خانه داری

۱۰ قانون مهم برای همیشه تمیز ماندن خانه که لازم است بدانید

10 قانون و اصل برای تمیز ماند خانه در همه اوقاتیک خانه تمیز و مرتب حس آرامش خاصی دارد و ما در آن با حال بهتر به دیگر کارهای خود می‌رسیم. قرار است با ۱۰ قانون برای تمیز ماندن خانه آشنا شویم که اگر سعی کنیم همه یا تعدای از آن‌ها در خانه خود داشته باشیم، می‌توانیم حس خوب داشتن یک خانه همیشه تمیز و مرتب را تجربه کنیم.

همیشه تمیز ماندن خانه با ۱۰ قانون برتر

البته قبل از اینکه در مورد قوانین تمیز ماندن خانه صحبت کنم، لازم می‌دانم این نکته را هم بگم: برای خانه‌هایی که کودک زیر ۶ سال دارند، شاید تمیز نگه داشتن خانه در طول روز کمی سخت و یا حتی غیرممکن باشد. اما اجرای این نکات و قوانین کمک می‌کند خانه بیشتر تمیز بماند و برای تمیز کردن خانه همه چیز یکجا نشود و کمتر به زحمت بیافتید.

قانون اول: هر روز ۱۰ دقیقه برای تمیز کردن وقت بگذارید.

شاید تا الان فقط روزهای خاصی از هفته را برای تمیز کردن وقت می‌گذاشتید. این ایده‌ی بدی نیست؛ اما بهتر است یک یا دو روز در هفته را برای تمیزکاری اساسی و از پایه وقت بگذارید؛ ولی روزانه هم ۱۰ تا ۲۰ دقیقه برای تمیز کردن نقاطی که هر روز کثیف میشوند و نیاز به تمیز کردن دارند، وقت بگذارید.

شاید بگویید خب من هر روز بیشتر از این زمان وقت میگذارم، برای مثال ظرف‌ها رو تمیز می کنم، وسایل بهم ریخته را جابجا می‌کنم و … اینها منظور من نیست. منظور من از تمیز کردن ۱۰ دقیقه، تمیز کردن چیزهایی هست که در روتین روزانه شاید انجام نمی‌دهیم، اما در تمیز جلوه دادن خانه خیلی تأثیر گذار هستند.

بگذارید برای بهتر بیان کردن منظورم، براتون دو مثال بزنم:

  • احتملاً هرروز برای تمیز کردن تمام قسمت های گاز وقت نمی‌گذارید. اما می‌شود هر روز فقط در عرض یک دقیقه یک دستمال نم شده نخی روی سطح گاز بکشید تا جرم و چربی ریخته شده روی گاز در آن روز را بگیرد تا هم آشپزخانه تمیزتری داشته باشید و هم در اخر هفته برای تمیز کاری اساسی اجاق گاز زحمت کمتری بکشید.
  • ممکن است هر روز کف سرامیک خانه را دستمال یا تی نمی‌کشید؛ اما ممکن است لازم باشد جلوی در ورودی و سرامیک‌های آشپزخانه را هر روز ۲ الی ۳ دقیقه وقت بگذارید و تمیز کنید چون زود به زود لک می‌شوند.

بنابراین این قانون ده دقیقه برای تمیزکردن نقاطی هست که کوچک هستند، اما تمیز نگه داشتن آن‌ها در تمیز ماندن خانه خیلی موثر است.

واقعا خودم این تجربه را داشتم و احتمالاً شماهم دارید که: گاهی اوقات با یک تمیز کردن ۵ دقیقه‌ای و مرتب کردن وسایلی که در سرجای خود نیستند، ۸۰ درصد از تمیزی خانه حل می‌شود.

قانون دوم: هرچیزی جایی دارد:

هر چیزی که در خانه وجود دارد باید جایی داشته باشد و اگر جایی ندارد، احتمالاً به آن احتیاجی ندارید. هر چیزی که در خانه وجود دارد، باید جای مشخصی داشته باشد. اگر وسیله ای دارید که جای بخصوصی ندارد سعی کنید برای آن یک محل مشخص و معین پیدا کنید؛ وگرنه اگر پیدا نمی‌کنید و به آن احتیاجی ندارید، وقت آن است که آن را از خانه خارج کنید.

بخشی از بی‌نظمی خانه مال وسایلی هست که به آن احتیاج نداریم و جایی هم برای نگهداری آن‌ها پیدا نمی‌کنیم. بهترین انتخاب برای این وسایل این است که دیگر در خانه نباشند.

قانون سوم: هر روز صبح تختخواب خود را تمیز کنید.

برای تمیز ماندن خانه هر صبح تختخواب و اتاق خواب خود را تمیز کنید

هر روز صبح ۹۰ ثانیه (۱.۵ دقیقه) وقت بگذارید و تخت خود را مرتب کنید. اینکار علاوه بر اینکه برای ایجاد انگیزه در اول صبح و ادامه روز بهتون کمک می‌کند؛ چون وقت گذاشتید و یک کار کوچک و مثبت انجام دادید به شما حس آرامش بیشتری می‌دهد. هر موقع وارد اتاق خواب خود می‌شوید یا وقتی از سرکار خسته برمی‌گردید از اینکه یک تخت مرتب می‌بینید، حس خوبی دارید.

این قانون را من خودم خیلی دوست دارم و واقعا مؤثر است. پیشنهاد می‌کنم، برای تمیز ماندن خانه حتماً این قانون ساده و کوچک اما بسیار تأثیر گذار را امتحان کنید.

قانون چهارم: اتاق خواب خود را هر شب تمیز کنید.

این قانون جدا از تمیز کردن ۱۰ دقیقه‌ای روزانه و تمیز کردن تختخواب در صبح است. برای تمیز ماندن خانه هر شب قبل از خواب ۲ تا ۳ دقیقه وقت بگذارید و اتاق خواب خود را مرتب کنید.

  • اگر کتابخانه‌تان یا میزآرایشان نامرتب است، مرتب کنید.
  • اگر لباس یا وسیله‌ای روی کمد یا زمین افتاده در سرجایش قرار دهید.
  • و …

تمیز کردن اتاق خوابتان قبل از خواب باعث می‌شود، شما خواب راحت و بهتری داشته باشید و حس آرامش بیشتری بکنید و صبح چشمان خود را در یک فضای مرتب و تمیز باز می‌کنید که می‌تواند بهتون انرژی بیشتری بدهد. بعلاوه صبح که بیدار می‌شوید و قانون سوم را اجرا می‌کنید. یعنی: تخت را هم مرتب می‌کنید، اتاق خواب شما کاملاً تمیز و مرتب است و همین حس خوبی بهتون می‌دهد.

 قانون پنجم: یک جا برای چیزهایی که نیاز ندارید در نظر بگیرید.

بعضی از وسایل هستند که نمی‌دانیم آیا به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنیم یا نه؟ بنابراین نمی‌توانیم با قطعیت در مورد اینکه آن‌ها را دور بریزیم یا نه! تصمیم بگیریم یا ممکن است تنها سالی یکبار به آن‌ها نیاز پیدا کنید.

یک سبد در کمد یا انباری برای این وسایل در نظر بگیرید و وسایل از این دست را در آن قرار دهید. اگر به آن‌ها نیاز پیدا کردید به سراغشان بروید، ازشون استفاده کنید و بعد سرجایش قرار دهید.

اینکار به مرتب شدن بیشتر خانه و دست پا گیر نبودن این وسایل خیلی کمک می‎کند. بعلاوه چون جای مشخصی برای این وسایل داریم، هیچ وقت یادمان نمی ‌ود کجا آن‌ها را گذاشتیم و وقتی بهشون نیاز داریم، سریع به سراغشان می‌رویم.

قانون ششم: بعد از هر وعده غذایی آشپزخانه را تمیز کنید.

بعد از هر وعده غذایی آشپزخانه را تمیز کنیم تا خانه تمیز بماند

برای همیشه تمیز ماندن خانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه آشپزخانه است که شاید هر روز بیشترین وقت ما برای تمیز کردن در آنجا صرف شود. اما یک راه عالی و خوب برای تمیز نگه داشتن خانه این است که: بعد از هر وعده غذایی آشپزخانه را تمیز کنید.

  • پیشخوان آشپزخانه اگر تمیز نیست تمیز شود.
  • تمام ظرف ‌ها را بشویید.
  • و دستمال‌ها، ظروف، سفره و … سرجایش قرار بگیرد.
  • و …

تمیز کردن آشپزخانه بعد از هر وعده باعث می شود از انباشته شدن کارها بخصوص کلی ظرف جلوگیری شود بعلاوه در طول روز آشپزخانه کاملاً تمیز بماند.

برای مرتب کردن کابینت ها و آشپزخانه قبلاً چند ایده عالی براتون نوشتم. حتماً ببنید. به من که خیلی کمک کرد که آشپزخونه خودم رو حسابی سروسامون بدم.

قانون هفتم: با وسایل کمتر زندگی کنید.

وقتی این قانون را می‌نویسم، یاد حرف مادرم افتادم که همیشه می‌گفت: کاش یه خونه کوچیک داشتم که مجبور نبودم این همه جا و وسیله رو تمیز کنم.

الان که خودم خانه داری رو تجربه می‌کنم، می‌بینم واقعا حرف درستی بود. اگر وقت کمی دارید و نمی‌توانید به کارهای خونه پر از وسایل رسیدگی کنید، بهتون پیشنهاد می‌کنم کمتر وسیله بخرید و کمتر از اشیاء تزئینی در خانه استفاده کنید تا مجبور نباشید آن‌ها را مدام تمیز کنید.

وسایل کمتر یعنی تمیز کردن کردن کمتر و ساده‌تر، بنابراین برای اینکه مجبور نباشید، مدام تمیز کنید خودتان را از شر وسایل اضافه و غیر ضروری خلاص کنید. بخصوص اگر در خانه کودک دارید، لااقل برای مدتی خانه را خلوت کنید.

 قانون هشتم: همه در خانه مسئولیت دارند.

همکاری همه در خانه برای تمیز نگه داشتن و همیشه تمیز ماند خانه

هر کسی در خانه زندگی می‌کند از کودک شما گرفته تا همسرتان باید در قبال تمیز کردن خانه با توجه به سن و دیگر نکات، وظیفه داشته باشد و باید همه را وارد میدان کنید. یک نفر نمی‌تواند تمام بار را به دوش بکشد. همه باید جای درست وسایل را بدانند و برای قرار دادن هر چیزی سرجای خودش وقت بگذارند.

با اعضای خانواده خود صحبت کنید و هرکسی در حد خودش باید به تمیز نگه داشتن خانه کمک کند.

قانون نهم: برنامه شما برای تمیز ماندن خانه تغییر می‌کند.  

قرار نیست شما یک روال کلی برای تمیز کردن خانه در تمام شرایط و فصل‌های سال داشته باشید. مثال می‌زنم: در بهار و تابستان خانه شما خیلی بیشتر به گردگیری نیاز دارد تا زمستان؛ یا در زمانی که بچه زیر ۶ سال دارید ممکن است زمان بیشتری صرف تمیز کردن خانه بکنید ویا در زمانی که همه افراد خانه جمع هستند شاید نیاز باشد به موراد بیشتری برای تمیز کردن بپردازید.

باید بدانید و برنامه ریزی داشته باشید که در هر زمانی چطور خانه را تمیز نگه دارید و از زمان و انرژی خود به بهترین شکل استفاده کنید.

قانون دهم: فوراً هر چیز نامرتبی را مرتب کنید.

شاید فکر کنید که اینکار وقت زیادی از شما می‌گیرد و باعث می‌شود مدام در حال تمیز کردن باشید. اما اگر امتحان کنید می‌بینید برعکس است. اینکار چند مزیت دارد:

۱- تمیز کردن چیزهای کوچک انرژی ذهنی و جسمی خیلی کمتری از شما می‌گیرد.

۲- این را قبول دارید که تمیزی تمیزی می آورد و کثیقی کثیفی بیشتر!؟ اگر جایی یک کوه آشغال جمع شده باشد، زیاد احساس درد نمی کنید اگر یک تیکه آشغال هم شما به آن اضافه کنید. اما اگر جایی کاملاً تمیز باشد و بخواهید آشغال بندازید، احساس بدی می کنید.

اگر سعی کنید با دیدن یک وسیله نامرتب یا یک ظرف کثیف آن را سریع تمیز و مرتب کنید؛ باعث می‌شوید هم خودتان و سایر افراد خانه از اینکه  ریخت وپاش کنند، محتاط‌تر باشند. در نتیجه خانه برای مدت زمان بیشتری تمیز بماند. و شما مجبور نباشید به یکباره وقت و انرژی زیادی بگذارید و آن را در انتهای روز تمیز کنید.

برای مادرانی که کودک دارند، برای اینکه اینکار برایشان کلافه کننده نباشد، بگذارید بچه‌ها بازیشان را بکنند، بعد با کمک خودشان وسایلشان را جمع کنید.

برای ما از قانون‌های خودتون که برای تمیز ماندن خانه دارید بنویسید؟ و بنویسید کدام یک از این قانون‌ها براتون مفید و احساس می‌کنید بهتون در تمیز نگه داشتن خانه کمک می‌کند؟

۴.۱/۵ - (۱۶ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. وای تمیز کردن خونه یعنی یه غول بزرگی هست که همیشه حرص آدم را در میاره البته برا من ولی به گفته مطلبتون اگه همیشه وقت بزاریم حتی یکم میشه یه خونه تمیز داشته باشیم ممنون سعی میکنم بهش عمل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا