آشپزیترفند و تجربه آشپزی

علت گود شدن و فرو رفتن وسط کیک یا مافین چیست؟

دلیل فرو رفتن وسط کیک در فر و گود شدن آن بعد از پختیکی از مشکلاتی که ممکن است با پخت کیک داشته باشید این است که: کیک در فر یا بعد از پخت کامل، وسط آن فرو رفته می‌شود و پف آن می‌خوابد. اگر شماهم برای پخت کیک یا حتی مافین این مشکل را دارید در اینجا با علت های فرو رفتن وسط کیک آشنا می‌شوید و به احتمال زیاد یکی از نکات زیر موجب گود شدن و خراب شدن کیکتان می‌شود. بنابراین دقت کنید که کدام نکته را رعایت نمی کنید.

این نکات برای انواع کیک‌ها مانند کیک اسفنجی و مافین و … صادق است.

علل گود شدن و فرو رفتن وسط کیک

بیکینگ پودر

بیکینگ پودر یکی از مهم ترین علت های فرو رفتن وسط کیک

یکی از علت های مهم خراب شدن کیک و البته فرو رفتن وسط کیک مربوط به بیکینگ پودر است که معمولاً به آن توجه نمی‌کنیم یا اصلاً در مورد آن نشنیده‌ایم.

۱- بیکینگ پودر اگر کهنه یا خراب باشد باعث می‌شود اطراف کیک به کمک دیواره‌های قالب کمی پف کنند، اما وسط کیک اصلاً پف نکند و گود شود. در پستی جداگانه روش امتحان کردن و سالم بودن بیکینگ پودر را براتون نوشتم. اگر از سالم بدون آن اطمینان ندارید حتماً از این تست خیلی ساده استفاده کنید.

یکی از عوامل اصلی گود شدن کیک در داخل فر همین خراب بودن بیکنگ پودر است.

۲- اگر کیکتان داخل فر خیلی پف خوبی دارد اما بعد از خارج کردن کیک از فر پف آن می‌خوابد و وسط آن گود می‌شود علت آن میتواند استفاده بیش از حد از بیکینگ پودر باشد.

اگر بیکنگ پودر زیاد بزنید کیک پف کاذب می‌کند و بعد از خارج شدن از فر وسط کیک فرو میرود.

پس برای فرو نرفتن وسط کیک باید توجه کنید بیکنگ پودر سالم باشد و زیاد بیکینگ پودر اضافه نکنید و به اندازه دقیق آن دقت داشته باشید.

فر و فرو رفتن وسط کیک

فر یکی دیگر از علت های فرو رفتن وسط کیک

۳- در ۸ نکته مهم برای پخت کیک و اسفنجی شدن آن هم گفتم که: در حین پخت کیک تا زمانی که کیک کاملاً خودش را نگرفته، به هیچ عنوان نباید در فر یا ماهیتابه را باز کنید. چون هم پف کیک می‌خوابد هم وسط کیک فرو رفته و گود می‌شود.

بنابراین سعی کنید تا پخت کامل کیک و بلند شدن بوی آن اصلاً در فر را باز نکنید. اگر مجبور شدید در فر را باز کنید خیلی سریع در فر را ببندید تا کمتر روی کیکتان اثر بگذارد.

۴- اگر دمای فر خیلی پایین باشد، دیواره‌های قالب گرم می‌شود و اطراف کیک می‌پزد اما وسط آن خوب نمی‌پزد. بنابراین وسط کیک فرو رفته می‌شود. دمای فر نباید کم باشد. در فرهای گازی اگر به دمای فرتان اعتماد ندارید بهتر است با دماسنج آن را اندازه گیری کنید.

در پست علت خمیر شدن وسط کیک، درمورد دمای واقعی فر بیشتر بخوانید تا بتوانید دمای فر را بهتر اندازه‌گیری کنید.

بیشتر کیک‌ها در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت باید پخت شوند.

۵- همیشه کیک را باید در ماهیتابه و فری که از قبل خوب داغ شده قرار دهید. داغ نبودن فر زمانیکه کیک را در داخل آن قرار می‌دهید، هم علت مهم گود شدن وسط کیک است.

مواد کیک

اندازه مواد کیک یکی از علت های گود شدن وسط کیک و مافین

۶- اگر فاصله زمانی که مواد کیک را آماده کرده‌اید و داخل قالب ریخته‌اید، با زمانی که کیک را در فر قرار می‌دهید زیاد باشد، فعالیت بیکینگ پودر خنثی می‌شود و کیک فرو رفته می‌شود.

همیشه سعی کنید بعد از آماده کردن مواد کیک سریعاً آن را در قالب بریزید و داخل فر بگذارید. برای این منظور در هنگامی که مواد کیک را آماده می‌کنید، فراموش نکنید فر را روشن کنید تا کاملاً گرم و آماده شود. فر معمولاً به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا گرم شود.

۷-  اگر مواد مرطوب کیک مانند آب، شیر، ماست، تخم مرغ و … صحیح و دقیق اندازه‌گیری نشوند، باعث شل شدن زیادی مواد کیک و در نهایت فرو رفتن وسط کیک می‌شود. سعی کنید مواد کیک بخصوص مواد مرطوب آن را دقیق بردارید.

۸- زیاد هم زدن مواد کیک بخصوص در کیک اسفنجی زمانی که قرار است سفیده کیک را به دیگر مواد کیک اضافه کنید، باعث خشکی و بهم ریختن ساختار کیک می‌شود و فقط دور کیک به کمک دیواره‌ها قدرت پف کردن دارند و وسط کیک گود می‌شود.

زرده و شکر و سفیده تخم مرغ را هرچه بهم بزنید، اشکال ندارد البته بهتر هم هست و موجب پف کیک و اسفنجی شدن آن‌ها می‌شود. اما برای بقیه مواد کیک مانند روغن، آرد و اضافه کردن سفیده در آخر به مواد کیک، باید در حدی که با دیگر مواد قاطی شوند بهم بخورند.

۹- مواد کیک را باید به ترتیب اضافه کنید. برای مثال اگر فراموش کنید روغن اضافه کنید و در آخر بخواهید به کیکتان روغن بزنید کیکتان خراب می‌شود.

۱۰- قبل از اینکه کیک را از فر خارج کنید با سرچاقو یا خلال دندان به وسط کیک بزنید، اگر چیزی به آن نچسبید یعنی کیک کامل پخته است. اگر کیک کاملاً نپخته باشد و از فر خارج کنید، بعد از خنک شدن چون مواد درون آن خمیری هستند اما کناره‌های کیک پخته کیکتان گود می‌شود.

بنابراین اگر بخواهم بطور خلاصه موارد بالا برای جلوگیری از گود شدن وسط کیک را ذکر کنم:

  1. خراب و کهنه بودن بیکینگ پودر؛
  2. زیاد اضافه کردن بیکینگ پودر؛
  3. گرم نبودن فر برای گذاشتن مواد کیک؛
  4. باز کردن در فر هنگام پخت کیک؛
  5. کم بودن دمای فر؛
  6. زیاد مرطوب یا شُل بودن مواد کیک؛
  7. زیاد بهم زدن مواد کیک؛
  8. رعایت نکردن ترتیب اضافه کردن مواد کیک؛
  9. زیاد بدون فاصله بین آماده کردن مواد کیک و قرار دادن آن‌ها در فر؛
  10. کامل نپختن کیک و خارج کردن زودهنگام آن از فر؛

خوشحال می‌شوم به من کمک کنید و ‌طبق تجربه خودتون نکات مهم برای پخت یک کیک صاف و پف دار را تکمیل کنید.

۴.۴/۵ - (۴۳ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا