آشپزیدستور آشپزی

خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه با ۲ دستور فوری و سنتی

2 روش برای درست کردن خیار شور خوشمزه و ترد خانگیدوست دارید خودتون خیلی ساده خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه درست کنید؟ در اینجا قرار است با دو دستور تهیه خیار شور ترد و خوشمزه خونگی را بخوانیم. دستور اول بهتون یادمیده چطور خیار شور فوری درست کنید و دستور دوم هم برای درست کردن خیار شور سرکه ای خیلی خوشمزه بصورت زیاد و دبه ای به روش سنتی هست.

حسن درست کردن خیار شور خانگی این است که خیار شوری که درست می کنید علاوه بر اینکه به صرفه هست، مواد نگهدارنده ندارند و در سالم ترین و بهداشتی ترین حالت درست می شود. پس همین حالا دست بکار بشید و در کمتر از ۱۰ دقیقه خودتون خیارشور سرکه ای ترد و سالم درست کنید.

خلاصه‌ای از آنچه قرار است در این پست بخوانید:

روش درست کردن خیار شور سرکه ای فوری یا یک روزه

مواد لازم برای یک شیشه یک لیتری:

  • خیار سبز: ۴۰۰ گرم تا نیم کیلو
  • سرکه: ۱/۲ لیوان
  • آب: ۲ لیوان
  • نمک: ۱ قاشق غذا خوری پُر
  • ترخون: یک مشت
  • شوید: یک سوم مقدار ترخون
  • فلفل قرمز: یک عدد بزرگ یا دو عدد کوچک
  • شکر: سر قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: نصف قاشق چای خوری
  • پودر فلفل سیاه یا قرمز: سر قاشق چای خوری
  • سیر: ۳ حبه بزرگ یا ۵ حبه کوچک
  • یک عدد شیشه یک لیتری

مواد لازم برای درست کردن خیار شور یک روزه یا فوری

خیار شور سرکه ای فوری همانطور که از نامش مشخص است، خیلی سریع آماده می شود و برای زمانی که مثلاً شما فردا مهمون دارید و به خیار شور نیاز دارید عالیه؛ با این روش خیلی سریع خیار شور به دست میاد و البته طعمش هم عالی میشه.

بهتره که خیار شور فوری را یک الی دو شیشه بیشتر درست نکنید، تا زود مصرف بشه علت این توصیه من این است که ماندگاری خیارشور فوری کمتر از خیار شور سنتی است.

چون با این روش من خیلی زیاد خیار شور درست نمی کنم، و همیشه زود مصرف می شود. نمی تونم دقیقاً بگم با این روش تا چه مدت خیار شور سالم می مونه و می توان آن را نگه داشت. ولی حداقل برای ۱۵ روز می توان آن را در یخچال نگهداری کرد. اما اگر می خواهید خیار شور زیاد درست کنید، بهتر است از روش سنتی استفاده کنید.

اگر برای بار اول هست که قصد درست کردن خیار شور خونگی رو دارید، توصیه می کنم از هر روشی که استفاده می کنید، یک شیشه درست کنید و امتحان کنید، اگر خوب شد، بعداً بیشتر درست کنید.

مراحل درست کردن خیار شور سرکه ای ترد یک روزه

۱- بهر حبه سیر را به ۲ الی ۴ قسمت تقسیم کنید و نصف آنها را در ته شیشه تمیز، بریزید. ترخون، شوید و فلفل هم به همین صورت نصف آن را بریزید.

۲- شیشه را پر از خیار سبز کنید. توصیه می کنم از خیار های ریز و تازه استفاده کنید تا خیار شور، قشنگ تر، خوشمزه تر و خوش رنگ تری داشته باشید. نصف سبزی، سیر و فلفل که مانده هم وقتی شیشه تا وسط پر شد داخل شیشه بریزید.

۳-شکر و پودر فلفل را هم به شیشه اضافه کنید.

ریختن آب نمک برای درست کردن خیار شور سرکه ای ترد خونگی

۴- حالا یک لیوان دسته دار تا یک چهارم سرکه سفید بریزید و بعد داخل آن آب ولرم (آب شیر) بریزید تا پر شود، یعنی هر لیوان یک چهارم باید سرکه باشد و سه چهارم آن باید آب باشد. و یک قاشق مرباخروی نمک هم داخل هر لیوان بریزید. و کمی بهم بزنید.

آب و سرکه را روی خیار شورهای داخل شیشه بریزید.

هر بار لیوان را با روشی که گفتم از آب، سرکه و نمک پر کنید و به شیشه اضافه کنید تا شیشه کاملاً پر شود و آب روی همه خیار ها را بگیرد و در آخر درب شیشه را ببندید.

پر کردن شیشه از آب نمک برای اینکه خیار شور که درست کردیم خراب نشود

۵- شیشه را در قابلمه عمودی قرار دهید و داخل قابلمه آب بریزید تا نصف یا ۲/۳ شیشه را آب بگیرد. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. وقتی شروع به جوشیدن کرد. شعله گاز را کم کنید، در حدی که آب بجوشد.

جوشاندن شیشه خیار سبز برای برای درست کردن خیار شور

توجه: شیشه را از اول که آب سرد است، در قابلمه قرار دهید تا کم کم گرم شود و آب به جوش آید. شیشه را یکباره در آب جوش نگذارید. می شکند.

صبر کنید حدود ۳۰ دقیقه شیشه حاوی خیارها داخل آب بجوشد. در این مدت رنگ خیارها عوض می شود و کاملاً مشخص است که خیار شور رسیده. رنگ خیار باید دیگر سبز نباشد و مثل رنگ خیار شور بیرونی شود.

طرز تهیه خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه یک روزه یا فوری

۶- بعد که خیار شور رسید، شیشه را از آب خارج کنید تا کاملاً سرد شود. وقتی سرد شد. داخل یخچال قرار دهید. بعد از اینکه داخل یخچال گذاشتید حدود ۵ الی ۶ ساعت بعد قابل خوردن و مصرف است.

حتما بخوانید: ۹ نکنه برای خوشمزه شدن سالاد الویه

نکات درست کردن خیار شور سرکه ای ترد به روش فوری 

  • هر لیوان آب و سرکه باید یک چهارم سرکه و دو چهارم آب باشد. اگر دوست دارید خیارشورتون ترش شود، یک سوم سرکه و دو سوم آب استفاده کنید.
  • از سبزی های تازه استفاده کنید.
  • بعد از سرد شدن شیشه آن را داخل یخچال نگهداری کنید.
  • شکر و آبلیمو خیلی کم و اما باید باشد. چون در طعم و ترد شدن خیار شورتون تأثیرگذار است.
  • از خیارها کوچک و تازه استفاده کنید.
  • در این روش نیاز نیست خیار و سبزی ها را خشک کنید و آبی که داخل شیشه می ریزید نیاز به جوشاندن ندارد.

طرز تهیه خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه با روش سنتی

طرز تهیه خیار شور سرکه ای ترد به روش سنتی و روش درست کردن خیار شور با ماندگاری زیاد

خیار شور سرکه ای به روش سنتی ماندگار بیشتری دارد البته مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا برسد و بستگی به گرمای هوا داره ولی معمولا  بین ۶ الی ۱۰ روز طول می کشد تا آماده مصرف شود.

مواد لازم برای خیار شور سرکه ای ترد سنتی

  • خیار سبز: هر چقدار باشد.
  • سرکه یک الی دو قاشق غذا خوری برای هر لیوان آب
  • آب جوشیده ولرم : به مقدار لازم
  • نمک: یک قاشق غذا خوری سرپُر برای هر ۲ لیوان آب جوشیده
  • ترخون خشک یا تازه
  • شوید: یک سوم تا یک دوم مقدار ترخون
  • فلفل قرمز: ۲-۳ عدد برای هر شیشه
  • سیر: ۳ حبه بزرگ یا ۵ حبه کوچک برای هر شیشه
  • تخم کشنیر: بصورت پودر شده یا درسته یک قاشق مرباخوری
  • نخود خام: ۴ الی ۶ عدد برای هر دبه ۲ کیلویی

مواد لازم برای تهیه خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه خانگی به روش سنتی

مراحل تهیه خیار شور سرکه ای خانگی به شکل سنتی

۱- خیارها را خوب بشویید، روی یک پارچه تمیز آنها را پهن کنید و صبر کنید کاملاً آب آنها گرفته شود. و خشک شوند. (اگر از سبزی تازه هم استفاده می کنید باید سبزی های به خوبی خشک شوند.)

خشک شدن خیار سبز ها برای درست کردن خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه

وقتی خیارها خشک شدند با یک خلال دندان یک الی دو جای خیارها را سوارخ کنید. به نحوی که از یک طرف وارد خیار شود و از طرف دیگر خارج شود.

علت سوراخ کردن خیارها با خلال این است که: آب نمک و سرکه به داخل خیار نفوذ کنید و خیارشور سرکه ای ترد و خوشمزه تری داشته باشید بعلاوه از پوک شدن خیارشور ها بخصوص خیارشورهای بزرگ جلوگیری می کند.

۲- به ازای هر دو لیوان آب جوشیده ولرم یک قاشق سرپر نمک با آن قاطی کنید و ( آب خیارشور نباید داغ باشد یعنی وقتی انگشت اشاره را داخل آن قرار می دهید نباید بسوزد. )

مقدار نمک خیار شور باید چقدر باشد؟

اگر نمک خیار شور زیاد باشد خیار شور پوک می شود و اگر مقدار نمک خیار شور کم باشد خیار شور لزج و چسبناک می شود. بنابراین سعی کنید مقدار نمک خیار شور دقت کنید و کم و زیاد نریزید.

فرق نمی کند به روش سنتی یا فوری خیار شور درست می کنید: تقریباً برای هر دو لیوان آب یک قاشق غذاخوری سر پُر نمک نیاز دارید. ولی برای مشخص شدن اینکه مقدار نمکی که اضافه کردید به اندازه هست یا نه می توانید این آزمایش رو انجام دهید:

بعد از اینکه نمک را اضافه کردید و کاملاً در آب جوشیده حل شد، یک عدد تخم مرغ شسته را داخل آب نمک قرار دهید. تخم مرغ اگر ته آب رفت یعنی کم نمک زدید، اگر روی آب قرار گرفت یعنی زیاد نمک زدید.

تخم مرغ باید حدوداً در نیمه ظرف قرار گیرد. در این حالت یعنی مقدار نمکی که زدید کافی و خوب هست. و نمک خیار شور شما به اندازه است.

نمک اگر کم باشد خیار شور خراب می شود. اگر زیاد باشد خیار شور وا می رود.

۴- هر شیشه را از خیار سبز کاملاً تا جایی که می شود پر کنید. در ته و بین هر شیشه هم مقداری سیر، سبزی معطر شما شوید و تلخون خشک یا تازه، فلفل تند خشک شده یا تازه قرار دهید.

ریختن مواد خیار شور سرکه ای ترد در دبه

۵- انگشت شصت خودتون رو داخل آب نمک ببرید. گرمای آب باید در حدی باشد که انگشتتون احساس گرما کند نه باید کاملاً سرد باشد نه در حدی که احساس داغی کنید. اگر آب زیاد داغ باشد خیار شور شل می شود.

۶- آب نمک را با سرکه قاطی کنید. معمولاً برای هر لیوان آب یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه کافی است. سرکه هم طعم خیار شور را خوشمزه تر می کند هم اینکه جلوی کپک زدن خیار شور را می گیرد.

توجه: در ته دبه یا بطری و وسط آن چندتا نخود خام بیندازید. نخود از خود گازی تولید می کند که موجب ترد شدن خیار شورها می شود.

۷- بطری را کاملاً با آب نمک پر کنید بطوری که خیارها کاملاً در آب نمک باشند وگرنه زود کپم می زنند. روی درب بطری یک پلاستیک کلفت یا یک پلاستیک فریز را چهار لا قرار دهید. و درب بطری را تا می شود، محکم کنید که هوا وارد شیشه نشود.

روش ریختن مواد خیار شور سرکه ای ترد خانگی در دبه

۸- شیشه ها را در جای گرم و تاریک قرار دهید. مثلا داخل کابینت، با توجه به گرمای محیط ۶-۷ روز طول می کشید که خیار شورها برسند. بهتر از ۴ الی ۵ روز اول آنها را بیرون یخچال قرار دهید و بعد آن را داخل یخچال بگذارید.

اگر خیار شور را از همان اول داخل یخچال بگذارید یا هوا سرد باشد ، خیل دیر می رسد ممکن است یک ماه هم طول بکشد.

توجه: قرار دادن ظرف خیار شور در جای تاریک برای رسیدن، موجب می شود رنگ خیار شور بهتر شود.

چیکار کنیم خیار شور کپک نزند؟

برای جلوگیری از کپک زدن خیار شور نکات زیر را رعایت کنید:

  • مهم ترین نکته برای کپک نزدن خیار شور این است که هوا وارد ظرف نشود. برای اینکار همانطور که در بالا گفتم بر روی درب شیشه نایلون قرار دهید و بعد درب شیشه را محکم کنید.
  • همه شیشه را پر از آب، نمک، سرکه کنید اگر بخشی از شیشه خالی باشد، احتمال اینکه کپک بزند بیشتر است.
  • روی همه خیارها بطور کامل باید آب نمک بگیرد و گرنه خیار شور کپک می زند.
  • خیار، سبزی، و شیشه ای که استفاده می کنید باید کاملاً خشک و تمیز باشند.
  • نمک و سرکه موجب جلوگیری از کپک زدن می شوند.
  • بعد ازاینکه در خیارشور را باز کردید، حتماً باید در یخچال نگهداری کنید. هرچند که توصیه من این است برای ماندگاری بیشتر، خیار شور فوری را بعد از سرد شدن و خیار شور سنتی را بعد از ۳ الی ۴ روز همیشه در یخچال نگهدرای کنید.

راه های جلوگیری از توخالی و شل شدن خیار شور

اگر خیار هایی که برای خیار شور استفاده می کنید، خیلی بزرگ یا کلفت هستند، داخل آنها چندبار سوزن یا چنگال یا خلال بزنید تا از داخل پوک و توخالی نشوند. ولی خیار شورهای نازک و ریز نیاز به سوزن زدن ندارند و توخالی نمی شود.

برای جلوگیری از شل شدن و خراب شدن خیار شور ۶ نکته مهم وجود دارد:

  • مقدار نمک باید به اندازه باشد. که اندازه آن را براتون در بالا نوشتم.
  • بهتر است بجای نمک تصفیه شده از سنگ نمک استفاده کنید. چون نمک تصفیه شده ید دارد که موجب شل شدن خیار شور می شود. اگر مقدار خیارشوری که که درست می کنید کم هست مثلا دو الی ۳ شیشه، اشکال ندارد از نمک تصفیه شده استفاده کنید چون زود مصرف می شود.
  • خیار شور را بعد از باز کردن درب آن، در یخچال قرار دهید تا دیرتر شل و خراب شود.
  • دمای آبی که روی خیارها ریخته می شود هم مهم است. آب و نمک نه باید سرد باشد نه داغ تنها باید گرم باشد.
  • برای درست کردن خیار شور بهتر است از خیار محلی یا همان خیاری که در زمین کشاورزی رشد داده شده، استفاده کنید. خیار های محلی از نوع گلخانه‌ای دیرتر شل و خراب می شوند و البته خوشمزه تر هم می شود.
  • خیار ها را در ظرف تا می توانید فشرده بگذارید.

انتخاب خیار سبز مناسب برای درست کردن خیار شور

نکات ترد شدن خیار شور خانگی

  • برای ترد شدن خیار شود اول از همه خیاری که انتخاب می کنید باید نازک، تازه و حتی المکان محلی باشد، خیار اگر تازه نباشد چروکیده می شود.
  • در هر شیشه یک لیتری ۳ الی ۴ عدد نخود خام بیندازید، نخود گازی تولید می کند که موجب ترد شدن خیار شور می شود.
  • سوزن زدن به خیارهای کلفت هم موجب ترد شدن آنها می شود.
  • در بعضی جاها گفته شده، برای ترد شدن خیار شور از زاج سفید استفاده کنید. اینکار اشتباه است زاج سفید سمی است و قابل خوردن نیست.

چند نکته:

۱- می توانید برای خیار شور از شوید و تلخون خشک شده هم استفاده کنید. اما برای خوش عطر شدن خیار شور بهتر است سبزی تازه استفاده کنید.

۲- خیار شور سرکه ای را می توانید در دبه پلاستیکی یا بطری نوشابه ای هم درست کنید اما بهتر است حیار شور را در ظروف شیشه ای درست کنید تا سالم تر باشد.

۳- برای سرکه خیار شور می توانید از سرکه ترشی که زیاد آمده هم استفاده کنید. سرکه ترشی را صاف کنید و به خیار شور بزنید.

اینم از دو روش عالی برای درست کردن خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه خونگی شما چه روش و نکاتی برای درست کردن خیار شور استفاده می کنید. تجربه خودتون در تهیه خیار شور و فوت و فن‌های خوشمزه شدن اون را برامون بنویسید؟

۴.۳/۵ - (۳۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. ممنون از توضیحات خوب شما
    من میخوام در مقادیر بالا(۵۰۰ کیلو، در دبه های ۱۰ یا ۱۵ کیلویی ) درست کنم، آیا با همین روش شما میشه درست کنم؟ مشکلی به وجود نمیاد؟ و اینکه چ.ن حجم بالاست روش نگهداریش به چه صورت باید باشه؟

  2. سلام. ممنون از توضیحات عالی و دقیقتون
    من حدود ۴ کیلو تو دبه پلاستیکی درست کردم. نوشتید بار اول کم درست کنید ولی من چون اعتماد ۱۰۰درصدی دارم بهتون زیاد درست کردم🥰😅فقط اینکه تا چند مدت میتونم بیرون از یخچال نگهش دارم؟ چون فعلا تا یکی دوماه قصد استفاده هم ندارم.

    1. سلام خواهش می کنم لطف دارید :)، نمیدونم از چه روشی استفاده کردی اگر خیارشور فوری درست کردید که بزارید داخل یخچال اگر روش سنتی استفاده درست کردید و میخواید تا دو ماه دیگه استفاده نکنید بازم بزارید داخل یخچال چون بگذارید یخچال یه ماه طول می کشه تا برسه برا همین تا دوماه دیگه خیلی خوب میشه اگر بیرون بمونه بعد از ۱۰ روز می رسه

  3. دستور تهیه خیارشور رو بسیار بسیار عالی با همه نکات نوشتید، خیلی ممنون.
    خیلی از سایت ها حتی میزان آب یا سرکه و گاها نمک رو هم اصلا اشاره ای نکردن، ولی دست مریزاد شما تمام تجربیات رو کامل در اختیار گذاشتید، سپاسگذارم

    1. خواهش می کنم من چون خودم دوست دارم وقتی دستوری میخونم کامل باشه و به همه جزئیات اشاره کرده باشه سعی می کنم خودم هم اینجوری بنویسم و کامل تمام نکات رو بگم خوشحالم براتون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا