سلامت

۸ ماده ی غذایی گیاهی سرشار از کلسیم برای گیاهخوارن و همه

مواد غذایی گیاهی سرشار از کلسیم برای گیاهخوران و همه مردمکلسیم نقش مهمی برای سلامت مفاصل، استخوان ها و عروق بدن دارد. بعلاوه برای تنظیم فشار خون و حفظ سطح قندخون در افراد دیابتی یک ماده لازم و ضروری است. بنابراین لازم است مواد غذایی حیوانی و گیاهی سرشار از کلسیم را بشناسیم و آنها را در ذنجیره غذایی خود بگنجانیم. به همین منظور قصد دارم تا اگر رژیم گیاهخواری دارید یا دوست دارید علاوه بر لبنیات مثل شیر و ماست با غذاهای دیگری که مقدار زیادی کلیسم دارند آشنا شوید، شما را با ۸  ماده گیاهی سرشار از کلسیم آشنا کنم.

هر فرد به چه میزان کلسیم نیاز دارد؟

میزان کلسیم مورد نیاز هر فرد با توجه به محل زندگی و سن فرد، متفاوت است. اما بطور کلی روزانه مقداری بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم برای هر فرد لازم است. برای مثال ۳ لیوان شیر حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم دارد. که برای بر طرف کردن نیاز کلسیم افراد بین ۱۹ تا ۵۹ سال کافی است.

مواد غذایی گیاهی سرشار از کلسیم

کلسیم مورد نیاز بدن از دو طریق تأمین می شود: غذا یا استخوان های بدن، اگر در طول روز غذاهای کلسیم دار مصرف نشود بدن کمبود کلسیم خودش را از استخوان ها و دندان ها می گیرد و به مرور زمان باعث از بین رفتن و آسیب به استخوان ها می شود. ۹۹ درصد کلسیمی که ما دریافت می کنیم در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود.

بنابراین لازم است با تغذیه مناسب، کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنیم. درست است که انواع گوشت ها مانند گوشت مرغ و لبنیات منابع عالی از کلسیم هستند، ولی تنها منابع کلسیم دار نیستند. برخی مواد غذایی گیاهی سرشار از کلسیم وجود دارند که می توان از آنها هم برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن خود بهره ببریم. که در ادامه با ۸ مورد از بهترین های آن آشنا می شویم.

۱- پرتقال

پرتقال یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم

هر یک عدد پرتقال دارای ۶۰ میلی گرم کلسیم است. علاوه بر آن پرتقال سرشار از ویتامین C  است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن رادیکال های آزاد که موجب آسیب به سلول ها می شود لازم است.

حتماً بخوانید: یک خوراکی خوشمزه با پوست لیمو و پرتقال (کندی پوست پرتقال)

۲- جو پرک یا همان جو دو سر

جو پرک یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم

هر ۱۰۰ گرم جوپرک دارای ۸ درصد یا همان ۷۷ میلی گرم کلسیم می باشد و البته جو پرک دارای فیبر محلول است که سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد. فیبر محلول همچنین می‌تواند جذب کلسترول را در جریان خون کاهش دهد. بعلاوه منبع غنی از منیزیم است که برای عملکرد خوب آنزیم ها و تولید انرژی در بدن لازم است و از سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

۳- سویا

سویا و شیر سویا یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم

سویا و شیر سویا منابع عالی کلسیم هستند. در لیوان شیر سویا ۲۶۱ میلی گرم کلسیم وجود دارد. هر ۱۰۰ گرم دانه سویا ۳۵۰ میلی گرم کلسیم دارد. بعلاوه سویا دارای منیزیم، پروتئین، آهن، سلونیم است. سویا تنها ماده گیاهی است که دارای پروتئین کامل است و ۸ اسید آمینه ضروری را دارد. بنابراین سویا نه تنها یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم بلکه یک ماده گیاهی سرشار از پروتئین هم می باشد و برای گیاهخوران یک غذای لازم و ضروری است.

۴- بادام

بادام یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم

هر ۱۰۰ گرم بادام ۲۶۴ میلی گرم کلسیم دارد. بادام دارای مقدار زیادی پروتئین است بنابراین برای مدت زمان زیادی ما را سیر نگه می دارد. غنی از چربی های غیر اشباع است و موجب جلوگیری از حملات قلبی می شود  و کلسترول را کاهش می دهد.  پتاسیم، ویتامین E و آهن از دیگر مواد مغذی موجود در بادام است.

۵- لوبیا سفید

لوبیا سفید یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم

هر یک فنجان لوبیا سفید ۱۰۰ میلی گرم کلسیم دارد. علاوه بر آن دارای آهن، فیبر، کلسیم و آنتی اکسیدان های لازم برای بدن می باشد.

۶- انجیر

انجیر یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم - چاره دان

 فقط دو انجیر متوسط می تواند ۵۵ میلی گرم کلسیم به شما بدهد. انجیر یکی از میوه هایی هست که غنی ترین فیبر را دارد. همچنین شامل مواد معدنی و ویتامین هایی مانند A، B1، B2، کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کلر می باشد.

۷- کلم بروکلی

کلم بروکلی یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم

۱۰۰ گرم کلم بروکلی به ما ۴۷ میلی گرم کلسیم می دهد. کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین C است که برای بالا بردن ایمنی بدن لازم است . بعلاوه دارای ویتامین K  و فولات برای رشد و تکثیر سلولی بدن می باشد. توصیه می کنم برای بهره بردن از خواص بی نظیر کلم بروکلی در اینجا دستور یک خورشت خوشمزه با کلم بروکلی را حتماً بخوانید.

۸- بامیه

بامیه یک ماده غذایی گیاهی سرشار از کلسیم

در هر ۱۰۰ گرم بامیه ۷۷ میلی گرم کلسیم وجود دارد. تقریبا در ۸ عدد بامیه ۶۵ میلی گرم کلسیم وجود دارد. بامیه همچنین دارای پتاسیم، ویتامین C، A و فیبر می باشد.

سعی کنید برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن خود، مواد غذایی گیاهی سرشار از کلسیم بالا را در برنام غذایی خود قرار دهید و از دیگر خواص بی نظیر آن ها هم بهره ببرید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا