سلامت

خواص شیر دارچین از نظر طب سنتی و طب مدرن چیست؟

خواص شیر و دارچین برای بزرگسالان و کودکان و لاغری در طب سنتی و مدرنشاید شنیده باشید  بهتر است شیر را همراه با دارچین بنوشید. اما اینکه دقیقاً چرا باید به این توصیه عمل کنید، مسئله‌ای هست که شاید تاکنون برایتان روشن نشده است. در اینجا قرار است خواص شیر دارچین از دیدگاه طب سنتی و طب مدرن را بخوانیم و بدانیم فواید شیر و دارچین برای لاغری و کودکان چیست؟ بعلاوه ترکیب شیر دارچین با زنجبیل و عسل چه اثراتی روی بدن ما دارد.

خواص شیر و دارچین در طب سنتی:

شیر گاو دارای طبع سرد و تر شیر گوسفند طبع گرم و تر و شیر بز طبع سردتر نسبت به شیر گاو دارد. در طب سنتی بهترین شیر برای انسان شیر گاو است. چون دوران بارداری گاو هم مانند انسان ۹ ماه است.

بعضی براین باورند که در طب سنتی گفته شده بهتر است که شیر و ماست اصلاً مصرف نشود یا کمتر استفاده شود.

اول از همه باید بگم، طب سنتی اصلاً با خوردن شیر مخالفت نمی‌کند. بلکه شیر دارای مواد مغذی و خواص عالی برای همه گروه‌های سنی است. بخصوص کودکان، زنان باردار و سالمندان است.

اما ممکن است در این بین، افرادی باشند که به دلیل بیماری خاص توصیه شود تا درمان آن بیماری شیر میل نکنند یا اینکه فرد غلبه مزاج بلغمی (سرد و تر) دارد که در اینصورت بهتر است شیر را همراه با مصلح‌هایش استفاده کند. مانند: شیر و دارچین شیر و زنجبیل ویا شیر و عسل؛

اما چرا باید شیر را با دارچین بخوریم؟

خواص شیر و دارچین در طب سنتی

۱- در طب سنتی ذکر شده که دارچین دارای طبع گرم و خشک است و شیر دارای طبع سرد و تر است. ترکیب ایندو باهم باعث می‌شود، مضرات سردی شیر و خشکی دارچین از بین برود و در واقع این دو به نوعی مصلح همدیگر هستند.

۲- در طب سنتی به این موضوع تأکید می‌شود که: استفاده شیر همراه دارچین موجب می شود خواص شیر چند برابر شود بعلاوه بدن از خواص خوب دارچین هم استفاده کند.

۳- دارچین موجب پایین آوردن قند خون افراد دیابتی می‌شود. بنابراین بهتر است این افراد شیر را به همراه دارچین میل کنند تا دیابت خود را کنترل کنند. بعلاوه افراد دیابتی بهتر است شیر و عسل را به دلیل داشتن قند میل نکنند. بنابراین بهترین انتخاب برای آن‌ها شیر و دارچین است چون هم شیر را همراه با یک مصلح استفاده کردند هم اینکه دارچین برای افراد دیابتی مفید است و قندخون را کاهش می‌دهد.

۴- برای افراد که دچار چاقی هستند ،گفته می شود اکثر افراد چاق و هیکل بزرگ و پف‌دار، دارای غلبه مزاج بلغمی هستند. بنابراین خوردن شیر تنها موجب سردتر شدن مزاج آن‌ها و چاقی بیشتر این دسته از افراد می‌شود. اما درست نیست شیر را از رژیم روزانه خود حذف کنند. بنابراین توصیه میشود افراد چاق و افرادی که قصد لاغری دارند شیر را همراه دارچین میل کنند.

نوشیدن شیر همراه با دارچین موجب می‌شود، شیر دیگر طبع سرد نداشته باشد و موجب چاقی نشود بعلاوه دارچین هم موجب بالا بردن سوخت و ساز بدن و کاهش وزن می‌شود.

۵- با افزایش سن مزاج بدن به سمت سردی می‌رود. ممکن است خوردن شیر برای سالمندان مشکل ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌شود سالمندان که لازم است روزانه شیر مصرف کنند، شیر را همراه دارچین میل کنند تا از خواص شیر حداکثر استفاده را داشته باشند و در مصرف زیاد شیر دچار مشکل نشوند.

در طب سنتی گفته می‌شود: دارچین اگر همراه شیر خورده شود، خواص درمانی شیر را به مفاصل می‌رساند.

لازم به ذکر است در طب سنتی خوردن شیر همراه میوه‌ها مانند: توت فرنگی، موز و … به جز خرما منع می‌شود و تأکید می‌شود شیر را بهتر است تنها همراه با خرما، زنجبیل، عسل یا دارچین میل شود.

حتما بخوانید: روش صحیح جوشاندن شیر

خواص شیر و دارچین در پزشکی مدرن:

همه خواص شیر و دارچین در طب مدرن

اما تنها طب سنتی نیست که بر روی مصرف شیر و دارچین تأکید دارد بلکه خواص شیر دارچین در طب و پزشکی مدرن هم مورد توجه است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌خوانیم.

۱-شیر دارچین یک نوشیدنی عالی برای افراد دیابتی:

دارچین دارای خواص ضددیابتی است و قندخون را کاهش می‌دهد؛ بنابراین برای افراد دیابتی عالی است.

دارچین داری خواص ضدعفونت و میکروبی است و موجب افزایش قوای ایمنی بدن می‌شود. بنابراین برای درمان انواع زخم‌ها و عفونت‌ها مناسب است. و از این لحاظ هم مصرف شیر و دارچین برای افراد دیابتی و سایر افراد مفید است.

۲- شیر دارچین برای لاغری و کاهش وزن

دارچین موجب افزایش متابلویسم بدن و شیر موجب عضله‌سازی و افزایش ماهیچه‌ها و کاهش چربی‌های بدن می‌شود؛ بنابراین شیر و دارچین برای لاغری بسیار مناسب است.

۳- دارچین داری خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان است.

۴- دارچین جریان خون را تسهیل می‌کند. جریان خون مناسب نیز باعث اکسیژن‌رسانی مناسب به سلول‌های بدن می‌شود. دارچین بعلاوه دارچین موجب سم‌زدایی از بدن می‌شود.

۵- دارچین در مبارزه با عفونت‌ها و ترمیم بافت‌های آسیب دیده نیز بسیار مناسب است.

۶- شیر دارچین یک نوشیدنی قاتل درد:

دارچین یک کشنده درد طبیعی است. هنگامی که به مقدار کم با شیر گرم مصرف می‌شود، موجب تسکین فوری درد می‌شود. دارچین و شیر به آرامش عضلات تحت استرس کمک می‎کند. در نتیجه درد را کاهش می‌دهد.

۷- شیر دارچین برای کاهش ابتلا به سرطان مفید است. تحقیقات حاکی از آن است که: این ادویه می‌تواند تکثیر سلول‌های لنفوم و سرطان خون را کاهش دهد.

۸- هنگامی که دارچین و عسل رو به شیر اضافه می‌کنید تا دو برابر بیشتر به هضم غذای خودتون کمک می‌کنین و باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش خودتون می‌شوید.

۹- مصرف شیر و دارچین قبل از خواب

نوشیدنی شیر دارچین یکی از بهترین گزینه‌ها برای قبل از خواب است. خوردن یک لیوان شیر دارچین گرم هر شب می‌تواند خوابی آرام  برای شما به ارمغان آورد.

همانطور که قبلاً گفته شد، دارچین ماهیچه‌ها را آرام می‎کند. همچنین اعصاب را نیز آرام می‌کند و از این طریق خواب راخت را برای شما به ارمغان می‌آورد. شیر دارچین حتی برای درمان بیخوابی در کودکان هم مؤثر است.

۱۰- دارچین دارای خواص ضدمیکروبی است که مصرف شیر و دراچین گرم یک نوشیدنی گرم برای درمان سرماخوردگی است. و برای دلیل داشتن خواص ضدالتهابی موجب جلوگیری و درمان گلودرد می‌شود.

۱۱- دارچین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که: دارچین می‌تواند به مقابله با برخی از عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی، از جمله کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون کمک کند.

۱۲- سلامتی دهان و دندان

دارچین برای مراقبت از دهان و دندان نیز عالی است. خاصیت ضدقارچی و ضدمیکروبی قوی آن باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر در دهان می‌شود. از التهاب لثه‌ها جلوگیری می کند و با مشکلات بوی بد دهان و درد دندان مبارزه می‌کند.

خواص شیر دارچین برای لاغری:

در مورد خواص شیر دارچین برای لاغری در دو بند طب سنتی و مدرن توضیح داده شد، اما برای کسانی که اختصاصاً به این بند مراجعه کردند، تکرار می‌کنم:

در طب سنتی :

برای افراد که دچار چاقی هستند گفته می شود اکثر افراد چاق و هیکل بزرگ و پف دار دارای غلبه مزاج بلغمی هستند. بنابراین خوردن شیر تنها موجب سردتر شدن مزاج آنها و چاقی بیشتر این دسته از افراد می‌شود. از طرفی شیر برای عضله سازی و استخوان‌های بدن لازم است.

بنابراین نوشیدن شیر همراه با دارچین موجب می‌شود شیر دیگر طبع سرد نداشته باشد و موجب چاقی نشود. بعلاوه دارچین هم موجب بالا بردن سوخت و ساز بدن و کاهش وزن می‌شود.

بنابراین افراد چاق برای لاغر شدن بهتر است میزان شیری که قرار است در روز مصرف کنند را همراه دارچین میل کنند.

در پزشکی مدرن:

یکی از مهم‌ترین خواص دارچین افزایش انرژی و کاهش قندخون است  از دیگر خواص آن کاهش اشتها و افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن است. در نتیجه موجب افزایش سوخت و ساز و لاغری می‌شود.

شیر به علت میزان بالای کلسیم باعث سوخت چربی‌ها و استحکام استخوان‌ها است. شیر که بهترین نوع پروتئین حیوانی است با تقویت ماهیچه‌ها و عضله سازی باعث از بین رفتن چربی‌های بدن می‌شود . از طرف دیگر لاکتوز موجود در شیر قند مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

دارچین سرعت سوخت و ساز را تسریع می‌کند و شیر به ذخیره چربی کمک می‌کند. به همین دلیل ، شما برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید و در نتیجه کمتر غذا می‌خورید. یک لیوان شیر گرم با  مقداری دارچین به شما کمک می کند تا وزن خود را به طور موثر مدیریت کنید. و موجب کاهش اضافه وزن و لاغری می‌شود.

حتما بخوانید: ۱۳ روش برای کنترل اشتها

خواص شیر دارچین برای کودکان:

خواص شیر و دارچین برای کودکان

مصرف شیر برای کودکان که نیاز به تأکید ندارد اما کودکان هم می‌توانند شیر و دارچین را برای:

بعلاوه ممکن است کودک از عطر شیر خوشش نیاید در نتیجه از نوشیدن شیر اجتناب کند، اضافه کردن مقدار کم دارچین به شیر او عطر بهتری به شیر می‌دهد و کودک ترغیب به مصرف شیر می‌شود.

توجه: برای کودکان زیر ۲ سال در مورد مصرف شیر یا شیر و دارچین حتماً با پزشک کودک خود مشورت کنید.

خواص شیر دارچین عسل

خواص شیر و دارچین و عسل

شیر و دارچین را بخصوص برای کودکان و کسانی که دیابت ندارند، میتوان همراه عسل مصرف کرد. تا هم طعم بهتری بگیرد هم خواص درمانی دارچین و عسل هم به آن اضافه شود. بخصوص اگر از عسل طبیعی استفاده شود. قبلاً در مورد ۱۳ خاصیت درمانی دارچین و عسل نوشتم که اگر علاقه دارید، می‌توانید مطالعه کنید.

خواص شیر دارچین زنجبیل

همه خواص شیر و دارچین و زنجبیل

زنجیبل هم داری طبع گرم و خشک است و بعنوان مصلح برای شیر میتوان استفاده کرد. مصرف شیر دارچین و زنجبیل باهم ممانعتی ندارد. بخصوص اینکه علاوه برای خواص شیر دارچین شما از خواص مصرف زنجبیل و دارچین هم استفاده می‌کنید. که در پستی جداگانه در مورد خواص زنجبیل و دارچین بطور کامل نوشتم. خواصی از قبیل:

  • ضد نفخ
  • ضد پیری
  • مقابله با آلزایمر
  • کاهش درد مفاصل و آرتروز
  • درمان سرماخوردگی
  • درمان استرس
  • و…

برای درست کردن شیر دارچین زنجبیل فرقی نمی‌کند از زنجبیل تازه یا پودر شده استفاده کنید یک الی دو ورق نازک زنجبیل یا سر قاشق چای خوری زنجیبل را با شیر و دارچین با روشی که در ادامه توضیح می‌دهم، دم کنید.

طرز تهیه شیر و دارچین 

طرز تهیه نوشیدنی شیر و دارچین و بیان فواید آن

  • دو تیکه کوچک چوب دارچین یا یک قاشق چای خوری سرخالی پودر دارچین
  • دو فنجان شیر
  • یک قاشق مرباخوری عسل (دلخواه)

شیر را روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.

چوب های دارچین یا پودر دارچین را داخل شیر بریزید و حرارت را خیلی کم کنید.

شیر و دارچین کمی بهم زنید و بعد از یک الی دو دقیقه حرارت را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه درب ظرف را بگذارید و صبر کنید شیر و دارچین خنک شوند و در این فاصله دارچین دم بکشد.

بعد از خنک شدن چوب‌های دارچین را از شیر خارج کنید و شیر دارچین مقوی را میل کنید.

توجه: افراد باردار و کسانی که بیماری خاصی دارند، حتماً در مورد مصرف شیر و دارچین با پزشک خود مشورت کنند.

توجه: دارچین باید به اندازه و در حد کم  روزانه مصرف شود. بیشتر از یک قاشق چای خوری دارچین در روز توصیه نمی‌شود. ممکن است برایتان عوارض جانبی ایجاد کند.

۴.۴/۵ - (۱۴ امتیاز)
کپی‌کردن مطالب چاره‌دان به هرشیوه و هرعنوان جایز نیست. لطفاً به خواسته چاره‌دان احترام بگذارید

سعیده اسلامیان

طراح و نویسنده سایت چاره دان؛ عاشق برنامه‌نویسی، نوشتن و آشپزی هستم و هر سه به من آرامش می‌دهند. امیدوارم و سعی می‌کنم که چاره‌دان را دوست داشته باشید و آن را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا