آشپزیترفند و تجربه آشپزی

خوب پختن گوشت خورشتی و ۴ ترفند برای نرم شدن گوشت دیرپز

روش پختن گوشت خورشتی جاافتاده و نرمبعضی از گوشت ها داخل خورشت خیلی خوب نرم و جاافتاده می‌شوند، بعضی هم اگر چهار پنج ساعت هم بپزند بازهم سفت است و اصلاً جا نمی‌افتد. اما چرا راز جا افتادن گوشت خورشتی و سفت نبودن آن چیست؟ در اینجا قرار است تمام نکاتی که باید قبل از پخت و هنگام پخت انواع گوشت قرمز مانند گوشت گاو و شتر و گوسفند رعایت کنید تا گوشتتون خوب جابیافتد را براتون بنویسم. برای پختن گوشت خورشتی نکاتی وجود دارد که اگر بدانید و رعایت کنید، گوشت همیشه داخل خورشتتان نرم و جاافتاده می‌شود، البته اگر گوشت دیرپز هم باشد، باز با ترفندهایی هست که می‌توانید گوشت سفت را نرم کنید که همه آن‌ها را در ادامه توضیح خواهم داد.

انواع گوشت قرمز خورشتی و تفاوت آن‌ها

گوشت گوساله: دارای رنگ قرمز شفاف است با چربی کم، دارای طبع سرد و مناسب برای پخت انواع خورشت و تهیه گوشت چرخ کرده و استیک و …

گوشت گوسفند: رنگ کم رنگ‌تر از گوشت گاو دارد، همراه با چربی و استخوان است. دارای طبع گرم و تر است. از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین نوع گوشت برای پخت انواع غذاهای گوشتی مانند آبگوشت و انواع خورشت و … است.

گوشت بز: رنگ آن نسبت به گوشت گوسفند کمی تیره‌تر است، متأسفانه در بعضی از جاها بعنوان گوشت گوسفند به فروش می‌رسد، درای بافت دیرپز و سفت‌تر از گوشت گوسفند و داری طبع سرد است. اما میتوان از آن هم برای پخت آبگوشت و خورشت‌ها استفاده کرد و برای درمان برخی از بیماری‌ها تجویز می‌شود.

گوشت شتر: رنگ گوشت شتر قرمز تیره است، با بافت چربی کم داری طبع گرم و برای پخت انواع خورشت استفاده می‌شود.

انواع گوشت خورشتی قرمز مانند گوشت گوسفندی گاو و شتر

توجه: به هیچ عنوان گوشت‌های متفاوت بخصوص گوشت شتر و گاو را باهم مخلوط نکنید. ساختار و مواد این گوشت‌ها متفاوت هستند، علاوه بر اینکه زمان پخت متفاوت دارند با مخلوط کردن آنها ایجاد مواد بسیار ناسالم و خطرناک می‌کنند.

توجه: برای نگهداری گوشت در فریزر و سالم ماندن آن باید دمای فریز زیر منفی ۱۸ درجه سانتی گراد باشد تا گوشت کامل یخ بزند و جلوی رشد باکتری‌ها در آن گرفته شود.

حتما بخوانید: ۷ روش تشخیص گوشت میگو تازه و سالم

نکاتی برای تشخیص گوشت خوب 

۱- رنگ گوشت سالم و تازه، قرمز برای گوشت گوساله و صورتی مایل به قرمز برای گوشت گوسفندی است. اگر رنگ گوشت تیره شده باشد نشان از کهنگی گوشت دارد.

۲- بوی گوشت سالم و تازه بوی گوشت است نه بوی مردار و … اگر گوشت بوی بد بدهد، کهنه و در حال خراب شدن است.

۳- بافت گوشت باید منسجم و سفت باشد. اگر گوشت شل و وارفته باشد یا اینکه اگر به گوشت دست بزنید بافت آن چسبناک و خیس و لزج باشد، نشان از ماندگی و خراب بودن گوشت دارد. بعلاوه اگر لبه‌های نازک گوشت در حال خشک شدن باشد، هم نشان از کهنگی گوشت دارد.

سالم بودن گوشت برای پختن گوشت خورشتی

۴- برای گوشت گاو یا گوساله اگر بافت محکم دارد و رنگ آن قرمز شفاف و روشن است نشان از خوب بودن گوشت است.

۵- گوشت گوسفندی چند نوع است:

  • گوسفند ماده
  • گوسفند نر
  • بز

بهترین گوشت گوسفند که معمولاً سریع می ‌پزد و خوب جامیافتد گوشت گوسفند نر یا گوسفندی است که زیر یک سال سن دارد، که به این گوسفند، بره گفته می‌شود.

توجه: یک راه تشخیص گوشت گوسفند خوب این است که: به استخوان قفسه سینه آن نگاه کنید؛ اگر به آبی کم رنگ می زند، نشان دهنده این است که گوسفند جوان و خوب است. اگر استخوان خیلی سفید باشد، نشان از سن بالای گوسفند است و احتمال اینکه گوشت آن دیرپز باشد، زیاد است.

روش تشخیص گوشت گوسفندی خوب برای پختن خورشت

برای خوب پختن گوشت خورشتی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

انتخاب گوشت خوب 

همه نکات بالا را گفتم تا به اولین نکته برای پختن گوشت خورشتی برسیم. سعی کنید، بهترین انتخاب گوشت را داشته باشید. خوشمزه‌ترین و لذیذترین گوشت برای خورشت گوشت بره است.

اما اگر گوشت بره را دوست ندارید، سعی کنید گوشت شتر و گاو خوب و از جای مطمئن تهیه کنید.

روش پختن گوشت خورشتی تا خوب بپزد:

برای خوب پختن گوشت خورشتی و جاافتادن و نرم شدن گوشت در خورشت حتماً نکات زیر را برای تفت دادن و پخت گوشت خورشتی رعایت کنید:

۱- صبر کنید یخ گوشت باز شود، بعد آن را برای سرخ کردن استفاده کنید. از یک الی دوساعت قبل از پختن گوشت خورشتی آن را از یخچال خارج کنید. تا یخ آن باز شود. اگر گوشت یخ زده باشد قسمت بیرونی آن زودتر سرخ می‌شود و شروع به خشک شدن می‌کند، در حالی که قسمت میانی گوشت هنوز سرخ نشده، در نتیجه هم طعم خورشت را تغییر می‌دهد و خورشت بوی زهم می‌گیرد. هم اینکه قسمت‌هایی که آب آن زیادی گرفته شده، سفت و دیرپز می‌شود.

۲- رب گوجه و نمک دوتا از مهم‌ترین موادی هستند که موجب دیرپز شدن گوشت و نپختن گوشت در خورشت می‌شوند. بنابراین تا وقتی گوشت نپخته و جانیافتاده اصلاً به آن نمک و رب گوجه اضافه نکنید.

لیموعمانی هم موجب دیرپز شدن گوشت می شود تا گوشت نپخته به خورشت اضافه نکنید.

نکته: برای خوشمزه شدن خورشت همیشه رب گوجه را باید سرخ کنید، بعد به خورشت اضافه کنید.

۳- برای خوب پختن گوشت خورشتی و گرفتن بوی زهم گوشت  وقتی گوشت را کامل سرخ کردید، کمی فلفل سیاه به حدود یک دوم قاشق چای خوری برای ۲۰۰ گرم گوشت به آب خورشت اضافه کنید.

۴- برای اینکه هم طعم گوشت در خورشت بهتر شود، هم اینکه گوشت خوب بپزد و دیرپز نشود، وقتی گوشت را با پیاز و … سرخ کردید، روی گوشت آب سرد به هیچ عنوان نریزید. از آب در حال جوش استفاده کنید.

همیشه از وقتی قرار است شروع کنید به سرخ کردن گوشت یک کتری آب هم برای جوشیدن روی حرارت بگذارید تا وقتی سرخ کردن گوشت خورشت تمام شد آب داغ آماده باشد تا روی گوشت بریزید.

۵- شاید فکر کنید اگر حرارت را بالا ببرید، گوشت بهتر میپزد. این کاملاً اشتباه است و راز پختن و جاافتادن آبگوشت و خورشت مادبزرگ‌های ما همین نکته کوچک اما مهم است. 

گوشت باید با حرارت کم برای مدت طولانی‌تر بپزد. اگر دمای پخت گوشت بالا باشد، بافت پروتئینی آن سریع سفت می‌شود، و هرچه بماند و بپزد دیگر نرم نمی‌شود. بنابراین برای پختن گوشت خورشتی و سرخ کردن آن از حرارت کم استفاده کنید.

نکته: برای خوشمزه شدن خورشت خود از آب قلم گاو و استخوان دنده یا قلم گوسفند در خورشت خودتون استفاده استفاده کنید. حتماً امتحان کنید طعم خورشت را معرکه می‌کند.

۶- گوشت را به تیکه های مساوی تقسیم کنید تا باهم و به یک اندازه بپزند.

برای خوب پختن گوشت خورشتی آن را به تیکه های هم اندازه ببرید.

ترفندهایی برای پخت گوشت دیرپز و نرم شدن گوشت 

اگر همه نکات بالا برای پختن گوشت خورشتی یا حتی آبگوشت و … رعایت کردید و باز بعد از ۲ ساعت برای گوشت گوسفندی و ۳ ساعت برای گوشت شتر و گاو هنوز گوشت نپخته نشان می‌دهد که گوشت شما دیرپز است. در این صورت از یکی از ترفندهایی زیر برای درست کردن گوشت دیرپز و جاافتادن آن استفاده کنید.

۱- برای پختن گوشت خورشتی دیرپز از زودپز استفاده کنید:

استفاده از زودپز برای پختن بهتر و سریع تر گوشت خورشتی دیرپز

گوشت را بعد از سرخ کردن و ادویه زدن و اضافه کردن کمی فلفل سیاه، داخل زودپز بریزید و روی آن آب در حال جوشیدن بریزید و در زودپز را محکم کنید تا ۱ الی حداکثر ۱.۵ ساعت بپزد.

توجه: برای اینکه گوشت نسوزد، تقریباً یک تا ۳ بند انگشت با توجه به میزان گوشت و قطر زودپز شما، باید آب روی گوشت داخل زودپز را بگیرد.

برای پخت گوشت در زودپز هم اصلاً به گوشت نمک و رب نزنید. وقتی گوشت داخل زودپز پخت و نرم شد، به آن رب گوجه سرخ شده و نمک اضافه کنید.

۲- استفاده از کیوی برای نرم شدن گوشت دیرپز

کیوی برای پختن گوشت خورشتی دیرپز

برای نرم شدن گوشت دیرپز، یک عدد کیوی سفت را پوست بگیرید، بدون اینکه تیکه کنید، داخل خورشت بیندازید. کیوی باعث نرم شدن بافت گوشت و پخت سریع‌تر و جاافتادن آن می‌شود. بعد از ۳۰ دقیقه از خورشت آن را خارج کنید.

یا میتوانید قبل از پخت گوشت،نیم تا حداکثر ۱ ساعت آن را در کیوی رنده شده بخوابانید.

۳- استفاده از سرکه برای پخت گوشت دیرپز

استفاده از سرکه برای پختن بهتر و سریع تر گوشت خورشتی دیرپز

۳- کمی سرکه در حد یک تا دو قاشق چای‌خوری داخل آب خورشت بریزید. سرکه هم موجب نرم شدن گوشت دیرپز می شود. (زیاد اضافه نکنید که خورشت طعم سرکه بگیرد.)

۴- استفاده از چای خشک برای پختن گوشت خورشتی دیرپز

چای خشک برای پختن گوشت خورشتی دیرپز تا گوشت نرم و جاافتاده شود

روش عالی دیگر برای زود پختن گوشت که خودم هم چندبار استفاده کردم و واقعا عالی جواب می‌دهد، استفاده از چای خشک است. که تو هر خونه ایرانی پیدا می‌شود. به اندازه نصف قاشق چای خوری چای خشک داخل خورشت بریزید. بعد از نیم ساعت گوشت شروع به ترد و نرم شدن می‌کند.

برای اینکه گرفتن تفاله‌های چای سخت نباشد، بهتر است حدود نصف قاشق چای خوری چای خشک را داخل یک تیکه کوچک از پارچه توری تمیز بریزید، درِ آن را با نخ تمیز محکم کنید، داخل خورشت بیندازید و بعد از پخت از خورشت خارج کنید.

توجه: می‌شود برای نرم شدن و پختن گوشت دیرپز از جوش شیرین هم به مقدار خیلی کم در خورشت استفاده کنید که من توصیه نمی‌کنم چون ضرر دارد.

اگر از هر کدام از این روش‌ها برای پختن گوشت خورشتی دیرپز و جاافتادن گوشت در خورشت استفاده کردید، لطف کنید تجربه و بازخورد خودتون رو بنویسید بعلاوه همیشه مشتاق شنیدم ترفندهای شماهم هستم.

نمایش در آپارات:

نمایش در یوتیوب:

۳.۸/۵ - (۱۵۲ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴۵ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از همه دوستان بابت به اشتراک گزاشتن مطالبت مفیدتون🙏🙏🙏
    من تا حالا از چای خشک استفاده نکردم امیدوارم جواب بده و طعم غذا رو عوض نکنه

  2. سلام من گوشت گوسفندتوشیرازازقصابی گرفتم.گفت زودمیپزه.الان۲ساعت گذشته هنوزهیچی به هیچی.کیوی هم انداختم جواب نداده.چیکارکنم.فقط کیوی داشتم زدم😔

  3. من برای پخت گوشت دیر پز از یه قاشق استیل استفاده میکنم میدارم داخل آب در حال جوشیده گوشت یا یه عدد گردو با پوست میدازم شریع میپزه

  4. روش چایی خشک واقعا عالی و خوب بود. واقعا ترد و در کوتاهترین مدت پخت. ممنون از راهنمایی بسیار عالی تون عزیزم….🙏🙏🌹🌹

  5. سلام من خودم گاهی از میوه ی انجیر نارس ک شیره ی سفید داره استفاده میکنم فورا میپزه و در فصل زمستان هم یک تکه کوچک از کیوی

  6. سلام میگن‌یکم نوشابه هم بریزی داخل گوشت زود میپزه .یا یه نعلبکی چینی بزاری داخل قابلمه

  7. هم چایی ریختم توی کیسه چون تعداد مهمانام زیاد بودن تقریبا یک قاشق مرباخوری ریختم.سرکه هم ریختم ی مقدار. متاسفانه هیچ تاثیری نداشت و همونطور مثل سابق سفت و بدپخت بود. همونطوری گفتم استخوناش نرم بودن اما باز گوشتش حالت نپخته داشت
    حالا بار بعد کیوی رو امتحان میکنم.

  8. سلام وققتون بخیر
    من ی گوسفند ماده کمتر از یک سال حدودا ۸ ماهه گرفتم بهم گفتن گوشتش از بره نر خیلی خوشمزه تره. اما الان چند بار پختم ازش اگر دو ساعتم تو زودپز باشه استخونش کلا میپزه اما گوشتش هنوز زیر دندون سفته. من چون مجبورم از زودپز استفاده کنم اگر این مواردی گفتین رو با زودپز انجام بدم نتیجه میگیرم؟ خیلی برام مهمه لطفا جواب بدین مهمانهای خیلی محترمی دارم و میخوام ی غذای خوشمزه بشه. اگر همه مواردی گفتینو بریزم گوشتم خراب میشه؟ مثلا یکم سرکه بریزم چایی هم بذارم؟ یا مثلا ی کیوی بذارم چایی هم بذارم؟ ببینید میخوام گوشتم فقط نرم بشه نمیخوام ریز ریز بشه. تو همون بافت خودش فقط نرم بشه

  9. باسلام
    اگر به گوشت نمک وفلفل وپیاز وکمى آب لیمو وادویه کارى زده باشیم ودر زودپز ٢
    ساعت با سه لیوان آب پخته باشیم وهنوز
    گوشت نرم ولذیذ نشده باشد چه باید کرد؟ البته غیر از دور ریختن با تشکر

  10. سلام
    خسته نباشید ممنون از مطلب بسیار مفید و کاملتون
    از چایی برا زود پختن گوشت استفاده کردم نیجه عالی بود فقط یه کم رنگ آبش تیره شده

  11. سلام. روش من برای پخت گوشت دیرپز اینطوری هست: اول دو تا سه ساعت با مقداری آب و پیاز میپزم بعد که پخته شد گوشت ها رو سرخ میکنم و بقیه اش مثل دستور که شما گذاشتید عمل میکنم بجای آب هم از همون آب پخت گوشت استفاده میکنم و اگه کم بود آب اضافه میکنم

  12. باسلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون اگه خورشت زیادی شوربشه چه باد کرد؟

  13. من روی گوشت گوساله به مدت دوساعت روش روغن زیتون ریختم وتویخچال گذاشتم بعدازیه ساعت کاملا پخت

  14. سلام ببخشید گوشت قرمز رو باید با آب سرد پخت یا آب گرم ممنون میشم زود جواب بدین🌹

    1. سلام هر گوشتی بخصوص گوشت قرمز که دیرپزتره رو همیشه بعد اینکه سرخ کردید آب جوش بریزید روش فوق العاده روی پخت گوشت و خوشمزه شدن خورشت تون تاثیر داره

  15. سلام خسته نباشید ممنون بابت مطلب خوبتون فقط از چه نوع سرکه استفاده کنیم سرکه انگور یا سیب یا سرکه سفید کدوم ممنون میشم راهنمایی کنید.

  16. ممنون بسیار مفید بود. ولی در مورد گوشت گوسفندی دیرپز، گوشت ماده مثل گوشت نر آبدار و ترد نیست، برای رفع این مشکل و خوش طعم کردن خورشت، کباب و ترد شدن گوشت در غدا ، چکار کنیم

    1. خواهش می کنم بله گوشت گوسفند ماده بخصوص اگر سن دار باشه خیلی سفت میشه که بهتره برای خورشت کردنش از راهکارکارهای گفته شده استفاده کنید یا بذاریدش داخل زودپز برای کباب هم حتما دوبار چرخش کنید و با گوشت ران گاو بطور مساوی مخلوط کنید و ۲ بار چرخش کنید. اگرم کم چرب هست یکم دنبه بهش اضافه کنید که عطر و طعم کبابتون رو عالی میکنه

  17. سلام
    خسته نباشید
    شما فرموده بودین که چای بریزیم داخل توری و بعد داخلِ خورشت بندازیم،خب این باعث نمیشه که رنگ چای به خورشت در بیاد و باعثِ تغییر رنگِ خورشت و گوشت شود؟

    1. سلام سلامت باشید.
      نه اصلا رنگ نمی ده چون مقدار چای خیلی کمه مثلا برای یک خورشت ۴ نفره یک سوم قاشق چای خوری چای خشک کافیه که مقدارش اینقد کمه که رنگش اصلا مشخص نیست.

  18. اگه از شب قبل گوشت را با فلفل سیاه وروغن زیتون طعم دار کنیم زود تر می پزد و یکی اینکه روی گوشت خطوطی هست اگر بر خلاف آن خطوط گوشت را تکه تکه کنیم برای خورشت بسیار موثر است در زود پختن گوشت و اگه گوشت موقع سرخ شدن حرارتش پایین باشه اب می اندازه و این در طعم خورشت خوشایند نیست بهتر از حرارت متوسط استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا