آشپزیترفند و تجربه آشپزی

پخت کیک در قابلمه با ۳ روش متفاوت کیک قابلمه ای بدون فر

روش پخت کیک در قابلمه روی گاز بدون فر شاید یکی از دلایلی که باعث می شود دور درست کردن کیک خانگی را خط بکشید این است که به فر دسترسی ندارید. اما برای این هم راهکاری وجود دارد و می توانی در قابلمه و بدون فر یک کیک قابلمه ای خوشگل و خوشمزه درست کنی. در ادامه سعی می کنم تمام نکاتی که لازم است برای پخت کیک در قابلمه را رعایت کنی، بنویسم و امیدوارم بهت کمک کنه تا کیک های عالی بدون فر درست کنی. پس با من همراه باشید با نکات و طرز تهیه کیک بدون فر روی اجاق گاز؛

قبلاً در پستی جداگانه در مورد نکات کلیدی برای پف کردن کیک و اسفنجی شدن آن و همچنین چند دستور برای درست کردن کیک را نوشتم. که از این نکات و این دستور می توانید برای درست کردن کیک در قابلمه استفاده کنید.

دیگه آنها را در این نوشته تکرار نمی کنم و فقط لینک های آن ها پست رو قرار میدم. دستور و نکات پف دار شدن کیک را بخوانید و بعد ادامه این پست را مطالعه کنید تا یک کیک قابلمه ای پف دار و عالی درست کنید.

۱- برای پف کردن کیک نکات گفته شده در مطلب ۸ نکته اساسی برای پف کردن و پوک شدن کیک را بخوانید.

۲-  اگر دنبال دستور کیک برای تهیه کیک بدون فر روی اجاق گاز هستید، می توانید از دستور کیک های زیر برای پخت کیک در قابلمه استفاده کنید:

البته بیشتر دستورهای کیک که در فر آماده می شود می توانید در قابلمه هم استفاده کنید. حتی با مواد آماده کیک هم می توانید در قابلمه کیک درست کنید.

۳- روش دیگر درست کردن کیک در قابلمه که در قابلمه نچسب و دو طرفه تهیه می شود: دستور تهیه کیک گلاب و نارگیل ماهیتابه ای است. دستور تهیه کیک گلاب خیلی راحت هست و بدون وسلیه خاصی در کم ترین زمان یک کیک خوشمزه درست می کنید. اما این دستور مثل کیک اسفنجی پف دار نمی شود. اگر یک کیک پف دار دوست دارید درست کنید. مواد کیکتون رو طبق دستور کیک اسفنجی آماده کنید. بعد با یکی از سه روش زیر کیکتون رو در قابلمه بدون نیاز به فر بپزید.

نکات لازم برای پخت کیک در قابلمه

برای پخت کیک در قابلمه ۳ روش وجود دارد که نکات آنها را براتون جدا می نویسم:

روش اول : کیک قابلمه ای روی حرارت مستقیم گاز

پخت کیک در قابلمه روی حرارت گاز بدون نیاز به فر

برای پخت کیک در قابلمه روی حرارت مستقیم، بهتر است از قابلمه نسوز استفاده کنید تا کیک به قابلمه نچسبد.

از یکی از  دستورات بالا را انتخاب کنید و شروع به درست کردن کیک روی گاز کنید.

توجه: البته از هر دستور دیگه‌ای هم که دارید می توانید استفاده کنید. فقط بجای فر از قابلمه استفاده می کنید با رعایت نکات زیر:

۱- ابتدا مواد کیک را با رعایت نکات لازم برای پف کردن کیک که در بالا لینک آن قرار داده شده آماده کنید. اندازه قابلمه باید دو برابر مواد کیک باشد تا هم جا برای پف کیک داشته باشد و هم اینکه وسط کیک خوب بپزد. (حداقل باید بعد از ریختن مواد کیک، یک سوم قابلمه خالی باشد.)

۲- قبل از قرار دادن قابلمه روی حرارت کف آن را خوب چرب کنید و کمی آردپاشی کنید تا کیک به قابلمه نچسبد. اما بدنه قابلمه رو چرب نکنید چون کیکتون گنبدی می شود.

۳- یکی از نکات مهم برای پخت کیک در قابلمه این است که حتما باید قابلمه گرم باشد و بعد مواد کیک را داخل آن بریزید. ۴-۵ دقیقه قبل از ریختن مواد کیک زیر قابلمه را با حرارت کم روشن کنید. و روی حرارت شعله پخش کن بذارید تا شعله پخش کن شماهم خوب داغ شود، درب قابلمه را ببندید تا خوب داغ شود.

۴- خمیر کیک را بطور یکنواخت در قابلمه داغ بریزید و روی در آن را حتماً دمی قرار دهید. حرارت گاز را ۲ دقیقه اول زیاد کنید تا مواد کیک گرم شود و بعد حرارت را ملایم در حد دم گذاشتن برنج یک درجه بیشتر قرار دهید و حتماً از شعله پخش کن استفاده کنید. وگرنه ممکن است ته کیک بسوزد.

میزان شعله گاز برای پخت کیک بدون همزن

۵- درب قابلمه را در ۴۰ دقیقه اول به هیچ وجه باز نکنید تا پف کیک نخوابد. بعد از۴۵ دقیقه با خلال دندان کیک را تست کنید. خلال را وسط کیک بزنید. اگر چیزی به آن نچسبد یعنی کیک آماده است وگرنه دوباره دمی را روی قابلمه قرار دهید تا کیک کاملاً بپزد.

توجه: شاید کیک شما یک ساعت و حتی بیشتر طول بکشد تا بپزد. بستگی به قابلمه شما دارد که چقدر حرارت را انتقال می دهد یا به میزان حجم مواد کیک و یا شعله گاز وابسته است. بنابراین نمی توان زمان دقیق به آن داد و خودتان بعد از چند بار پخت کیک در قابلمه و توجه به زمان دستتان می آید که چقدر زمان برای آن لازم است. بهتر است تا جایی که امکان دارد درب قابلمه را زود بر ندارید تا کیکتان اسفنجی و پف دار باشد. برای مثال اگر کیک شما بعد از یک ساعت می پزد تا ۵۰ دقیقه درب قابلمه را بر ندارید.

۶- اگر پودر نارگیل یا انواع مغز ها را دوست دارید روی کیک بریزید قبل از اینکه درب قابلمه را بگذارید آن را روی کیک بریزید.

۷- در صورتی که دوست دارید روی کیک هم برشته شود وقتی کیک کاملاً پخت آن را در قابلمه دیگری که بزرگ تر یا هم اندازه قابلمه کیکتان است؛ برگردانید تا روی کیک در کف قابلمه قرار بگیرد و ۴ الی ۵ دقیقه صبر کنید تا روی کیک هم برشته شود.

توجه: همیشه قابلمه کیک را روی شعله بزرگ گاز و روی شعله پخش کن قرار دهید و از قابلمه خیلی کوچک که کیکتون خیلی ضخیم شود، استفاده نکنید. ارتفاع مواد کیک باید ۳ تا ۴ سانت بیشتر نشود.

روش دوم : پخت کیک قابلمه ای با آب در حال جوشیدن

در این روش هم می توانید از یکی از دستورات بالا یا هر دستور کیکی که دارید استفاده کنید:

پخت کیک در قابلمه با آب در حال جوشیدن بدون نیاز به فر کیک قابلمه ای

۱- ابتدا یک قابلمه بزرگ تر از قابلمه ای که قرار است مواد کیک را در آن بریزید آب کنید و داخل آن یک پایه قرار دهید. تا قابلمه حاوی خمیر کیک را روی آن قرار دهید. حرارت قابلمه را زیاد کنید تا آب آن به جوش بیاید. (اگر پایه ندارید می توانید از یک آب کش استفاده کنید و آن را برعکس داخل قابلمه قرار دهید.)

۲- آب قابلمه باید در حدی باشد که وقتی قابلمه یا قالب مواد کیک را داخل آن قرار دادید آب قابلمه که در حال جوشیدن است وارد قابلمه حاوی مواد کیک نشود. (تقریباً تا روی پایه آب بگیرد.)

۳- روی در قابلمه حاوی آب حتما دمی قرار دهید و تا ۴۰ دقیقه درب آن را باز نکنید. بعد از ۴۰ دقیقه با خلال دندان چک کنید تا کیک کاملاً پخته باشد.

۴- قابلمه یا قالبی که قرار است مواد کیک را داخل آن بریزید کف و اطراف آن را خوب چرب و آرد پاشی کنید.

۵- قبل از ۴۰ دقیقه اصلاً درب قابلمه را باز نکنید تا پف کیک نخوابد.

۶- حرارت گاز باید در حدی باشد که آب داخل قابلمه بزرگ تر بجوشد.

خوبی این روش نسبت به روش قبل این است که می توانید از قالب های کیک هم استفاده کنید.

۳- روش سوم برای پخت کیک قابلمه ای

این روش مثل روش دوم است با این تفاوت که دیگه در قابلمه آب نمی ریزید. باید یک پایه فلزی زیر قالب یا قابلمه کوچکتر قرار دهید. حرارت به قابلمه بزرگتر می خورد به پایه منتقل می شود پایه این حرارت را به قالب کیک که روی پایه است منتقل می کند و کیک کم کم می پزد.

تمام نکات پخت کیک در قابلمه هم مانند روش قبل است فقط نباید آب بریزید. این روش را همراه با تصاویر کامل و توضیحات بیشتر در پست روش ساخت فر دست ساز بطور کامل توضیح دادم.

(این پست با توجه به درخواست دوستان که به دنبال راهکاری برای پخت کیک بدون فر بودن و به کمک تجربیات زهرا و مونا عزیز در پست نکات لازم برای پف کردن کیک آماده شده )

و بازهم نوبت شماست که لطف کنید و تجربه خودتون از پخت کیک در قابلمه روی گاز با هر کدام از روش های بالا و نکاتی که به نظرتون مهم هستند را در کامنت ها برای همه ما بنویسید.

۴.۴/۵ - (۱۷۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. سعیده اسلامیان عزیز شما دوران کارشناسی دانشجوی الکترونیک دانشگاه باهنر کرمان بودید؟ همکلاسی.

  2. به جای آب دو کیسه نمک بریزید و قالب رو روی نمک‌ها بگذارید از همه بهتر میشه. من حتی شیرینی هم با این روش پختم. دماسنج فر هم گاهی داخل قابلمه میذارم و دقیق میشه.

  3. انقدر وسط مطالب تبلیغ گذاشتید که ادم گیج میشه میخواد صفحه رو ببنده. شاید شش خط هم نخوندم.اینکار باعث پیشرفتتون نمیشه

  4. به نظر شما کدوم یکی از این روشا بهتره؟؟ من یه بار با آب پختم کاپ کیکم پف کرده بود ولی خیس و خمیری شده بود وبد مزه یه بارم تو قابلمه روش اول پختم که کیکم خمیر شد

    1. من همیشه خودم کیک بدون فر رو یا مستقیم می ریزیم داخل قابلمه نچسب و زیر قابلمه رو شعله پخش کن میذارم با حرارت ملایم یا فر دست ساز درست می کنم یعنی از روش سوم استفاده می کنم و هردو خیلی خوب میشن. فقط یک نکته که باید رعایت کنید گفتم حرارت ملایم یعنی نه حرارت خیلی کم در پست روش ساخت فر دست ساز که در واقع روش سوم رو بیشتر توضیح دادم میزان حرارت رو براتون نوشتم و با تصویر گذاشتم.

  5. سلام ممنون اموزش عالی بود ایا میشه به این روش شیرینی هم درست کرد یعنی (داخل قابلمه ).

    1. سلام
      من تا حالا اینکار رو نکردم پخت شیرینی خیلی حساس تر کیک هست مطمعن نیستم اما فکر نمی کنم. ولی شیرنی هایی که پایه کیک دارند رو میتونید با قابلمه درست کنید مثل شیرینی ملکه بادام که به زودی دستورش رو در سایت قرار میدم.

    1. سلام
      من خودم تا الان امتحان نکردم ولی از اونجایی که ظرف پیرکس رو میشه داخل فر قرار داد اینجا هم مثل فر هست و حرارت غیر مستقیم از طریق پایه فلزی بهش انتقال داده میشه فکر نکنم مشکلی باشه

  6. سلام من روش اولو انجام دادم فقط اولش نمیدونستم باید دمی بذارم بعد چند دقیقه پفی کیک گذاشتم اشکالی نداره؟؟؟ یکیم با این روشا رویه ی کیک کامل نمیپزه چیکارش کنم ؟؟؟

    1. سلام
      اگر یادت بره دمی بگذاری هم باعث میشه بخار کیک به کیک بخوره و کیک نرم و خمیر بشه هم اینکه اگر بخوای وسط کار درب قابلمه رو برداری ممکنه پف کیک بخوابه و کلاً خراب بشه. رویه کیک میپزه اما برشته نمیشه اگر بخوای دو طرف کیک برشته باشه باید از ماهیتابه دو طرف استفاده کنی و وقتی به یک طرف پخت طرف دیگه رو بچرخونی که برشته بشه البته اگر با این روش ها حرارت خیلی کم باشه که کم کم بپزه رویه کیک هم خیلی خوب میشه

      1. ببخشید اون وقت اگه حرارت خیلی کم باشه پف میکنه؟؟ تو پختش مشکلی پیش نمیاد آیا؟؟

      2. حرارت نباید خیلی خیلی کم کم باشه حرارت باید ملایم باشه یعنی یک درجه بیشتر از حالتی که برای دم کردن برنج میگذارید و همیشه از شعله بزرگ گاز استفاده کنید.

  7. سلام من برای بار اول درست کردم. اما وقتی درب رو برداشتم کل کاپ هام از اب قابلمه پر شده بود. خیلی ب ذوقم خورد. منظره بدی بود. با اینکه دقیقا رعایت کردک میزان اب و دمارو. نمیدونم چرا اینطوری شد!

    1. سلام این روش کمی مهارت میخواد چون از کاپ کوچک هم استفاده کردی کمی سخت تر هم میشه من خودم هم برای بار اول اینجوری شد. برای اینکه دفعه بعد همچنین اتفاقی نیافتد یک قابلمه یا ماهی تابه بصورت برعکس ته ظرف قرار بده و اطراف آن آب بریز و کاپ ها رو روی آن بگذار حتی با این روش دیگه آب هم می توانی نریزی حرارت گاز از طریق ماهی تابه ای که برعکس گذاشتی کم کم به کیک می رسد و می پزه برای قالب های بزرگ می توانی چند عدد کاپ فلزی را برعکس قرار بدهی و قالب را روی آنها بگذاری

  8. سلام
    من از روش دوم استفاده کردم فقط با این تفاوت که آب توی قابلمه نمیریزم… کیکم خیلی خوب میشه و عالی

    1. سلام
      ممنون که تجربت رو از این روش برامون نوشتی بدون آب با حرارتی که از قابلمه به پایه منتقل میشه کیک بدون اینکه بسوزه آروم میپزه.

    2. در روش سوم ک چیزی تو قابلمه نیس و حرارت داره بعد قابلمه ای مستقیما رو شعله هست نمیسوزه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا