آشپزیدستور آشپزی

همبرگر خانگی عالی با سس مخصوص با هر نوع گوشت چرخ کرده

طرز تهیه همبرگر خانگی خیلی خوشمزه با هر نوع گوشت چرخ کردهدوست دارید همبرگرهای خوشمزه رستورانی را خیلی ساده خودتان درست کنید؟ این پست را تا انتها بخوانید تا با طرز تهیه همبرگر خانگی عالی با طعم رستورانی و همه نکات خوشمزه شدن همبرگر آشنا شوید. همبرگر خوشمزه‌ای  که در ادامه می‌خوانید را با هر نوع گوشت چرخ کرده یعنی گوشت بوقلمون یا مرغ و یا گوشت چرخ کرده قرمز مثل گاو یا گوسفند درست کنید. البته همراه با همبرگر خوشمزه خانگیمان یک سس مخصوص و ساده داریم که با همبرگر عالی می‌شود.

قبل از اینکه دستور پخت همبرگر خانگی خوشمزه را براتون بنویسم، دوست دارم شما را بیشتر با همبرگر و اصطلاحات رایجی که در کنار آن استفاده می‌شود، مثل برگر و چیز برگر آشنا کنم.

همبرگر چیست؟

همبرگر یک غذای ساندویچی است که در آن تیکه بزرگ از گوشت چرخ کرده بین یک نان گرد قرار می‌گیرد. hamburger یک واژه آلمانی است که ham یعنی گوشت گاو و  burg به معنای تپه است.

در زبان انگلیسی به همبرگر، برگر می‌گویند. اگر روی همبرگر یک لایه پنیر ورقه‌ای اضافه شود به آن چیز برگر گفته می‌شود. (در مورد تعریف همبرگر بیشتر بخوانید.)

ادویه همبرگر چیست؟

در ادویه همبرگر حتماً باید از فلفل سیاه یا سفید استفاده شود. فلفل طعم خوبی به گوشت می‌دهد و بوی زهم گوشت را می‌گیرد. و به خوب پختن گوشت هم کمک می‌کند.

اما بهتر است برای درست کردن همبرگر خانگی خوشمزه و خاص این ادویه‌ها را داشته باشید:

  • فلفل سیاه ۱/۴ قاشق مرباخوری
  • پودر سیر ۱/۸ قاشق مرباخوری
  • تخم گشنیز ۱/۴ قاشق مرباخوری
  • میخک ۱-۲ پر
  • زنجبیل ۱/۴ قاشق مرباخوری
  • آویشن نصف قاشق مرباخوری
  • زردچوبه: خیلی کم یک سوم قاشق چای خوری (دلخواه)

گوشت همبرگر خانگی چیست؟

گوشت اصلی همبرگر گوشت گاو یا گوساله است؛ اما برای درست کردن همبرگر خانگی میتوانید از هر نوع گوشت چرخ کرده مانند:

  • گوشت بوقلمون
  • مرغ
  • گوساله
  • گوسفند
  • شتر

استفاده کنید. به همبرگر گوشت مرغ همبرگر چیکن گفته می‌شود.

برای درست کردن همبرگر بوقلمون و مرغ از گوشت سینه استفاده می‌شود برای همبرگر گوشت گاو و گوسفند از سینه، ران یا کتف گوساله هم استفاه می‌شود.

اما در حالت کلی شما هر نوع گوشت چرخ کرده که داشته باشید، میتوانید از آن برای درست کردن همبرگر خانگی استفاده کنید. ولی بهترین گوشت برای همبرگر گوشتی است که یکبار بیشتر چرخ نشده و کمی چرب باشد.

مواد لازم برای درست کردن همبرگر خانگی عالی 

من برای درست کردن این همبرگر از گوشت بوقلمون استفاده کردم؛ اما همانطور که در بالا توضیح دادم می‌توانید از گوشت چرخ کرده قرمز یا مرغ هم برای تهیه این همبرگر خانگی استفاده کنید و اندازه ها هیج فرقی ندارد.

این میزان مواد برای درست کردن ۳ عدد همبرگر بزرگ کافی است.

  • گوشت بوقلمون یا هر گوشت چرخ کرده دیگر: ۲۰۰ گرم
  • یک عدد پیاز بزرگ
  • یک عدد سیب زمینی خیلی کوچک اندازه تخم مرغ (دلخواه)
  • آرد سوخاری: ۲ قاشق غذا خوری سر پُر
  • سیر: ۲ تا ۳ حبه (اگر سیرتازه ندارید از پودر سیر حتماً استفاده کنید. نصف قاشق چای خوری)
  • نمک
  • پنیر ورقه‌ای گودا یا چدار
  • ادویه همبرگر شامل: فلفل سیاه یا سفید یک قاشق چای خوری سرخالی، کمی زنجبیل و آویشن و میخک و مقدار خیلی کم زردچوبه
  • نان همبرگر : ۳ تا ۴ عدد
  • مخلفات همبرگر شامل کاهو، گوجه و …

سیب زمینی باید خیلی کوچک باشد و میتوانید آن را حدف کنید. بجای آن از ۲۵ گرم (یک قاشق غذا خوری) گوشت استفاده کنید. اما به نظرمن زدن سیب زمینی داخل همبرگر بوقلمون و مرغ خیلی بهتر است، اما برای همبرگر گوشت قرمز میتوانید سیب زمینی را حدف کنید.

بجای آرد سوخاری میتواند از نان باگت که خشک شده و آسیاب کردید، هم استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه سس مخصوص همبرگر خانگی 

  • سس مایونز کم چرب یا پرچرب (دو قاشق غذاخوری)
  • سس کچاب (یک قاشق غذاخوری)
  • سس خردل (دلخواه) (یک قاشق چای خوری)
  • خیارشور (۵ الی ۶ عدد متوسط)

طرز تهیه همبرگر خوشمزه خانگی

۱- گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، سیب زمینی کوچک رنده شده (دلخواه)، آرد سوخاری، ادویه همبرگر ، سیر رنده شده و نمک را داخل یک کاسه بریزید و شروع به چنگ زدن و ورز دادن این مواد باهم کنید.

مواد لازم برای درست کردن همبرگر خوشمزه خانگی

حدود ۲ دقیقه مواد را خوب ورز دهید تا کاملاً باهم مخلوط شوند و ظاهر منسجم بگیرند.

توجه: پیاز باید با رنده درشت رنده شود که آب نیندازد. اگر پیاز آب انداخت آب اضافه آن را با قاشق بگیرد. اما نباید پیاز را فشار دهید که آب آن بطور کامل گرفته شود. آب پیاز برای خوش طعم شدن همبرگر لازم است. اگر با رنده درشت رنده کنید نیاز به گرفتن آب ندارد.

سیب زمینی و سیر هم باید با رنده ریز رنده شوند.

ورز دادن مواد همبرگر خانگی

۲- اگر قرار است بین درست کردن مواد همبرگر و سرخ کردن آن فاصله باشد، برای اینکه مواد همبرگر گرم نشوند و آب نیندازند، روی مواد پلاستیک بکشید و داخل یخچال قرار دهید؛ وگرنه لازم نیست مواد را در یخچال قرار دهید.

۳- بعد از ورزدادن مواد، شروع به چونه کردن مواد همبرگر می‌کنیم، هر چونه همبرگر بزرگ باید حدوداً ۹۰ تا ۱۰۰ گرم باشد مواد را به سه قسمت تقسیم کنید و چونه کنید.

سه روش برای درست کردن همبرگر به شکل گرد

روش اول: خیلی راحت همبرگر را کف دست پهن کنید و به آن شکل گرد بدهید. سعی کنید وسط همبرگر کمی نازک‌تر از لبه‌های آن باشد. با استفاده از دست، خیلی نمی‌توانید همبرگراتون رو بزرگ کنید، بخاطر همین من موادم را به ۴ قسمت تقسیم کردم و چونه‌های ۷۰ گرمی باید بگیرید.

روش گرد کردن گوشت همبرگر خانگی با دست

روش دوم: چونه همبرگر را بین دو پلاستیک فریزر قرار دهید و با ته یک پیش دستی کوچک را روی آن قرار دهید و به وسط پیش دستی فشار وارد کنید تا همبرگر شما گرد شود.

روش گرد کردن گوشت همبرگر خانگی با بشقاب و چونه کردن برگر

روش سوم: از دستگاه همبرگر زن استفاده کنید.

۴- برای سرخ کردن همبرگرها، ته ماهیتابه که بهتر است از ماهیتابه گریل استفاده کنید را روغن بریزید، میزان روغن باید در حدی باشد که: ته ماهیتابه خوب چرب شود و کمی روغن داخل ماهیتابه شناور باشد. (به اندازه‌ای که برای درست کردن شامی روغن می‌ریزید.)

۵- همبرگرها را یکی یکی داخل ماهیتابه قرار دهید وقتی اطراف آنها شروع به جوشیدن کردن حرارت را خیلی کم کنید تا هر طرف همبرگر حدود ۱۰ دقیقه خوب سرخ و مغز پخت شود.

دستور پخت همبرگر خانگی خوشمزه به سبک رستورانی با سس مخصوص

۶- وقتی همبرگر را چرخاندید و ۲ دقیقه مانده تا همبرگر را از روی شعله بردارید، پنیرهای ورقه‌ای را روی همبرگر قرار دهید تا با گرما همبرگر کم کم آب شود.

سرخ کردن همبرگر خانگی عالی و ساده

۷- به همین راحتی همبرگر خانگی ماآمادست. حالا می‌رویم سراغ درست کردن سس مخصوص و خوشمزه خودمون؛

گذاشتن پنیر ورقه ای روی همبرگر و درست کردن چیز برگر خوشمزه

طرز تهیه سس مخصوص همبرگر خانگی

  • خیار شور را با رنده ریز رنده کنید.
  • سس مایونز، سس کچاپ و خردل را اضافه می کنیم و مواد را بهم می زنیم.

به همین راحتی سس خوشمزه با آمادست.

اگر سس کچاب ندارید با رب و سرکه در خانه خودتون سس رب گوجه خوشمزه و خاص درست کنید.

طرز تهیه سس مخصوص همبرگر خونگی ساده و خوشمزه

مقداری از سس را روی نان می‌ریزیم.

۸- یکی از همبرگرهای خوشمزه خودمون را روی نانی که روی آن سس ریختیم، قرار می‌دهیم.

قرار دادن همبرگر در نان

۷- در انتها مخلفات دلخواه خودمان، مانند: پیاز ورقه‌ای نازک، گوجه فرنگی ورقه‌ای نازک، کاهو یا کلم خرد شده را روی همبرگر قرار می‌دهیم. من با توجه به سلیقه خودم، فقط از کاهو استفاده کردم.

طرز تهیه همبرگر بوقلمون خونگی خوشمزه و عالی

ترفند: اگر زیاد از مخلفات استفاده کردید و ممکن است همبرگر شما بزرگ شود و موقع جابجایی و خوردن، بریزید به خلال دندان یا سیخ چوبی کوچک یک گوجه گیلاسی، یک تیکه خیار شور، کاهو یا زیتون بزنید و با آن نان بالایی را به گوشت یا نان زیرین وصل کنید.

ترفند درست کردن همبرگر در خانه

نکات مهم برای خوشمزه شدن همبرگر 

۱- همانطور که گفتم گوشت همبرگر باید چرب باشد و یکبار بیشتر چرخ نکرده باشید. چربی گوشت موجب خوشمزه شدن بیشتر همبرگر و آبدار و سرخ شدن بهتر گوشت همبرگر می‌شود. بعلاوه وقتی گوشت همبرگر را یکبار بیشتر چرخ نکنید، همبرگر پفکی و نرم می شود اما اگر خیلی چرخ شده باشد سفت می شود.

بعضی اصلاً گوشت همبرگر را چرخ نمی‌کنند، داخل غذاساز دستی می‌ریزیند و خرد می‌کنند که زیاد چرخ نشود.

۲- در همبرگر باید از آرد سوخاری استفاده کنید تا هم همبرگر پفکی شود، هم اینکه کمک می‌کند همبرگر شما نرم باشد.

۳- زدن سیر تازه به همبرگر عطر همبرگر را عالی می‌کند، بخصوص اگر از گوشت بوقلمون یا مرغ استفاده می‌کنید حتما از سیر استفاده کنید. سیر بوی زهم گوشت را هم می‌گیرد.

۴- فلفل سیاه ادویه کلیدی همبرگر است و در طعم دادن به همبرگر خیلی تأثیرگذار است.

۵- از پنیر ورقه ای برای قرار دادن روی همبرگر استفاده کنید. خیلی به همبرگر طعم خوبی می‌دهد.

۶- مخلفات همبرگر را آن طور که خودتان دوست دارید، انتخاب کنید. هیچ وقت موادی که دوست ندارید داخل ساندویچتان نگذارید. برای مثال من از گوجه در همبرگرم استفاده نمی‌کنم، چون به نظرم گوجه باعث می‌شود، من طعم خوب گوشت همبرگر را درست متوجه نشوم.

۷- از سس مخصوص که بهتون آموزش دادم، استفاده کنید. خیلی طعم معرکه‌ای دارد و همبرگر خانگی شما را عالی و خاص می‌کند. البته دلخواه است و میتوانید از سس‌های دلخواه خودتون استفاده کنید.

توجه: در دستور همبرگر بهتر است تخم مرغ استفاده نشود. چون هم طعم همبرگر را بهتر می‌کند، هم اینکه اگر بخواهید همبرگر را بعد از سرخ کردن فریز کنید، اگر تخم مرغ بزنید، نمی‌شود. طعم بد می گیرد و زود خراب می‌شود.

امیدوارم این همبرگر خونگی خوشمزه با سس مخصوص رو درست کنید، لذت ببرید. حتماً برگرید و نظرتون رو در مورد طعمش برام بنویسید و اگر دوست داشتید یه عکس خوشکل هم بگیرید و برای کانال اینستاگرام چاره دان ارسال کنید.

۳.۷/۵ - (۷ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از تمام مطالب خوبتون من همشو خوندم و واقعا خیلی خوشم اومد :)) اطفا ترفندای جداکردن ژله از قالب رو هم بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا