آشپزیترفند و تجربه آشپزی

۸ روش عالی برای سرخ کردن بادمجان با جذب کمترین روغن

6 روش مختلف برای سرخ کردن بادمجان با روغن کم برای سرخ کردن بادمجان معمولاً روغن زیاد مصرف می شود. اگر دنبال راهی برای سرخ کردن بادمجان با روغن کم هستید، در ادامه قرار است ۸ روش عالی برای سرخ کردن بادمجون با جذب روغن کمتر رو براتون بنویسیم که همشون واقعا جواب میدن و به شخصه تست کردم. و با انجام آنها واقعا بادمجون روغن کم می کشد. این پست رو از دست ندید و با من همراه باشید.

مگه میشه آدم قید خورشت قیمه بادمجان خوشمزه و کشک بادمجون رو بزنه. ولی همیشه وقتی بادمجون رو سرخ می کنیی و میبینی ظرف روغن نصفه شد، دیگه اشتیاق آدم برای سرخ کردن دوباره بادمجون کم میشه. ولی اگر این روش های عالی برای سرخ کردن بادمجان با روغن کم رو بخونید، دیگه بعد از سرخ کردن بادمجون عذاب وجدان نمی گیرید بخوریشون یا نه!

توجه: برای اینکه بادمجان موقع سرخ کردن روغن کم جذب کند. این دو اصل را برای سرخ کردن بادمجان رعایت کنید:

  • همیشه بادمجان تازه تهیه کنید. بادمجان هرچه کهنه تر باشد، بیشتر روغن می گیرد.
  • موقع سرخ کردن بادمجان باید شعله گاز متوسط باشد. اگر حرارت شعله گاز کم باشد، باعث جذب روغن بیشتر می شود.
  • همیشه برای اینکه هم طعم بادمجان خوشمزه تر بشه و تلخی آن گرفته بشه و همچنین موقع سرخ کردن روغن کم بکشه بادمجان را بعد از پوست کندن و بریدن حداقل ۳۰ دقیقه در آب نمک قرار دهید. حتی می تونید از شب قبل بادمجونا رو در آب نمک بخوابونید.

روش اول برای سرخ کردن بادمجان با روغن کم

سرخ کردن بادمجان با روغن کم با سفیده تخم مرغ

بادمجان ها را پوست بکنید، در تیکه‌های دلخواه آن‌ها را برش بزنید و داخل آب نمک فراوان حداقل نیم ساعت قرار دهید.

بعد یک دور بادمجان‌ها را آب بکشید که شور نباشند. یک عدد سفیده تخم مرغ را داخل کاسه بزنید تا باز شود.

قبل از اینکه بادمجان را داخل روغن قرار دهید، تا سرخ شود؛ با دست یا با قلمو روی سطح آن در حد یک لایه‌ی خیلی نازک، سفیده تخم مرغ بکشید. (توجه کنید که نیاز نیست خیلی سفیده به سطح بادمجان بزنید.)

در این روش یک عدد سفیده برای تعداد زیادی بادمجان کافیه و اصلاً بادمجان بوی سفیده تخم مرغ را نمی‌گیره. چون مقدار سفیده‌ای که روی سطح بادمجان می‌کشیم، کم بوده و همچنین همان مقدار کم هم سرخ می‌شه.

سرخ کردن بادمجان با سفیده تخم مرغ روشی است که من همیشه برای سرخ کردن بادمجون های خودم استفاده می‌کنم و ازش خیلی راضی هستم. به نظرمن این روش بهترین روش برای جذب کمترین روغن هنکام سرخ کردن بادمجان هست.

توجه: هرچه بیشتر بادمجان داخل آب با نمک فراوان بماند در هنگام سرخ کردن کم‌تر روغن می‌کشد. اگر می توانید یک شب تا صبح آن ها را داخل آب نمک بگذارید.

در آب نمک قرار دادن بادمجان برای سرخ کردن بادمجان با روغن کم

روش دوم:

در این روش برای سرخ کردن بادمجان با روغن کم ، آب و نمک می‌گذاریم. (نمک به مقدار لازم، که بادمجان ها شور نشوند.) به جوش بیاید و بادمجان‌ها را که به تیکه‌های دلخواه برش دادیم؛ حدود دو الی سه دقیقه می‌گذاریم بجوشند. آنها را داخل آبکش می ریزیم تا آب زیادی بادمجان برود. بعد آن‌ها را سرخ می‌کنیم.

جوشیدن بادمجان ترفندی برای سرخ کردن بادمجان با روغن کم

این روش هم روغن کمی مصرف می‌شود. اما یکم،(تاکید می‌کنم یکم! ) بادمجان نرم‌تر از روش اول می‌شود و حالت آبپز می‌گیرد. اما این روش هم برای جذب روغن کمتر توسط بادمجون خیلی خوب جواب می‌دهد.

روش سوم :

سرخ کردن بادمجان با روغن کم با ماست

در این روش هم اول از همه بادمجان ها را حداقل ۳۰ دقیقه در آب نمک فرآوان می خوابانیم. بعد با سطح بادمجان ها قبل از اینکه آن‌ها را سرخ کنید؛ کمی ماست بزنید.

این راه هم برای جذب کم تر روغن در بادمجان جواب می دهد. اما طبق تجربه من وقتی سفیده تخم مرغ بزنیم، بادمجان روغن کم تری نسبت به این روش جذب می کند.

حتما بخوانید: نکات و طرز تهیه ماست سفت و خامه ای خانگی

روش چهارم :

سرخ کردن بادمجان با روغن کم امکان پذیر است

در این روش برای اینکه بادمجان روغن کم به خود بگیرد :

  • بادمجان ها را پوست کنده و برای حداقل نیم ساعت در آب نمک قرار دهید.
  • روغن را در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا خوب خوب داغ شود. بادمجان ها در روغن داغ قرار دهید و اجازه دهید با حرارت تقریباً بالا سرخ شوند. حرارت بالا باعث می شود بادمجان کم تر روغن به خود بگیرد.
  • بادمجان های سرخ شده در یک قابلمه که در آن حدود یک الی دو لیوان آب ریختید و آب در حال جوشیدن است، قرار دهید و بعد از یک دقیقه جوشیدن آن ها، آب قابلمه را خالی کنید. وقتی بادمجان در آب می جوشد تمام روغن هایی که به خود گرفته به آب پس می دهد.
  • بعد بامجان ها را در خورشت و جایی که می خواهید استفاده کنید.

این روش برای کسانی که دوست ندارند از سفیده تخم مرغ استفاده کنند؛ عالی است. اما مصرف روغن آن مانند قبل است و در واقع ما در این روش روغن های اضافی را دور می‌ریزیم.

همچنین اگر شرایط فراهم نبود و نشد از ۳ روش گفته شده در ابتدا، بادمجان ها را سرخ کنی و آن‌ها کلی روغن جذب کردند، این روش یک ترفند عالی برای حذف روغن زیادی در بادمجان سرخ شده است.

حتماً بخوانید: دستور تهیه کیک خیس شکلاتی ساده و کم روغن

روش پنجم: جذب روغن کم توسط بادمجان با گوجه

این روش رو تینای عزیز لطف کردند و در دیدگاه ها نوشتن منم این روش رو تست کردم و خوب بود.

  • کافیه بعد از خواباندن بادمجان در آب نمک یک گوجه را دو نیم کنید یا آب آن را بگیرید.
  • روی سطح بادمجان گوجه بمالید و بگذارید برای سرخ شدن.

روش ششم:

برای کمتر بردن روغن هنگام سرخ کردن بادمجان ابتدا بادمجان را در تابه بدون روغن کمی تفت میدیم و بعد داخل ماهیتابه روغن می ریزیم و بادمجونا رو با روغن سرخ میکنیم.

(این روش را سارا محمدی عزیز برامون از قسمت تجربه تو چیه ارسال کردن.)

روش هفتم:

برای اینکه بادمجان روغن کم ببره. بعداز اینکه بادمجون رو پوست گرفتید. و از وسط دو نیم نیم کردید، با فرچه بادمجون رو روغن بمالید و نیاز نیست توی ماهیتابه روغن بریزید با همون روغن که بهش زدید بذارید توی ماهیتابه سرخ میشه و عالی درمیاد.

(این روش را زری نازنین عزیز برامون ارسال کردن.)

روش هشتم: 

موقع سرخ کردن بادمجون مقدارى آب و مقدار کمى روغن داخل ماهیتابه بریزین، بذارین جوش  بیاد، بادمجونا رو کف ماهیتابه بچینید و حرارت رو متوسط کنید و درش رو ببندید. بعداز مدتى آبش تموم میشه و شروع به سرخ شدن می کند وقتی یه طرفش سرخ شد برگردونین. که طرف دیگه هم سرخ شود برای طرف دیگه دوباره روغن لازم نداره.

(این روش را خورشید عزیز برامون ارسال کردن.)

البته روشهای دیگری هم دوستان در کامنت ها لطف کردن نوشتن که می توانید آنها را بخوانید.

چاره دان محل به اشتراک گذاشتن تجربه هاست. این ۸ روش تجربه‌های من و برخی از دوستان چاره‌دانی در سرخ کردن بادمجان با روغن کم بود، حالا نوبت شماست که تجربه ها و نظرات خودتون رو بنویسید.

۳.۹/۵ - (۱۹۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۵۳ دیدگاه ها

  1. سلام از این همه راهنماییتون خیلی ممنون همه رو امتحان کردمو جواب گرفتم …
    یه نظر هم من میدم امیدوارم براتون خوب باشه … من اگه بخوام فردا ناهار بادمجون سرخ کنم صبح زودتر از خواب بیدار میشمو بادمجونارو ب اندازه دلخواهم برش میزنم و تا وقت درست کردنش تو صافی میزارم باشه ک آب بادمجون ب رنگ بنفش ازش خارج میشه و موقع سرخ کردن روغن کمی میبره

  2. سلام، ممنون از همگی … من روش سفیده تخم مرغ و ماست رو امتحان کردم، هر دو خوب بود البته سفیده روغن کمتری برد 👋👋👋
    روش نصفه گوجه که پیشنهاد دادید رو هم امتحان می کنم

  3. از تمام روشهایی که بکار بردم ، استفاده از سفیده تخم‌مرغ بهترین جواب را داده و انگار با کلی روغن سرخ کردی.
    پیشنهاد می کنم امتحان کنید.
    ممنون که تجاربتون رو در اختیار میگذارید.🙏🙏

  4. سلام به همگی ممنونم از همگی که تجربه های خودتون را در اختیار همه میزارید و بدجنس نیستید .😍😍روز خوبی برای همه آرزو میکنم.

  5. سلام بله بهترین روش برای جذب کم روغن سفیده تخم مرغ هست که برای استفاده زودهنگام مناسبه ولی برای فریز کردن بادمجون به این روش اصلا توصیه نمیشه

  6. سلام‌میتونید بعد ازاینکه از آب نمک خارج کردید داخل مایکروفر بزارید بعد از ۵ مین سرخ کنید چون نیم پز شده روغن کمتر میبره،همسرمن از بوی سفیده ی تخم مرغ اصلا خوشش نمیاد

  7. سلام بادمجان حالت اسفنجی داره و برای همین روغن زیاد جذب میکنه. اگه شکل بادمجان سرخ شده براتون مهم نیست از این روش استفاده کنید. اول بادمجون رو مقداری سرخ کنید و مقداری روغن بریزید وقتی مقداری سرخ شدن و روغن ناپدید شد اونوقت بامجونها رو از تابه خارج کنید و اونها رو بکوبید روغن داخل اونها خارج میشه با روغن خارج شده سرخشون کنید اینبار دیگه جذب نمیشه

  8. باسلام خدمت این عزیزودوست داشتنی این طرزآفتاب گذاشتن یک روش بسیارقدیمی هست که خانم های قدیمی ترازاین روش استفاده میکردندخانمهای که ازنسل جدیدترهستندومشاهده کردند مادرانشان چطوربامجان را عمل میاورندیاهرغذاهای جورواجوررا.باتشکرازخانمهای خوش ذوق.درآشپزی .موفق باشید.سربلند.

  9. میتونید تو هر ماهیتابه کنار بادمجان چند ورق هم کدو سرخ کنید اینجوری روغن خیلی کمتری مصرف میشه ومالیدن سفیده تخم مرغ علاوه بر صرفه جویی در روغن به خوشرنگ شدن بادمجان ها طلایی رنگ شدنشون کمک می‌کنه ممنون از همگی

  10. سلام ، مرسی از راهنمایی خوبتون ، روش اول رو امتحان کردم واقعا عالیییی بود 👍👍ممنون

  11. من بادمجون هارو روغن مالى مى کنم و درفر میزارم به مدت نیم ساعت.البته گریل از بالا را روشن مى کنم

  12. روش من اینکه بادمجان هارو با چنگال سوراخ سوراخ میکنم و در روغن نسبتا زیاد و رو به داغی سرخ میکنم روغن کمتری میگیره،
    هیچ طعمی بهتر از بادمجانی که با روغن فراوان سرخ شده نداریم ،بنظرم برای ماهی یک بار اشکال نداره

    1. من خودم با روغن خیلی میانه خوبی ندارم کلا کیک هایی هم که خیلی روغن میبرن معمولا درست نمی کنم ولی با سفیده هم تست کنید هم خیلی پوک و خوشمزه میشه هم اصلا روغن نمی گیره

  13. سلام یه دونه گوجه را از وسط نیم کنید و روی هر طرف بادمجان بکشید ،مصرفروغن خیلی کم میشه.با تشکر از سایت خوبتون

  14. برای فرار کردن از دست این همه روغن تو بادنجون به اینجا رسیدم ، عاشقتم ادمین فکر کنم مثل خودم یه برنامه نویس خسته هستی که هر از گاهی از پای سیستم بلند میشی یه سر میری آشپزخونه ، همه روشهارم تست میکنی ، فقط احتیاط کن مثل من چاق نشی

  15. سلام ?? من بادمجون خام گذاشتم تو نمک زیاد یک شب موند بجای سبد گذاشتم توی یه قابلمه ، یه دور شستمشون ولی بعد که سرخ کردم متوجه شدم شدیدا شور شدن
    بقیه رو سرخ نکردم
    چیکار کنم شوریشون بره
    وحشتناک شورنا???

    1. سلام
      آب بزار بجوشه بادمجونا رو بریز داخلشون یکی دو دقیقه جوش بخوره بعد آبشون رو بریریز و روشون حسابی آب بگیر. تا نمکشون بره. بعدم سرخشون کن اینجوری روغن هم کم می گیره. فقط یکی دو دقیقه بیشتر نجوشه بعدم اگر یکم هنوز نمک داره به غذات دیگه نمک نزن.

  16. بابت راهنمایی های خوبتون ممنون.
    من خودم بادمجونا رو که از وسط نصف کردم دو طرفش نمک میپاشم و میندازم تو روغن داغ ، بنظر خودم که کم روغن میگیره.

    1. لطف داری 🙂 بله نمک خیلی کمک میکنه تا بادمجون کمتر روغن بگیره اما راه های بالا دیگه عالی میشه.

  17. یه روش خیلی خوب هم من بهتون معرفی میکنم اونم اینه که بادمجون ها رو پوست بکنید برش بزنید و دو طرف هر برش رو نمک بپاشید و اونا رو دور آبکش بچینید و بزارید جلوی آفتاب تا نیم ساعت دو طرفشم آفتاب بخوره یعنی نیم ساعت اینطرف نیم ساعت اونطرفش بعدش بادمجون هارو با آب خوب بشورید و خوب خشک کنید روغن رو داغ کنید و بندازیدشون داخل روغن هم ترد میشن هم خوشمزه و اینکه خییییلی روغن کمی به خودشون میگیرن

  18. سلام
    من بادمجان را می ریزم تو اب نمک بعد روغن که داغ شد از تو اب نمک در میارم یم تکان میدم می ندارم تو روغن اصلا روغن به خودش نمی گیره .
    ولی هیچی روشی مزه بادمجان پر از روغن را نمیده مطمئنم….

  19. ی روش خیلی خوب دیگه اینه ک موقع سرخ کردن بادنجان درماهیتابه روبزاریداونوقت میبینیدک روغن خیلی کمی میخادبرای سرخ شدن?

    1. ثریا عزیز ممنونم که تجربه خوبت رو در اختیار همه ما گذاشتی. به شخصه حتما امتحان میکنم

  20. یک روش خیلی عالی استفاده از روغن کنجد هست به جای روغن نباتی. بسیار بسیار روغن کمی مصرف میشه و البته که روغنی هم که جذب بادمجان میشه بسیار سالمه. برای کوکو و کتلت هم همین طور

  21. سلام، ممنون از راهنمایی خوبتون. من از روش سفیده تخم مرغ استفاده کردم که واقعا” عالی بود.
    بازم ممنون. -:(@

    1. سلام مینای عزیز
      خواهش می کنم. 🙂 خوشحالم که راضی بودید. منم خودم از روش سفیده تخم مرغ خیلی راضی هستم

      1. من اول نمک بهش میزنم بعد میریزم توی آبکش و جلوی آفتاب.اب سیاه رنگی ازش خارج می‌شود.بعد میشورم میذارم خشک بشه بعد در روغن سرخ میکنم و بعد مجددا داخل آبکش میذارم روغن خود ب خود از آبکش خارج میشه.روغن اضافه را باصافی صاف میکنم و برای روی برنج یا غذاهایی که نیاز به روغن بدون سرخ کردن هست استفاده میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا