و خاک و دود باعث کدر شدن کریستال های لوستر شده و درخشش و زیبایی آنها را کم می کند. برای اینکه گرد و خاک روی لوستر ماندگار نشوند، و بعداً زحمتتان دو برابر نشود، لازم است هر چند وقت یکبار مثلاً ماهی یکبار، لوستر کریستالی را گردگیری کنید. بخصوص اگر در جایی زندگی می کنید که گرد و خاک زیاد است.

اما خوشبختانه گردگیری لوستر کریستال خیلی آسان است و زیاد شما را به زحمت نمی اندازد.

تنها لازم است با چوب پر یا سشوار از بالا به پایین لوستر را گرد گیری کنید.

گردگیری لوستر کریستال با چوب پر یا سشوار

توجه: قبل از گردگیری در روی زمین، زیر لوستر یک ملافه پهن کنید تا گرد و غبار داخل آن بریزید و مجبور نشوید بعداً کف خانه را هم تمیز کنید.

مطلب مرتبط: تمیز کردن شیشه بدون شیشه پاک کن

۲- برق انداختن

گردگیری و تمیز کردن لوستر کریستال با سرکه و الکل و آب گرم

لازم است حداقل سالی یکبار و حداکثر سالانه ۳ بار لوستر کریستالی را خوب و اساسی تمیز کنیم و برق بیندازیم. به مرور گرد و غبار، دود، چربی و … روی کریستال ها باقی می ماند و روی آنها ایجاد لکه می کند که با چوب پر و سشوار قابل تمیز شدن نیستند و این لکه ها، موجب می شوند کریستال ها دیگر شفاف و درخشنده نباشند.

در ادامه برای برق انداختن و تمیز کردن لوستر کریستال حال چه لوستر بزرگ باشد یا کوچک راهکارهایی را خواهم گفت.

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن لوستر کریستال

مواد و وسایل لازم برای تمیز کردن لوستر کریستال

  • سرکه یا الکل
  • آب گرم ( آب حتماً گرم باشد. چون کمک می کند چربی و لک ها بهتر تمیز شوند. )
  • دستمال جادویی یا دستمال نخی یا دستکش نخی
  • اسپری

۱- ابتدا برق لوستر را قطع کنید و لامپ های لوستر را در صورت امکان باز کنید.

۲- یک ملافه زیر لوستر روی زمین پهن کنید.

۳- لوستر را با چوب پر یا سشوار از بالا به پایین گردگیری کنید.

۴- روی جالامپ، و لامپ ها ( اگر لامپ ها را خارج نکردید ) با پلاستیک و کش یا نخ بپوشانید تا مایع تمیز کننده وارد آن نشود و اتصالی نکند.

۵- محلول تمیز کننده مخصوص لوستر را که شامل یک واحد سرکه و دو واحد آب گرم یا یک واحد الکل صنعتی و ۴ واحد آب گرم است را در اسپری بریزید.

۶- این محلول را از بالا به پایین، روی لوستر اسپری کنید. با دستمال جادویی یا نخی که پرز ندارد، یکی یکی کریستال ها را تمیز کنید.

برق انداختن و تمیز کردن لوستر کریستال با دستمال نخی

برای اینکه راحت تر باشید و بهتر و مسلط تر بتوانید کریستال ها را تمیز کنید، می توانید یک دستکش نخی بپوشید و باد دست راحت و سریع روی کریستال را برق بیندازید.

برق انداختن لوستر کریستال با دستکش نخی

اگر لوستر کریستالی که دارید خیلی بزرگ است. خوب جا لامپ ها را بپوشانید و مقدار زیادی محلول تمیز کننده را روی لوستر، اسپری کنید تا چربی و کثیفی روی کریستال ها شسته شود و به پایین چکه کند. اما حتماً چند لایه ملافه زیر لوستر پهن کنید تا کف یا فرش را کثیف نکند.

همچنین اگر لوستر شما تعداد کریستال های کمی دارد می توانید ابتدا از کریستال ها عکس بگیرید تا جا و ترتیب آنها را فراموش نکنید. بعد دانه های کریستالی را یکی یکی را از پایه لوستر جدا کنید، داخل تشتی از آب و سرکه یا آب و الکل یا آب و مایع ظرف شویی، برای ۱۵ دقیقه قرار دهید و بعد آنها را خشک کنید که لک نشود. در آخر دوباره آنها را با احتیاط آویزان کنید.

البته برای تمیز کردن لوستر کریستال جدا کردن کریستال ها و آویزان کردن آنها توصیه نمی شود. چون خیلی وقت گیر است و ممکن است کریستال ها حین جدا کردن و بستن آسیب ببینند.

۷- وقتی کار برق انداختن و تمیز کردن لوستر کریستالی به پایان رسید، ۲ الی ۳ ساعت صبر کنید تا لوستر کاملاً خشک شود. اگر لامپ ها را جدا کردید آنها را وصل کنید و بعد لوستر را روشن کنید.

دقت کنید برق لوستر را تا کاملاً خشک نشده وصل نکنید. ممکن است اتصالی کند.

لطفاً اگر شماهم برای تمیز کردن و برق اندختن لوستر کریستالی ترفندی دارید تا بهتر و سریع اینکار را انجام دهیم، برای همه ما بنویسید.

۳.۶/۵ - (۵ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا